Japanilainen kunniakäsitys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi Japanissa on vallinnut käsitys itsemurhan ihannoimisesta?
Miksi on kunniakasta Samurain tehdä harakiri wakizazshilla?

Kiinassahan tätä ilmiötä ei esiinny tai se on ollut niin mitätön, että
en ole siitä kummemmin kuullut. Japani on kuitenkin ottanut aika paljon vaikutteita Kiinasta, mutta toisaalta myös tyynenmeren saarilta.
Miten tämä ns. kunniakäsitys sitten kehittyi?

Samuraillahan muistaakseni oli velvollisuus kuolla taistelussa eikä nöyryyttävää antautumista hyväksytty. Tietyistä rikkeistä oli myös tehtävä harakiri. Vatsa leikattiin muistaakseni miekalla auki maksan kohdalta.

Eikö tämä ole suunnatonta resurssien haaskaamista, koska budó-taitojen opettelu vaadi aikaa ja resursseja?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
Joker
...Samurain tehdä harakiri wakizazshilla?

Harakiri on käsittääkseni halventava ilmaisu asiasta. Seppuku on kunnioittava sana ritaali-itsemurhasta.

Vierailija

Ei siellä enää kukaan seppukuja tee vaikka samuraisukuja edelleen kunnioitetaankin.

Nuorten miesten itsaritilastot kuitenkin on maailman kärkeä suomalaisten ja ryssien kanssa.

Vierailija
Nukkumatti
Harakiri on käsittääkseni halventava ilmaisu asiasta. Seppuku on kunnioittava sana ritaali-itsemurhasta.

Muistaakseni toinen noista oli japanilainen ja toinen kiinalainen ilmaisu.
Seppuku taisi olla japanilainen, koska japanilainen kirjoitus - ja puhetyyli olivat naisellisempia ja varsinkin naiset puhuivat sitä. Virkamieskiina
taas oli miesten - varsinkin virkamiesten ala.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Joker
Muistaakseni toinen noista oli japanilainen ja toinen kiinalainen ilmaisu.
Seppuku taisi olla japanilainen, koska japanilainen kirjoitus - ja puhetyyli olivat naisellisempia ja varsinkin naiset puhuivat sitä. Virkamieskiina
taas oli miesten - varsinkin virkamiesten ala.

Japanissa kirjoitettiin aluksi pelkästään kiinalaisilla kirjoitusmerkeillä. Ne ovat periaatteessa kuvakirjoitusta, jolla on vain merkitys sisältö. Käytännössä niitä opetellessa opitaan myös niille "nimi", jonka mukaan teksti voidaan lukea kiinalaisittain.

Myöhemmin japanilaiset alkoivat käyttää tavukirjoitusta sanojen ääntämyksen kirjoittamiseen. Siten heillä on hanakala systeemi, jossa sanan merkitys ilmaistaan kiinalaisin merkein ja äänneasu japanilaisin.

Japanilaisia tavumerkkeja on kahdenlaisia katakana eli miesten kirjoitus ja hiragana eli naisten kirjoitus. Katakana vastaa pölkkykirjaimia ja hiragana kaunokirjoitusta.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Mielenkiintoinen kysymys.

Kasvojen säilyttäminenhän on japanilaisessa kulttuurissa kaikki kaikessa. Tämä ilmiö on minusta sen äärimmilleen viety muoto. Samuraithan kokivat olevansa huimasti tavallisten ihmisten yläpuolella, joten vaatimukset itseä kohtaan olivat varmasti äärimmäiset. Epäonnistumisen häpeä oli kestämätön.

Käytäntö varmaan osaltaan myös kasvatti samuraiden tarunhohtoista mainetta, joten siitä oli hyötyä yhteisölle. Lisäksi pitää vielä muistaa sekin, että siellä päin yksilön arvostus on muutenkin vähäisempää kuin lännessä. Eli mitä väliä omalla hengellä, pääasia ettei samuraiden maine tahriintunut.

Voitto tai kuolema vaihtoehtoina ovat epäilemättä myös äärimmäinen motivaation lähde harjoittelussa ja taistelussa.

En ole mikään samuraikulttuuriin asiantuntija, tämä oli vain tämmöistä mutuilua.

Vierailija

Harakiri on todellanin vulgaari nimitys seppukulle. Lisäksi on muita spesiaalinimityksiä. Oman mestarin kuollessa tehtävä seppuku on nimeltään oibara tai junshi. Kaikkein tylyin ja "paras" tapa tehdä seppuku on nimeltään jumonji-giri. Normaalisti seppuku-rituaalissa on mukana avustaja, joka katkaisee juhlakalun merkistä pään, kun tuskat käyvät sietämättömiksi. Jumonji-girissä tehdään toinen kivuliaampi vertikaalinen viilto ja samurain oletettiin kärsivän hiljaa kunnes hän kuoli verenhukkaan.

Seppukuita tekivät vain samurait, eikä muilta oletettu vastaavaa käytöstä. Jos seppukun teki vapaaehtoisesti, samurain perhe säästyi harmeilta (omaisuuden takavarikoilta, tappamiselta tai arvon menetykseltä). Jos seppuku määrättiin rangaistuksena, näin ei välttämättä ollut.

The Samurai Way of Death, Samurai: The World of the Warrior (ch.4), Dr. Stephen Turnbull:


In the world of the warrior, seppuku was a deed of bravery that was admirable in a samurai who knew he was defeated, disgraced, or mortally wounded. It meant that he could end his days with his transgressions wiped away and with his reputation not merely intact but actually enhanced. The cutting of the abdomen released the samurai’s spirit in the most dramatic fashion, but it was an extremely painful and unpleasant way to die, and sometimes the samurai who was performing the act asked a loyal comrade to cut off his head at the moment of agony.



Luulisiin että Zen Buddhalaisuuden harjoitus ja kuolemanpelon voittaminen zazen meditaation avulla ovat olleet osaltaa edesauttamasssa tämän tradition syntyä. Allaolevassa tekstissä kuolemalla on kaksi merkitystä: valaistuminen ja fyysinen kuolema. Valaistunut henkilö ei pelkää enää mitään, ei edes kipua ja kuolemaa. Pelon voittaminen on asia joka yhdistää zen-buddhalaisia ja samuraita.


KUOLEMA

Zen mestari Hakuin ( 1683-1768 )

Hei nuorukaiset,
jos vihaatte kuolemaa niin kuolkaa nyt!
Kuoltuanne kerran,
ette enää kuole uudelleen.
Tämän maailman suru ja katkeruus
voi muuttua onneksi.
Teitähän kutsutaan samuraiksi!
Eikö juuri teidän tulisi olla valmiita
heittämään henkenne?
Samurai, joka ei ole kerran kuollut
- rohkeista sanoistaan huolimatta
tosi paikan tullen juoksee karkuun
tai piiloutuu pensaisiin.
Lääninherra pukee teidät
silkkisiin vaatteisiin
ja antaa teille valkoista riisiä syötäväksi,
jotta hän voisi vaaran uhatessa
luottaa teihin.
Jopa mestarisepän valmistamasta miekasta
on samuraille yhtä vähän hyötyä
kuin jos se riippuisi kätilön vyötäisillä,
jos hän ei ymmärrä sen arvoa.
Häntä, joka on kerran kuollut
haransa syvyyksissä,
ei mestarillisen keihäsmiehen keihäs
pysty edes koskettamaan.
Hänelle, joka elää
ja hoitaa velvollisuutensa kuoltuaankin,
on jousiammunnan mestarin nuoli
yhtä tyhjän kanssa.
Samuraille, joka on kuollut
syvällä itsessään,
ei ole olemassa yhtäkään vihollista
koko maailmassa.
Heitä pois kaikki, kuole ja katso:
kuoleman jumala
ja hänen paholaisensakin ovat täällä.
Tunkeudu syvälle haraasi,
mietiskele mielesi alkuperää ja katso:
hetkessä kaikki on täydellistä,
elävää paratiisia.
Vaikka tietäisit,
kuinka toimitaan hyveellisesti,
mutta jos et osaa mietiskellä,
et ole vielä ymmärtänyt Tietä.
Mietiskely on sotilaan Tien
syvin salaisuus.
Niin kauan kuin olet vielä hengissä,
harjoita mietiskelyä.
Älä mietiskele vain piiloutuneena
pimeään nurkkaasi
vaan tee sitä aina,
seisoessasi, istuessasi, liikkuessasi
tai levätessäsi.
Kun mietiskelysi pysyy vakaana
sekä valveilla että unessa,
missä ikinä oletkin
- taivas on kanssasi.
Kun olemme harjoitelleet kolmekymmentä
tai neljäkymmentä vuotta,
voimme sanoa mietiskelleemme vähän.
Joku voi kerskua jo kuolleensa,
mutta jos hänessä on
vähänkin itsekkyyttä jäljellä,
hän ei ole vielä valaistunut.
Olkaa lojaalisia ylemmillenne
ja kunnioittakaa ja rakastakaa
vanhempianne.
Joku voi luulla olevansa valaistunut,
mutta jos hän on sydämetön
tunteville olioille,
hän syöksyy suin päin helvettiin
- niin sanoo Kasugan pyhä sana.

Vielä nykyäänkin Japanissa tehdään paljon itsemurhia, koska japanilaisessa kulttuurissa itsemurhan tekeminen on tavallaan äärimmäinen anteeksipyyntö. Ihmisestä joka on tehnyt itsemurhan ei voi enää ajatella pahaa.

Vierailija

Mitäs ne japanialaiset joukkoitsarit oikein ovat? Muistan kuulleeni että toisilleen tuntemattomat ihmiset sopivat netissä tapaamisen, ja sitten tekevät yhdessä itsemurhan. Legendaako vai totta?

Vierailija
SAMAEL
Mitäs ne japanialaiset joukkoitsarit oikein ovat? Muistan kuulleeni että toisilleen tuntemattomat ihmiset sopivat netissä tapaamisen, ja sitten tekevät yhdessä itsemurhan. Legendaako vai totta?

Totta.

Vierailija

http://en.wikipedia.org/wiki/Harakiri

Itse en jaksanut juttua lukea mutta jossain tapauksissa tämän rituaalin harjoittaja tekee koko toiminnan itsenäisesti.
Joissakin taas on että joku kaveri läppäsee pään irti Samurai miekalla lopuksi, en sitten tiedä onko noissa eroa.

Oiskohan nuo kehittynyt sen takia kun japsit ei uskalla puhua asioista, ei arvostella muita, vaan jokaisen on osattava arvioida itse virheensä ja suoritettava rangaistus.

Sori, olen ottanut enemmän kuin yhden kaljan.

Vierailija

Japanilaisessa kulttuurissa on ilmeisesti aina ollut jotakin oleellisesti poikkeavaa esim. länsimaihin nähden. Muistan lukeneeni japanilaisesta liikemiehestä, joka sattuman oikusta pelastui Titanicin tuhosta v. 1912; hänet löydettiin tajuttomana kellumasta takertuneena johonkin laivasta irronneeseen rojuun. Eli hän ei siis ollut pelastusveneessä, jonne yritettiin saada ensisijaisesti naisia ja lapsia.
Kun miesparka sitten aikanaan palasi kotimaahansa, sikäläiset ihmiset käänsivät hänelle selkänsä ja häntä halveksittiin syvästi pelastumisen johdosta. Oli häpeällistä pelastua, kun niin paljon muita menehtyi.
Lienee turha mainita, että mies teki lopulta itsemurhan.

Vierailija
niih
Asiaa

Tuohon ei ole lisättävää muuta kuin kuolinruno, jonka seppukun tekijä ennen rituaalitekoaan kirjoitti!

Esimerkiksi omani:

"Kastepisara
mimosan lehdellä.
Ihminen
elon virrassa.
Toinen toistako tärkeämpi?"
.
.
.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat