Seuraa 
Viestejä5314

Mikä mahtaa olla liiln akkujen optimi lämpötila missä ne ottavat latausvirtaa vastaan ja antavat purkuvirtaa parhaiten?
Ajattelin laittaa erääseen pakkasessa toimivaan laitteeseen akunlämmittimeksi sopivan vastunsen.

Ja onhan asialla merkitystä myös sähköautojen omistajille. Saattaisi olla järkevää laittaa pakkasöinä akunlämmittimä autoihin parantamaan latausta.

Kommentit (1)

ExB
Seuraa 
Viestejä51

Lyde19 kirjoitti:
Mikä mahtaa olla liiln akkujen optimi lämpötila missä ne ottavat latausvirtaa vastaan ja antavat purkuvirtaa parhaiten?
Ajattelin laittaa erääseen pakkasessa toimivaan laitteeseen akunlämmittimeksi sopivan vastunsen.

Ja onhan asialla merkitystä myös sähköautojen omistajille. Saattaisi olla järkevää laittaa pakkasöinä akunlämmittimä autoihin parantamaan latausta.

Riippuu siitä millaista litiumakkua käytät. Autojen litiumrautafosfaattiakku käyttäytyy eri tavalla kuin litiumioniakku.

Litiumioniakut eivät tykkää ollenkaan kylmässä lataamisesta. Jos lämpötila on nollan alapuolella niin tietyt kemialliset reaktiot eivät tapahdu riittävän nopeasti, jolloin jokainen lataus aiheuttaa kapasiteetin pysyvää menetystä. Anodille kertyy metallista litiumia ja akku muuttuu epäturvalliseksi käyttää. Jostakin syystä johtuen tätä asiaa ei kännykän ostajille tarpeeksi korosteta. Puhelin pakkasella ulkotaskuun jossa se hyytyy ja sammuu kun virta loppuu. Sitten kytket kylmään laitteeseen laturin tai vara-akkupaketista apuvirtaa, jolloin se alkaa lataamaan akun ollessa vielä aivan jäässä...

Optimilämpötiloja voi yrittää googlata mutta tuloksena on todennäköisesti väli +10C  ..... +30C astetta. Akkua saa purkaa -20 ja +60 asteen välillä asteeseen mutta ladata vain 0 ja 45 asteen välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat