Seuraa 
Viestejä344

Tein tuommoisen mutterien magnetoimislaitteen, akkuvirta tuossa kytketään manuaalisesti alle sekunniksi päälle ja pois.
Miten tuota yli 400A virtaa saan hetkellisesti päälle ja pois ? Nyt johto hitsaantuu helposti kiinni ja seurauksena sankat savut. Puolijohdekkin välissä ilmeisesti vähentäisi paljon virtaa vastuksen vuoksi.
Pihtimittarin asteikko yltää 400A mitatessa menee pohjaan.

https://youtu.be/TR7QuD4U8FE

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vänni
Seuraa 
Viestejä344

Neutroni kirjoitti:
https://uk.farnell.com/w/c/semiconductors-discretes/transistors/mosfet-t...|378a|400a|423a|429a|460a|500a

En tiedä toimiiko, mutta ei siinä konkurssia tee vaikka päästäisikin savut pihalle muutamasta kantapään kautta asioita opetellessaan.

Näyttäisi olevan alle 400A kesto  tuossa puolijohteessa. Saattaa tuossa kulkea 1000A  kun akku pannaan käytännössä  oikosulkuun en pääse mittaamaan.

Vierailija

Vänni kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
https://uk.farnell.com/w/c/semiconductors-discretes/transistors/mosfet-t...|378a|400a|423a|429a|460a|500a

En tiedä toimiiko, mutta ei siinä konkurssia tee vaikka päästäisikin savut pihalle muutamasta kantapään kautta asioita opetellessaan.

Näyttäisi olevan alle 400A kesto  tuossa puolijohteessa. Saattaa tuossa kulkea 1000A  kun akku pannaan käytännössä  oikosulkuun en pääse mittaamaan.

Laita sitten neljä naitettua rinnan.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä6082

Auton startin solenoidi kestää akun oikosulkuvirran. Sitä käytetään myös diy pistehitauskoneissa joissa akkusta otetaan lyhyt oikosulkuvirtapulssi.
Tuossa videossa on pienehkö akku ja ohut johdin joten ei taida 400A irrota?

Vänni
Seuraa 
Viestejä344

Tuo puolijohde olisi oltava, ehkä useamman sadan voltin jännitekestoltaan  tuossa kun on kyseessä ns. induktiivinen kuorma, eli virta kulkee rautakehän läpi. 

Kytkin kun katkaisee syntyy suurenpi jännite kuin tuo käytässä oleva 12V.  Toinen huono juttu tuossa ehdotetussa puolijohjeessa olisi tuo resitanssi 0.35ohmia.  Tuo jännite  12V kun jaetaan vastuksella tulee virraksi enään  34A joka tuossa  tuskin enään toimisi mutterien magnetointiin. 

Tuo auton selenoidi ehkä olisi paras, halvin ratkaisu. Tuossa tosin pitää olla toinen virtalähde selenoidin käämille   jännite kun magnetoinnissa on varmaankin lähes 0V akussa . 

Toisaalta kiinnostaisi optimoida tuo mutterien magnetointiaika jota taas tuolla mekaanisella selenoidilla ei voi kovinkaan tarkasti tehdä.

Vierailija

Etsi sitten parempi, tai laita edelleen niitä useampi samaan kilpeen kiinni ja vielä vastukset ylös. Tadaa! Tai sitten tosiaan RC-piiri joka sekin toimii. Komponenttien koot vaan taitaa olla aika suhteettomia.

jjw
Seuraa 
Viestejä991

Vänni kirjoitti:
Tuo puolijohde olisi oltava, ehkä useamman sadan voltin jännitekestoltaan  tuossa kun on kyseessä ns. induktiivinen kuorma, eli virta kulkee rautakehän läpi. 

Kytkin kun katkaisee syntyy suurenpi jännite kuin tuo käytässä oleva 12V.  Toinen huono juttu tuossa ehdotetussa puolijohjeessa olisi tuo resitanssi 0.35ohmia.  Tuo jännite  12V kun jaetaan vastuksella tulee virraksi enään  34A joka tuossa  tuskin enään toimisi mutterien magnetointiin. 

Tuo auton selenoidi ehkä olisi paras, halvin ratkaisu. Tuossa tosin pitää olla toinen virtalähde selenoidin käämille   jännite kun magnetoinnissa on varmaankin lähes 0V akussa . 

Toisaalta kiinnostaisi optimoida tuo mutterien magnetointiaika jota taas tuolla mekaanisella selenoidilla ei voi kovinkaan tarkasti tehdä.


Ensimmäisenä listassa olevan Fetin rds on 350uohm eli 0.00035 ohmia.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2592

Kun kytkimen vapauttaa, syntyy vajaa sekunnin pulssi fetille. Kondensaattoria pienentämällä tulee lyhyempi pulssi. Gatelle "kannalle" tuleva vastus tarvii ehkä olla esim 10k suurivirtaisilla feteillä.

Softasta ei löydy fettejä, joten se näkyy NPN transistorina.

Vänni
Seuraa 
Viestejä344

jjw kirjoitti:
Vänni kirjoitti:
Tuo puolijohde olisi oltava, ehkä useamman sadan voltin jännitekestoltaan  tuossa kun on kyseessä ns. induktiivinen kuorma, eli virta kulkee rautakehän läpi. 

Kytkin kun katkaisee syntyy suurenpi jännite kuin tuo käytässä oleva 12V.  Toinen huono juttu tuossa ehdotetussa puolijohjeessa olisi tuo resitanssi 0.35ohmia.  Tuo jännite  12V kun jaetaan vastuksella tulee virraksi enään  34A joka tuossa  tuskin enään toimisi mutterien magnetointiin. 

Tuo auton selenoidi ehkä olisi paras, halvin ratkaisu. Tuossa tosin pitää olla toinen virtalähde selenoidin käämille   jännite kun magnetoinnissa on varmaankin lähes 0V akussa . 

Toisaalta kiinnostaisi optimoida tuo mutterien magnetointiaika jota taas tuolla mekaanisella selenoidilla ei voi kovinkaan tarkasti tehdä.


Ensimmäisenä listassa olevan Fetin rds on 350uohm eli 0.00035 ohmia.
No tulipas tekniset arvot katsottua huolimattomasti tuohan olikin milliohmia, siis resitanssin puolesta kyllä käy. Kiitoksia korjauksesta.

Vänni
Seuraa 
Viestejä344

Tokilogi kirjoitti:
Kun kytkimen vapauttaa, syntyy vajaa sekunnin pulssi fetille. Kondensaattoria pienentämällä tulee lyhyempi pulssi. Gatelle "kannalle" tuleva vastus tarvii ehkä olla esim 10k suurivirtaisilla feteillä.

Softasta ei löydy fettejä, joten se näkyy NPN transistorina.

Tässähän saattaisi olla ihan varteenotettava kytkentä. Akun jännitettä oskiloskoopilla havainnoimalla ja manuaalisesti käsin tuon magnetoinnin tein niin tuollainen 0.2 sek taitaisi riittää magnetointiajaksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32920

Vänni kirjoitti:
Tuo puolijohde olisi oltava, ehkä useamman sadan voltin jännitekestoltaan  tuossa kun on kyseessä ns. induktiivinen kuorma, eli virta kulkee rautakehän läpi.

Voit saada kohtuullisen halvalla joko jännitekestoa tai virran kestoa, mutta jos haluat molempia, niin hinta karkaa käsistä.

Arvioi se induktanssi ja tsekkaa rittääkö fetin avalancepurkauksen kesto sammuttamaan virran. Minulla ei ole kokemusta noin suurivirtaisista feteistä, mutta noin perstuntumalta veikkaisin että se kestää sammuttaa normaalin johdon induktanssin läpi kulkevan virran. Snubberi voi auttaa kanssa.

Lainaus:
Toinen huono juttu tuossa ehdotetussa puolijohjeessa olisi tuo resitanssi 0.35ohmia.  Tuo jännite  12V kun jaetaan vastuksella tulee virraksi enään  34A joka tuossa  tuskin enään toimisi mutterien magnetointiin.

Datalehdet on tarkoitettu luettavaksi pilkkua viilaten ja piru raamattua -tyylillä. Resistanssi on tuhannesosa tuosta.

Lainaus:
Tuo auton selenoidi ehkä olisi paras, halvin ratkaisu. Tuossa tosin pitää olla toinen virtalähde selenoidin käämille   jännite kun magnetoinnissa on varmaankin lähes 0V akussa .

No varmaan on, ja muutenkin paremmin linjassa tuon tason viritysten kanssa kuin fetit.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32920

Tokilogi kirjoitti:
Kun kytkimen vapauttaa, syntyy vajaa sekunnin pulssi fetille. Kondensaattoria pienentämällä tulee lyhyempi pulssi. Gatelle "kannalle" tuleva vastus tarvii ehkä olla esim 10k suurivirtaisilla feteillä.

Eijeijei. 10 A hilavirta on lähempänä totuutta, jos tehdään nopeita pulsseja suurivirtaisilla feteillä. Tuon fetin hilavaraus on noin 400 nC. Jos varaat sen milliampeerilla, avautuminen kestää 400 mikrosekuntia. Jos keskimääräinen häviöteho on 1 kW, se merkitsee 400 mJ:n lämpöpulssia, mikä on avalancelle annettuihin energioihin verrattuna varsin kova lukema.

Isoja fettejä kannattaa syöttää fet drivereillä. Ne maksavat muutaman euron ja syöttävät hilalle molempiin suuntiin muutaman ampeerin ja niitä voi ohjata suoraan logiikalla.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2592

Neutroni kirjoitti:
Tokilogi kirjoitti:
Kun kytkimen vapauttaa, syntyy vajaa sekunnin pulssi fetille. Kondensaattoria pienentämällä tulee lyhyempi pulssi. Gatelle "kannalle" tuleva vastus tarvii ehkä olla esim 10k suurivirtaisilla feteillä.

Eijeijei. 10 A hilavirta on lähempänä totuutta, jos tehdään nopeita pulsseja suurivirtaisilla feteillä. Tuon fetin hilavaraus on noin 400 nC. Jos varaat sen milliampeerilla, avautuminen kestää 400 mikrosekuntia. Jos keskimääräinen häviöteho on 1 kW, se merkitsee 400 mJ:n lämpöpulssia, mikä on avalancelle annettuihin energioihin verrattuna varsin kova lukema.

Isoja fettejä kannattaa syöttää fet drivereillä. Ne maksavat muutaman euron ja syöttävät hilalle molempiin suuntiin muutaman ampeerin ja niitä voi ohjata suoraan logiikalla.

Yllättävän paljon tarvii virtaa.

3, 6 Ampeeria kestävä erittäin pieni SMD fetti toimii kuitenkin kytkennällä, jos joku tarvii sellaista johonkin.

https://fi.farnell.com/on-semiconductor/ntr3c21nzt1g/mosfet-n-ch-20v-3-6...

10k vastuksen tilalle voi laittaa jonkun kuorman ja jos korvaa kytkimen NPN transistorilla, voi kytkennällä ohjata hetken jotain kun transistori lakkaa johtamasta.

Kytkentöjä voi viritellä peräkkäin, jos tarvii vaikka automatisoida jotain.

Tuolla on jonkun fet driverin datalehti, sitä voi varmaan ohjata inputin jännitettä muuttamalla.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uc1710-sp.pdf

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32920

Tokilogi kirjoitti:
Yllättävän paljon tarvii virtaa.

Joo, mutta isossa fetissä on nanofaradin luokkaa oleva hilakapasitanssi ja se pitäisi varata ja tyhjentää kymmenissä nanosekunneissa, jos haluaa, että fetti aukeaa ja sulkeutuu nopeasti.

Lainaus:
3, 6 Ampeeria kestävä erittäin pieni SMD fetti toimii kuitenkin kytkennällä, jos joku tarvii sellaista johonkin.

Jos kytkentöjä on harvakseltaan ja virrat eivät ole mitään satojen ampeerien älyttömyyksiä, ei avautumisajalla ole välttämättä väliä. Mutta esimerkiksi hakkureissa kytkentätaajuus voi olla satoja kilohertsejä, ja jos silloin fetti johtaa osittain vaikka vain satoja nanosekunteja, se näkyy kytkentähäviöissä. Fetti lämpenee ja hyötysuhde alenee.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat