Seuraa 
Viestejä112

Kun esim. kuorma-auton renkaasta otetaan venttiilinneula pois, rengas tyhjenee niin kovalla vauhdilla, että ventiili menee jäähän oli millainen helle tahansa.
Miten ilman poisvirtaus voi saada paikat niin kylmiksi.

Sivut

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

Major_Breakthrough kirjoitti:
Mittaan painoni ennen suihkua  urheilun jälkeen ja suikhun jälkeen olen kilon kevyempi...mihin tämä perustuu...elektronivaaka ?

Huolimattomasti suoritettuun tutkimukseen. Liian vähän mittaus toistoja riittävän mittausepävarmuuden huomioimiseksi? 🤔 😅

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17663

Nalle pUh kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Mittaan painoni ennen suihkua  urheilun jälkeen ja suikhun jälkeen olen kilon kevyempi...mihin tämä perustuu...elektronivaaka ?

Huolimattomasti suoritettuun tutkimukseen. Liian vähän mittaus toistoja riittävän mittausepävarmuuden huomioimiseksi? 🤔 😅

Tapahtuu joka kerta jos urheilu on kestänyt 2 tuntia.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

wisti
Seuraa 
Viestejä14563

Käyt liian harvoin suihkussa, jolloin noin 2 neliömetrin ihoosi tulee töhnäinen, rasvainen likakerros. Tämän tiheys on tyypillisesti 0,8 kg/dm^3 ja paksuus 0,06 mm. Tämä painaa noin kilon.

wisti
Seuraa 
Viestejä14563

wisti kirjoitti:
Käyt liian harvoin suihkussa, jolloin noin 2 neliömetrin ihoosi tulee töhnäinen, rasvainen likakerros. Tämän tiheys on tyypillisesti 0,8 kg/dm^3 ja paksuus 0,06 mm. Tämä painaa noin kilon.

Mutta perkele! Siinähän on minulla desimaalipilkku väärässä kohdassa. Olet sikaisempi kuin kuvittelinkaan.
Röh itseäsi.

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

wisti kirjoitti:
wisti kirjoitti:
Käyt liian harvoin suihkussa, jolloin noin 2 neliömetrin ihoosi tulee töhnäinen, rasvainen likakerros. Tämän tiheys on tyypillisesti 0,8 kg/dm^3 ja paksuus 0,06 mm. Tämä painaa noin kilon.

Mutta perkele! Siinähän on minulla desimaalipilkku väärässä kohdassa. Olet sikaisempi kuin kuvittelinkaan.
Röh itseäsi.

Hyvin lähestytty asiaa kyllä. Ehkäpä majurin mainitsema urheilu onkin mutapaini?

lokki
Seuraa 
Viestejä5108

Hans Danmark kirjoitti:
Kun esim. kuorma-auton renkaasta otetaan venttiilinneula pois, rengas tyhjenee niin kovalla vauhdilla, että ventiili menee jäähän oli millainen helle tahansa.
Miten ilman poisvirtaus voi saada paikat niin kylmiksi.

Samalla tavoin, kuin kaasun puristaminen kokoon suurempaan paineeseen saa sen lämpiämään, saa kasun paineen laskeminen sen jäähtymään.

Laajenevassa kaasussa molekyylien törmäykset toisiinsa ovat heikompia, koska keskimäärin suurempi osa törmäyksistä tapahtuu "peräänajoina". Laajenevassa kaasussa molekyylien ympärillä olevat törmättävät kohteet, toiset molekyylit ja  astian seinämät, keskimäärin etääntyvät toisistaan. Pakenevaan molekyyliin törmäävä molekyyli kimpoaa takaisin hitaammin, joten sen lämpötila törmäyksessä laskee. 

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4972

Tästä ilmiöstä on hyötyä raketti- ja suihkuturbiinimoottoreissa. Kun kuuman palokaasun nopeus kasvaa suppenevassa suihkusuuttimessa, sen paine laskee, jonka seurauksena lämpötila laskee, jolloin lämpöenergian karkaaminen suihkun mukana minimoituu.

Vierailija

Major_Breakthrough kirjoitti:
Mittaan painoni ennen suihkua  urheilun jälkeen ja suikhun jälkeen olen kilon kevyempi...mihin tämä perustuu...elektronivaaka ?

Olet kussut suihkussa.

Hans Danmark
Seuraa 
Viestejä112

ID10T kirjoitti:
Ilmavirta imee lämpöenergiaa ohittamastaan materiaalista?

Mutta toisin päin kuumenee, ainakin käsipumpulla kun pumppaa renkaaseen ilmaa vettiili voi olla tulikuuma, ainakin isompirengas, ei ehkä fillarin.

wisti
Seuraa 
Viestejä14563

Hans Danmark kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
Ilmavirta imee lämpöenergiaa ohittamastaan materiaalista?

Mutta toisin päin kuumenee, ainakin käsipumpulla kun pumppaa renkaaseen ilmaa vettiili voi olla tulikuuma, ainakin isompirengas, ei ehkä fillarin.


Fysiikkaan vähänkin perehtyneen on helppo ymmärtää asia, kun ymmärtää kaasun lämpötilan edustavan hiukkasten keskimääräistä liike-energiaa. Kun kaasumolekyyli törmää kimmoisasti esteeseen, se liikkuu törmäyksen jälkeen samalla nopeudella, eikä tämä molekyyli ole omiaan laskemaan eikä nostamaan keskimääräistä liike-energiaa.
Jos taas mäntä liikkuu molekyyliä vastaan, saa molekyyli ylimääräisen töytäisyn ja sen nopeus kasvaa. Tätä lokki edellä selitti hiukan monimutkaisemmassa tilanteessa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat