Seuraa 
Viestejä166

Käykö sulla tsägä? Onko työkaverillasi ärsyttävän hyvä tuuri? Oletko joskus kieltäytynyt arpajaisista toteamalla, ettei mulla käy tuuri? Onko kaikki vaan sattumaa? Miksi toisille sattuu enemmän kun tosille? Onko jokainen oman onnensa seppä, kuten vanha kansa tapasi virkoa?

Onnen (hyvän tuurin) määritelmä:
"Onni (merkityksessä tuuri) tarkoittaa kohtalon suopeutta, menestystä, onnellista sattumaa; esimerkiksi: "Olipa onni ettei satanut, kun unohdin pyykit ulos." Onnekkaan tapahtuman lisäksi onnena voi myös pitää sitä, että jokin mahdollinen mutta epäedullinen tapahtuma jää tapahtumatta."

Minua on läpi elämän kadehdittu onnekkaaksi. Tiedostan, että olen aina onnistunut kaikessa mihin olen ryhtynyt ja putoan aina jaloilleni. En ole ikinä isommin sairastellut, eikä ole luita mennyt poikki vaikka olin todella rämäpää lapsena, eikä itsesuojeluvaistosta ollut tietoakaan. Työelämässä olen noussut mahtavaan positiooon kuin varkain uuden teknisen kehityksen eturintamaan vaikkei minulla ole alalle pätevää koulutusta.

Laitetaan esimerkkiä onnesta: pari kk sit reissasin ystävän kanssa saksassa ja ehdotin, et kokeilemme onneamme matkustamalla pummilla junassa. Kaveri keksi kokoajan uhkakuvia miksi meidän pitäisi ostaa liput. Menimme laiturille ja näimme siellä lipuntarkastajat, mutta sain ystäväni ylipuhuttua, että ei osteta lippua vaan testataan tää loppuun asti. Lopputuloksena kaveri sai (ansaitusti) sakot ja minä en.

Yhtälailla kun minua on kehuttu onnekkaaksi, on minun sanottu olevan jopa ärsyttävän positiivinen ja iloinen. Itse piirrän tähän yhtäläisyysviivan. Me todellakin olemme oman onnemme seppiä ja määritämme sen miten elämä meitä kohtelee.

Minua ajastus että asioita vaan tapahtuu sattumanvaisesti on todella puistattava. Ihan kuin olisi laiva ilman purjetta merivirtojen vietävänä. Uhriutuva asenne.

Jaa kokemuksesi ja ajatuksesi onnesta mustaen, että tähän ei ole olemassa oikeaa vastausta 😘

Olen tie toinen olemalla tietoinen

"Mä olin räjähtänyt Neutroneiks, tulin kokoomaan itteni uudestaan"

Yksi mies, kaksi mestaria (©wisti)

Sivut

Kommentit (138)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

masterogg kirjoitti:
Yhtälailla kun minua on kehuttu onnekkaaksi, on minun sanottu olevan jopa ärsyttävän positiivinen ja iloinen. Itse piirrän tähän yhtäläisyysviivan. Me todellakin olemme oman onnemme seppiä ja määritämme sen miten elämä meitä kohtelee.

Tuo se on kaikkein suurin onni, mitä ihminen voi saada. Periä optimistisen ja positiivisuuteen taipuvaisen aivokemian. Sillä kokee elämän keskitysleirin kidutuskammiossa tai vaikeavammaisten hoitolaitoksessa kovissa tuskissa onnellisemmaksi ja antoisammaksi kuin päinvastainen luonne superrikkaana, terveenä ja fyysisen hyvinvoivana palatsissaan kaikki toiveensa toteuttaneena.

Mutta sinä vain tunnet, että olet itse valinnut sen. Et ole. Aivosi vain toimivat sillä tavalla. Et voi valita negatiivista ajattelua ja synkkyyteen vajoamista yhtään sen enempää kuin niihin taipuvaisen aivokemian omaava voi aidosti uskoa positiivisiin ajatuksiinsa.

Lainaus:
Minua ajastus että asioita vaan tapahtuu sattumanvaisesti on todella puistattava. Ihan kuin olisi laiva ilman purjetta merivirtojen vietävänä. Uhriutuva asenne.

Niin, tuollainen ajattelu on sinunkaltaisillasi hyvin yleistä ylimielisyyttä. Kun et ole koskaan joutunut kamppailemaan luonnettasi vastaan niin kuin negatiivisen perusasenteen omaavat joutuvat joka päivä pysyäkseen toimintakykyisinä.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

masterogg kirjoitti:
Käykö sulla tsägä? Onko työkaverillasi ärsyttävän hyvä tuuri? Oletko joskus kieltäytynyt arpajaisista toteamalla, ettei mulla käy tuuri? Onko kaikki vaan sattumaa? Miksi toisille sattuu enemmän kun tosille? Onko jokainen oman onnensa seppä, kuten vanha kansa tapasi virkoa?

"Onni (merkityksessä tuuri) tarkoittaa kohtalon suopeutta, menestystä, onnellista sattumaa; esimerkiksi: "Olipa onni ettei satanut, kun unohdin pyykit ulos." Onnekkaan tapahtuman lisäksi onnena voi myös pitää sitä, että jokin mahdollinen mutta epäedullinen tapahtuma jää tapahtumatta."

Minua on läpi elämän kadehdittu onnekkaaksi. Tiedostan, että olen aina onnistunut kaikessa mihin olen ryhtynyt ja putoan aina jaloilleni. En ole ikinä isommin sairastellut, eikä ole luita mennyt poikki vaikka olin todella rämäpää lapsena, eikä itsesuojeluvaistosta ollut tietoakaan. Työelämässä olen noussut mahtavaan positiooon kuin varkain uuden teknisen kehityksen eturintamaan vaikkei minulla ole alalle pätevää koulutusta.

Laitetaan esimerkkiä onnesta: pari kk sit reissasin ystävän kanssa saksassa ja ehdotin, et kokeilemme onneamme matkustamalla pummilla junassa. Kaveri keksi kokoajan uhkakuvia miksi meidän pitäisi ostaa liput. Menimme laiturille ja näimme siellä lipuntarkastajat, mutta sain ystäväni ylipuhuttua, että ei osteta lippua vaan testataan tää loppuun asti. Lopputuloksena kaveri sai (ansaitusti) sakot ja minä en.

Jaa kokemuksesi ja ajatuksesi onnesta mustaen, että tähän ei ole olemassa oikeaa vastausta 😘

Jo toinen käsittämättömän hieno hippiavaus tälle päivälle.

Oma kokemukseni asioiden kulusta on hyvin vastaava. Minua ei mikään huoleta tai ahdista, koska kokemukseni mukaan hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita. En ole koskaan ajatellut asiaa onnen kautta (en käytä kyseistä termiä koskaan arkikielessä), vaan itse näen ennemmin kauheuksien realisoituvan helpommin jos niitä murehtii.

Noista kauheuksien murehtimisista olen oppinut että se murehtiminen aiheuttaa enemmän haittoja kuin se itse tapahtuma.

Ihminen on kykenevä sietämään ja sopeutumaan käsittämättömiä kauheuksia, mutta mielikuvitus ja negatiivinen asenne osaa luoda pahempia kauheuksia kun todellisuus.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

Neutroni kirjoitti:
masterogg kirjoitti:

Tuo se on kaikkein suurin onni, mitä ihminen voi saada. Periä optimistisen ja positiivisuuteen taipuvaisen aivokemian. Sillä kokee elämän keskitysleirin kidutuskammiossa tai vaikeavammaisten hoitolaitoksessa kovissa tuskissa onnellisemmaksi ja antoisammaksi kuin päinvastainen luonne superrikkaana, terveenä ja fyysisen hyvinvoivana palatsissaan kaikki toiveensa toteuttaneena.

Mutta sinä vain tunnet, että olet itse valinnut sen. Et ole. Aivosi vain toimivat sillä tavalla. Et voi valita negatiivista ajattelua ja synkkyyteen vajoamista yhtään sen enempää kuin niihin taipuvaisen aivokemian omaava voi aidosti uskoa positiivisiin ajatuksiinsa.

Lainaus:

Niin, tuollainen ajattelu on sinunkaltaisillasi hyvin yleistä ylimielisyyttä. Kun et ole koskaan joutunut kamppailemaan luonnettasi vastaan niin kuin negatiivisen perusasenteen omaavat joutuvat joka päivä pysyäkseen toimintakykyisinä.

Olen ennenkin sanonut että kaikki on aivokemiaa. Olet huomattavan oikeassa tuon näkemyksesi kanssa.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

masterogg
Seuraa 
Viestejä166

Kiitos vastauksista. Olen kanssasi täysin samaa mieltä MJ. Kaikki todellaki on aivokemiaa ja tätä kautta todellisuus voi näyttäytyä yksillöttäin hienoisesti erillä tavalla. Ehdollistuneet aivot ja riippuvuus-analogia näen olevan tässä avainasiat.

Jännä kyl et neutronin postauksessa on aina puolet täyttä asiaa, mutta on itse tavallaan estynyt näkemään pitemmälle asioita, jolloin käteen jää hullu-kortti. Oot lähellä babe, mä tsemppaa sua😘

Itse olen huomannut että elämässä menestyneet (ei välttis rikkaat) ihmiset nökee usein asiay kuten minäkin; sattumaa ei ole. Vastaavasti luuserit pyrkii kieltämään asian, koska se tarkoittaa että paska elämä onkin täysin omaa syytä! Oikeen huokuu vitutus mua kohtaan tossa postauksessa 😂😂 koita elää sen kans!

masterogg
Seuraa 
Viestejä166

Nii ja sellanen viel et likaiset hipit hiuksista vittuun mun kejusta! 😂

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

masterogg kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olen kanssasi täysin samaa mieltä MJ. Kaikki todellaki on aivokemiaa ja tätä kautta todellisuus voi näyttäytyä yksillöttäin hienoisesti erillä tavalla. Ehdollistuneet aivot ja riippuvuus-analogia näen olevan tässä avainasiat.

Jännä kyl et neutronin postauksessa on aina puolet täyttä asiaa, mutta on itse tavallaan estynyt näkemään pitemmälle asioita, jolloin käteen jää hullu-kortti. Oot lähellä babe, mä tsemppaa sua😘

Itse olen huomannut että elämässä menestyneet (ei välttis rikkaat) ihmiset nökee usein asiay kuten minäkin; sattumaa ei ole. Vastaavasti luuserit pyrkii kieltämään asian, koska se tarkoittaa että paska elämä onkin täysin omaa syytä! Oikeen huokuu vitutus mua kohtaan tossa postauksessa 😂😂 koita elää sen kans!

Ota positiivisempi asenne. ;)

Itse pidän neuronin kaltaista ihmistyyppiä välttämättömänä tasapainolle, sillä minä ainakin leijailisin epäterveellä korkeudella ilman jotain jarruttavia vastavoimia.

Älykäs negatiivinen ihminen ja älykäs positiivinen ihminen lienee melkoisen voittava kombinaatio. Applen ennennäkemätön menestys toimikoon todistusaineistona väitteelleni. Tuo kombinaatio muuttaa maailmaa niin halutessaan.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

Sry Neutronille teen poisjätöstä. Freudilainen neuroni lipsahti.

wisti
Seuraa 
Viestejä14534

On aika lailla sattumaa, millaiset kortit täällä kukin käteensä saa. Ihminen on taipuvainen selittämään kohtaamiaan onnenpotkuja omaksi ansiokseen. Hyvää siinä on, että tyytyväisyys omaan itseen pysyy tapissaan, huonoa on, jos vaikkapa onnistuessaan pörssissä kuvittelee, että sattuman sijasta hänellä on keinotteluun erityistä lahjakkuutta ja tekee seuraavaksi päättömiä kauppoja kenties velkarahalla.
Ihmisen objektiivinen itsearviointi on kutakuinkin mahdotonta. Meidän pitäisi jotenkin hypätä itsemme ulkopuolelle ja katsoa itseämme tosiaan ulkopuolisena.
Itse olen synkähkö pessimisti. En kuitenkaan ajattele, että minulla siihen erityistä syytä olisi, ja vielä vähemmän sitä, että Kohtalo minua erityisesti vainoaisi. Iloiset ihmiset ovat minusta pinnallisia ja rasittavia.
Kylläpä Herra aivot annoit.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11425

masterogg kirjoitti:

Onni/onnen tunne, eli dopamiinin vapautumisen vaikutuksen aikaansaama aivokemiallinen tunne on subjektiivista luonteeltaan, ja kuten Neutroni jo edellä kertoi, niin se on hyvin henkilökohtaista kuinka sen tuntee, ja jos sen hyvän onnen tunteen saa ihan arkipäiväisistä tapahtumista, kuten sinä esim. asioitten ns. putkeen menosta, niin silloin voi todellakin luonnehtia itseään onnekkaaksi, kun ei sitä tarvitse muilla keinoin hankkia, alkohollilla tai muilla päihdeaineilla, joka usein johtaa riippuvuuteen.
Et siis ole veljeäsi ”onnekkaampi” muilla määreillä kuin mitä olet synnyinlahjaksi saanut, eli positiivinen asenteesi joka poikii hyvää mieltä ihan pienistäkin, vaikkapa sen että nappaat maasta 2 eur kolikon ja iloitset siitä kun voit ostaa sillä limpparin, verrattuna murjottajaan, joka murehtii miksi ei voinut olla 20 eur että voisi ostaa jallupullon Alkosta.

Keijona
Seuraa 
Viestejä12213

Iloa täytyy pitää, onni pysyy pitämättäkin. ilo on egon käsitys onnesta.

Mies on mies pitämättäkin, naiseksi muuttuu pidättäymällä ja patoutumalla.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä12213

Edit

Keijona kirjoitti:
Ilo on savutettua ja kivaa täytyy pitää, onni pysyy pitämättäkin. ilo on egon käsitys onnesta.

Mies on mies pitämättäkin, naiseksi muuttuu pidättäymällä ja patoutumalla.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

masterogg kirjoitti:
Itse olen huomannut että elämässä menestyneet (ei välttis rikkaat) ihmiset nökee usein asiay kuten minäkin; sattumaa ei ole. Vastaavasti luuserit pyrkii kieltämään asian, koska se tarkoittaa että paska elämä onkin täysin omaa syytä!

Niin, se on kiva luoda uskoa, että kaikki on itsestä kiinni, jos on tyytyväinen. SIlloin ei joudu millään tavalla tastelemaan omia ajatuksiaan vastaan. Se on vahvistava kehä, ja usein se johtaa menestykseen, koska sellaiset ihmiset uskaltavat haluta "mahdottomia" ja ottaa riskejä saadakseen haluamansa. Negatiivisemmat keskittyvät yleensä minimoimaan tappioita (kaikilla elämänaloilla, ei vain rahaa). Sillä strategialla ei voi voittaa.

Lainaus:
Oikeen huokuu vitutus mua kohtaan tossa postauksessa 😂😂 koita elää sen kans!

Se on sinun oma virheellinen tulkintasi. Ei minulla ole mitään henkilökohtaista sinua kohtaan, ei edes tosielämässä tuntemiani yltioöpositiivisia kohtaan. En minä voi tulla sellaiseksi enkä viedä asennetta heiltä, ja se on puhtaasti luonnon määräämä asia, johon ei liity mitään ihmisten epäoikeudenmukaisuutta. Lähinnä minua vituttaa, että olen itse niin täydellisesti varmisteleva ja ongelmia välttelevä ongelmienvatvoja, joka ei pysty kokemaan positiivisuutta. Entien kadehdin huolettomuutta. Sitä, että voisi oikeasti elää ajattelematta olemassa olevia ja mahdollisesti tulevia ongelmia ja pyrkiä ehkäisemään niitä. Vaikka se johtaisi siihen, että olisin huoleton renttu puiston laidalla, joka ei turhia murehdi seuraavan yön yösijaa vielä iltapäivällä ja Gambinapullokin on puoliksi täysi eikä puoliksi juotu, olisin varmaan jollain tasolla onnellisempi.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä438

Mulla taas onni on aikasta suunnitelmallista - epäonni enempi huonoa tuuria!
- Opiskelin kolutputket läpi!
- Tähtäsin unelma-ammattiin, enkä edelleenkään yli 67 haluaisi eläkkeelle!
- Lapset motivoin ja näyttäis tohtoreita pukkaavan!
- Auto yli 50v klassikko supertehokas, puupurkkari, 1800-l talo, maatila, Hesan keskustan osake, Italian kämppä.
- Vaimo sama 48v yhessä naitu!
Menny ihan tavoitteiden mukaan...

TeeSi
Seuraa 
Viestejä438

"Onni" on nähdä lapsien menestyminen humanismissa.
Oman elämän säilyminen ehyenä, kokoavana ja tukijana!
Työkaverieni, sukuni, perheeni ja työni CV arvostuksena!
Omalta osalta onni on oikeastaan lasteni vastarakkautta!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat