Minä olen rasismin uhri, en päässyt ravintolaan.

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Koin tässä keväällä rasismia, en päässyt yhteen ravintolaan. Vaikka olisin sinne mennyt ja ollut asiallinen.

Koin siis rasistista syrjintää. Ajon tehdä nyt johonkin valituksen, esimerkiksi poliisi ilmeisesti olisi hyvä.

Voinko siis tehdä rasismista joka on minuun kohdistunut ilmoituksen poliisille.

Monet mustalaisetkin ovat tehneet rikosilmoituksia, kuin eivät ole päässeet kauppaan tai ravintolaan.

En päässyt ravintolaan sen takia kuin minulla oli 8 kk liian vähän ikää, ravintolassa oli ikäraja.

Luin äsken sosiologiaa, ja tajusin että olen elämässäni kokenut rasismia.

Otetaanko minun rasismiilmoitus todesta, koska olen valkoinen mies, vai koenko lisää rasismia poliisiasemalla.

valkoihoisia miehiähän pidetään kaikkien kansojen alistajian eikä se siten voi olla rasistin uhreja länsinmaissa. Tämä siis on yleinen käsitys täällä länsimaissa.

Itse tieteellisenä ihmisenä tiedän että ikä on vain numeroita, eikä se kerro henkistä kypsyyttä. Jos on vain 8 kk vaille ravintolan ikärajan se on silloin rasismia. En ole 8 kk päästä sen kypsempi kuin nytkään. tai sitten ole älyllisesti kehittynyt enempi. Eli olen kuitenkin jo kypsempi kuin moni muu vaikka minulla oli vain 8kk vajaa ikä ravintolan ikärajaan.

Sielä ravintolassa on monenlaisia pellejä, jotka ovat vanhempia mutta eivät osa käyttäytyä.

[size=200:24e6xdoq]Valkoinen mieskin voi kokea rasismia!!!![/size:24e6xdoq]

Sivut

Kommentit (32)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
En päässyt ravintolaan sen takia kuin minulla oli 8 kk liian vähän ikää, ravintolassa oli ikäraja.

En ole 8 kk päästä sen kypsempi kuin nytkään. tai sitten ole älyllisesti kehittynyt enempi.

Olitko 8 kk sitten yhtä kehittynyt kuin nyt? Entä 16 kk sitten? Missä menee raja? Pitäisi sitten muuttaa joka ravintolan ikärajat sillä perusteella.

On olemassa myös ravintoloita, joissa on ikäraja 26. Koetko olevasi sinne tarpeeksi vanha (oletan sinut korkeintaa kaksikymppiseksi)? On olemassa ihmisiä, jotka haluavat olla näissä ravintoloissa nuorempien häiritsemättä. Onko tämä rasismia? Jos, niin ei ainakaan rikollista sellaista. Vaikka olisit minkä värinen.

Vierailija

Kyseessö oli siis ns. ikärasismista? No valitettavasti ravintollalla on oikeus pitää ns. talon ikärajaa.

Ilimoituksen tekemisessä poliisille ei oo mitään järkee, koska se ei mee kumminkaan läpi. Ravintola ei rikkonut lakia.

Vierailija

Ravintolalla tai (muulla liikkeenharjoittajalla) on lain mukaan oikeus valita asiakkaansa ilman syrjintää. Syrjintä on puolestaan määritelty rikoslaissa ja siihen ei lukeudu iän perusteella tapahtuvaa valintaa.

Vierailija

Kuules, ravintolat ei ole mitään julkisia paikkoja. Omistajalla ja käytännössä portsareilla on oikeus/velvollisuus valita asiakkaat. Mietipä itse jos perustaisit ravintolan, haluaisitko, että siellä käy ihan kuka vaan? Mustalaiset, kaikenmaailman kriminaalit jne.? Joka ravintolassa on tietyt "kriteerit" millaisia asiakkaita he haluavat. Joka paikkaan ei pääse lenkkarit jalassa jne. Ehkä et jostain syystä sopinut joukkoon tai muu syy. Itse olin joskus pokena ja tiedän, että jos ikäraja on vaikka 20v., niin lain mukaan saa päästää 18v. sisään, mutta on helppo vedota ikään jos joku junnu yrittää sisälle. Se on helpompaa kuin selittää, että oot vähän teini tähän paikkaan. Hoksaatko? Toki itsekin päästin "alaikäisiä" 19v. porukkaa sisälle jos olivat esim. fiksun oloinen pariskunta. Kun taas samanikäistä lippispää teiniporukkaa en päästänyt.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Ville1SuuriI
Kuules, ravintolat ei ole mitään julkisia paikkoja. Omistajalla ja käytännössä portsareilla on oikeus/velvollisuus valita asiakkaat. Mietipä itse jos perustaisit ravintolan, haluaisitko, että siellä käy ihan kuka vaan? Mustalaiset, kaikenmaailman kriminaalit jne.?

Ravintola ei voi valita asiakkaitaan noilla perustein. Jos ravintoloitsija estää asiakkaan sisäänpääsyn etnisistä syistä johtuen, hän joutuu raastupaan ja maksaa vahingonkorvauksia ja aika isot rapsut ja saa lisäksi varoituksen.

Pukeutumissäännöt ja ikärajat ja räyhäämisestä porttikiellon saaneet ovat aivan eri asia (nimim. ennätys viisi porttaria yhden illan aikana).

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Nuorena en päässy sisään ravintolaan lenkkareissa. Vaihdoin lenkkarit kadulla jonkun kuppasiin kävelykenkiin ja taas meentiin.

Vanhempana en päässyt sortseissa. Vaihdoin sortsit ekan sopivan kokosen kaverin kanssa siinä ovella välirahan kera. Poke ei voinut kun hymyillä ja päästi sisään. Ne kriteerit nääs.

Vierailija

Olisiko laillista perustaa ravintoja johon tääsee vain ylipainoiset tai "yli-ikäiset" naiset sekä tummaihoiset maahanmuuttaja miehet?

Vierailija

Aweb kirjoitti:
Ravintola ei voi valita asiakkaitaan noilla perustein. Jos ravintoloitsija estää asiakkaan sisäänpääsyn etnisistä syistä johtuen, hän joutuu raastupaan ja maksaa vahingonkorvauksia ja aika isot rapsut ja saa lisäksi varoituksen.

Jaa ei vai? Montakos tapausta tiedät, että on romanit saanut korvauksia raastuvassa kun on evätty pääsy ravintolaan? Se kuules riittää, kun poket sanoo, että joo, noi mannet riehuu ja varastaa täällä. Eli se siitä.

Vierailija
Ville1SuuriI

Jaa ei vai? Montakos tapausta tiedät, että on romanit saanut korvauksia raastuvassa kun on evätty pääsy ravintolaan? Se kuules riittää, kun poket sanoo, että joo, noi mannet riehuu ja varastaa täällä. Eli se siitä.

Minä tiiän yhen tapauksen. Jos oikeen muistan kyseessä oli joku mustalaisyhdistyksen puheenjohtaja tai vastaava. En nyt viitsi mainita edes paikkakuntaa saati sitten ravintolaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26905
Liittynyt16.3.2005

Älä viitsi pitää tuollaista tyhjänkitinää, iso mies. Jos joku ravintoloitsija ei jostain syystä halua sinun rahojasi, pakkoko sinun on hänen kapakkaansa ängetä niitä viemään. Pane moinen putka boikottiin ja se on siinä. Jos vaan ikää on sellaiset 16, ettet nyt ihan alakoulukakaralta näytä, kyllä niitä vastaanottavaisia kapakoita aina riittää, ellet nyt ehdoin tahdoin ala sikailemaan itsellesi porttikieltoja joka paikkaan (ja Tampereen kokoisesta mestasta niitä löytyy sittenkin).

Vierailija

Abdul az:

aika erikoista jos noin on käynyt. No, pääsikö raastuvan jälkeen baariin? Koska silloinhan heillä on ollut riitaa ja voidaan sen perusteella evätä sisäänpääsy. Itsellä monen vuoden kokemus eri ravintoloista ja kyllä se on asiakkaan,yleensä juovuspäin, aika turha nostaa syytettä jos ei sisään pääse. Ja kun se sattuu vielä olemaan kyllä oma vika, ei kukaan poke huvikseen sano maksavalle asiakkaalle, että et pääse, sori.

Vierailija
Ville1SuuriI
Abdul az:

aika erikoista jos noin on käynyt. No, pääsikö raastuvan jälkeen baariin? Koska silloinhan heillä on ollut riitaa ja voidaan sen perusteella evätä sisäänpääsy. Itsellä monen vuoden kokemus eri ravintoloista ja kyllä se on asiakkaan,yleensä juovuspäin, aika turha nostaa syytettä jos ei sisään pääse. Ja kun se sattuu vielä olemaan kyllä oma vika, ei kukaan poke huvikseen sano maksavalle asiakkaalle, että et pääse, sori.

Kyseessä ei ollut paikkakuntalainen, eikä varmasti halunnut kyseiseen räkälään enää mennä.

Poke sanoo mitä omistaja käskee ja johtaja sattuu vihaamaan mustalaisia.

Vierailija

Periaatteessa omistaja päättää "tyylin" eli millaista porukkaa millaisissa vaatteissa otetaan sisälle. Loppuen lopuksi se on poke, joka on vastuussa asiasta. On mullekin oma pomo joskus muinoin tullut kännissä kaveriensa kanssa omaan baariinsa ja koittanut tuoda mukanaan sellaista porukkaa, jota en baariin voi päästää. Siinä hetken kinattuaan, yleensä omistaja ymmärtää asian. Eli poke päättää. Hyvistä portsareista on aina pulaa ja jos on niin idiootti omistaja, että neuvoo ammattilaista ovella niin siinä voi kyllä ripustaa takin naulaan ja vaihtaa työmaata. Myös noin teimme joskus.

Vierailija
Ville1SuuriI
Periaatteessa omistaja päättää "tyylin" eli millaista porukkaa millaisissa vaatteissa otetaan sisälle. Loppuen lopuksi se on poke, joka on vastuussa asiasta. On mullekin oma pomo joskus muinoin tullut kännissä kaveriensa kanssa omaan baariinsa ja koittanut tuoda mukanaan sellaista porukkaa, jota en baariin voi päästää. Siinä hetken kinattuaan, yleensä omistaja ymmärtää asian. Eli poke päättää. Hyvistä portsareista on aina pulaa ja jos on niin idiootti omistaja, että neuvoo ammattilaista ovella niin siinä voi kyllä ripustaa takin naulaan ja vaihtaa työmaata. Myös noin teimme joskus.

Niin varmasti portsarit ovat jumalia.

Portsari joka ei kunnoita pomoaan ansaitsee saada potkut. Uusi jeppe löytyy ovelle hetkessä. Sen verran ravintola-alasta minäkin tiedän, että portsarit ovat sitä alinta kastia. Tarjoilijat ovat jo sitten vähän korkeammalla hierarkiassa.

Kyseisen paikan omistajan tuntein tiedän että portsari joka ei päästä häntä sisälle saa mennä patsastelemeen jonkun toisen ravintolan ovelle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat