Sivut

Kommentit (67)

-Maija-
Seuraa 
Viestejä1299

Ab Surd Oy kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Kuinka monella mulla on vielä käytössä 15 vuotta vanha ohjelma ja tietokone ?

Hep!

Rakentelin joskus 2000-luvun ...

HepHep

Mulla on 1980-luvun Sharp -tietsikka (semmonen 64 muistinen). Koodasin siihen silloin perusBASICilla planeettaohjelman. Ihan todella toimivan. Näyttää planeettojen paikan ja suhteellisen tilan muihin planeettoihin ja Aurinkoon ihan reaaliajassa.

Kaivoin koneen ja tallennusCkasetin esille lapsenlapsilleni! Toimii edelleen. Tähtitieteilijäpoikani oli ihan otettu!

-Pörrätäänkö?

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä19485

-Maija- kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Kuinka monella mulla on vielä käytössä 15 vuotta vanha ohjelma ja tietokone ?

Hep!

Rakentelin joskus 2000-luvun ...

HepHep

Mulla on 1980-luvun Sharp -tietsikka (semmonen 64 muistinen). Koodasin siihen silloin perusBASICilla planeettaohjelman. Ihan todella toimivan. Näyttää planeettojen paikan ja suhteellisen tilan muihin planeettoihin ja Aurinkoon ihan reaaliajassa.

Kaivoin koneen ja tallennusCkasetin esille lapsenlapsilleni! Toimii edelleen. Tähtitieteilijäpoikani oli ihan otettu!

Nyt rispekti Maijaa kohtaa nousi entisestään !

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä18776
Seuraa 
Viestejä318

HuuHaata kirjoitti:
IT-alallahan juttu menee niin, että 20v maailma on aidosti auki, 25v:nä valmistut valitsemastasi  ja valitset työpaikkasi. 30:nä sinulla on perhe (no vähemmän ihan juuri nyt, mutta kuitenkin). 35:na olet tippunut kehityksestä ja vaihtoehtosi ovat loppuneet. 40:nä huomaat sen, ja yrität millä kikalla tahansa selvitä kusisesti alalla seuraavat 25 vuotta. 50:nä lennät pihalle ja vaihdat johonkin duunarijuttuun, tai olet työttömänä loppuikäsi. 

Joo ja sitte jos yrittää niihin oikeisiin töihin monen vuoden hello world-paskeiden jälkeen ni käy ilmi kaikkia kivoja juttuja. Että oikeisiin töihin pyrkivällä pitäisi olla niinku kokemusta alalta mitä ei tietenkään ole  ja sitten selitellä haistattelussa se mistä syystä edellinen työsuhde päättyi, vieläpä niin että se näyttäis jotenkin hyvältä omalta kannalta. Siinähän sitä sitten säveltää kun on mennyt vitutuspäissään avautumaan TJlle että "nää hommat on ihan paskaa ei kiinnosta".  Eikä TJkään ole kovin tyytyväinen viimeisten aikojen työpanoksen laatuun.

Josekin tajusi että vaikka vaimolle sai selitykset menemään läpi niin Nurnbergin tuomareille ei tule menemään jakeluun. Et mieluummin menolipi Argentiinaan kiitos.

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1554

Käyttäjä1605 kirjoitti:
Näin otsikoi uusi TM lehti.

Olen samaa mieltä.

IT on pohjaton kaivo.

IT-hanke syö rahat...koska on väärin antaa tyhmien pitää rahansa. IT-hanke syö rahat, koska sen annetaan niin tehdä, koska hankkeen ostaja ja hankkeen myyjä puhuvat eri kieltä. Asiakaspuolella on aina vastassa joukko amatöörejä joiden IT taidot on nolla mutta joilla on visio. Myyjäpuolella on konsultti/konsultteja joilla on visio, ja heillä kavereita jotka taitaa IT-jargonin aakkoset, sekä rahastuksen. Myyjä saa helpon yliotteen myymällä sitä mitä hänen mielestään tarvitaan, koska asiakkaan kuva tarpeesta on lapsellinen hahmotelma. Ja koska on väärin antaa tyhmien pitää rahansa, tehdään budjetti yläkanttiin, ja ylitetään se vähintään 30% , koska niin voidaan tehdä. Jos asiakas ihmettelee, hämmennetään hänet IT-jargonilla ja termeillä, eikä hän pian erota päätään perseestään. Näin se meillä täällä todellisuudessa menee. Terv.nimim. "Myyjänä ollut"..

Eli onko älyä ostajapuolella liian vähän....vai tajua ?

Sekä että. Esim. valtioneuvoston alaisissa virastoissa päätökset allekirjoittaa usein pölvästi, jonka käsitys tietotekniikasta rajoittuu siihen, että netti on tuolla seinässä ja se otetaan sieltä kytkemällä kaapeli seinän ja koneen väliin. Kun laitetaan dokumentteja työaseman työpöydältä roskikseen, niin roskis vaan puhdistaa niistä kirjoitusmerkit pois ja laittaa puhtaat arkit takaisin puhtaiden pinoon, etteivät ne koskaan lopu.. Ja näillä tiedoin sitten päätetään mikä on hyvästä, mikä pahasta mitä tietoteknisiin hankkeisiin tulee. Tai terveydenhuollossa lääkärit  ja hoitajat sekä pakolliset virastomoroonit, jotka on palkattu puolueen jäsenkirjan perusteella. Siksi meillä on yksi maailman kalleimmista ja huonoimmista potilastietojärjestelmistä, mallia "tein itse ja säästin". Tosin siinä säästettiin tonneja ja hukattiin miljoonia, mutta kuka noita laskee? Pointti on siinä, että usein vain myyjän osaamisalueena on tietotekniikka, ostajalla jokin muu, joten heille voi perustella lähes mitä tahansa eivätkä he tajua sanaakaan, kunhan nyökyttelevät. Osta sie tästä potilastietojärjestelmä, anna rahaa, me palkkaamme lauman apinoita naputtamaan koodia ja hyvä tulee..

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1554

Jakob kirjoitti:
Käyttäjä1605 kirjoitti:
Näin otsikoi uusi TM lehti.

Olen samaa mieltä.

IT on pohjaton kaivo.

IT-hanke syö rahat...koska on väärin antaa tyhmien pitää rahansa. IT-hanke syö rahat, koska sen annetaan niin tehdä, koska hankkeen ostaja ja hankkeen myyjä puhuvat eri kieltä. Asiakaspuolella on aina vastassa joukko amatöörejä joiden IT taidot on nolla mutta joilla on visio. Myyjäpuolella on konsultti/konsultteja joilla on visio, ja heillä kavereita jotka taitaa IT-jargonin aakkoset, sekä rahastuksen. Myyjä saa helpon yliotteen myymällä sitä mitä hänen mielestään tarvitaan, koska asiakkaan kuva tarpeesta on lapsellinen hahmotelma. Ja koska on väärin antaa tyhmien pitää rahansa, tehdään budjetti yläkanttiin, ja ylitetään se vähintään 30% , koska niin voidaan tehdä. Jos asiakas ihmettelee, hämmennetään hänet IT-jargonilla ja termeillä, eikä hän pian erota päätään perseestään. Näin se meillä täällä todellisuudessa menee. Terv.nimim. "Myyjänä ollut"..

Kun tätä jatkuu vuosien ajan niin lopulta nämä IT-yritykset menettävät kykynsä tuottaa mitään hyödyllistä. Lopputuloksena on "Jabba The Hutt"-tyylinen liikuntakyvytön, korruptoitunut ja vastenmielinen firma.

Tarkoitat mallia  Telia, Elisa, Fujitsu Siemens, Tietotalo, Valtori  jne. jne.?  Näitä turvonneita sikoja on kaikki nurkat täynnä nyt jo..

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1554

Käyttäjä18776 kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
IT-alallahan juttu menee niin, että 20v maailma on aidosti auki, 25v:nä valmistut valitsemastasi  ja valitset työpaikkasi. 30:nä sinulla on perhe (no vähemmän ihan juuri nyt, mutta kuitenkin). 35:na olet tippunut kehityksestä ja vaihtoehtosi ovat loppuneet. 40:nä huomaat sen, ja yrität millä kikalla tahansa selvitä kusisesti alalla seuraavat 25 vuotta. 50:nä lennät pihalle ja vaihdat johonkin duunarijuttuun, tai olet työttömänä loppuikäsi. 

Joo ja sitte jos yrittää niihin oikeisiin töihin monen vuoden hello world-paskeiden jälkeen ni käy ilmi kaikkia kivoja juttuja. Että oikeisiin töihin pyrkivällä pitäisi olla niinku kokemusta alalta mitä ei tietenkään ole  ja sitten selitellä haistattelussa se mistä syystä edellinen työsuhde päättyi, vieläpä niin että se näyttäis jotenkin hyvältä omalta kannalta. Siinähän sitä sitten säveltää kun on mennyt vitutuspäissään avautumaan TJlle että "nää hommat on ihan paskaa ei kiinnosta".  Eikä TJkään ole kovin tyytyväinen viimeisten aikojen työpanoksen laatuun.

Josekin tajusi että vaikka vaimolle sai selitykset menemään läpi niin Nurnbergin tuomareille ei tule menemään jakeluun. Et mieluummin menolipi Argentiinaan kiitos.

Yksi hauska ilmiö nykyajassa on se, että koodaamisesta puhutaan kuin hengittämisestä, jokainen sen osaa kun vaan vähän yrittää. Johtuu pitkälti siitä että esim. HTML versioineen on koodia, ja sitä lapsetkin osaa. Ja jos lapsetkin osaa, miten vaikeaa se voi olla? Paitsi että sanan "koodaaminen" alle lukeutuu myös ne, jotka ovat koodanneet sen käyttöjärjestelmän, sen HTML-editorin, sen grafiikkamoottorin joka näyttää sinulle kuvat ruudulla jne. Onko näillä koodareilla sitten mitään eroa? No sikäli että jokainen koodari pystyy HTML-koodiin, mutta vain joku prosentti siihen, mitä vaaditaan kun koodataan esim. nykypelien grafiikkaa siihen ruudulle pyörimään. Koodaamista se vaan on:  siis osaako sen "hello world" lauseen, tai sitten tehdä  sen reaaliaikaisen heijastuksen sen pelihahmon silmään, kun pelihahmo heittää dynamiittipötkön ja palava lanka heijastuu siitä, vaikket sitä pelatessa edes näe. Sama asia, mitä noita erittelemään? Pelkkiä nollia ja ykkösiä, siitä vaan naputtelemaa, eikö totta? Tule sie meille opintielle, opit koodaamaan, saat paljon rahaa..Miksihän tämän uuden koodarikoulun Hiven yhteistyökumppaneina ovat mm. Zalando ja Prisma? Koska jonkunhan niitä verkkokauppojen hinnastojakin pitää päivittää..Menee kouluun haaveenaan päästä pelitaloon koodaajaksi ja saada hyvää palkkaa, päätyy webbikaupan hinnoittelijaksi Prismaan alle kassan palkkojen..

-Maija-
Seuraa 
Viestejä1299

Minä itse asiassa vihaan koko sanaa 'koodari' !

Minun ohjelmoinninopettajani aina sanoi, että koodari on sihteeriin verrattavissa oleva (enkä nyt lainkaan halveksu sihteereitä). Ohjelmointi tapahtuu päässä, koodaaminen on vain ohjelmoinnin päätepiste. Ohjelman kirjoittaminen koodiksi koneella on vain sen kirjoittamista 'puhtaaksi', ei muuta. Ohjelmointi on tapahtunut jo jossain muualla.

Minun käyntikortissani aina  luki: 'Ohjelmistosuunnittelija, tietokantasuunnittelija, ohjelmoija', ei koskaan koodari!. Kaikkiin näihin olin/olen edelleen pätevä! Pää ei vain kestänyt tuota 24/7 työssäoloa jatkuvasti, vuodesta toiseen. Jopa Euroopassa lomamatkalla ollessani perheen kanssa, asiakkaat soittivat ja vaativat ongelmansa ratkaisua heti eikä nyt. Pää ei kestänyt!

Tuo tekemäni planeettaohjelma oli hauskaa huvinpitoa, josta oli etua tulevalle ammattilleni. Jouduin todella antamaan kaikkeni, että sain tuohon muistimäärään sovitettua kaikki tarvittaseni kooodirivit  ja kommervenkitkin.

Vielä suuremman haasteen tarjosi veikkausohjelma, jossa tein asioita, joihin kykenin vasta paljon myöhemmin kun muistin määrä koneissa lisääntyi. Jouduin nimittäin jakamaan bitit osiin, että sain kaikki mahdollisuudet käytettyä. Miettikää 13 ottelua, kaikissa kolme mahdollisuutta. Aluksi helppoa, mutta sitten kun jaetaan edelleen. On mahdollista jakaa 1-x-2 muotoon 1, x, 2 ja 1x, ja 12, ja x2, ja tuohon vielä tuo kokonaisuus 1x2. Tehkääpä perässä! Ja muistia oli todellakin vain 64 kb

Ja jäin muuten voitolle tuon ohjelman ansiosta!

-Pörrätäänkö?

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1554

-Maija- kirjoitti:
Minä itse asiassa vihaan koko sanaa 'koodari' !

Minun ohjelmoinninopettajani aina sanoi, että koodari on sihteeriin verrattavissa oleva (enkä nyt lainkaan halveksu sihteereitä). Ohjelmointi tapahtuu päässä, koodaaminen on vain ohjelmoinnin päätepiste. Ohjelman kirjoittaminen koodiksi koneella on vain sen kirjoittamista 'puhtaaksi', ei muuta. Ohjelmointi on tapahtunut jo jossain muualla.

Minun käyntikortissani aina  luki: 'Ohjelmistosuunnittelija, tietokantasuunnittelija, ohjelmoija', ei koskaan koodari!. Kaikkiin näihin olin/olen edelleen pätevä! Pää ei vain kestänyt tuota 24/7 työssäoloa jatkuvasti, vuodesta toiseen. Jopa Euroopassa lomamatkalla ollessani perheen kanssa, asiakkaat soittivat ja vaativat ongelmansa ratkaisua heti eikä nyt. Pää ei kestänyt!

Tuo tekemäni planeettaohjelma oli hauskaa huvinpitoa, josta oli etua tulevalle ammattilleni. Jouduin todella antamaan kaikkeni, että sain tuohon muistimäärään sovitettua kaikki tarvittaseni kooodirivit  ja kommervenkitkin.

Vielä suuremman haasteen tarjosi veikkausohjelma, jossa tein asioita, joihin kykenin vasta paljon myöhemmin kun muistin määrä koneissa lisääntyi. Jouduin nimittäin jakamaan bitit osiin, että sain kaikki mahdollisuudet käytettyä. Miettikää 13 ottelua, kaikissa kolme mahdollisuutta. Aluksi helppoa, mutta sitten kun jaetaan edelleen. On mahdollista jakaa 1-x-2 muotoon 1, x, 2 ja 1x, ja 12, ja x2, ja tuohon vielä tuo kokonaisuus 1x2. Tehkääpä perässä! Ja muistia oli todellakin vain 64 kb

Ja jäin muuten voitolle tuon ohjelman ansiosta!

Just juu. Elettiin aikaa 90-lopulla ,firmaan tuli konkurssipesästä pari konetta, jotka olivat tietokoneohjattuja omien manuaalikäyttöisten sijaan. Hulppea parannus siis, ei kun käyttöön ja harjoittelemaan niiden kanssa toimimista. Koneesta luettiin muutamia parametreja kuten paine, lämpötila, aika ja näiden mukaan ohjattin suorittamaan tietty paine tietyssa ajassa ja lämpötilassa tietyn pituisen jakson. Ohjelma pyöri dossissa, tietokoneet jotka tulivat ohessa olivat 286-ikäluokkaa, joten häiriöt eivät olleet ihan tavattomia harvinaisuuksia. Tuli joku tilanne, jossa sitten pähkäiltiin että mitenhän tuota koodia saisi muutetuksi meille sopivampaan muotoon. Katsottiin että tuollainen muinaismasiina, ei se koodi niin vaikea voi olla, ja pistettiin matriisikirjoitin laulamaan. Tulostimessa oli matriisille tyypillinen jatkolomake, ja kun raksutus loppui, kädessä oli noin 8 metriä pitkä tuloste pascalilla naputeltua ohjelmaa. Tuollainen tuloste on hiukkasen lamauttava, koska se ikään kuin konkretisoi sen ongelmakentän joka tulisi hallita, ts. jos muutat funktiota rivillä kolme, mitä se aiheuttaa rivillä 56597? Lisäksi kaverin koodi oli kuin humalaisen oksennusta, täynnä erilaisia korjauksia ja ohitettavia rivejä, muistilappuja jne. ja onneksi kaverin yhteystiedot. Tuli sitten Ruotsista käymään ja teki halutut muutokset kevyellä ranneliikkeellä kahvikupposen lomassa :)

Käyttäjä18776
Seuraa 
Viestejä318

Ceeveestä löytyy kyllä kohta "ohjelmistosuunnittelija, firma x, vuodet y-z" mutta en ehkä ei kannattaisi sitä toimintaa kovin suunnitelmalliseksi kutsua.  Välillä oli aika progressiivis-kaoottista sooloilua että melkein itseäkin hirvittää.

Käyttäjä18776
Seuraa 
Viestejä318

Mut ehkä ei siitä sen enempää.

Tai yks juttu voi lla se että juniori-koodarit kyl haluu pätee ja keski-ikäistyneemmät taas on niin kyllästyneitä koko touhuun, evvvk pääasia että palkka juoksee ja perstaina voi vetää pään täyteen, pikku-lauantaista puhumattakaan. Slaavilaiset melankolia-kännit pitää vetää päälle aina kun mahd.

Sitten on tietty näitä tapauksia joilla on muodollinen pätevyys muttei sitten tosipaikan tullen osaakaan oikein mitään. Toisaalta niissä on se hyvä juttu ettei ne saa paljoakaan vahinkoa aikaan.

-Maija-
Seuraa 
Viestejä1299

Ikivanhat sanonnathan kuuluvat:

1) Jokainen ohjelma ylittää jossain vaiheessa ohjelmoijansa kyvyt.

2) Ohjelmat tehdään (tehtiin) keskijohdolle, joka sai esitellä hienoja käppyröitä ylemmälle johdolle. Varsinaisen käyttäjän kokemuksia ja käyttömukavuutta ei ainakaan -90 luvulla eikä muuten -00 luvulla huomattu lainkaan.

Ja sitten se klassikoin

3) Ohjelmiston myyjä myy tuotetta, josta ei ymmärrä mitään, Ostaja ostaa tuottteen, josta ei ymmärrä mitään, ja tämän jälkeen  ohjelmiston sunnittelija (ja ohjelmoija)  ei tämän  jälkeen tiedä mistään yhtään mitään.

Minulle kävi nuo kaikki samassa ohjelmassa. Kulunvalvonta!  Saan vieläkin näppylöitä jopa pelkästä sanasta.

Minulla oli hieno runko valmiina, jossa ihmisten menot ja kulut vietiin mukavasti tietokantaan. Leimaustapahtuma tehdään/tehtiin pienillä avaimenperäläpysköillä.

Kaikki toimi hienosti. Tietokanta riitti 2 pot 16 eli 65 536 käyttäjään ja kaikki toimi hienosti. Myyntimies (silloin, nykyisin on pakko sanoa -henkilö) lähti matkaan ohjeenaan, että ohjelmaan ei kuulu muuta kuin kuin ihmisten kulkeminen paikasta toiseen. Mitä sain takaisin kun myyntimies palasi matkaltaan -arvatkaas.

Sain samaan hintaan tehtäväksi neljän eri työehtosopimuksen mukaiset työajat. näihin kuuluivat sairauslomat, lääkärikäynnit ja kaikki muukin vartin tarkkuudella. Jopa se oli sopimuksessa määritelty, että onko lääkärikäynti tapahtunut aamupäivällä lounaan yhteydessä tai jonain muuna aikana. Mahdoton tehtävä sillä hinnalla, jolla olin luvannut peruskulunvalvonnan!

Arvatkaas haukuinko myynti-ihmisen. Eihän se tietysti auttanut, oli organisaatiossa ylempänä mua, kuten aina. Sairauslomalle lähdin pariksi viikoksi!

-Pörrätäänkö?

Käyttäjä18776
Seuraa 
Viestejä318

Kiva ajatella että siinä yhdessä firmassa, kun ei ollut turhan monia kerroksia asiakkaiden ja koodareiden välissä, niin asiakkaat saivat suunnilleen mitä tilasivat. Toisaalta sitten oli huumorintaju koetuksella jos joutui hankalaa asiakasta palvelemaan. Mieluummin sitä vaan olis istunut pimeässä kellarissa energiajuomaa litkimässä ja joskus joku tuo speksit et tämmöinen pitäis olla valmiina tuohon päivämäärään mennessä ja sit se joku menee pois ja saa jatkaa sitä koodin hakkaamista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat