Akkukäyttöinen auton kylmälaukku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keksikääpäs pätevä ratkaisu ongelmaani, joka liittyy sähkökäyttöisen kylmälaukun käyttöön. Laite ottaa 12V auton tupakansytkäristä, mutta sammuu, kun virrat on pois. Eli laukku lämpenee aina öisin ja tauoilla.

Miten voisi saada auton seisokin ajaksi sähköä laukulle, jottei ruuat mätäne? Laite käyttää 12V - 4A =48W. Sulake 7A.

Kytkin ja moottoripyörän akku? Helpoin ja halvin vaihtoehto otetaan käyttöön. Aikaa ratkaisun kehittämiseen tämä ilta.

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija

Otat virrat suoraan auton akusta? Siitähän tulis 12 V, ja ampeerit riittää. Pitää vain tehä siihen liitin.

Vierailija
Leuka
Keksikääpäs pätevä ratkaisu ongelmaani, joka liittyy sähkökäyttöisen kylmälaukun käyttöön. Laite ottaa 12V auton tupakansytkäristä, mutta sammuu, kun virrat on pois. Eli laukku lämpenee aina öisin ja tauoilla.

Miten voisi saada auton seisokin ajaksi sähköä laukulle, jottei ruuat mätäne? Laite käyttää 12V - 4A =48W. Sulake 7A.

Kytkin ja moottoripyörän akku? Helpoin ja halvin vaihtoehto otetaan käyttöön. Aikaa ratkaisun kehittämiseen tämä ilta.

Veneillessä sama ongelma. Pistät hauenleuoilla laukun
suoraan auton akkuun. Varo, ettei akku tyhjene. Jos
auton sähkölaiteet pelaa oikein ja akku on kunnossa, voit
ottaa sittä virtaa kymmenkunta tuntia ja akussa riittää
silti virtaa auton käynnistykseen. Kannattaa tietty latailla akkua
välillä käyttämällä moottoria. Lataaminen käy nopeasti, koska
laturi antaa >40 amppeeria virtaa koneen käydessä (nuo amppeerit
riippuen laturista ja akun varauksesta). Aika simppeliä itse
asiassa. Menee päässälaskuna. Piti tehdä tuota kylmälaukun
säätöä viime kesänä.

Lisäakku auttaa aina. Voi kytkeä rinnan auton akun kanssa.
Riski kyllä on, että auton tai lisäakun ikä lyhenee, jos varausero
on kovin suuri varausta tällä tavalla tasatessa.

Edittiä: jos käytät kahta akkua rinnankytkettynä, varo ettei
toinen kiehahda. Näin käy helposti, jos varausero ja/tai
kapasiteettiero on iso.

Vierailija

Tuo suoraan akusta virranotto minullakin ekana tuli mieleen. Ei tekis silti mieli autolomalla jäädä paikoilleen akun tyhjennyttyä. Siksi mietin tuota toista pikkuakkua peräkonttiin....

Voiko tupakansytkäristä viedä virta pikkuakun kautta laukulle, jolloin pikkuakku latautuisi (vai latautuisiko) ajon aikana, kun kylmälaukku olisi sen imenyt tyhjäksi yön aikana?

Vierailija

Testikäytän parhaillaan laukkua sisällä auton akkulaturilla. Miksi akkulaturi näyttää ottotehoksi vain 2A ?

Vierailija
Leuka
Testikäytän parhaillaan laukkua sisällä auton akkulaturilla. Miksi akkulaturi näyttää ottotehoksi vain 2A ?

Kannattaa olla hieman tarkkana tuossa akun lautauksessa sisätiloissa. Vety pienessä tilassa saattaa saada pahaa jälkeä aikaiseksi, joten muista tuuletus.

Lisäakku on tuohon käyttöön varmaan paras vaihtoehto jos autossa suinkin riittää tilaa. Tällöin et ainakaan jää leirintäalueelle sunnuntai illaksikin. Tuolla on ohjeita lisäakun asentamisesta: lisäakku. Vaikka on tarkoitettu autohifiin, niin samalla periaatteella voit hyödyntää sitä jääkaappiinkin.

EDIT: Luin vähän tarkemmin ja et siis ladannutkaan akkua sisällä, joten tuo alku ei varmaan koskekkaan tätä tapausta.

Vierailija
Leuka
Tuo suoraan akusta virranotto minullakin ekana tuli mieleen. Ei tekis silti mieli autolomalla jäädä paikoilleen akun tyhjennyttyä. Siksi mietin tuota toista pikkuakkua peräkonttiin....

Voiko tupakansytkäristä viedä virta pikkuakun kautta laukulle, jolloin pikkuakku latautuisi (vai latautuisiko) ajon aikana, kun kylmälaukku olisi sen imenyt tyhjäksi yön aikana?

Toinen akku peräkonttiin ja menoksi. Kannattanee laittaa plussajohtoon,
varsinaisen akun kanssa rinnakytkettyyn systeemiin, kytkin väliin.
Näin tei itse viime kesänä veneessä. Biltemassa tuommoiseen soveltuva
kytin maksoi viime kesänä muutaman euron, nyt näytti olevan enemmän.
Tarkoitukseesi ei völttämättä tarvitse kuin ne hauenleuat.

Ajossa vaan tupla-akku rinnankytkettynä ja perillä toinen irti. Irtiotetussa
kylmälaukku kiinni. Kapasiteettia laskiessasi todennet, että mikään
pieni akku ei pitkään riitä. Eli karkeasti ottaen amppeeritunnit
kertovat käyttöajan. Varo polttamasta akkuja kun kytket ne rinnan.
Jos molemmat on täysin varattuja, ei kytkennästä tule ongelmia.

Tuo myöhemmässä viestissä mainitsemasi 2 A on kumma.
Mittarivika tai tyypilliseen tapaan markkinointiwatteja
laitteessa?

Edittiä taas: jos vedät piuhat konehuoneessa olevasta akusta
takatilassa olevaan akkuun, tarvitset aikasen paksut kaapelit.
Ainakin, jos varauserot ovat isoja. Siinä menee hervottomia
virtoja. Tarvitset pahassa tapauksessa, 60-70 Ah akuilla,
saman kaliiberin kaapeleita kuin apukäynnistyskaapelit.
Lienee tarvittava turvallinen kuparin poikkileikkaus > 30
neliömilliä. On kallista tavaraa.

Vierailija

En minä akkua lataa sisätilassa, vaan käytän kylmälaukkua testimielessä akkulaturilla.... ei se kylmälaukkuu räjähdä

Vierailija

En vedä konehuoneesta, liian työlästä.

Ajossa vaan tupla-akku rinnankytkettynä ja perillä toinen irti. Irtiotetussa kylmälaukku kiinni. Kapasiteettia laskiessasi todennet, että mikään pieni akku ei pitkään riitä. Eli karkeasti ottaen amppeeritunnit
kertovat käyttöajan. Varo polttamasta akkuja kun kytket ne rinnan.
Jos molemmat on täysin varattuja, ei kytkennästä tule ongelmia.

Miten tuossa toimii ajatukseni, että kun ajon aikana tupakansytyttimeen tulee virta, niin vetäisin siitä latauspiuhat peräkontissa olevaan akkuun, josta edelleen johdot kylmälaukkuun? Eihän siinä kytkimiäkään tarvisi, kun tupakansytyttimeen ei tule virtaa auton sammuttua. Eli laukku kävisi auton sammuttua vain peräkontin akulla.....

Vierailija

Itse pidän kylmälaukkua tavarakontissa ja sen virransyöttöongelman olen ratkaissut siten, että otan laukulle sähköt tavaratilan valojohtimesta ns. rosvoliittimellä. Väliin olen vielä laittanut 10A sulakkeen ja katkaisimen. Monissa autoissa tulee jatkuva virta noihin sisävaloihin ja esim. jarruvaloihin, mistä sen tarvittavan virran voi ryöstää.

Jos kylmälaukkua käyttää pitkään auton ollessa paikaillaan moottori sammutettuna väliin kannattaa vielä laittaa ns. akkuvahti. Se siis kytkee virransyötön pois kun akkujännite on laskenut tietyn rajan alle. Noita akkuvahteja saa ihan autotarvikeliikkeistä tyyliin Hessumobiili, Biltema jne.

Vierailija
Leuka
En vedä konehuoneesta, liian työlästä.

Ajossa vaan tupla-akku rinnankytkettynä ja perillä toinen irti. Irtiotetussa kylmälaukku kiinni. Kapasiteettia laskiessasi todennet, että mikään pieni akku ei pitkään riitä. Eli karkeasti ottaen amppeeritunnit
kertovat käyttöajan. Varo polttamasta akkuja kun kytket ne rinnan.
Jos molemmat on täysin varattuja, ei kytkennästä tule ongelmia.



Miten tuossa toimii ajatukseni, että kun ajon aikana tupakansytyttimeen tulee virta, niin vetäisin siitä latauspiuhat peräkontissa olevaan akkuun, josta edelleen johdot kylmälaukkuun? Eihän siinä kytkimiäkään tarvisi, kun tupakansytyttimeen ei tule virtaa auton sammuttua. Eli laukku kävisi auton sammuttua vain peräkontin akulla.....

No ei toimikaan. Jos haluat pitkiä käyttöaikoja, tarvitset myös isoja
varauksia. Ei siinä mikään moottoripyörän akku toimi kuin hetken.

Vierailija
Snaut
Itse pidän kylmälaukkua tavarakontissa ja sen virransyöttöongelman olen ratkaissut siten, että otan laukulle sähköt tavaratilan valojohtimesta ns. rosvoliittimellä. Väliin olen vielä laittanut 10A sulakkeen ja katkaisimen. Monissa autoissa tulee jatkuva virta noihin sisävaloihin ja esim. jarruvaloihin, mistä sen tarvittavan virran voi ryöstää.

Jos kylmälaukkua käyttää pitkään auton ollessa paikaillaan moottori sammutettuna väliin kannattaa vielä laittaa ns. akkuvahti. Se siis kytkee virransyötön pois kun akkujännite on laskenut tietyn rajan alle. Noita akkuvahteja saa ihan autotarvikeliikkeistä tyyliin Hessumobiili, Biltema jne.

Totta, mutta se jäähdytys lakkaa siihen akun kapasiteetin rajoittamaan.

Vierailija

Snaut johtaa toistaiseksi... nimittäin kylmälaukussani on itsessään akkuvahti.

Mistä löytäisin sen "ryöstettävän" virtalähteen farmariauton perästä helpoiten? Eihän takakontin valokaan pala, kun luukku on kiinni.....

Vierailija

-Jos siinä laukussa on tilaa, laita kotipakastimesta kylmäkalleja mukaan. Ne ovat parhaita välineitä liikkuvaan jäähdyttelyyn, kunhan laukku eristää.
-valmiiksi kylmät tuotteet vaativat vähemmän jäähdyttelyä. Noiden tehoilla ei suuria jäähdyttele muutenkaan.
-Laukulle mahdollisimman viileä säilytyspaikka. (Tuskin auto). Märkä pyyhe laukun päällä jäähdyttää kuivuessaan.
-Erillisellä akulla varmistaa sen ettei se tyhjennä käynnistyakkua. Lisäakkua voi latailla myös autossa vetämällä piuhat siihen. Muut vastaajat ovat pohtineet tarkemmin.
-Kannattaa valita ruokia, jotka säilyvät lämpimässä paremmin. Vaihtelu on mukavaa. Mieleeni ei tule kuin oluet joita ei juo lämpimänä.
-Tilapäiset johdot hauenleuoilla on autossa aina riski ( oikosulkuvaara )
-Raskaat tavarat kuten akku pitää kiinnittää jollain ajon ajaksi.

Vierailija

Akun pilaa helposti, jos laite tyhjentää sen täysin. Oma valvonta ei aina riitä. Onko kaupan laitetta joka estää sen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat