Sivut

Kommentit (28)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7129

Kiitos, sain teoriasta hyvät naurut! 😂
Tehdään tästä perinne: uuden vuoden kunniaksi satu tieteestä. Vähän niinku "tieteen aprillipäivä"... Kuka ties, vaikka osuisi joskus oikeille jäljille. Jatketaanko satuilua? Ai niin, sitä tehdään jo... No satuillaanko ihan virallisesti? Yliopistolla oli joskus pseudotiede-kilpailu. Vähänkö jännältä se kuulostaa!

mdmx
Seuraa 
Viestejä6391

"

Teorian mukaan poikasiittiö ehtisi vikkelämpänä ensimmäisenä munanjohtimeen. Jos se törmää saman tien munasoluun, tuloksena on poika. Mikäli munasolu saapuu paikalle vasta myöhemmin, voi energiavarastonsa loppuun kuluttanut poikasiittiö menettää liikuntakykynsä ja kuolla. Tyttösiittiö saa tilaisuutensa.

"

Hmm, eli jos munasolu on jo pelipaikalla tuloksena on aina poika? Eli seksi ovulaation jälkeen johtaisi poikaan, ja muutama päivä ennen sitä taas tyttöön. Niinkö tossa todella sanotaan? :)

Toi olis helppo todentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä9390

mdmx kirjoitti:
"

Teorian mukaan poikasiittiö ehtisi vikkelämpänä ensimmäisenä munanjohtimeen. Jos se törmää saman tien munasoluun, tuloksena on poika. Mikäli munasolu saapuu paikalle vasta myöhemmin, voi energiavarastonsa loppuun kuluttanut poikasiittiö menettää liikuntakykynsä ja kuolla. Tyttösiittiö saa tilaisuutensa.

"

Hmm, eli jos munasolu on jo pelipaikalla tuloksena on aina poika? Eli seksi ovulaation jälkeen johtaisi poikaan, ja muutama päivä ennen sitä taas tyttöön. Niinkö tossa todella sanotaan? :)

Toi olis helppo todentaa.

Todennäköisyyksistähän tuossa on kyse. Ottamatta kantaa teoriaan sinänsä, todentaminen riippuu siitä, miten iso ero todennäköisyyksissä on ja sitä kautta miten iso määrä pariskuntia tarvittaisiin koehenkilöiksi. Muuten ilmiötä ei nähdä satunnaisvaihtelun alta. Homma vaatisi osallistujilta sitoutumista raportointiin ja tutkimuskäynteihin aika pitkäksi ajaksi, ja tutkijoilta resursseja toteuttaa nämä. Jo ovulaatiopäivän määrittäminen luotettavasti on oma prosessinsa (ehkä tässä riittäisi aamulämpöjen mittaaminen, ehkä ei). 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7129

Satu on niin utopistinen, ettei sitä voi tosissaan analysoida.

Sanotaan vain sen verran, että munajohtimeen pääsee tuhansia siittiöitä, ja munasoluun yrittää vähimmillään kymmeniä siittiöitä  - SAMAAN AIKAAN. 

"Yllätys yllätys", että niljakas satu sikiää Turusta. Tätä  aluetta on vissiin mafiosot siittänneet aikoinaan runsaammalla kädellä... Ja motiivi satuilulle on? Olen närkästynyt, sillä asemaan tukeutuva satuilu on mielestäni  jo periaatteellisesti törkeän edesvastuutonta. Jos lähdetään sille linjalle, että pissataan kansaa silmään - niin kuin sitä ei jo tarpeeksi tehtäisi. Pitää tehdä siitä vielä oma huumorilaji!?

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, ja "teoriassa" onkin asiantuntijan logiikka mukana.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7129

Minijehova kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Sanotaan vain sen verran, että munajohtimeen pääsee tuhansia siittiöitä, ja munasoluun yrittää vähimmillään kymmeniä siittiöitä  - SAMAAN AIKAAN. 

"Yllätys yllätys", että niljakas satu sikiää Turusta. Tätä  aluetta on vissiin mafiosot siittänneet aikoinaan runsaammalla kädellä... Ja motiivi satuilulle on? Olen närkästynyt, sillä asemaan tukeutuva satuilu on mielestäni  jo periaatteellisesti törkeän edesvastuutonta. Jos lähdetään sille linjalle, että pissataan kansaa silmään - niin kuin sitä ei jo tarpeeksi tehtäisi. Pitää tehdä siitä vielä oma huumorilaji!?

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, ja "teoriassa" onkin asiantuntijan logiikka mukana.

En ihan hahmota miksi moinen spekulaatio näyttää loukkaavan sinua niin kovasti.

Lue uudelleen lainauksen neljänneksi viimeinen lause.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä14796

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

En vieläkään hahmota. Mikä tuossa on asemaan perustuvaa satuilua? Mielestäni siinä vain spekuloitiin kokoerolla eikä mitään väitetty lopulliseksi totuudeksi.

MJ

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7129

Minijehova kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

En vieläkään hahmota. Mikä tuossa on asemaan perustuvaa satuilua? Mielestäni siinä vain spekuloitiin kokoerolla eikä mitään väitetty lopulliseksi totuudeksi.

En ole ottanut kantaa kokoeroon, enkä ota. Otiin vain kantaa asioihin, joista kirjoitin.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7129

Yritän auttaa. Huomaan, että ihmisillä menee usein jyvät ja akanat sekaisi. On eri asia, jos aiheeseen haluaa ottaa mukaan uusia näkökulmia. Mutta se, ettei koko ongelmaa erota, tarkoittaa että logiikan tarkastelu voisi olla hyödyksi.

Lukiossa tehtiin ”mind map”, jonka käyttöä ei ole syytä aliarvioida! Suomeksi nimi on näköjään miellekartta. En ole käyttänyt miellekarttaa sitten lukion, ehkä siksi että muistini riittää kokonaisuuden rakenteluun ilman kynää ja paperia – tai, ei ole sellaisia haasteita, että innostuisin jäsentämään paperille unohtamisen pelossa… kova listojen tekijä olen kylläkin.

Jos kuitenkin kokisin, että asia kaipaa jäsentelyä eikä se onnistu ”visuaalisesti” kuten yleensä,  tai kokisin että paperi ja kynä helpottaa huomattavasti ymmärtämistä, niin totta ihmeessä käyttäisin. Riippumatta siitä, onko asia vähäpätöinen tai ei. Tahtoisin nähdä, mikä siinä oli vaikeaa, ja oppia siitä. Siis ajattelutavasta, en niinkää itse asiasta.

Tarkastellaan sitä, ettet hahmota kirjoitustani.

(jatkuu)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7129

Kirjoitit viestissä nro 10: ”En ihan hahmota miksi moinen spekulaatio näyttää loukkaavan sinua niin kovasti.”

Ihan aluksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä ongelmaa yrittää hahmottaa - muuten yrität hahmottaa, mitä pitäisi hahmottaa? Yrität hahmottaa vastauksen, ennen kuin hahmotat ongelman? Siltä se kuulostaa! Sinun on lähdettävä faktoista: mikä kohta tarkalleen ottaen tuottaa ongelmaa? Siitä voit edetä ja miettiä, millaisia olettamuksia mahdollisesti teet, jotta et sekoita niitä faktoihin. Faktalla tarkoitan sitä mitä olen kirjoittanut, en sitä onko asiasisältö itsessään faktaa.

Kehoitettuani sinua lukemaan uudelleen tietyn lauseeni (olihan se tönkösti kirjoitettu), selvisi että hahmotusongelmasi oli laajempi. Auttaisiko sinua verrata tietoisemmin: miten kirjoitukseni asiasisältö poikkeaa artikkelin tiedoista? Kumpi pitää paikkansa? Tämä seikka, johon nimenomaan keskityin, jäi sinulta kokonaan huomaamatta. Tai sitten jätit sen tahallaan noteeramatta, tarttuen kuitenkin kirjoitukseeni, joka on vähintäänkin outoa. Luulen että teit vain tiedostamattoman olettamuksen, että minua kiinnostaa artikkelissa samat asiat kuin sinua, riippumatta siitä mitä tarkalleen ottaen kirjoitan.

Edelleen virheesi oli, ettet hyödyntänyt vastauksiani.

Kirjoitit: ”En väitä sinun väittäneen mitään, vaan ihan ihmettelin mikä hitto moisessa kevyessä spekuloinnissa niin loukkasi.” Ja taas olettamus... Että minä väitän sinun väittäneen, vaikka en muuta kuin korostanut, että kysymyksesi eroaa väitteestäni erittäin olennaisesti.

On myös hyvä miettiä, miksi kritiikki koskettaa sinua, vaikket edes hahmota sitä. Jotain turhaa se lienee.

Yksi hyödyllinen keino - joka tapahtuu varmaan tiedostamatta millisekunneissa, mutta jota voi pyrkiä tietoisemmin harjoittelemaan - on tarkistaa omia olettamuksia, esittämällä kysymyksiä tyyliin: ”onko hedelmöitymisprosessi pääpiirteissään tunnettu tapahtuma, vai voiko sen perustapahtumat kyseenalaistaa ajatusleikillä?” tai ”onko teoria sama narvoinen kuin kevyt spekulointi?” tai ”onko mitään väliä, esittääkö teorian trolli vai professori?” tai ”onko kyseessä pelkkä väärinymmärrys?”

Minijehova
Seuraa 
Viestejä14796

Menipä metakeskusteluksi...

"Yllätys yllätys", että niljakas satu sikiää Turusta. Tätä aluetta on vissiin mafiosot siittänneet aikoinaan runsaammalla kädellä... Ja motiivi satuilulle on? Olen närkästynyt, sillä asemaan tukeutuva satuilu on mielestäni jo periaatteellisesti törkeän edesvastuutonta.

Minua hämmästytti reaktio, koska kyseessä oli perusteltu spekulointi tunnettuun mutta selittämättömään ilmiöön. Satuilu ja etenkin niljakas satuilu kuulostaa siltä, että mielestäsi tässä levitetään tietoisesti jotenkin haitallista disinformaatiota

Asiallahan ei ole mitään väliä, kunhan ihmetytti.  :)

MJ

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7129

Minijehova kirjoitti:

"Yllätys yllätys", että niljakas satu sikiää Turusta. Tätä aluetta on vissiin mafiosot siittänneet aikoinaan runsaammalla kädellä... Ja motiivi satuilulle on? Olen närkästynyt, sillä asemaan tukeutuva satuilu on mielestäni jo periaatteellisesti törkeän edesvastuutonta.

Minua hämmästytti reaktio, koska kyseessä oli perusteltu spekulointi tunnettuun mutta selittämättömään ilmiöön. Satuilu ja etenkin niljakas satuilu kuulostaa siltä, että mielestäsi tässä levitetään tietoisesti jotenkin haitallista disinformaatiota

Niinpä niin, asialla ei ole sinulle mitään väliä: takerrut siihen yhä uudelleen,  osoittamatta mitään kiinnostusta mielipiteeseeni. Joko sinulla on ongelma, tai käytöksesi on todella keskenkasvuista.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä14796

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Niinpä niin, asialla ei ole sinulle mitään väliä: takerrut siihen yhä uudelleen,  osoittamatta mitään kiinnostusta mielipiteeseeni. Joko sinulla on ongelma, tai käytöksesi on todella keskenkasvuista.

Kuinka?

Minua ei kiinnosta suutuitko siksi että vanhempasi halusi pojan, mutta pettymyksekseen saivat sinut, enkä moisesta ala kyselemään, joten asialla ei ole väliä. Missään kohtaa mielipiteesi aiheesta ei ole minulle selvinnyt.

Väitätkö että on normaali reaktio tiedeuutiseen alkaa syyttämään turkumafiaa jostain salaliitosta?

Ei se ole mitään uudelleentakertumista kun hämmästelin jyrkkää suhtautumistasi ja kun yritit (ehkä) asiaa selittää, niin en tajunnut selitystä.

Luulen että joku ulkopuolinen voisi kertoa ainakin toiselle meistä, että missä kohtaa ja miksi tämä dialogi meni näin vituilleen. En usko että tämä tästä on kehittymässä tämän hedelmällisemmäksi näillä eväillä.

MJ

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat