Mikä sieni?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://koti.mbnet.fi/vsp_home/DSC06076.JPG

Hei!

Onko tämä tryffeli? Löytyi maanmuokkauksen (laikutuksen) yhteydessä mäntykankaalta. Se on ontosti kumiseva, sienimäinen tuoksu, pinta samettimainen,kuiva. Löytöpaikka Keski-Pohjanmaa, Perho. Jos ei ole tryffeli, niin mikähän sitten??

Terv. Ari

Kommentit (5)

Vierailija

Maasieni on, et löydä vastausta nykyisistä sienikirjoista.

Vanhat kirjat . 30-luvulta minunkin on, kuvaavat sienen, tryffeleitä on monta lajia, ja tämän voi luokitella tryffeleihin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
TPa
Maasieni on, et löydä vastausta nykyisistä sienikirjoista.

Vanhat kirjat . 30-luvulta minunkin on, kuvaavat sienen, tryffeleitä on monta lajia, ja tämän voi luokitella tryffeleihin.

Näistä tryffelilöydöistä Suomessa on aina silloin tällöin ollut juttua.

Jos sieni on vielä tuore, niin itse veistäisin pienen siivun ja maistaisin ja sylkisin pois. Jonkun sienikirjan (huomaa kirjoittajan epämääräisyys) mukaan mikään Suomessa kasvava sieni ei ole missään määrin haitallinen maistettaessa, kunhan sylkäisee maistetun pois.

Ranskalaisilla on musta tryffeli ja italialaisilla valkoinen - tiedä vaikka suomalainen - vaikkapa "kultainen trtyffeli", joskus olisi jopa halutumpi herkku kuin eteläisemmät lajit.

Tryffelit elävät käsittääkseni aina symbioosissa jokun puun kanssa (=etelämmässä tammi). Mitä puita oli lähistöllä? Kannattaa katsoa tarkkaan, sillä esim. kanttarelli vaatiii koivun, mutta silti olen löytänyt kanttiksia mäntymetsästä - tarkempi havainnointi osoitti kuitenkin vanhan jo osoittain maatuneen, mutta vielä elävän kaatuneen koivun.

Kaiken kaikkiaan kauniin näköinen sieni. Itse innokkaana kotikokkina selvittäisin kyllä kokeilemalla välittömästi kyseisen sienen kulinaristisen potentiaalin.

Uusimmat

Suosituimmat