Seuraa 
Viestejä122

Eli 9 vuoden päästä jopa aiemmin kertoo Brittitutkimus.
Selityskin on yksinkertainen, sen valmistamien ei ole enää kannattavaa, sähköautojen kysyntä kasvaa siinä määrin ettei yksikään autonvalmistaja voi olla vastaamatta tähän haasteeseen.
Eikä ole taloudellista valmistaa rinnalla polttomoottoria joka on tulossa tiensä päähän, ja on jo osittain bannassakin tietyissä maissa /kaupungeissa.

Sivut

Kommentit (88)

Käyttäjä3810
Seuraa 
Viestejä250

Nyt hiukan jäitä hattuun. SDP puolue on ottanut  vaaliteemakseen vaatia autoilun siirtymistä sähköiseksi nopeasti, voipi vaikuttaa äänestystulokseen negatiivisesti.

Sähkö- ja hybridiautojenkin hinta on niin korkea, että tavallinen veronmaksaja yrittää jatkaa nykyisen autonsa elinkaarta ainakin yli 10 vuoden.

Senkin jälkeen kannattaa harkita auton korjaamista. Vanhan autoni korjauslasku oli 1.500 euroa viime vuonna. Se on pieni hinta, kun vertaa sitä kymmeniä tuhansia euroja maksavaan sähköautoon. Täytyy vain hankkia hyvä korjaaja,  johon voi luottaa ja katsastusmiehen tehtävä on kertoa, mitä korjataan.

Etteivät vain vihreät aktivistit yrittäisi vaikuttaa katsastustoimintaan niin, että polttomoottoriautoja ei enää hyväksytä. Enpä usko, että tällaiseen hullutukseen löytyy kannatusta.

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1376

Vuoteen 2030 on 11 vuotta ja silloinhan piti jo tulla muutenkin maailmanloppu

Suomalaiset joutuvat siis ajamaan autoillaan entistä pidempään, ellei tämä CO2 hullutus pian lopu

https://yle.fi/uutiset/3-10613293?origin=rss

Analyysi: Suomelle ei ehkä jää muuta mahdollisuutta kuin kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynti vuonna 2030

Norja, Tanska, Islanti ja Ruotsi ovat kertoneet uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamisesta. Jos ennustaa pitää, kohta kertoo Suomikin, kirjoittaa analyysissaan toimittaja Marcus Ziemann.

esko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
George Hanson
Seuraa 
Viestejä1732

Näin ulkopuolisena analyytikkona täytyy ihmetellä nykyisen muutoksen hirvittävää nopeutta. Autotehtaatkin näköjään yrittävät konvertoitua ällistyttävällä vauhdilla. Vesipumppu- ja pakoputkialihankkijoille tulee kiire keksiä uutta bisnestä.

Suunnanmuutoksen nopeudesta:

Toyota 2014

Toyota heittää sähköautot romukoppaan - "tekniikkaa, joka tekisi niistä käytännöllisiä, ei ole keksitty"

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2014-07-11/Toyota-heitt%C3%A4%C3%A4-s%C3%A4hk%C3%B6autot-romukoppaan---tekniikkaa-joka-tekisi-niist%C3%A4-k%C3%A4yt%C3%A4nn%C3%B6llisi%C3%A4-ei-ole-keksitty-3320633.html

Toyota 2019

Autovalmistaja Toyota ja elektroniikkajätti Panasonic aikovat yhdistää voimansa ja perustaa uuden sähköautojen akkuja valmistavan tehtaan.

...

Yhtiöiden suunnitelmissa on perustaa uusi yhteinen tehdas, joka valmistaisi vuodesta 2020 lähtien akkuja jopa 5,5 miljoonan sähköauton tarpeisiin.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kaksi-jattilaista-yhdistavat-voimansa-sahkoautojen-akkuvalmistuksessa-tarkoitus-vieda-toimintamatka-seuraavalle-tasolle-6756263

Uskon kuitenkin, että Toyotan lausunnot vuodelta 2014 oli tarkoitettu kilpailijoiden tuotekehityksen panostuksien pienentämiseksi. Salaa on tehty valtavasti työtä koko ajan.  Eihän noin iso teollisuuskonserni voi olla pöljien käsissä, eihän?

Justis
Seuraa 
Viestejä737

En usko että näin tapahtuu. Polttomoottoriautoja tuotetaan niin kauan kuin niille on kysyntää. Ainoastaan poliittisilla päätöksillä voidaan niiden myynti estää. Ja Suomen tapauksessa tämä tarkoittaisi taloudellista itsemurhaa. Hyvin moni pienyrittäjän hommat loppuu siihen jos pitää hommata vaikka sähköpaku. Peruspaku painaa jos nyttenkin sen pari tonnia ja jos siitä tehdään sähkövehje niin paino nousee sinne 2,5 tonniin ja jos vielä halutaan se tonnin hyötykuorma niin rakennetta pitää vahvistaa lisää. Tai sitten vaikka lavamaasturi. Painoo on se paritonnia ja siihen vielä vahvistykset ja akut niin painohan hipoo jo 3 tonnia. Sanomattakin selvää että painoa alkaa olla jo liikaa maastoon ja huonoille metsäautoteille.

Saatikka sitten hinta. Jos nytten lavamaasturi maksaa sen 40 donaa niin sähkövehkeenä hinta alkaa olla luokkaa 80 donaa. Se hinta pitäisi sitten saada kerättyä asiakkailta joiden rahat ovat jo muutenkin menneet sähköautoihin ja energiaveroihin. Ei tule onnistumaan.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä9089

Menee sarjaan: öljy loppuu, ruotsalaiset luopuvat ydinvoimasta, paperiton konttori ja mitä muita enemmän tai vähemmän virallisia aivopieruja nyt löytyykään. Ei polttomoottoriautot mihinkään katoa ennen kuin on olemassa korvaava teknologia ja sitä tukeva infra. Sitä taas kutsutaa kehitykseksi.

Toistaiseksi avoimia kysymyksiä on paljon: Millä kukee raskas liikenne, kun pakettiautokokoluokka on yhä varsin lapsen kengissä, riittääkö sähköntuotanto talvellakin, saadaanko syrjäkyliin tarvittava infra, huoltovarmuusasiat, jne. Tämän hetken jutut ovat lähinnä wannabe-ekologisten city-ihmisten märkiä päiväunia, jotka eivät ulotu paljoa kehä III:sen ulkopuolelle.

Tulevaisuuden teknologioita voi olla  muitakin: biopolttoaineet js synteettiset hiilivedyt. Ne taas käyttävät samaa teknologiaa kuin nykypolttoaineet, mikä voi johtaa autojen teknologiarajoitusten sijaan polttoainerajoituksiin.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1732

Aikatauluja on jo luopumiselle asetettu, muissa pohjoismaissa:

Ruotsi, Norja ja Tanska luopuvat polttomoottoriautojen myynnistä

–Norjassa sähköautojen edistämisessä ollaan jo pitkällä. Sähköistäminen on mahdollista tehdä päästöttömästi, koska Norjan sähkösektori on jo nyt vesivoiman ansiosta lähes päästötön.

Samalla Norjan talous nojaa yhä vahvasti öljyn ja kaasun myyntiin ja keskustelu koko talouden perustan modernisoimisesta on käynnistynyt hitaasti.

Myös Ruotsissa sähköntuotanto on jo varsin päästötöntä, koska se perustuu ydin-, tuuli- ja vesivoimaan.

Ruotsissa ja Tanskassa on päätetty, että polttomoottoriautojen myynti kiellettäisiin kokonaan 2030 mennessä, Norjassa jo 2025 mennessä. Suomessa tällaista tavoitetta ei ole.

https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/norja-on-edellakavija-sahkoautoissa-ja-tanska-tuulivoimassa-pohjoismaiden-ilmastoministerit-kokoontuvat-helsinkiin-pohtimaan-ilmastoyhteistyon-tiivistamista-1.2856613

Suomessa tutkitaan vielä mahdollisuutta käyttää turvetta tai olkipaaleja polttoaineena.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä461

Metaania tuotetaan kierrätyksessä ja energialla ilman hiilidioksiidilla satoja vuosia tai tuhansia!
Missäs se palaa korkeimmalla liike-energian hyötysuhteella?
Ottomoottori rules forever!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

George Hanson kirjoitti:
Aikatauluja on jo luopumiselle asetettu, muissa pohjoismaissa:

Ruotsi, Norja ja Tanska luopuvat polttomoottoriautojen myynnistä

–Norjassa sähköautojen edistämisessä ollaan jo pitkällä. Sähköistäminen on mahdollista tehdä päästöttömästi, koska Norjan sähkösektori on jo nyt vesivoiman ansiosta lähes päästötön.

Samalla Norjan talous nojaa yhä vahvasti öljyn ja kaasun myyntiin ja keskustelu koko talouden perustan modernisoimisesta on käynnistynyt hitaasti.

Myös Ruotsissa sähköntuotanto on jo varsin päästötöntä, koska se perustuu ydin-, tuuli- ja vesivoimaan.

Ruotsissa ja Tanskassa on päätetty, että polttomoottoriautojen myynti kiellettäisiin kokonaan 2030 mennessä, Norjassa jo 2025 mennessä. Suomessa tällaista tavoitetta ei ole.

https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/norja-on-edellakavija-sahkoautoissa-ja-tanska-tuulivoimassa-pohjoismaiden-ilmastoministerit-kokoontuvat-helsinkiin-pohtimaan-ilmastoyhteistyon-tiivistamista-1.2856613

Suomessa tutkitaan vielä mahdollisuutta käyttää turvetta tai olkipaaleja polttoaineena.

Suomessa tällaista tavoitetta ei ole, koska höyrypäisyyden aste on täällä paljon alempi Tuo olkipaalien käyttäminen voisi olla aika haastavaa. Varmaan bensa-asemat korvataan olkipaalien jakeluun erikoistuneilla asemilla. Oljet tietysti kuljetettaisiin hevoskärryillä kun ei maajussit enää saa ajella dieseltraktoreilla jossain Sörnäisten Rantatien Essolla.Turvekäyttökin voisi olla autossa mielenkiintoinen kokemus.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32694

Major_Breakthrough kirjoitti:
Ruotsista ei välttämättä tarvi ottaa oppia. Kuvassa uusi kulttuuriministeri.

On hyvin ristiriitaista, että juuri sinä sanot noin. Joku tuollainen humanistioletettu hiippari jakaisi takuulla hövelimmin valtion rahaa kotitarvekeksijän maailman mullistavaan tuulimyllyyn kuin yrmyt suomalaiset dippainssi- ja ekonomiministerit, jotka alkavat nussia pilkkua jostain turhanaikaisista luonnonlaeista ja keksimällä keksityistä taloudellisista kommervenkeistä. Kannttaisikohan sinun hylätä vanhanaikainen yltiöisänmaallisuus ja alkaa kaupata keksintöjäsi lahden toiselle puolelle? Kansallisvaltiot ovat joka tapauksessa kuolevaa kansanperinnettä näinä globaalisti liikkuvan pääoman ja innovaatioiden aikakautena.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Ruotsista ei välttämättä tarvi ottaa oppia. Kuvassa uusi kulttuuriministeri.

On hyvin ristiriitaista, että juuri sinä sanot noin. Joku tuollainen humanistioletettu hiippari jakaisi takuulla hövelimmin valtion rahaa kotitarvekeksijän maailman mullistavaan tuulimyllyyn kuin yrmyt suomalaiset dippainssi- ja ekonomiministerit, jotka alkavat nussia pilkkua jostain turhanaikaisista luonnonlaeista ja keksimällä keksityistä taloudellisista kommervenkeistä. Kannttaisikohan sinun hylätä vanhanaikainen yltiöisänmaallisuus ja alkaa kaupata keksintöjäsi lahden toiselle puolelle? Kansallisvaltiot ovat joka tapauksessa kuolevaa kansanperinnettä näinä globaalisti liikkuvan pääoman ja innovaatioiden aikakautena.

Kannattasko sun tehdä toimiva ydinkäyttöinen avaruusalus...ku niistä tyykkäät ? Voit itse testata sen.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1376

Pääministeri Sipilä osoitti, että hän kuuntelee muitakin kuin vihreitä neuvonantajia, kun hän totesi, että Suomessa ei kielletä fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen myyntiä

https://www.tekniikkatalous.fi/puheenvuorot/paastoton-liikenne-ja-muita-...

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys keinoista saada liikenne päästöttömäksi laadittiin jalat tukevasti ilmassa.

Olen seurannut viime vuodet tiiviisti sähkö- ja hybridiautojen yleistymistä. Arviot markkinoiden kehityksestä ovat olleet tärkeässä roolissa, kun olen ollut mukana suunnittelemassa ajovoima-akkujen kierrätysjärjestelmää Suomeen.

Systeemiajattelun kannalta sähköautomarkkina on herkullinen mallinnuskohde. Systeemi rakentuu erilaisten ajoneuvojen varannoista, joita uudet rekisteröinnit kasvattavat ja romutukset pienentävät. Markkinoiden keskeinen piirre on auton pitkästä käyttöiästä johtuva viive uusien ajoneuvojen rekisteröinnin ja vanhojen romutuksen välillä. Lisäksi systeemissä on rajoitteita, kuten raaka-aineiden saatavuus sekä akku- ja autoteollisuuden tuotantokapasiteetti.

Autoalaa tuntevia ärsyttää LVM:n tilaamassa selvityksessä alaan liittyvien realiteettien sivuuttaminen, mikä syö selvityksen uskottavuutta. Siksi ministeriön selvitystä on verrattu leikkisästi Muumilaakson tarinoihin. Ilmastotalkoiden nimissä lyödään pöytään toinen toistaan hurjempia visioita liikenteen sähköistämisestä. Henkilöauto on helppo nostaa syntipukiksi ja sähköautoilu ihmelääkkeeksi, varsinkin jos ei tunneta tai huomioida alan ominaispiirteitä.

esko

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32694

Major_Breakthrough kirjoitti:
Kannattasko sun tehdä toimiva ydinkäyttöinen avaruusalus...ku niistä tyykkäät ? Voit itse testata sen.

En minä pysty tekemään minkäänlaista avaruusalusta. Ydinreaktori olisi kyllä hauska lelu, mutta sen tarveaineitakaan ei ole K-raudan hyllyssä. Ehkä parempi niin, nuorena ja hulluna olisi tullut takuulla kokeiltua. Hyvä kun selvisi höyrykattiloista, joita joskus innostuimme tekemään. Hitsasimme saumat halvimmalla hitsausmuuntajalla ainoana koulutuksena se, kun olimme katselleet ei-ammattitaitoisten isiemme hitsauksia. Katsottiin puikkopaketista paljonko ampeereja ja sohittiin sinnepäin. Höyry vain pihisi saumojen huokosista, kun mittari näytti 5 baaria. :-)

Kun on kokeillut teknisten asioiden tekemistä oikeasti, niin on aika paljon realistisempi käsitys siitä mitä voi autotallissa värkätä ja mitä ei.

Hans Danmark
Seuraa 
Viestejä122

2030 saatetaan jo kieltää polttommoottoria autojen valmistus ja myynti, ja mielestäni tämä on oikea suunta, maapallo ei vaan enää kestä saastuttamista, hiilivoima, tulee tiensä päähän, jopa puulla lämmitys , kautta saunominen hiukkaspäästöjen vuoksi, tietenkin voidaan yrittää tehdä saunan piippuun hiukkaskerääjiä, vaan saattaa tulla niin kalliiksi että ennen jättää saunomatta.

Hans Danmark
Seuraa 
Viestejä122

Reifengas kirjoitti:
Ei taatusti tyssää polttomootoreiden valmistus.

Jenkit niittävät pihanurmikkojaan

maailman tappiin.

Polttomoottoreilla.

Kyllä se tyssää sielläkin, , veikkaapa, että asiaan tulee muutos seuraavan Pressan aikana.

Hans Danmark
Seuraa 
Viestejä122

Pienpollttomoottori laitteista on helpompi luopua kuin suurista, joten ruohon leikkurit, ja sen semmosetkin loppuu omia aikojaan kun ihmiset ei niitä huoli, niitä on sähkökäyttöisenä jo hyvinkijn paljon, eipä tässä meilläkään enää tiedäkkään koska naapuri on nurmenleikkuussa kun ei pörinää kuulu.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat