Seuraa 
Viestejä17581

Miten voi olla mahdolista, että kämppäni kuhisee edelleen banaanikärpäsiä. Eikö niiden pitäisi kuolla jo syksyllä ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Kommentit (36)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Major_Breakthrough kirjoitti:
Miten voi olla mahdolista, että kämppäni kuhisee edelleen banaanikärpäsiä. Eikö niiden pitäisi kuolla jo syksyllä ?

Ne lisääntyvät siellä. Vietkö biojätteet ulos pari kertaa viikossa tai onko siellä muuta syötävää niille? Sukupolvikierto on normaalissa huonelämpötilassa vajaan viikon ja jostain ne pirut aina löytävät jotain syötävää.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3377

Kuinkahan niksiPirkka neuvoisi käyttämään sukkahousuja?

Astia (lautanen, muki tms.) peitetään elmukelmulla johon pikkuriikkiisä reikiä. Astian pohjalle esim. olutta ( jos liikenee) ja astianpesuainetta. Kärpäset osaavat sisään, mutteivat humalassa ulos ja hukkuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä2523

Tässä tapauksessa kannattaa unohtaa niksipirkat, koska ongelmaan on 100%:sti toimiva kaasutusratkaisu: Raid-tölkki Bauhausista 7,40 e:

Hyönteisaerosoli Raid House 300 ml

Tuolla pääsee vaivattomasti eroon banaanikärpäsistä, tekee kuten ohjeessa sanotaan, toistaa menettelyn tarvittaessa,  kokemusta on, toimi varmasti ja vaivattomasti. Purkki on myös riittoisa ja kotiin tulleet ampiaisetkin/kärpäset  on helppo hoidella Raidilla, jollei halua jahdata niitä kärpäslätkän kanssa pitkin huoneistoa.

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

tammukka
Seuraa 
Viestejä4449

Eikö nyt ole vielä syksy ?

MooM
Seuraa 
Viestejä7998

Minä jätin punkkupulloon ruokalusikallisen, laitoin sekaan vähän omenamehua ja tiskiainetta plörön, ja jätin tiskipöydälle. Muutamassa pävässä kärpäset olivat siirtyneet upposukeltajiksi eikä ole näkynyt taas hetkeen.

Joskus olen imuroinut noita keskupölynimurilla (pelkkä putkipää) pari kertaa päivässä. Tyydyttävä, jopa viihdyttävä, mutta aikapanokseltaan heikkotehoinen tapa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17581

tammukka kirjoitti:

Eikö nyt ole vielä syksy ?

Kämpillä lämmöt ovat laskeneet ainakin 5 astetta..ellei 10 kesästä.

- M. King Hubbert

ovolo
Seuraa 
Viestejä6597

Jos niillä on syötävää ja sopivia hedelmiä tarjolla, mihin munia seuraavaa sukupolvea, niin homma jatkuu pitkälti syksyyn. Munat kuoriutuvat nopeasti. Joten niiden ruoka ja hedelmät piilotettava vaikka jääkaappiin, samoin mm. omenan ja banaanin kuorimisjätteet piiloon. 

Hyvä pyydystyskonsti on laittaa sopivaa juomaa pieneen astiaan (esim tyhjään jugurttipurkkiin) ja liraus astianpesuainetta, niin hukkuvat astiaan, kun nesteen pintajännitys pienenee tuolla astianpesuaineella.Jos on paljon niin harvennukseen käy myös pölyimuri. Tarkempia hävitys-/ pyydystysohjeita google-haulla.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17581

tammukka kirjoitti:
Mitä haittaa on muutamasta banskukärpäsestä ? Itse olisin paljon enemmän huolestunut jos kämpässäni pörräisi raatokärpäsiä.

Mä oonkin huolestunut että jos jään yksin ilman niitä...pörrätäänkö...joke joke !

- M. King Hubbert

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

MooM kirjoitti:
Minä jätin punkkupulloon ruokalusikallisen, laitoin sekaan vähän omenamehua ja tiskiainetta plörön, ja jätin tiskipöydälle. Muutamassa pävässä kärpäset olivat siirtyneet upposukeltajiksi eikä ole näkynyt taas hetkeen.

Noin saa kyllä satamäärin vainaita, mutta onko joku onnistunut oikeasti vaikuttamaan seuraavan sukupolven kokoon aikuisia ansapyytämällä? Ainakin maatalousympäristössä tuhohyönteisten pyydystäminen on todettu pääsääntöisesti  tehottomaksi tavaksi vähentää niiden määrää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

tammukka kirjoitti:
Mitä haittaa on muutamasta banskukärpäsestä ? Itse olisin paljon enemmän huolestunut jos kämpässäni pörräisi raatokärpäsiä.

Pienet banaanikärpäset, joita on joukoittain, ovat paljon ärsyttävämpiä kuin isommat huone- tai raatokärpäset. Jälkimmäisiä harvoin esiintyy asuinrakennuksissa joukoittain.

Meillä oli ennen muutama satunnainen huonekärpänen lämpimänä aikana, hyvin harvoin kaksi kerralla, mutta kun perustimme pihalle kanalan, niitä on tullut enemmän. Ilmeisesti kanala houkuttelee ne alueelle ja sitten ne änkeävät sisään. Banaanikärpäsiä tulee aina loppukesällä, kun on nurkissa on puutarhan satoa odottamassa prosessointia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Sähän voit sitten kirjoittaa kirjan Taru banaanikärpästen herrasta !

Minulla on sellainen valitettava vamma kuin itsekritiikki. Se estää tekemästä ja varsinkin julkaisemasta asioita, joita en osaa, ja kaunokirjallisuus totitsesti kuuluu niihin.

Olen kyllä kateellinen niille, joilla ei sitä ole. Tämä yhteiskunta arvostaa puheita enemmän kuin tekoja ja vaikka ei olisi puhelahjojakaan, elämä olisi varmasti paljon mielenkiintoisempaa jos voisi uskoa, että tulee pian mullistamaan tieteen tai tekemään jonkin maailman mullistavan keksinnön ja saisi kinata netissä typeriä laitostieteilijöitä vastaan ja voittaa joka pulushakkierän.

MooM
Seuraa 
Viestejä7998

Neutroni kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Noin saa kyllä satamäärin vainaita, mutta onko joku onnistunut oikeasti vaikuttamaan seuraavan sukupolven kokoon aikuisia ansapyytämällä? Ainakin maatalousympäristössä tuhohyönteisten pyydystäminen on todettu pääsääntöisesti  tehottomaksi tavaksi vähentää niiden määrää.

Ei varmaan muuten kuin noiden yksilöiden osalta. Ja jos pyydystysteho on hyvä ja esim. hedelmien mukana tulleet saa pulloon ennen munimista, darwinismi toteutuu.

Näppituntumalla jos talossa on kärpäsiä, reilun viikon ikäisessä biojätteessä alkaa olla lentävää uutta sukupolvea. Eli tyhjentämällä pari kertaa viikossa jälkipolvi ei ehdi ulos astiasta.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat