Sivut

Kommentit (43)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5719
Liittynyt21.7.2017

"Kaikki äo:ta säätävät seikat eivät ole ilmeisiä. Hyväksikäyttö- ja laiminlyöntitapauksia lukuunottamatta kaksostutkimukset osoittavat, että perheympäristö vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin hyvin vähän."

Nyt puhutaan siis vain yhdestä testistä.

"Siksi Plomin arvelee, että kasvatustyyli vaikuttaa älyyn vähemmän kuin sattuma."

Mistä hän oikein puhuu?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Keijona
Seuraa 
Viestejä10950
Liittynyt13.3.2015

Onhan siitä käyty keskustelua" viisaudet on opittuja älykkyys perittyä"
Muisti on tekniikkalaji, ja kenestä tahansa voi tulla kirjanoppinut pänttäämällä, kahvillaj ja sisulla. Tapetoida seinät diplomeilla ja uskotelle itsellen, että koska minulla onemmän olen myös enemmän älykkäämpi.

Tasa-arvo on demokratia ideologinen dogmi, eikä tasa-arvolle ole olemassa mitään biologista tai tieteellistä perustetta, on pelkkä uskon varassa oleva mielikuvituksen luomus.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6093
Liittynyt23.11.2009

Äly (IQ) sinällään varmasti on geeneissä ensisijasesti ilman pahoja laiminlyöntejä, ja aika hyvin mitattavissa kuviopäättelytesteillä.

”Perimä osoittaa meille pohjapiirroksen, rajojen paikan. Ympäristöstä kuitenkin riippuu, millaiseksi ihminen niiden sisällä kehittyy

Ympäristöhän lähes määrää millaiseksi ihminen kehittyy. Mutta nyt ei puhuta enää IQ:sta.

"Sama pätee älykkyyteen. Esimerkiksi jodin puutos lapsuudessa liittyy matalaan älykkyysosamäärään, ja kehittyvissä maissa vajeen paikkaaminen on parantanut kognitiivisia kykyjä.

Kaikki äo:ta säätävät seikat eivät ole ilmeisiä. Hyväksikäyttö- ja laiminlyöntitapauksia lukuunottamatta kaksostutkimukset osoittavat, että perheympäristö vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin hyvin vähän. Siksi Plomin arvelee, että kasvatustyyli vaikuttaa älyyn vähemmän kuin sattuma."

Kognitiiviset kyvyt on ehkä vähän harhaajohtava termi jota kirjoituksessa käytetään kun puhutaan älykkyydestä. 'Yleinen kognitiivinen kyvykkyys' on kai psykologiassa käytettävä termi joka tarkoittaa käytännössä älykkyyttä. Kognitiiviset toiminnot on sitten asia erikseen, ne on opittavia asioita eli riippuu täysin kasvuympäristöstä.

Äly asettaa rajat kognitiivisille toiminnoille, siinä missä perimä asettaa rajat älylle. Älyn tapauksessa perimällä on paljon isompi  merkitys, kognitiivisien toimintojen kehittymisen kanssa taas kasvatuksella ja ympäristöllä. Älykäs tietysti oppii nopeammin eikä rajat tule niin nopeasti vastaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitio

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5719
Liittynyt21.7.2017

Tapani Kansalainen kirjoitti:
Mä oon huolissani pojasta.
Sil on paljo kapasiteettia, liikaa.

Silloin kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, mikä hänestä tuntuu hyvältä.

Jos on monessa hyvä ja koittaa järkeillä, mistä hyötyy eniten, voi käydä niin ettei lopulta hyödy mistään. Lähtökohtaisesti on hyvä toimia "sydämestä", ei kuvitellusta  järjestä (naiiveista mielikuvista, hyväksynnän hakemisesta, koulumenestymisen määrämänä). Lahjakkuus ei kanavoidu itsestään - siksi on tärkeää että sinä elämänkokeneena tarkkailet, millaisesta ohjauksesta voisi olla hänelle eniten hyötyä. Hänen ehdoillaan tietysti. Voitko silloin tällöin tarjota hänelle vaikkapa tilaisuuksia tutustua mestarien toimintatapoihin, tai muita elämyksiä, joista hän saisi inspiraatiota ja samalla realistisen näkemyksen? Se on hänen oma asiansa, mitä hän kokemuksilla tekee. Eikä tarvitse hakea mitään "elämää suurempaa", koska se tulee yleensä siinä sivussa jos on tullakseen. Kovaa työtä menestyminen vaatii ja pitkäjänteisyyttä. Tulevaisuudessa moni varmaan myös yhdistelee aloja! Pääasia nyt on, että mahdollisuuksia tunnustellaan tietoisemmin.

Tapani Kansalainen kirjoitti:
Tytär on alle 3 vuotias ja osaa thaikkukirjaimet ja latinalaiset. Ei lue viel mut tunnistaa kirjotettuja sanoja.

Jaa luulin et on jo täyttäny 3. Pieni on vielä ja varmaan on kiva sitten kun huomaa, että sanoista muodostuukin lauseita!

Joskus kerroinkin, että opetin eräälle 1,5-vuotiaalle aakkoset (äänteenä, ei kirjainten niminä; ei kirjaimia c, w, q, å) viikossa, n. 3 kirjainta päivässä tuosta vain - ei enempää, koska en halunnut "raiskata" oppimisen luonnollisuutta. Kun hän oli oppinut aakkoset, niitä ei kerrattu kahteen viikkoon. Silti hän muisti lähes kaikki kirjaimet. Uskon että kuka tahansa sen ikäinen oppii kirjaimet, kunhan lapselle malttaa antaa tilaisuuden (moni haluaa "yksisuuntaisesti" pakottaa oppimaan, josta on vain haittaa koska lapsi aistii tasan tarkkaan, jos kieroilet). 

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

mdmx
Seuraa 
Viestejä6093
Liittynyt23.11.2009

"Kognitiivisia toimintoja ovat mm. erilaiset tiedon vastaanottamiseen, tallentamiseen, käsittelyyn ja käyttöön liittyvät prosessit. Havaitseminen ja tunnistaminen (esimerkiksi kyky tunnistaa värejä ja muotoja, esineitä tai kasvoja) erilaiset kielelliset toiminnot (kuten kyky tuottaa ja ymmärtää luettua tai puhuttua tekstiä), ajattelu, päättely ja ongelmanratkaisu, muistaminen ja oppiminen sisältyvät kognition käsitteen alaan ja siten kognitiotieteen ja kognitiivisen psykologian tutkimuskohteisiin."

Eli käytännössä kaikki minkä kautta älykkyys ilmenee ulospäin on opittua. Sen vuoksi se kasvatuksen ja ympäristön merkitys on kokonaisuuden kannalta todella suuri, paljon suurempi kuin älykkyyden.

John Carter
Seuraa 
Viestejä10044
Liittynyt17.2.2006

mdmx kirjoitti:

Eli käytännössä kaikki minkä kautta älykkyys ilmenee ulospäin on opittua. Sen vuoksi se kasvatuksen ja ympäristön merkitys on kokonaisuuden kannalta todella suuri, paljon suurempi kuin älykkyyden.


Tuosta olen samaa mieltä. Tabula rasa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä985
Liittynyt15.5.2018

Keijona kirjoitti:

Tasa-arvo on demokratia ideologinen dogmi, eikä tasa-arvolle ole olemassa mitään biologista tai tieteellistä perustetta, on pelkkä uskon varassa oleva mielikuvituksen luomus.

Juttujasi kun lukee, voisi päätellä että toisen vanhempasi suvusta periytyy kookkaat aivot sinulle, kun taas toiselta vanhemmalta olet perinyt liian pienen pään ja aivot eivät puristuksen takia toimi normalisti.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5719
Liittynyt21.7.2017

John Carter kirjoitti:
mdmx kirjoitti:

Eli käytännössä kaikki minkä kautta älykkyys ilmenee ulospäin on opittua. Sen vuoksi se kasvatuksen ja ympäristön merkitys on kokonaisuuden kannalta todella suuri, paljon suurempi kuin älykkyyden.


Tuosta olen samaa mieltä. Tabula rasa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa[/quote]

En ymmärrä, kuinka ihminen voisi olla ilman synnynnäisiä "prosessointisääntöjä" havaintomaailmalle. Vaikka esim. näköaisti rakentuu vasta vuorovaikutuksesta, kai se johonkin sääntöihin perustuu.

Poistaisin lauseesta lihavoidun sanan: "Ymmärrys muodoista, väreistä, kausaliteetista tai moraalista syntyy puhtaasti kokemusten ja havaintojen perusteella" , sillä ymmärrys saattaa olla vain synnynnäisten sääntöjen laajentamista...

"Näin ollen ihmisellä ei ole synnynäistä apriorista tietoa."  Minusta tämä johtopäätös on perusteeton. Loppupeleissä kaikki pohjautuu perimään, enkä voi käsittää, että ymmärrys putkahtaisi kuin tyhjästä.

Tuntuu siltä, että "Lapsi tabula rasana"  aliarvioi ihmisen henkiset valmiudet syntymän jälkeen - ominaisuus se valmiuskin on.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat