Seuraa 
Viestejä2

Haluaisin kuulla hyviä rationaalisia argumentteja joulun aiheuttamalla pakonomaiselle kuluttamiselle?

Koetteko paineita ostaa lahjoja?

Minkä laisia tuntemuksia joulun tavarameressä uiminen saa teissä aikaan?

Kommentit (9)

ID10T
Seuraa 
Viestejä3920

Itse en juurikaan osta joululahjoja, eikä jouluruokiinkaan mene kovin suuria summia. Mielestäni tärkeintä joulussa on yhdessäolo ja hetkessä eläminen hyvän ruoan kera.

Yhtä lailla pakonomaisen kuluttamisen voisi kyseenslaistaa muulloinkin. Pitääkö sen puhelimen olla aina uusinta mallia, pitääkö auto vaihtaa parin vuoden välein, pitääkö olla äly sitä ja äly tätä, jne.

---
Seuraa 
Viestejä3561

F. Nikke kirjoitti:
Haluaisin kuulla hyviä rationaalisia argumentteja joulun aiheuttamalla pakonomaiselle kuluttamiselle?

Koetteko paineita ostaa lahjoja?

Minkä laisia tuntemuksia joulun tavarameressä uiminen saa teissä aikaan?

Toiset ostavat tarvitsemiaan asioita ympäri vuoden, toiset "keskittävät" niiden hankinnan jouluun. Itse ostin tenaville jouluksi, kun aika vähän muulloin tulee ostettua yhtään mitään. Ihan tarpeellisia asioita tuli hankittua, ei krääsää. Ehkä se vähän vääristää sitä "joulun sanomaa", mutta meillä se samalla kiteyttää menneen vuoden ja lahjat nyt sitten ehkä koetaan vuoden "työllä" ansaituksi siinä ohessa.

Ja mitä joulun pakonomaiseen kuluttamiseen tulee, niin tarjoukset kieltämättä ovat hyviä, suhteessa vuoden yleiseen hintatasoon. Ei se kaupoissa pyöriminen saa minussa oikein mitään tunteita aikaan, kiva kun on ihmisiä ja suurin osa vaikutti hyvän tuulisilta. Se on se oma kiire joka saa stressaantumaan ja sitten lkaa syyttelemään ruuhkia ja joulua ja muiden typeryyttä, vaikka vika on omassa kalenterissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Ei kulutushysteriaan mitään oikeutusta tarvita vaan rahaa.

En koe painetta ostaa lahjoja, joskus ostan isompia/kalliimpia lahjoja jos tiedän että niillä on poikkeuksellisen ilahduttava vaikutus eli tulee tarpeeseen, useimmiten en osta. Jos tarkoitat tavaramerellä kaupoissa olevaa tavaramerta niin ei aiheuta minkäänlaisia tuntemuksia, lähinnä aivot alkaa punomaan markkinointijuonia tollasissa tilanteissa missä ihmiset käyttäytyy laumana epärationaalisesti.

Rahan lahjoittaminen jouluna tuntuu erityisen hyvältä, ihmisille joilla oikeasti menee huonosti, köyhät/sairaat lapset lähinnä, lapsissa on tulevaisuus. Kannattaa mieluummin antaa niille jotka oikeasti tarvii ja arvostaa, ei ostella turhanpäivästä krääsää riesaksi niille jotka ei tarvi.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11625

Avauksen kysymyksenasettelu on outo. Pyydetään rationaalisia argumentteja pakonomaiselle toiminnalle, mikä on mielestäni oksymoroni.

Mulle joulu ei ole tavarameri. En osta turhuuksia kelleen eikä mulle kukaan yhtään mitään. Vaimo inhoaa turhaa rojua josta syystä tietenkin juuri hän ostaa tyttärelle kasapäin kertakäyttöistä muoviroinaa. En ymmärrä häntä, mutta eipä ole ainut asia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat