Vaikea nimi painaa pörssikursseja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uutinen 2.6.:

"Surkea uutinen monelle suomalaisyritykselle: helposti lausuttavan firman osakkeet pärjäävät paremmin pörssissä.
Näin väittävät Princetonin yliopiston psykologit Danny Oppenheimer ja Adam Alter. Kaksikko havaitsi, että sijoittajat ostavat todennäköisemmin pörssitulokkaiden osakkeita, mikäli niiden nimi on helppo lausua. Jopa firman nimilyhenne vaikuttaa ostohanakkuuteen: esimerkiksi BAL-lyhenteiset osakkeet päihittävät BDL-nimiset varsinkin vaihdon ensimmäisinä päivinä.
"Tutkimuksemme osoittaa, että sijoittaminen ei ole niin järkiperäistä toimintaa kuin uskotaan", Oppenheimer sanoo yliopistonsa tiedotteessa."

Kun Nokia lähti huimaan nousuun 90-luvulla, väitin tuolloin että yksi tärkeä osatekijä oli firman nimi (vrt. Nokia/Tokio jne), eli yrityksen brandi perustui maailmalla paljolti siihen mielikuvaan, että kysymyksessä on japanilainen tuote.
Tottakai, loppujen lopuksi, hyvät tuotteet ovat tärkein tae firman kuin firman menestykselle, mutta käsitykseni mukaan Nokialla oli paljon myös onnea matkassa kännyköittensä alkutaipaleella siinä, että sen nimi haiskahti niin kovasti japanilaiselle.

Kommentit (7)

Vierailija
Tarkkailija
Uutinen 2.6.:

"Surkea uutinen monelle suomalaisyritykselle: helposti lausuttavan firman osakkeet pärjäävät paremmin pörssissä.
Näin väittävät Princetonin yliopiston psykologit Danny Oppenheimer ja Adam Alter. Kaksikko havaitsi, että sijoittajat ostavat todennäköisemmin pörssitulokkaiden osakkeita, mikäli niiden nimi on helppo lausua. Jopa firman nimilyhenne vaikuttaa ostohanakkuuteen: esimerkiksi BAL-lyhenteiset osakkeet päihittävät BDL-nimiset varsinkin vaihdon ensimmäisinä päivinä.
"Tutkimuksemme osoittaa, että sijoittaminen ei ole niin järkiperäistä toimintaa kuin uskotaan", Oppenheimer sanoo yliopistonsa tiedotteessa."

Kun Nokia lähti huimaan nousuun 90-luvulla, väitin tuolloin että yksi tärkeä osatekijä oli firman nimi (vrt. Nokia/Tokio jne), eli yrityksen brandi perustui maailmalla paljolti siihen mielikuvaan, että kysymyksessä on japanilainen tuote.
Tottakai, loppujen lopuksi, hyvät tuotteet ovat tärkein tae firman kuin firman menestykselle, mutta käsitykseni mukaan Nokialla oli paljon myös onnea matkassa kännyköittensä alkutaipaleella siinä, että sen nimi haiskahti niin kovasti japanilaiselle.

Hyvää faktaa.
Vertaa vaikka Fortum viimmeiset viisi vuotta.
Tietysti tuote on kohdallaan, mutta myös uusi trendi ja suhdanne/imu vetävät.

Vierailija

Ehkäpä tuossa uutisessa on tärkeäkin vinkki aloittaville pk-yrityksille, eli yrityksen nimen pohtimiselle kannattaa uhrata enemmänkin aikaa ja vaikkapa rahaa, kuin mitä tähän asti on uskottu.

Ei siis enää: "Lötjösen auto-,traktori- ja varaosaliike", vaan jotakin lyhyttä ja nasevaa; esim. "Takakumi suti!"

Vierailija

Totta helvetissä mielikuvat ratkaisevat paljon. Pelkkä organisaation kehittäminen ei riitä, vaan vaaditaan selkeä signaali yrityksen johtajuudesta/toimialasta jne. oikein rakennetun julkisuuskuvan kautta.

Vierailija
Tarkkailija
Ehkäpä tuossa uutisessa on tärkeäkin vinkki aloittaville pk-yrityksille, eli yrityksen nimen pohtimiselle kannattaa uhrata enemmänkin aikaa ja vaikkapa rahaa, kuin mitä tähän asti on uskottu.

Ei siis enää: "Lötjösen auto-,traktori- ja varaosaliike", vaan jotakin lyhyttä ja nasevaa; esim. "Takakumi suti!"

En tiedä kannattaako kauheesti rahaa uhrata. Oman kokemuksen perusteella ns. AMMATTILAISET on pelkästään rahankeruussa eikä tiedä todellisesta maailmasta mitään.

Mun neuvo: Tutki tapauskohtasesti, jos homma vaikuttaa hyvältä sen täytyy käydä myös maalaisjärkeen. Jos se ei ole maalaisjärjellä ymmärrettävissä, se on totetuskelvoton idea tai huijausta.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija
tärkeä osatekijä oli firman nimi (vrt. Nokia/Tokio jne), eli yrityksen brandi perustui maailmalla paljolti siihen mielikuvaan, että kysymyksessä on japanilainen tuote.

Moniko osaa arvata linkkiä kurkkaamatta mitä Hikinoro OY valmistaa? Sinänsä ihan selvää suomea, mutta liekö tuossakin haettu jotain...

Uusimmat

Suosituimmat