Seuraa 
Viestejä87

totuus ei ole aina kaunis.

kokeeko kukaan muu matemaattisia kaavoja ahdistavina? etenkin kun kaavassa käsitellään ikuisuutta saattaa tulla ongelmia.

epäonnistuneena muusikkona päätin siirtyä tieteeseen. astrologia, fysiikka, kemia veivät mukanaan, sillä musiikin tekeminenkin on aika matemaattista. ja halusin tehdä jotain konkreettisempaa.

noh. nyt kun oon vissiin kuus kertaa ollu suljetulla osastolla välil käymäs lepuuttaa yhteensä ehkä vuoden. niin voin kertoo. et toi e=mc toisinaan ahdistaa. kymmenen viistoista vuotta, sekä rahat että terveys menny.

youtubesta löytyy mun tiede sarja tohtori jatsipepan tiedesarja. muutamia uusia juttuja siellä esitän. eka ja toka jakso etenkin hyviä ideoita ja spesiaali jakso menee argeologian puolelle. loput oikeestaan tosi keskenerästä.

oon oppinu paljon. paljon olis myös kerrottavana. kavereita ei tieteen tiimoilta ole liikaa löytynyt. kritiikkiä on onneksi vähän tullut.

ikuisuus, pelko ja tekoäly. siinäpä konsepti sekoamiselle.

ei muuta ku kaikkee hyvää kaikille. toivottavasti saadaan joku terapia ryhmä matemaattisten ongelmien kanssa painiville. kaikillehhan nää mustataukot ja muut aivopierut jo opetetaan jo peruskoulussa, joidenkin pää vaan ei kestä.

kaikest huolimatta aloin tekee nyt tota mun sarjaa englannin kielellä ja mut kutsuttiin erääseen keskustelu ohjelmaan mukaan, joten tähänkin risukasaankin kuuluu ihan hyvää.

Kommentit (13)

Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900

Mulle on ruvennu matematiikka avautuu vasta nyt. Kaavat oli ennen myrkkyä. Mut nyt vanhalla iällä kun on laskenu erilaisia jutuja vaikka, maanmittaukseen, ilmastoinnin mitottamiseen, korkolaskuihin jne. niin vasta nyt alkaa palikat loksahdella kohdalleen tai parenminkin niin perin että pystyy nykyisin ite luomaan niitä kaavoja miten ne syntyy muuttujista. Vasta nyt hiffasin että kaikki on lopultakin vain yhteen-, ja vähennyslaskua. Siis hiffasin sillä tasolla, että se kolahti. Jopa geometria on sitä.
Toki helpompiakin tapoja laskee on.

En siis mikään matikkaguru ole, mut kerran pähkäilin luodin lentoradan ja iskemiskohdan lähtötietojen pohjalta nukahtaakseni, vaikka kaavasta ei hajuakaan.
Amispellehän minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900

Silloin kun minä opiskelin niin se oli laskemista, ei ymmärtämistä.
Kaikissa kasvoissa pitäis olla runsaasti käytännön sovelluksia ja niitä kaavoja pitäis purkaa ja kasata.

Ennen ku annetaan kaava niin vois pyrkiä ratkasemaan ongelmaa ymmärtämällä ja kehittää kaava ite.

janinurmi
Seuraa 
Viestejä87

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luokka:Matemaattiset_paradoksit

jos meinaa nukutte liian hyvin, ni tuolta kantsii vähän ilta lukemista..

khyl.. hyvä alku. koulussa tosiaan kiireellä vedetään asiat.. ja sitte joskus ne aletaa ymmärtää., jos vaan kiinnostusta riittää. valtaosalle ihmisistä hyvin riittää se et osaa laskee montako omenaa saa kympillä.

ei siinä mitää. itse pelkäsin pienenä myös vampyyrejä.. ne oli melkeen yhtä pelottavia, kun jotkin rikkinäiset, toimimattomat kaavat ja se mihin ne voisivat johtaa

Eusa
Seuraa 
Viestejä16948

Pelkääjälle lohdutukseksi tieto:

Mikään asia ei todellisuudessa tapahdu kaavojen tai matematiikan mukaan. Kaikki tapahtuu kuin tapahtuu joka tapauksessa - voidaan vain löytää kaavoja, joilla suunnilleen on mahdollista kuvata jotain osaa tapahtumista ja alkeellisessa määrin pyrkiä ennustamaan.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

janinurmi
Seuraa 
Viestejä87

juu. kyllähän matikka hyvin pitkälle se hauskin ja paras aine koulussa oli. myöhemmin sitten sähkö tekniikka. opettajatkin sattu olee melkoisii vitsi miehiä..eli nautin kyllä..

tässä myöhemmin sitte alkanu ymmärtää. toisinaan se tuo helpotusta. toisinaan ei.

sitä on vaikee kuvailla millast se siel mielisairaalas on. tai millassiin ajatus solmuihin tai harhoihin sitä on joutunu. liikaa Rutherfordia, Bohria ja Shrödingeriä.Planckia.. en tiedä onko muilla ollu tälläsii. esim. toisinaan oon ollu varma et Nils Bohr on aivan väärässä ja hullu ja Einstein oli oikeassa.. sitten asiaa taas tutkittuani oonkin hyväksinyt Bohrin atomi mallin.. kunnes taas epäilen..

tälläst se yksinäisyys ihmiselle teettää. onneks en enää oo yksin.. siitä se paraneminen alkaa ku alkaa kertoo huolistaan..

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

janinurmi kirjoitti:
sitä on vaikee kuvailla millast se siel mielisairaalas on. tai millassiin ajatus solmuihin tai harhoihin sitä on joutunu.

No, jos se yhtään lohduttaa, niin olet nimekkäässä seurassa. Uskomattoman moni historian huippumatemaatikoista on tutustunut noihin laitoksiin asiakkaana tai ollut muuten aika ongelmaisia tapauksia. Kai se vaatii mielen venyttämistä vähän liikaa.

Lainaus:
en tiedä onko muilla ollu tälläsii. esim. toisinaan oon ollu varma et Nils Bohr on aivan väärässä ja hullu ja Einstein oli oikeassa.. sitten asiaa taas tutkittuani oonkin hyväksinyt Bohrin atomi mallin.. kunnes taas epäilen..

Bohrin malli on hylätty jo satakunta vuotta sitten. Se oli ensimmäinen hypoteesi elektronitransistioissa havaituille kvantti-ilmiöille. Jostain syystä koulufysiikka on jumiutunut siihen vähän liian tiukasti. Se on kyllä vaikeustasoltaan sopiva, mutta se unohdetaan mainita, että se on historiallinen kuriositeetti kvanttimekanikan aamuhämäristä eikä pätevä atomimalli, jolla lasketaan jotain todellista fysiikkaa tai kemiaa.

jaho
Seuraa 
Viestejä813

Lyde19 kirjoitti:
Matematiikassa kannattaa erityisesti varoa nollalla ja jakamista joka johtaa äärettömään. Siitä ei tiedä mitä seuraa ja nousevatko vampyyrit haudoistaan?

Itse asiassa jos nollalla jakaminen tuottaisi äärettömyyden asia olisi helppo. Mutta esim. 1/x on yhtäaikaa sekä - että + ääretön. Riippuen mistä päin katsoo asiaa, joten se on mahdoton lasku.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17429

janinurmi kirjoitti:
tähän väliin täytyy heittää muuten tämmönen vitsi.
et jos joskus Niels Bohrista tehdään elokuva. niin haluisin pääosaan herraa esittämään Aku Hirviniemen.

siinä

He ovat kuin kaksi marjaa.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7121

janinurmi kirjoitti:
totuus ei ole aina kaunis.

kokeeko kukaan muu matemaattisia kaavoja ahdistavina? etenkin kun kaavassa käsitellään ikuisuutta saattaa tulla ongelmia.

epäonnistuneena muusikkona päätin siirtyä tieteeseen. astrologia, fysiikka, kemia veivät mukanaan, sillä musiikin tekeminenkin on aika matemaattista. ja halusin tehdä jotain konkreettisempaa.

noh. nyt kun oon vissiin kuus kertaa ollu suljetulla osastolla välil käymäs lepuuttaa yhteensä ehkä vuoden. niin voin kertoo. et toi e=mc toisinaan ahdistaa. kymmenen viistoista vuotta, sekä rahat että terveys menny.

youtubesta löytyy mun tiede sarja tohtori jatsipepan tiedesarja. muutamia uusia juttuja siellä esitän. eka ja toka jakso etenkin hyviä ideoita ja spesiaali jakso menee argeologian puolelle. loput oikeestaan tosi keskenerästä.

oon oppinu paljon. paljon olis myös kerrottavana. kavereita ei tieteen tiimoilta ole liikaa löytynyt. kritiikkiä on onneksi vähän tullut.

ikuisuus, pelko ja tekoäly. siinäpä konsepti sekoamiselle.

ei muuta ku kaikkee hyvää kaikille. toivottavasti saadaan joku terapia ryhmä matemaattisten ongelmien kanssa painiville. kaikillehhan nää mustataukot ja muut aivopierut jo opetetaan jo peruskoulussa, joidenkin pää vaan ei kestä.

kaikest huolimatta aloin tekee nyt tota mun sarjaa englannin kielellä ja mut kutsuttiin erääseen keskustelu ohjelmaan mukaan, joten tähänkin risukasaankin kuuluu ihan hyvää.

Mene pelkoja päin, niin voitat ne!  Tai sitten et vaivaa päätäsi yhtälöillä joita et ymmärrä. Ei musiikin tekemisessä suhteellisuusteoriaakaan tarvita, yksinkertaisemmat yhtälöt riittävät, luulen

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat