Seuraa 
Viestejä328

Tein tuommoisen mutterien magnetoimislaitteen, akkuvirta tuossa kytketään manuaalisesti alle sekunniksi päälle ja pois.
Miten tuota yli 400A virtaa saan hetkellisesti päälle ja pois ? Nyt johto hitsaantuu helposti kiinni ja seurauksena sankat savut. Puolijohdekkin välissä ilmeisesti vähentäisi paljon virtaa vastuksen vuoksi.
Pihtimittarin asteikko yltää 400A mitatessa menee pohjaan.

https://youtu.be/TR7QuD4U8FE

Sivut

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vänni
Seuraa 
Viestejä328

Neutroni kirjoitti:
https://uk.farnell.com/w/c/semiconductors-discretes/transistors/mosfet-t...|378a|400a|423a|429a|460a|500a

En tiedä toimiiko, mutta ei siinä konkurssia tee vaikka päästäisikin savut pihalle muutamasta kantapään kautta asioita opetellessaan.

Näyttäisi olevan alle 400A kesto  tuossa puolijohteessa. Saattaa tuossa kulkea 1000A  kun akku pannaan käytännössä  oikosulkuun en pääse mittaamaan.

Vierailija

Vänni kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
https://uk.farnell.com/w/c/semiconductors-discretes/transistors/mosfet-t...|378a|400a|423a|429a|460a|500a

En tiedä toimiiko, mutta ei siinä konkurssia tee vaikka päästäisikin savut pihalle muutamasta kantapään kautta asioita opetellessaan.

Näyttäisi olevan alle 400A kesto  tuossa puolijohteessa. Saattaa tuossa kulkea 1000A  kun akku pannaan käytännössä  oikosulkuun en pääse mittaamaan.

Laita sitten neljä naitettua rinnan.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5090

Auton startin solenoidi kestää akun oikosulkuvirran. Sitä käytetään myös diy pistehitauskoneissa joissa akkusta otetaan lyhyt oikosulkuvirtapulssi.
Tuossa videossa on pienehkö akku ja ohut johdin joten ei taida 400A irrota?

Vänni
Seuraa 
Viestejä328

Tuo puolijohde olisi oltava, ehkä useamman sadan voltin jännitekestoltaan  tuossa kun on kyseessä ns. induktiivinen kuorma, eli virta kulkee rautakehän läpi. 

Kytkin kun katkaisee syntyy suurenpi jännite kuin tuo käytässä oleva 12V.  Toinen huono juttu tuossa ehdotetussa puolijohjeessa olisi tuo resitanssi 0.35ohmia.  Tuo jännite  12V kun jaetaan vastuksella tulee virraksi enään  34A joka tuossa  tuskin enään toimisi mutterien magnetointiin. 

Tuo auton selenoidi ehkä olisi paras, halvin ratkaisu. Tuossa tosin pitää olla toinen virtalähde selenoidin käämille   jännite kun magnetoinnissa on varmaankin lähes 0V akussa . 

Toisaalta kiinnostaisi optimoida tuo mutterien magnetointiaika jota taas tuolla mekaanisella selenoidilla ei voi kovinkaan tarkasti tehdä.

Vierailija

Etsi sitten parempi, tai laita edelleen niitä useampi samaan kilpeen kiinni ja vielä vastukset ylös. Tadaa! Tai sitten tosiaan RC-piiri joka sekin toimii. Komponenttien koot vaan taitaa olla aika suhteettomia.

jjw
Seuraa 
Viestejä825

Vänni kirjoitti:
Tuo puolijohde olisi oltava, ehkä useamman sadan voltin jännitekestoltaan  tuossa kun on kyseessä ns. induktiivinen kuorma, eli virta kulkee rautakehän läpi. 

Kytkin kun katkaisee syntyy suurenpi jännite kuin tuo käytässä oleva 12V.  Toinen huono juttu tuossa ehdotetussa puolijohjeessa olisi tuo resitanssi 0.35ohmia.  Tuo jännite  12V kun jaetaan vastuksella tulee virraksi enään  34A joka tuossa  tuskin enään toimisi mutterien magnetointiin. 

Tuo auton selenoidi ehkä olisi paras, halvin ratkaisu. Tuossa tosin pitää olla toinen virtalähde selenoidin käämille   jännite kun magnetoinnissa on varmaankin lähes 0V akussa . 

Toisaalta kiinnostaisi optimoida tuo mutterien magnetointiaika jota taas tuolla mekaanisella selenoidilla ei voi kovinkaan tarkasti tehdä.


Ensimmäisenä listassa olevan Fetin rds on 350uohm eli 0.00035 ohmia.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1780

Kun kytkimen vapauttaa, syntyy vajaa sekunnin pulssi fetille. Kondensaattoria pienentämällä tulee lyhyempi pulssi. Gatelle "kannalle" tuleva vastus tarvii ehkä olla esim 10k suurivirtaisilla feteillä.

Softasta ei löydy fettejä, joten se näkyy NPN transistorina.

Vänni
Seuraa 
Viestejä328

jjw kirjoitti:
Vänni kirjoitti:
Tuo puolijohde olisi oltava, ehkä useamman sadan voltin jännitekestoltaan  tuossa kun on kyseessä ns. induktiivinen kuorma, eli virta kulkee rautakehän läpi. 

Kytkin kun katkaisee syntyy suurenpi jännite kuin tuo käytässä oleva 12V.  Toinen huono juttu tuossa ehdotetussa puolijohjeessa olisi tuo resitanssi 0.35ohmia.  Tuo jännite  12V kun jaetaan vastuksella tulee virraksi enään  34A joka tuossa  tuskin enään toimisi mutterien magnetointiin. 

Tuo auton selenoidi ehkä olisi paras, halvin ratkaisu. Tuossa tosin pitää olla toinen virtalähde selenoidin käämille   jännite kun magnetoinnissa on varmaankin lähes 0V akussa . 

Toisaalta kiinnostaisi optimoida tuo mutterien magnetointiaika jota taas tuolla mekaanisella selenoidilla ei voi kovinkaan tarkasti tehdä.


Ensimmäisenä listassa olevan Fetin rds on 350uohm eli 0.00035 ohmia.
No tulipas tekniset arvot katsottua huolimattomasti tuohan olikin milliohmia, siis resitanssin puolesta kyllä käy. Kiitoksia korjauksesta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat