Seuraa 
Viestejä73

Kerroin huollossa harkitsevani ostavani sähköauton. Korjaaja sanoi että sitten voit unohtaa peräkärryn koska niihin ei voi sitä asentaa. Tai tietysti voi mutta takuu loppuu samantien. Kuulemma akut saattavat hajota. Pitääkö paikkansa ja jos pitää niin miksei tästä puhuta. Tarvitsen peräkärryä vuodessa yli 50 kertaa joten ilman sitä en pärjää. Asentaja kyllä hiukan vinosti hymyillen totesi että reilulla 100 000 eurolla saat teslan vetokoukulla. Minua ei hymyillyttänyt. Kertokaapa enemmän asioista tietävät lisää.

Sivut

Kommentit (90)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Kerropa nyt ensimmäiseksi, minkä vuoksi harkitset sähköauton hankkimista. Onko tuo jokin äkillinen mielenhäiriö vai pitempään jatkunut pakonomainen tarve?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

MooM
Seuraa 
Viestejä10216

Sudenjälki kirjoitti:
Kerroin huollossa harkitsevani ostavani sähköauton. Korjaaja sanoi että sitten voit unohtaa peräkärryn koska niihin ei voi sitä asentaa. Tai tietysti voi mutta takuu loppuu samantien. Kuulemma akut saattavat hajota. Pitääkö paikkansa ja jos pitää niin miksei tästä puhuta. Tarvitsen peräkärryä vuodessa yli 50 kertaa joten ilman sitä en pärjää. Asentaja kyllä hiukan vinosti hymyillen totesi että reilulla 100 000 eurolla saat teslan vetokoukulla. Minua ei hymyillyttänyt. Kertokaapa enemmän asioista tietävät lisää.

Kaikkiin ei saa

https://yle.fi/uutiset/3-10568326

"

Lahti kertoo, että autoilta edellytetään, että niillä voi tehdä täydessä kuormassa mahdollinen perävaunu mukaan luettuna mäkilähdön 12 %:n ylämäkeen. Kyse on jo varsin jyrkästä mäestä, ja vaatimus on etenkin sähköautoille kova.

– Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan.

Toisaalta sähkömoottoria ja siihen liittyvää elektroniikkaa ei kustannussyistä haluta autoteollisuudessa ylimitoittaa yhtään kansainväliset markkinat huomioiden.

– Tällöin suurimmaksi sallituksi perävaunupainoksi jää hyvin kevyt kuorma tai ei mitään."

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

MooM kirjoitti:

"– Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan.

Toisaalta sähkömoottoria ja siihen liittyvää elektroniikkaa ei kustannussyistä haluta autoteollisuudessa ylimitoittaa yhtään kansainväliset markkinat huomioiden.

– Tällöin suurimmaksi sallituksi perävaunupainoksi jää hyvin kevyt kuorma tai ei mitään."

Kyllä polttomoottoriautoissakin moottorin täytyy tuottaa liikkeellelähtöön tarvittava momentti. Ei se auto muuten lähde liikkeelle. Sähkömoottorissa kytkin on staattorin ja roottorin välinen ilmaväli.

Ongelma onkin siinä, että sähköautot on lelupirssejä joilla on tarkoitus ajella tasaisella moottoritiellä ja kalliilla mulkunjatkeella päteä. Mihinkään muuhun ne eivät sovellu.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Vääntömomenttiongelma syntyy siitä että sähkömoottori joutuu nykyisissä sähköautoissa tuottamaan tarvittavan liikkeellelähtövoiman kierrosluvulla 0 rpm. Polttomoottoriautoissa kierrosluku on tyhjäkäynti tai suurempi.

Tavallinen kytkin ei oikeastaan lisää pyöriltä mitattavaa liikkeellelähtömomenttia mutta perinteisen automaattivaihteiston kanssa käytettävä momentinmuunnin lisää; se muodostaa ikään kuin hydraulisen alennusvaihteen liikkeellelähdön ajaksi.  Tavallinen kytkinkin mahdollistaa kyllä suuremman kierrosluvun käytön ja sitä kautta suuremman vääntömomentin paikaltaan lähdettäessä.

Voisihan sähköautoissakin olla alennusvaihde, kytkin tai momentinmuunnin. Valmistajat eivät vaan ole halunneet niitä laittaa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Jakob kirjoitti:
Vääntömomenttiongelma syntyy siitä että sähkömoottori joutuu nykyisissä sähköautoissa tuottamaan tarvittavan liikkeellelähtövoiman kierrosluvulla 0 rpm. Polttomoottoriautoissa kierrosluku on tyhjäkäynti tai suurempi.

Tavallinen kytkin ei oikeastaan lisää pyöriltä mitattavaa liikkeellelähtömomenttia mutta perinteisen automaattivaihteiston kanssa käytettävä momentinmuunnin lisää; se muodostaa ikään kuin hydraulisen alennusvaihteen liikkeellelähdön ajaksi.  Tavallinen kytkinkin mahdollistaa kyllä suuremman kierrosluvun käytön ja sitä kautta suuremman vääntömomentin paikaltaan lähdettäessä.

Voisihan sähköautoissakin olla alennusvaihde, kytkin tai momentinmuunnin. Valmistajat eivät vaan ole halunneet niitä laittaa.

Minun näkemissäni sähkökinnereissä on alennusvaihde moottorin ja vetopyörien välillä. Joissakin on kaksiportainen vaihde. Eikä sähkökinneri mitään sen kummempaa kytkintä tarvitse kuin mitä on kaasupolkimessa. Joku mekaaninen kytkin ei momenttia kasvata. Kysymys on yksinkertaisesti siitä että tasaisella asvaltilla liikkumiseen mitoitettu koneisto ei riitä muuhun kuin tasaisella asvaltilla liikkumiseen.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sudenjälki
Seuraa 
Viestejä73

Lopettakaa pliis se keskinäinen ajatustenvaihto ja vastatkaa edes yhteen kysymykseen
Koska tulee semmoinen sähköauto normaalin bensaauton hinnalla joka selviää noista testeistä?
Siihen asti menen nykyisellä 1998 passatilla.

MooM
Seuraa 
Viestejä10216

Sudenjälki kirjoitti:
Lopettakaa pliis se keskinäinen ajatustenvaihto ja vastatkaa edes yhteen kysymykseen
Koska tulee semmoinen sähköauto normaalin bensaauton hinnalla joka selviää noista testeistä?
Siihen asti menen nykyisellä 1998 passatilla.

Ei välttämättä koskaan. Kärryn vetäminen ei ole riittävän yleinen tarve, että siihen kannattaisi varautua perusautoissa. Sen sijaan tulee varmasti erilaisia muita autoja, joissa tämä on huomioitu. Ehkä enemmän työssää kärryä vetöville suunnattuja pakettiautoja tai maastureita tms. Aika näyttää ja markkina ohjaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13258

Bollinger, perinteisen ”lantikan” sähköversio, sillä voi vetää vaikka hevostraileria, vaan sellainen maksaa ja jonotuslista on pitkä.
Suosittelen keskustelun aloittajalle että pitää vanhan passatinsa ja että huollatta/korjauttaa sitä niin kauan kuin kantti kestää, ja että senkin jälkeen ostaa samanlaisen mutta ehjemmän, sillä se on paras ekoteko jonka autoilija voi tällä hetkellä tehdä, vaikka muuta yrittävät väittää.

Ensio Itkosen äänellä: Ajakaa hyvät ihmiset vanhat autonne loppuun, älkää ostako uusia ylidigitalisoituja romukasoja, niistä on vain harmia.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Sudenjälki kirjoitti:
Lopettakaa pliis se keskinäinen ajatustenvaihto ja vastatkaa edes yhteen kysymykseen
Koska tulee semmoinen sähköauto normaalin bensaauton hinnalla joka selviää noista testeistä?
Siihen asti menen nykyisellä 1998 passatilla.

Kysy Teslalta. Siellä varmaan tiedetään. Tai kysy Mannilta ta Hansenilta tai Taalakselta. Ne osaa pätevästi ja erehtymättömästi ennustaa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä8120

Sudenjälki kirjoitti:
Kerroin huollossa harkitsevani ostavani sähköauton. Korjaaja sanoi että sitten voit unohtaa peräkärryn koska niihin ei voi sitä asentaa. Tai tietysti voi mutta takuu loppuu samantien. Kuulemma akut saattavat hajota. Pitääkö paikkansa ja jos pitää niin miksei tästä puhuta. Tarvitsen peräkärryä vuodessa yli 50 kertaa joten ilman sitä en pärjää. Asentaja kyllä hiukan vinosti hymyillen totesi että reilulla 100 000 eurolla saat teslan vetokoukulla. Minua ei hymyillyttänyt. Kertokaapa enemmän asioista tietävät lisää.

Juha Sipilä varmaan lainaa Teslaansa, jos joskus tarvitset peräkärryä. Lupasihan hän majoittaa taloonsa myös pakolaisia. Jotta kannattaa pirauttaa Sipilälle ja pyytää sitä Teslaa lainaksi!

Lyde19
Seuraa 
Viestejä6858

Jos peräkoukun saa kiinni akustoa särkemättä niin vetelet pieniä kuorma kuten ennenkin. Liikkeellelähtö ylämäkeen on marginaalinen ongelma johon osaa varautua ja ei parkkeeraa kuorma päällä ylämäkeen.

Justis
Seuraa 
Viestejä818

Lyde19 kirjoitti:
Jos peräkoukun saa kiinni akustoa särkemättä niin vetelet pieniä kuorma kuten ennenkin. Liikkeellelähtö ylämäkeen on marginaalinen ongelma johon osaa varautua ja ei parkkeeraa kuorma päällä ylämäkeen.

Mutta aina ei voi valita. Mäkeen voi joutua pysähtymään vaikka ei olisi tarkoituskaan pysäköidä.  Jos kerran tarvitsee vetää kärryä niin silloin kannattaa ostaa sellainen auto jolla sitä voi tehdä. Tai sitten voihan sellaisen vuokrata/lainata kun tarttee. Jos nyt sattuu olemaan saamaksissa.

Vänni
Seuraa 
Viestejä359

Siis onko söähköautojen moottorit tosiaankin niin alimitoitettuja, että peräkärryä ei voi vetää, voi kiikastaako tämä moottorin alimitoitetusta ohjauselektroniikasta ?

Akkuahan tuo vetäminen tietysti syö ja ajomatka lyhenisi, mutta huonosti on suunniteltu jos tuo ei onnistu, eikä ylimääräistä reserviä autosta löydy siihen ylämäkeenkään.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Vänni kirjoitti:
Siis onko söähköautojen moottorit tosiaankin niin alimitoitettuja, että peräkärryä ei voi vetää, voi kiikastaako tämä moottorin alimitoitetusta ohjauselektroniikasta ?

Akkuahan tuo vetäminen tietysti syö ja ajomatka lyhenisi, mutta huonosti on suunniteltu jos tuo ei onnistu, eikä ylimääräistä reserviä autosta löydy siihen ylämäkeenkään.

Tuskinpa se moottorista tai elektroniikasta on kiinni. Välityssuhde ratkaisee.Jos halutaan kaksinkertainen vääntö niin sitten huippunopeus putoaa puoleen.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13258

Vänni kirjoitti:
Siis onko söähköautojen moottorit tosiaankin niin alimitoitettuja, että peräkärryä ei voi vetää, voi kiikastaako tämä moottorin alimitoitetusta ohjauselektroniikasta ?

Akkuahan tuo vetäminen tietysti syö ja ajomatka lyhenisi, mutta huonosti on suunniteltu jos tuo ei onnistu, eikä ylimääräistä reserviä autosta löydy siihen ylämäkeenkään.


Sähköautot on suunniteltu pelkästään henkilö ja matkatavaroitten kuljettamiseen, eikä niihin myydä vetokoukkuja eikä niissä ole koukulle vaadittavia sähkökytkentälaitteita. Koukun voi toki askarrella itse, mutta valokytkennöissä tulee käytännön ongelmia jos yrittää ”varastaa” takavalouista virrat, vaan kait sekin ongelma olisi jotenkin ratkaistavissa.
Vetomoottoreita ei pysty kärventämään, sillä ne on suojattu ylikuormituksilta, mutta se lienee yksi ja sama mikä lopulta mättää, kun sinulla on kuorma perässä ja auto jättää tielle liikeenevaloihin pienessä ylämäessä, ja jono tööttääviä autoilijota perässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat