Autokoulu on rahastusta

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Autokoulu taitaa nykyään olla enempi rahastusta kuin hyödyllistä toimintaa. Itte ainakin osaan ajaa autolla ilman korttiakin, ja oon ajanu. Ei aina linja-autot kulje hyvään aikaan niin pitää lainata isän skodaa.

Tiedän suunnilleen liikenne säännöt, ne on ihan yksinkertaiset. niiden opettelusta ei kannata maksaa 1800 euroa. Jos saan sakot se on vähemmän kuin 1800 euroa. Jos isä menettää auton, se voi mennä polkupyörällä.

Talvella osaa ottaa ennakkoo enne risteystä, ettei luisu ja jne.

Sivut

Kommentit (20)

BlackKnight
Seuraa 
Viestejä320
Liittynyt28.3.2006

Ei autokoulu ole pakollinen. Autokoulun voi myös suorittaa yksityisopetuksella. Tarvitsee käydä vain inssiajossa. Nimitä isäs autokoulun opettajaksi. Joutuu tosin hankkimaan siihen skodaan jarrupolkimen repsikan puolelle sekä valkoisen kolmion takalasille. Sitten vain harjoittelemaan. Ja kun olet tarpeeksi harjoitellut käyt inssiajossa.

Vierailija
BlackKnight
Ei autokoulu ole pakollinen. Autokoulun voi myös suorittaa yksityisopetuksella. Tarvitsee käydä vain inssiajossa. Nimitä isäs autokoulun opettajaksi. Joutuu tosin hankkimaan siihen skodaan jarrupolkimen repsikan puolelle sekä valkoisen kolmion takalasille. Sitten vain harjoittelemaan. Ja kun olet tarpeeksi harjoitellut käyt inssiajossa.

Juuri näin. Ihmettelen miksi nuoret ei käytä tätä enempi hyväkseen.
Säästyypi pitkä penni. Suomalaisen keskiverto nettokuukausiansion verran.

Ostaa kirjan, lukee sen. Käy kirjalliset ja inssin.

Vierailija
SAMAEL
Ajokoulun pitäisi kuulua peruskoulutukseen, ja olla täysin ilmainen.

Autokoulun opetuksen käsittämättömän korkeilla hinnoilla on tarkoitus pitää vähäosaiset pois ratin takaa.

Köyhät kulkekoot ojassa. Pois, pois, porvarin tieltä.

Vierailija
Perkele
SAMAEL
Ajokoulun pitäisi kuulua peruskoulutukseen, ja olla täysin ilmainen.

Autokoulun opetuksen käsittämättömän korkeilla hinnoilla on tarkoitus pitää vähäosaiset pois ratin takaa.

Köyhät kulkekoot ojassa. Pois, pois, porvarin tieltä.


Olisiko nyt kuitenkin niin, että markkinat ne tässäkin määräävät. Sillä hinnalla myydään opetusta millä saadaan kaupaksi. Tuskin siinä mitään rikkaiden salaliittoa on taustalla, ellei sitten autokoulujen kartellia. Mutta toistaiseksi ei liene sellaista syytä epäillä.

Vierailija
Olen
Perkele
SAMAEL
Ajokoulun pitäisi kuulua peruskoulutukseen, ja olla täysin ilmainen.

Autokoulun opetuksen käsittämättömän korkeilla hinnoilla on tarkoitus pitää vähäosaiset pois ratin takaa.

Köyhät kulkekoot ojassa. Pois, pois, porvarin tieltä.


Olisiko nyt kuitenkin niin, että markkinat ne tässäkin määräävät. Sillä hinnalla myydään opetusta millä saadaan kaupaksi. Tuskin siinä mitään rikkaiden salaliittoa on taustalla, ellei sitten autokoulujen kartellia. Mutta toistaiseksi ei liene sellaista syytä epäillä.

Niin kauan kun minä muistan autokoulu on aina maksanut keskiverto kuukausiansion verran nettona. Kesäduunin kuukausiliksalla maksoi juuri autokoulun. Veikkaan että näin se vieläkin on. ... ei mikään ole muuttunut.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Kortin hankkiminen opetusluvalla tulee jonkin verran halvemmaksi, mutta kyllä sekin yli 1000€:n taitaa mennä. Teoria- ja ajokoemaksut sekä auton varusteet maksavat kuitenkin sen verran.
Ja Tiäremiäs: Tuskinpa vaan osaat kunnolla liikkennesääntöjä, muistat vain hyvät puolet asiasta, eli osaat perusristeysajosäännöt (mahdollisesti) ja loppu menee arpomalla. Ei sillä, maaseudulla kun lapsena asuin, niin eräskin keski-ikäinen nainen oli iät ja ajat autoillut, kunnes jossain vaiheessa päätti hommata kortin. Vaikka eihän maaseudulla paljon sääntöjä tarvita.

Vierailija

Onhan se toisaalta hyvä että on koulutus. Egyptissä saa kuulemma kortin kun saa auton käyntiin. Liikenne onkin sitten sen mukaista, olen nähnyt. Kairossa oli jo 80-luvulla saman verran autoja kuin Suomessa asukkaita, viisi miljoonaa.

Autokoulu on aika rahastusta koska kaikki autoiluun liittyvä on sitä. Autovero asetettiin aikanaan ettei valuuttaa karkaisi ulkomaille, mutta kun tilanne korjaantui, autovero säilyi. Suomessa on Euroopan vanhin autokanta koska autojen hinnat ovat niin törkeitä. Avioparin pitää olla 10-20 vuotta uraputkessa kunnon töissä kehittäen palkkaansa että on varaa ostaa uusi auto.

Vuonna 1989 tulleen kakkosvaiheen esittäjän veljellä oli kolme autokoulua. Näin sitä rahaa kerätään. Kakkosvaihe on hyvä lisä autokouluille ja ihan turha - sitähän ei voi mokata. Pelkkää rahastusta. Kakkosvaihe maksaa autokoulun autolla 250 euroa + ratamaksu 63 e.

Vierailija
Asimov
Autovero asetettiin aikanaan ettei valuuttaa karkaisi ulkomaille,

Ihan tosi? Onko linkkiä?

Nykyään pääomat karkaa ulkomaille myös. Ei tosin autoveron takia, mutta muista syistä. Tiedän monta jamppaa jotka on hillonsa siirtänyt suomesta veke kymmenen viimeisen vuoden aikana.

Vierailija
Asimov
Egyptissä saa kuulemma kortin kun saa auton käyntiin. Liikenne onkin sitten sen mukaista, olen nähnyt.

Sujuvaa? Mitenhän Kairossa kävisi, jos liikennekäyttäytyminen olisi suomalaisen jäykkää?

Vierailija

Ei kai se nyt 1800 maksa?

Markka-ajan viimeisenä vuonna ajokortin sai 5500 markalla, ainakin Kuusamossa. Se olisi alle tuhat euroa.

Onko hinnat karannut autokouluissa käsistä?

Kyseleppä useammasta autokoulusta kortin hintaa, ehkä vähän kauempaakin, esimerkiksi naapurikunnasta.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
SAMAEL
Asimov
Egyptissä saa kuulemma kortin kun saa auton käyntiin. Liikenne onkin sitten sen mukaista, olen nähnyt.



Sujuvaa? Mitenhän Kairossa kävisi, jos liikennekäyttäytyminen olisi suomalaisen jäykkää?

Varmaan ainakin onnettomuuksien määrä romahtaisi?

Vierailija
Papillon
Asimov
Autovero asetettiin aikanaan ettei valuuttaa karkaisi ulkomaille,

Ihan tosi? Onko linkkiä?

Nykyään pääomat karkaa ulkomaille myös. Ei tosin autoveron takia, mutta muista syistä. Tiedän monta jamppaa jotka on hillonsa siirtänyt suomesta veke kymmenen viimeisen vuoden aikana.


On toki, http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=112077

Mutta laitetaan tähän koko teksti ettei katoa:

Autoveron lyhyt historia

Vielä 50-luvun alussa henkilöauto oli Suomessa varsin harvinainen kulkuväline. Sodan jälkeen autojen tuontiin suhtauduttiin karsaasti, koska se vei maasta valuuttaa. Niinpä verottaja katsoi, että autolle voidaan määrätä niiden ylellisyysluonteen vuoksi tilapäinen yhden vuoden kestävä vero - mistä ei ole sen jälkeen päästy eroon. Syyt ovat vain muuttuneet toisenlaisiksi. Auton merkitys verotulojen lähteenä on muuttunut valtiontaloudelle korvaamattomaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat