Seuraa 
Viestejä14517

Halukkuus puolustaa maata on laskenut uuden tutkimuksen mukaan. Pitääkö olla huolissaan?

Sivut

Kommentit (81)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1388

Kai tuo on aivan normaali kehityssuunta kun kerran 800000 miehen reservikin on typistetty 250000:een. Ja muitakin tekijöitä on luultavasti kuten Yhdysvaltojen rooli maailmanpoliisina katsotaan melko riittäväksi sekä oikeiston nousu uusnatsismin muodossa minkä jälkeen vasemmisto ei ehkä ole enää kovin innokas maata puolustamaan.

Jos tätä menoa jatkuu Suomeen tulee kohta ammattiarmeija? Saadaan ehkä sen jälkeen ammattilaisia jääkiekkokehiin kun tulee ZSKA:n tapaiseen ammatikseen yhtenä miehenä pelaava jääkiekkojoukkue? 

Pääsyy on tietenkin innon lopahtamiseen Kiinalainen aivopesutekniikka ja muut kiinalaiset taistelulajit kuten mitä itse olen kokenut hengessäni. Olen itse Judosta kiinnostunut, mutta hengessäni jouduin taisteluun Aikido miehen seivästekniikkaa vastaan. On menossa ollut pitkän linjan rauhankasvatuskampanja 1970-luvulta lähtien ja on paljon tahoja, jotka eivät suostu luopumaan rauhankasvatuksesta.

Sen olen huomannut kun muutti muslimeita naapuriin, että heidän lapsensa poikia ja tyttöjä myöten harjoittelevat sodankäyntiä miekkailemalla kepeillä ja muutenkin. He ovat enemmän perillä Aikidosta kuin minä, joka olen täysin masentunut saamani Aikido löylytyksen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
kokeellinen tiede
Seuraa 
Viestejä23

tai kuolemaan pommittaen siviilejä, raiskaten naisia, tai ampuen oman maan aseistakieltäytyjiä vain siksi koska joku ylpeä kapteeni ei näe muita vaihtoehtoja..

Miksi eivät nuoret saisi puolustaa maataan niin kuin itse parhaaksi katsovat..ilman että joku toinen sanoo kuka pitää tappaa ja miten.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12908

Vanha mies jo mutta laskemaan päin on, siis maanpuolustustahtokin, sen verran rikollista suhmurointia tapahtunut että taidan jättää väliin pösiloiden puolustamisen, mutta sopii koittaa meidän nurkille tulemista, saavat kaapia imupaperilla, buranaa huuleen ja vanha husgvarna  naulasta, kyllä lähtee saatana vainolainen häntä koipien välissä meidän pitäjästä...

Kyllä jämpti on näin.

Minun mielestä noin.

John Carter
Seuraa 
Viestejä10960

wisti kirjoitti:
Halukkuus puolustaa maata on laskenut uuden tutkimuksen mukaan. Pitääkö olla huolissaan?

Pitää olla. Itse olisin valmis etulinjaan rynnäkkökivääri kädessä milloin vain, kun puhutaan isänmaan puolustamisesta.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11613

wisti kirjoitti:

Pitää ja ei pidä. Mitä kauemmaksi historiaan edelliset sodat painuvat, sen naiivimmiksi ihmiset vähitellen muuttuvat. Sotien kauhuista kertovia on yhä vähemmän elossa ja niistä kuullut sukupolvikin alkaa hiljalleen vaipua dementiaosastojen hourunhuuruisiin satumaailmoihin. Varsinkin NL:n romahtaminen ja seurannut EU-aikakausi on luonut hetkellisesti perusteltua mutta pitkällä tähtäimellä katteetontakin turvallisuudentunnetta.

Jos tilanteet alkavat eskaloitua, niin kyllä se halukkuus sieltä äkkiä pompsahtaa pintaan. Sikäli ei kannata järin huolissaan olla. Toisaalta on selvää, että Venäjän, ainoan potentiaalisen uhkaajan, määrätietoinen, voimakas ja aktiivinen informaatiosodankäynti on purrut osaan väestöä vahvasti. Maanpuolustustahdon rapauttaminen on yksi ilmeisiä päätavoitteita hybridisodankäynnin pehmeässä päässä tapahtuvista vaikuttamistoimista, ja se koostuu useista toisiaan tukevista komponenteista, kuten kansallisen yhtenäisyyden rikkominen ja luottamuksen valtioon ja poliittiseen järjestelmään nävertäminen sekä erilaisten muiden uhkakuvien tarkoituksellinen luominen ja lietsominen, kuten ulkomaalaisvastaisuus. Siitä kannattaa hieman olla huolissaan, että lähtökohtaisesti ainut meille vihamielinen valtio on onnistunut jossain määrin, vaikkakaan ei ehkä kovin paljoa, vaikuttamaan mielipideilmastoon itselleen suotuisasti. 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960

Goswell kirjoitti:
Vanha mies jo mutta laskemaan päin on, siis maanpuolustustahtokin, sen verran rikollista suhmurointia tapahtunut että taidan jättää väliin pösiloiden puolustamisen, mutta sopii koittaa meidän nurkille tulemista, saavat kaapia imupaperilla, buranaa huuleen ja vanha husgvarna  naulasta, kyllä lähtee saatana vainolainen häntä koipien välissä meidän pitäjästä...

Kyllä jämpti on näin.

Kuka Suomeen nyt hyökkäisi.

asdf
Seuraa 
Viestejä12058

John Carter kirjoitti:
wisti kirjoitti:

Pitää olla. Itse olisin valmis etulinjaan rynnäkkökivääri kädessä milloin vain, kun puhutaan isänmaan puolustamisesta.

On varmaan ihan hyvä, että pahimmat kilipäät juoksee vapaaehtoisesti ensimmäisinä ensimmäisten luotien eteen ja käy polkee lähimmät miinat.

Sen jälkeen voi sotaa käydä järkeä ja strategioita käyttäen.

Unohdit muuten toisen l-kirjaimen puolustamisesta-sanasta.

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä35

jussipussi kirjoitti:
Goswell kirjoitti:

Kyllä jämpti on näin.

Kuka Suomeen nyt hyökkäisi.

Esim. sama kuin hyökkäsi Krimille ja kohta Ukrainaan. Ja kuka auttaa Ukrainaa? No EU, se paheksuu hyökkäystä. Onhan se ihan kova pelote tietty.

jesper
Seuraa 
Viestejä707

Jos Suomeen hyökättäisiin ydinaseilla, niin silloin ei varmasti puolustaminen viimeiseen mieheen olisi kovin järkevää. Mieluummin antautuminen kuin ydintuho. 

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

John Carter
Seuraa 
Viestejä10960

asdf kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
wisti kirjoitti:

On varmaan ihan hyvä, että pahimmat kilipäät juoksee vapaaehtoisesti ensimmäisinä ensimmäisten luotien eteen ja käy polkee lähimmät miinat.

Pidät siis minua "pahimpana kilipäänä", koska olisin valmis puolustamaan Suomea ulkopuolista hyökkääjää vastaan. Itsesi taas kategorioit joukkoon, joka käyttää "järkeä ja strategiaa" puolustautumisessa. Aika hauskaa, varsinkin tuon toisen l-kirjaimen puuttuminen:)

asdf
Seuraa 
Viestejä12058

John Carter kirjoitti:
asdf kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
wisti kirjoitti:

Pidät siis minua "pahimpana kilipäänä", koska olisin valmis puolustamaan Suomea ulkopuolista hyökkääjää vastaan. Itsesi taas kategorioit joukkoon, joka käyttää "järkeä ja strategiaa" puolustautumisessa. Aika hauskaa, varsinkin tuon toisen l-kirjaimen puuttuminen:)

Kyllä tuossa sinun viestissäsi sellaista isämmaan puollustajien uhoa on, että ei niin muulla väliä, kunhan pääsee nationalismipäissään räiskimään.

John Carter
Seuraa 
Viestejä10960

asdf kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
asdf kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
wisti kirjoitti:

Kyllä tuossa sinun viestissäsi sellaista isämmaan puollustajien uhoa on, että ei niin muulla väliä, kunhan pääsee nationalismipäissään räiskimään.

Kuten varmaan huomasit, niin puhuin konditionaalissa. Kerroin siis vain mihin olisin tarvittaessa valmis, jos ulkopuolinen hyökkääjä tunkeutuisi maahan. Tiedän, että sodanaikainen sijoituspaikkani olisi todellisuudessa aika kaukana etulinjasta, mutta maanpuolustustahtoa silti löytyy. Löytyykö sinulta? Mitä olisit itse valmis tekemään oletetun skenaarion muuttuessa todeksi? Lähtisitkö Ruotsiin, vai astuisitko palvelukseen? Miten nationalismi liittyy asiaan?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat