Stipendit lukiossa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka paljon lukioissa jaetaan stipendejä suhteessa oppilasmäärään? Olen nyt ensimmäistä vuotta lukiossa, ja olen menestynyt matemaattisissa aineissa erinomaisesti(matematiikka 10, fysiikka ja kemia 9). Onko todennäköistä, että saan stipendin? Tuleeko stipendi automaattisesti, jos saa korkeita arvosanoja?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Yleensä tulee semmoselle, joka on parantanut tai jotain. Tosiaan, kiltit tytöt saavat ne kuitekin, saatanan naiset

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Eipä noita stipendejä luonnontieteiden osaajille taida liikaa olla. Se nyt vain on kaikin puolin aliarvostettu ala. Ei ainakaan ollut kun itse aikanaan lukiota kävin, enkä usko että kenelläkään on nyt sen suurempaa intoa sponsoroida tuollaisia. Itse sain pari kertaa jonkun stipendin juuri matematiikasta ja luonnontieteistä, taisi olla jonkun kympin nykyrahassa. Soittamisia ja jotain vastaavia "kilttien tyttöjen" kultuuriharrasteita tuettiin hieman enemmän (ihme), mutta eipä muusikotkaan siinä määrin rahassa rypeneet, että sitä varten olisi kenenkään kannattanut alkaa mitään mölytoosaa rääkkäämään.

Mutta onpahan luonnontieteistä se ilo, että opiskelemalla niitä voi aikanaan saada koulutustaan vastaavan työn, siinä missä muusikot, kielien opiskelijat, ja vastaavat kakarana paijatut jakavat lehtiä tai paistavat hampurilaisia.

Vierailija

Kyllä meillä jaettiin lukion parhaalle fysiikan ja kemian, sekä matematiikan opiskelijalle 1000 markan stipendit. Eivät menneet tytöille

Vierailija

No eihän ysit ole "erinomaista" osaamista, vaikka ei tuota menestystä voi moittiakaan. Itse sain 250 euroa joltain säätiöltä; yo-tuloksina LLLLE ja ka 9,8 tai 9,9. Joku samaan tapaan menestynyt poika taisi saada 300 euron palkkion. Pienempiä rahoja jaettiin kielissä menestyneille ja kaiken maailman järjestöaktiiveille. Jotain liikuntapalkintoja myös. Mutta ei luma-osaamista mitenkään erityisesti huomioitu, tuo minun stipendini oli ihan yleisestä menestyksestä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Amiksessakin jaettiin stipedit parhaille oppilaille, eli sellasille osaajille.

Amiksessa parhaat oppilaat vietiin käsistä, eli työnantajat jopa soitteli opettajille että onko teillä sielä hyviä tulevia työntekijöitä.

Sitten jos opettajien mielestä oli niin ne suositteli jotain ja se pääsi luulatavasti heti hommiin kuin koulu loppu jos vaan itse halusi.

jossain aloilla on työntekijöistä pulaa, niin kuin esimerkisi puualalla. Metallialallakin on. Minäkin sain sellaisen kirjeen että tule johonkin cnc- sorvaus kurssille ja sitten kuin valmistut pääset suoraan töihin hyvällä palkalla. Mutta en päässyt sitten sinne haastattelua pitemmälle.

Vierailija

Kirjoitin vuonna 1997 lukioni 200 ylioppilaan joukosta ainoana pitkästä matematiikasta L:n ja sain siitä hyvästä 3000 mk:n stipendin.

Vierailija
avarephelia
No eihän ysit ole "erinomaista" osaamista, vaikka ei tuota menestystä voi moittiakaan. Itse sain 250 euroa joltain säätiöltä; yo-tuloksina LLLLE ja ka 9,8 tai 9,9. Joku samaan tapaan menestynyt poika taisi saada 300 euron palkkion. Pienempiä rahoja jaettiin kielissä menestyneille ja kaiken maailman järjestöaktiiveille. Jotain liikuntapalkintoja myös. Mutta ei luma-osaamista mitenkään erityisesti huomioitu, tuo minun stipendini oli ihan yleisestä menestyksestä.

hikke

Vierailija
Heppu
Kirjoitin vuonna 1997 lukioni 200 ylioppilaan joukosta ainoana pitkästä matematiikasta L:n ja sain siitä hyvästä 3000 mk:n stipendin.

Meillä sai 40 pitkän matikan kirjottajasta 6 täydet (ainakin täysinä lähti). Ainakin minulla pisteet myös pysyivät 60:ssä.

No, menestys on melko koulu kohtaista. Isäni kertoi, että sinä vuonna kun hän kirjoitti, niin puolet ei päässyt ylioppilaaksi. (joskus 1970 luvulla Lapualla)

Vierailija

Itselläni oli lukion ensimmäisen vuoden jälkeen fysiikan, kemian ja laajan matematiikan arvosanat jokaisesta kurssista 10. Keskiarvokin taisi olla yhdeksikön lähistöllä. No ei sieltä silti mitään stipendejä tullut. Kilteille tytöillehän ne menivät kaikki, vaikka suurimmalla osalla olikin huonommat todistukset kuin itselläni. Toisen vuoden jälkeen tulikin sitten joku onneton parin kymmenen euron keskiarvostipendi, vaikka k.a. olikin laskenut. Saa nähdä, tuleeko tänä keväänä mitään, ainakin matematiikasta napsahti Laudatur, eiköhän siitä vähän ryyppyrahoja saa.

Vierailija

Ei tuo kiltti tyttö -juttu ole ainakaan meidän opinahjossamme päde. Stipendejä jaetaan tasapuolisesti niin tytöille kuin pojillekin eikä samalle henkilölle joka vuonna.

Jos kaipaa tunnustusta niin voi tietenkin osallistua erilaisiin valtakunnallisiin tai kansainvälisiin matematiikka/fysiikka/kemiakilpailuihin.

tässä on linkki MTV3 tekemiin lukiovertailuihin

http://www.mtv3.fi/lukiot/

Vierailija

No peruskoulussa luonnontieteissä menestyminen kuitenkin vielä huomioidaan. Vaikka kouluni on vahvasti musiikki- ja taidepainotteinen, stipendejä tuli myös luonnontieteissä menestyneille. Luokkakaverini sai biologian kirjastipendin ja minä sain kemian stipendin .

Vierailija
Voimissaan piehtaroiva kaiken läpäisevä Neutriino

Mutta onpahan luonnontieteistä se ilo, että opiskelemalla niitä voi aikanaan saada koulutustaan vastaavan työn,

[size=150:1tedsosk] siinä missä muusikot, kielien opiskelijat, ja vastaavat kakarana paijatut jakavat lehtiä tai paistavat hampurilaisia.[/size:1tedsosk]

Asennetta löytyy. Puoluetoimistoon kipinkapin.
Käyttöä löytyisi lähes joka puolueelle.

Vierailija

Neutriino kirjoitti:

"Mutta onpahan luonnontieteistä se ilo, että opiskelemalla niitä voi aikanaan saada koulutustaan vastaavan työn,

siinä missä muusikot, kielien opiskelijat, ja vastaavat kakarana paijatut jakavat lehtiä tai paistavat hampurilaisia."

Ja epäilemättä oikeasti nauttivat elämästään. Ainakin verrattuna uraputkeen ahtaanpaikonkammossaan jenkkakahvoistaan jumittuneeseen moderniin ihmiseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat