Seuraa 
Viestejä7584

Olisko tässä haastaja akkuongelmien kanssa painivalle sähköautoteollisuudelle?

"Saksalaisyritys uskoo tehneensä merkittävän teknologisen läpimurron raakaöljyn korvaamiseksi – uusi polttoaine on nimeltään e-crude

Sunfire-niminen yritys kertoo kehittäneensä aiempaa selvästi halvemman menetelmän tuottaa synteettistä kaasua, josta voidaan tehdä edelleen raakaöljyä korvaavaa polttoainetta liikenteeseen.
...
Sovelluksissa uusiutuvan sähkön avulla vesi pilkotaan elektrolyysin avulla hapeksi ja vedyksi, minkä jälkeen vety yhdistetään hiilidioksidiin. Tuloksena saadaan synteettistä metaania tai muita synteettisiä polttoaineita."

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/saksalaisyritys-uskoo-t...
.

Sivut

Kommentit (172)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ekavekara
Seuraa 
Viestejä7584

Mutulla veikkaan, että tuollainen vetykäyttöinen (synteetinen hiilivety) auto olisi kaikkein ekologisin vaihtoehto, eikä siinä olisi sähköauton akuston tuomia ongelmia. Onko siis järkevää alasajaa polttomoottoriautokantaa, jos näköpiirissä on sen ongelmiin hyvä ratkaisu?

Jos ko. polttoaine joskus kehittyy kaupallisesti kannattavaksi, niin se tietänee uutta nousua tuliperäisille maille, kuten Islannille, joista tulee uusia "öljyntuottajia" ilmaisine vulkaanisine energioineen.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä438

Fuusioreaktori alkaa olla läpimurtovaiheessa, ainakin toteutetaan 120v sisällä eli aikavälillä, jonka nykyiset tunnetut öljy- ja kaasuvarat riittävät. Fuusioreaktori on lähes saasteeton tuottaen edergiaa vedestä (deutrriumista vedyn isotoopista jota on vedessä). Fuusioreaktorilla ja keinotekoisilla hiilivedyillä (energiaratkaisulla) voidaan kierrättää ilmakehän hiilidioksidia loputtomasti energiakäytössä. Polttumoottori ja nykyinen jakeluverkko toimivat.

Voi olla että kaupallisesti toimiva voimalaitos fuusioreaktorina saadaan aikaan 20v:ssa. Saksassa ja Kiinassa käynnistetttiin aika lähellä sellaista olevat:
https://www.tekniikkatalous.fi/kaikki_uutiset/maailman-suurin-fuusioreak...

https://tekniikanmaailma.fi/fuusioreaktori-saavutti-100-miljoonan-lampoa...

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3376

Lyde19 kirjoitti:
Vedyn tuotto elektrolyysillä ei vaan suuressa mittakaavassa tunnu toimivan. Ei taida kiinnostaa systeemin kehittäminenkään kun vetykaasu on hankala käyttää.

Nyt meni väärin, ei vetyä sellaisenaan, vaan vety ympätään hiilen kanssa  jokiskin liikennepolttoaineena käytettäväksi hiilivedyksi.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7584

Lyde19 kirjoitti:
Vedyn tuotto elektrolyysillä ei vaan suuressa mittakaavassa tunnu toimivan. Ei taida kiinnostaa systeemin kehittäminenkään kun vetykaasu on hankala käyttää.

Et sitten malttanut lukea tuota artikkelia. Vetyä voidaan tuottaa helposti suuria määriä vulkaanisella energialla ja kuljetus onnistuu, kun siitä tehdään synteettisiä hiilivetyjä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

ekavekara kirjoitti:
Mutulla veikkaan, että tuollainen vetykäyttöinen (synteetinen hiilivety) auto olisi kaikkein ekologisin vaihtoehto, eikä siinä olisi sähköauton akuston tuomia ongelmia. Onko siis järkevää alasajaa polttomoottoriautokantaa, jos näköpiirissä on sen ongelmiin hyvä ratkaisu?

Yhden lupauksen takia ei kannata hötkyillä. Maailmassa on kehitteillä satoja "mullistavia" akkukeksintöjä, jos aletaan uskoa haihattelijoiden haihatuksia. Tuota kannattaa tutkia, mutta aika näyttää tuleeko siitä koskaan kannattavaa teollisen mittakaavan toimintaa.

Pienpolttomoottorien korvaamiseen on paljon muitakin syitä, ei vähimpänä pienhiukkassaastutus kaupungeissa.

Lainaus:
Jos ko. polttoaine joskus kehittyy kaupallisesti kannattavaksi, niin se tietänee uutta nousua tuliperäisille maille, kuten Islannille, joista tulee uusia "öljyntuottajia" ilmaisine vulkaanisine energioineen.

Vaikea nähdä, että suurteollisuuden rakentaminen vaikeapääsyisille ja usein vaikean topografian omaaville alueille tulisi isossa mittakaavassa kannattavaksi. Geoterminen energia ei ole mikään graalin malja, vaan lopultakin varsin matalan tiheyden energiaa. Sillä voi lämmittää muutaman islantilaisen mökin, mutta gigawattiluokan lämmöntuotanto jäähdyttää maaperää ja vaatii suuria alueita ja koko ajan uusia reikiä.

Energiaongelmat ovat historiaa sillä nuijankopautuksella, kun ihmiskunta järkiintyy ja hyväksyy fissioydinenergian taas sallittuihin keinoihin. Toivon ettei siihen mene montaa sukupolvea.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17507

Neutroni kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Mutulla veikkaan, että tuollainen vetykäyttöinen (synteetinen hiilivety) auto olisi kaikkein ekologisin vaihtoehto, eikä siinä olisi sähköauton akuston tuomia ongelmia. Onko siis järkevää alasajaa polttomoottoriautokantaa, jos näköpiirissä on sen ongelmiin hyvä ratkaisu?

Yhden lupauksen takia ei kannata hötkyillä. Maailmassa on kehitteillä satoja "mullistavia" akkukeksintöjä, jos aletaan uskoa haihattelijoiden haihatuksia. Tuota kannattaa tutkia, mutta aika näyttää tuleeko siitä koskaan kannattavaa teollisen mittakaavan toimintaa.

Pienpolttomoottorien korvaamiseen on paljon muitakin syitä, ei vähimpänä pienhiukkassaastutus kaupungeissa.

Lainaus:
Jos ko. polttoaine joskus kehittyy kaupallisesti kannattavaksi, niin se tietänee uutta nousua tuliperäisille maille, kuten Islannille, joista tulee uusia "öljyntuottajia" ilmaisine vulkaanisine energioineen.

Vaikea nähdä, että suurteollisuuden rakentaminen vaikeapääsyisille ja usein vaikean topografian omaaville alueille tulisi isossa mittakaavassa kannattavaksi. Geoterminen energia ei ole mikään graalin malja, vaan lopultakin varsin matalan tiheyden energiaa. Sillä voi lämmittää muutaman islantilaisen mökin, mutta gigawattiluokan lämmöntuotanto jäähdyttää maaperää ja vaatii suuria alueita ja koko ajan uusia reikiä.

Energiaongelmat ovat historiaa sillä nuijankopautuksella, kun ihmiskunta järkiintyy ja hyväksyy fissioydinenergian taas sallittuihin keinoihin. Toivon ettei siihen mene montaa sukupolvea.

Mihin tuo perustuu...jäähtyykö maapallon sula ydin ?

Toki tuossa on perää..pistokairaukset 4 kilsaan antaa + 300 C astetta, mutta 4 kilometriä syvissä kaivoksissa on vain + 66 C.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Major_Breakthrough kirjoitti:
Mihin tuo perustuu...jäähtyykö maapallon sula ydin ?

Ydin jäähtyy hitaasti miljardien vuosien aikana, mikä voi lopettaa laattatektoniikan joskus suunnattoman pitkän ajan kuluttua, mutta ihmisen toiminta ei vaikuta ytimeen. Ihminen ei kuitenkaan poraa energiareikiään lähellekään ydintä, vaan muutamia kilometrejä pintakallioon. Kallio ei johda lämpöä kovin hyvin ja sen reiän ympäristö jäähtyy, jos lämpöä pumpataan pois nopeammin kuin sitä johtuu ympäristöstä.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17507

Maapallon manttelin sanotaan olevan 70 km syvä...4 KMssä on + 300 C. Kukaan ei voi väittää, etteikö tästä saada energiaa talteen.

Itse kannatan tätä siksi että kun ja jos saan tuon linkostartin toimimaan gravity well tyyliin se tuottaa myös kosolti kuumuutta ( lämpöenergiaa )....myös putoavan männän takia...mutta myös maalämmön takia.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Käyttäjä3810
Seuraa 
Viestejä182

Ei polttomoottorit mihinkään "kuole". Mootorien kehityksessä on vielä paljon tehtävää hiukkasten ja  kitkan vähentämiseksi sekä kaasujen NOx  päästöjen suhteen.

En sanoisi, että edes dieselmoottorien suhteen on vieleä tehty kaikkea.

Hybridisovellukset tulevat aina tarvitsemaan polttomoottoreita. Ei kai hulluus aio kieltää bensalla ja kaasulla tms. polttoaineella käyviä koneita. Diesel moottorit tulevat vielä kokemaan renesanssin, kunhan tästä CO2 hullutuksesta päästään.

Nyt on kehitteillä työkoneita, missä dieselmoottorit on korvattu sähköisillä tai hydraulisilla hybridiratkaisuilla. Raskaat työvaiheet tehdään "sähkömoottoreilla" tai hydraulisesti. Akkujen varausta pidetään yllä polttomoottorilla, joka voi toimia optimiolosuhteissa parhaalla hyötysuhdealueella.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Mihin tuo perustuu...jäähtyykö maapallon sula ydin ?

Ydin jäähtyy hitaasti miljardien vuosien aikana, mikä voi lopettaa laattatektoniikan joskus suunnattoman pitkän ajan kuluttua, mutta ihmisen toiminta ei vaikuta ytimeen. Ihminen ei kuitenkaan poraa energiareikiään lähellekään ydintä, vaan muutamia kilometrejä pintakallioon. Kallio ei johda lämpöä kovin hyvin ja sen reiän ympäristö jäähtyy, jos lämpöä pumpataan pois nopeammin kuin sitä johtuu ympäristöstä.

Kaveri on porannut maalämpöreikiä 15-20 vuotta. Se kertoi jo varmaan 10 vuotta sitten että on huomannut että pumppujen teho tuntuu tippuvat n. 5-7 vuoden kuluttua, ja niitä koitetaan sitten huoltaa ja lisää nesteitä yms. mutta eivät vaan tunnu tulevan kuntoon. Se oli sitä mieltä että sen reiän täytyy lämmetä, kun ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, ja se kyllä tuntu jo silloin täysin järkeenkäyvältä. Kaveri on työmies, eikä todellakaan lueskele mitään julkaisuja tms. että jostain käytännön osaamisesta tuo idea täytyi hänelle syntyä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat