Seuraa 
Viestejä1

Moi, suoritan lukion viimeistä vuotta paraikaa ja pohdin uravalintaani tällä hetkellä tarkkaan, sillä kevään yhteishaku on aivan nurkan takana. Olen ajatellut suuntaavani teknilliselle alalle, ensisijaisesti joko Aaltoon tai Tampereelle.

Haluaisin kuitenkin tietää, että minkälaista diplomi-insinöörin työ oikeasti on. Jos voisitte, vaikka kertoa jonkin verran työstänne ja työtehtävistänne.

Odottaisin vastauksia erityisesti tuotantotalouden, kone- ja rakennustekniikan ja informaatioteknologian diplomi-insinööreiltä, sillä kyseiset alat kiinnostavat tällä hetkelle ehkä eniten. Muutkin saavat toki kertoa työstään ja toivonkin sitä.
Kiitos jo vastauksista.

Kommentit (7)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31320

DI ei ole mikään ammatti. DI voi tehdä hyvin monenlaisia työtehtäviä hyvin monenlaisessa teollisuudessa tai yhteiskunnan palveluksessa. Tuotekehitys on varmaan yleisin, mutta siitä voi kehittyä johtoon tai myyntihommiin jne. Monet alkavat yrittäjiksi ja se vaihtelee jotain marginaalituotetta tekevästä tai myyvästä pikkufirmasta kansainvälisiin konserneihin. Voi väitellä ja alkaa yliopistotutkijaksi tekniikan ja luonnontieteiden alalla. Monenlaisiin kuntien tehtäviin ja viranomaistehtäviin vaaditaan DI:n pahveja ja moni ministerikin on noussut poliittiselle uralleen DI-pohjalta. Jne. Ei sitä kannata pohtia liikaa tuossa vaiheessa. Et vielä tiedä millaista opiskelu on, mikä tulee kiinnostamaan tai mihin ajaudut (jos kuuluisit siihen määrätietoiseen prosenttiin, joka tietää, et kyselisi netissä). DI on  siitä hyvä koulutus, että sillä ei sulje paljoa ovia. Varsinaiset valinnat tulevat eteen vasta erikoistumis- ja dippatyövaiheessa ja silloin sinulla on jo enemmän näkemystä mitä tekniikan ala tarjoaa ja mitä sinä itse elämältäsi haluat (ainakin minulla muuttui asenteet opiskeluaikana reippaasti).

Käyttäjä17244
Seuraa 
Viestejä90

DIn hommat keskimäärin mukavampia kuin muiden. Näin on närhet kertoneet. Sattumilla on tärkeä rooli jos tavoite on päästä johtohommiin, suurin osa toimii asiantuntijoina mikä on mielestäni parasta.

Mihin mun vanha tili hävis?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31320

Käyttäjä17244 kirjoitti:
DIn hommat keskimäärin mukavampia kuin muiden. Näin on närhet kertoneet. Sattumilla on tärkeä rooli jos tavoite on päästä johtohommiin, suurin osa toimii asiantuntijoina mikä on mielestäni parasta.

Jos haluaa johtajaksi, pitää olla lahjakkuutta ja luonnetta siihen. Sitä voi oppia vain hyvin rajallisesti missään kouluissa. Mutta jos on lahjoja, niin kyllä DI:n koulutus on yksi parhaita tapoja päästä reippaaseen alkuun urallaan. Tutkinto on arvostettu varsinkin teollisuudessa ja monen firman toimitusjohtaja on DI. Sitten kannattaa työharjoitteluista alkaen  tuoda esiin pyrkimyksensä ja ehkä rakentaa ihmissuhteensakin ainakin osittain tukemaan uratavoitteita. Verkostot ovat tärkeitä kaikille, mutta johtajille ne ovat täysin välttämättömiä. Usein johtajanlahjainen luo luonnostaan vahvat verkostot, mutta pieni tietoinen lisäpanostus siihen tuo enemmän tilipussiin kuin pingottaminen kursseilla.

Opiskelijoista erottuu kyllä aika pian se määrätietoisempi porukka, joka haluaa isoksi pampuksi. Heille kehityy oma porukka, koska ehkä keskiverto parikymppinen, jota kiinnostaa viina, kaverit ja tytöt ja ura on joku kaukainen hämärä haave tulevaisuudessa ja pukille pääsy suuri juhla jolla retostellaan kuukausia, on vähän lapsellista seuraa sille, joka on päättänyt nousta suurmieheksi tai -naiseksi ja panee nuoresta asti jokaisen tekonsa palvelemaan päämäärää.

Tokkura
Seuraa 
Viestejä5239

msh008 kirjoitti:
Moi, suoritan lukion viimeistä vuotta paraikaa ja pohdin uravalintaani tällä hetkellä tarkkaan, sillä kevään yhteishaku on aivan nurkan takana. Olen ajatellut suuntaavani teknilliselle alalle, ensisijaisesti joko Aaltoon tai Tampereelle.

Haluaisin kuitenkin tietää, että minkälaista diplomi-insinöörin työ oikeasti on. Jos voisitte, vaikka kertoa jonkin verran työstänne ja työtehtävistänne.

Odottaisin vastauksia erityisesti tuotantotalouden, kone- ja rakennustekniikan ja informaatioteknologian diplomi-insinööreiltä, sillä kyseiset alat kiinnostavat tällä hetkelle ehkä eniten. Muutkin saavat toki kertoa työstään ja toivonkin sitä.
Kiitos jo vastauksista.

Tässä on huomioitavia ns. pointteja:

http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/399471

" Risto Koivula
24.10.2018 13:18:49
399471

Gradut ja dippikset ja väikkärit sähköisesti tiskiin!

Varsinkin jos olette akateemisena vaaliehdokkaana!

Viime aikoina on keskusteltu mm. Saulin tutkielmasta ja Huhtasaaren gradusta, joskus aikaisemmin mm. Jari Vilenin gradusta ja Lasse Lehtisen ja Carl Öhmanin "väitöskirjoista"... Yleisemminkin on käyty keskustelua aiheesta gradut ja dippikset tieteessä ja myös politiikassa.

Kun muita arvostelee, on syytä myös itse asettua kritiikille alttiiksi!

Niin tieteen tekijöiden kuin sen "asiakkaidenkin" ainoa "oikeusturva" on lopulta julkisuus!

Uudet opinnäytteet ovatkin netissä, jotkin jopa pelkästään siellä (josta ne toki on helppoa myös tulostaa). Mutta sitten on nämä vanhat!

Itse en ole pistänyt nettiin aikaisemmin, kun luulin, että kaverit ovat pistäneet nettiin hommasta tehdyt jatkotutkimukset (ja että ne olisivat populaarimpia kuin tämä tarkastettavuuden kannalta erikoisennäköinen esitys), mutta kun eivät ole! Netissä on tavallisella haulla löydettävissä pari tiedelehtiartikkelia ja yksi Roomassa vuonna 1982 niiden "riccardo morandien" kutsumana pidetty konferenssiesitelmä. (Viime aikoina kuuluisuutta saanut Morandi oli patentoinut EEC:ssa / Italiassa rakenteet, joilla teimme kokeita (ja joita mallinsimme). Enpä tiennyt Italiassa olleen patenttilakiakaan, kommunistit olivat sellaista vastustaneet tieteenvastaisena, ja sellainen tuli yhtenä viimeisistä kapitalistimaista ilmeisesti EEC:n myötä.)

Tästä tuli täydet pisteet.

(En tiedä, onko kukaan vaatinut koskaan tätä "peruutettavaksi" tai arvosanaa (5) alennettavaksi... Minähän meinaan olen aika paljon ja moneen suuntaan vaatinut sellaista... Vieläkin muuten ehtisi... vink vink.

Tämä on kyllä jätetty toimenhaussa noteeraamatta "perusteena" tarkastajan henkilö (jossa ei ollut mitään "vikaa"), joka muuten oli sama henkilö, joka oli sen noteeraamatta jättäjän valinnut asemaansa, jossa hän oli täysi paska kaikkien mielestä. Lisäksi se mulkku antoi minun ymmärtää "sepittäneeni itselleni ATK-ansiota", vaikka en ollut, mielenosoituksellisesti, henkäissyt tavuakaan, huolimatta ite työssäkin esillä olevista sellaista. Ilmoitin poliisille, mutta siellä asiasta ei ymmärretty mitään: haistapaskantiede > haistapaskan oikeus > haistapaskanpoliisi.

MUTTA. Tässä oli kuitenkin ainakin ulkopuolelta vaikka toiselta laitokselta katsoen "epäilyttäviä" piirteitä (kuten Huhtasaarellakin..., näitä on syytä käsitellä):

... "

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat