Seuraa 
Viestejä69

Tarkoitus ei ole nyt pohtia sitä, onko jumala olemassa vai ei. Asiaa on pohdittu tälläkin palstalla aivan riittämiin. Mutta jos jumala olisikin olemassa, miksi hänen pitää olla niin ilkeä, epäoikeudenmukainen ja julma? Lähdeaineistoa on helpoiten saatavana kristinuskon jumalasta, joten puhun juuri hänestä. Ajatellaan nyt vaikka Aatamia ja Eevaa. Miksi ihmeessä jumalan piti asettaa paratiisiin elämän puu, josta kuitenkaan ei saa syödä? Se vastaa tilannetta, jossa pöydälle laitetaan makeiskulho, kielletään pikkulasta ottamasta siitä ja poistutaan paikalta. Melko todennäköisesti lapsi ottaa houkuttelevan makeisen.
Ja sitten vedenpaisumus. En mitenkään voi uskoa, että sen aikaisesta suuresta ihmismäärästä vain Nooa ja kumppanit olivat hyviä. Aivan varmasti lukuisten hukutettujjen ihmisparkojen joukossa oli hienoja, epäitsekkäitä ja rakastavia tyyppejä. Jumalapa vain tappoi kaikki, varmuuden vuoksi.
Viimeisenä kaikkein suurin epäoikeudenmukaisuus: iankaikkinen helvetti. Jos et menettele elämässäsi tietyllä tavalla, palat helvetin ikuisessa tulessa. Rangaistus on sama Adolf Hitlerille ja sille lapsoselle, joka näpistää kaupasta tikkukaramellin. Länsimaisessa oikeuskäytännössä, jonka kannattajiin minäkin lukeudun, rangaistus määräytyy teon mukaan. Ei näytä hyvältä jos eroa ei tehdä ison rikoksen ja pikkuisen rikkeen.

Sivut

Kommentit (407)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olette ymmärtäneet asian väärin. Raamatun kertomukset on ihmisten kirjoittamia ja niillä ei ole mitään tekemistä jumalan kanssa vaan ne ovat vajaan ihmismielen tuotosta vajaille ihmismielille vuosituhansia sitten, jota on kännetty ja muakattu monet kerrat.
Jumala on ihmismielen käsittämättömissä.

Alistair
Seuraa 
Viestejä69

Yksi huomiota kiinnittävä asia, joka raamatusta löytyy, on yletön tappaminen:

"Hän sanoi heille: Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Lapset kuuluvat samaan kastiin:

"Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten, mutta älkää kajotko kehenkään, jolla on merkki." En ymmärrä, mtä niin pahaa lapset ovat tehneet ansitakseen palamisen helveltissä.

Jos tällaista tapahtuisi nyt, syyllistä rangaistaisiin kansanmurhasta tai rikoksista ihmisyyttä vastaan.

Uskovaiset tosin hyväksyvät tällaisen kyselemättä: Sehän on Herran tahto.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1758

Raamatusta lainattua;

Efes. (Paavali) 5:22-24 Vaimojen on toteltava miehiään kaikessa kuin jumalia:
”Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää … Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon.”
5. Moos. 22:23-24 Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi.
2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
3. Moos. 20:9-12 Homot ja avionrikkojat on tapettava.
Kor. (Paavali) 6:9-11 Homoseksuaalit ja naismaiset eivät pääse taivaaseen.
4. Moos. 11:1 Jumala vihaa vaikertajia. Jos hän kuulee sinun valittavan, hän polttaa sinut kuoliaaksi.
Sananlaskut 1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
Mark. 4:25 Keillä tämä elämä on huono, seuraava on vieläkin huonompi. (tulkinnanvarainen)
3. Moos. 21:16-23 Vammaiset, lyhytkasvuiset, lättänenäiset, sokeat ym. eivät saa tulla alttarille.
Room. 14:2 (Paavali) Vain heikot ovat vegetaristeja.
5. Moos. 23:2 Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsetkaan eivät saa käydä kirkossa, aina 10. polveen asti.
1. Sam. 15:3 ”Näin sanoo Herra Sebaot [Jumala]: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit.”

Jokainen (järjissään oleva) ymmärtää tällaisen tekstin olevan ihmisten keksimää, eikä mitään jumalan sanaa.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1758

Vähän lisää jumalan hyvyyttä;

3. Moos. 24:17 ”Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla.”
5. Moos. 20:16-17 ”Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.”
Jer. 19:9 ”Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa …”
5. Moos. 32:23-24 ”Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. He nääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojen hampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn.”

5. Moos. 13:13-16 ”Jos saatte tietää, että jossakin niistä kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän asuttaviksenne, on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia … teidän on miekalla surmattava sen kaupungin asukkaat. Julistakaa kaupunki Herralle kuuluvaksi uhriksi, hävittäkää se ja surmatkaa sekä asukkaat että heidän karjansa.”

Matt. 23:33 ”Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?”
Matt. 23:17 ”Te tyhmät ja sokeat!”
Matt. 12:34 ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja?”
Matt. 10:34 ”Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.”
Luuk. 22:36 ”Niin hän (Jeesus) sanoi heille: … Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.”
Luuk. 12:49-51 ”Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!… Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta.”

Keijona
Seuraa 
Viestejä12218

On se jotenkin erikoista, jos kieltäisi spagettihirviön olemassaolon, mutta kuitenkin lukisi ja tietäisi ulkoa kaiken spagettihirviökirjallisuuden. Ei tarvitsisi motiiveja moiseen paradoksiin ja ristiriitaan kaukaa etsiä.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

Ei sellaisella uskonnolla ole mitään virkaa jonka jumala ei anna mitään syytä pelätä tekemään juuri niinkuin kirkko sanoo. Kirkon rahan ja vallan himo on aina ollut koko kupletin juoni.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

No koska kärsimys kuuluu osana ihmisen elämään. Me ihmiset ollaan tämmösiä, että vaikka ei olisi mitään syytä kärsiä, niin meidän on pakko keksimällä keksiä ja saada sitä aikaan. Muuten käy elämä tylsäksi.

Vaikka meillä olisi rajattomasti jotain resurssia, niin meidän on aivan pakko alkaa valtaamaan sitä muilta, jotta voitaisiin olla parempia kuin toiset ihmiset, emmekä kokisi kateutta, kun toinen ottaa sitä rajatonta resurssia.

Jos me emme olisi tuollaisia, niin sitten meitä ei olisi. Me vaan ollaan tuommoisia.

Kärsimys sinänsä on suhteellista. Joku sodan kauheudet jo lapsena nähnyt ei paljoa hätkähdä pienistä, kun taas jollekkin kultamuna joutuu shokkiin jos sormeen tulee haava. 

Ja toisekseen, jos meidän kaikkien elämä olisi yhtä juhlaa. Ei olisi kuolemaa, emme vanhenisi, ja jostain syystä osattaisiin olla sovussa, niin aika ahtaaksi maapallo kävisi muutamassa vuodessa, kun voitaisiin vaan pyöriä pitkin kyliä naimassa toisiamme, ja kaikki olisivat vain onnellisia. Elämä ilman kärsimystä on täysin absurdi ajatus.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat