Seuraa 
Viestejä45973

Keksikääpäs pätevä ratkaisu ongelmaani, joka liittyy sähkökäyttöisen kylmälaukun käyttöön. Laite ottaa 12V auton tupakansytkäristä, mutta sammuu, kun virrat on pois. Eli laukku lämpenee aina öisin ja tauoilla.

Miten voisi saada auton seisokin ajaksi sähköä laukulle, jottei ruuat mätäne? Laite käyttää 12V - 4A =48W. Sulake 7A.

Kytkin ja moottoripyörän akku? Helpoin ja halvin vaihtoehto otetaan käyttöön. Aikaa ratkaisun kehittämiseen tämä ilta.

Sivut

Kommentit (67)

Leuka
Keksikääpäs pätevä ratkaisu ongelmaani, joka liittyy sähkökäyttöisen kylmälaukun käyttöön. Laite ottaa 12V auton tupakansytkäristä, mutta sammuu, kun virrat on pois. Eli laukku lämpenee aina öisin ja tauoilla.

Miten voisi saada auton seisokin ajaksi sähköä laukulle, jottei ruuat mätäne? Laite käyttää 12V - 4A =48W. Sulake 7A.

Kytkin ja moottoripyörän akku? Helpoin ja halvin vaihtoehto otetaan käyttöön. Aikaa ratkaisun kehittämiseen tämä ilta.

Veneillessä sama ongelma. Pistät hauenleuoilla laukun
suoraan auton akkuun. Varo, ettei akku tyhjene. Jos
auton sähkölaiteet pelaa oikein ja akku on kunnossa, voit
ottaa sittä virtaa kymmenkunta tuntia ja akussa riittää
silti virtaa auton käynnistykseen. Kannattaa tietty latailla akkua
välillä käyttämällä moottoria. Lataaminen käy nopeasti, koska
laturi antaa >40 amppeeria virtaa koneen käydessä (nuo amppeerit
riippuen laturista ja akun varauksesta). Aika simppeliä itse
asiassa. Menee päässälaskuna. Piti tehdä tuota kylmälaukun
säätöä viime kesänä.

Lisäakku auttaa aina. Voi kytkeä rinnan auton akun kanssa.
Riski kyllä on, että auton tai lisäakun ikä lyhenee, jos varausero
on kovin suuri varausta tällä tavalla tasatessa.

Edittiä: jos käytät kahta akkua rinnankytkettynä, varo ettei
toinen kiehahda. Näin käy helposti, jos varausero ja/tai
kapasiteettiero on iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuo suoraan akusta virranotto minullakin ekana tuli mieleen. Ei tekis silti mieli autolomalla jäädä paikoilleen akun tyhjennyttyä. Siksi mietin tuota toista pikkuakkua peräkonttiin....

Voiko tupakansytkäristä viedä virta pikkuakun kautta laukulle, jolloin pikkuakku latautuisi (vai latautuisiko) ajon aikana, kun kylmälaukku olisi sen imenyt tyhjäksi yön aikana?

Leuka
Testikäytän parhaillaan laukkua sisällä auton akkulaturilla. Miksi akkulaturi näyttää ottotehoksi vain 2A ?

Kannattaa olla hieman tarkkana tuossa akun lautauksessa sisätiloissa. Vety pienessä tilassa saattaa saada pahaa jälkeä aikaiseksi, joten muista tuuletus.

Lisäakku on tuohon käyttöön varmaan paras vaihtoehto jos autossa suinkin riittää tilaa. Tällöin et ainakaan jää leirintäalueelle sunnuntai illaksikin. Tuolla on ohjeita lisäakun asentamisesta: lisäakku. Vaikka on tarkoitettu autohifiin, niin samalla periaatteella voit hyödyntää sitä jääkaappiinkin.

EDIT: Luin vähän tarkemmin ja et siis ladannutkaan akkua sisällä, joten tuo alku ei varmaan koskekkaan tätä tapausta.

Leuka
Tuo suoraan akusta virranotto minullakin ekana tuli mieleen. Ei tekis silti mieli autolomalla jäädä paikoilleen akun tyhjennyttyä. Siksi mietin tuota toista pikkuakkua peräkonttiin....

Voiko tupakansytkäristä viedä virta pikkuakun kautta laukulle, jolloin pikkuakku latautuisi (vai latautuisiko) ajon aikana, kun kylmälaukku olisi sen imenyt tyhjäksi yön aikana?

Toinen akku peräkonttiin ja menoksi. Kannattanee laittaa plussajohtoon,
varsinaisen akun kanssa rinnakytkettyyn systeemiin, kytkin väliin.
Näin tei itse viime kesänä veneessä. Biltemassa tuommoiseen soveltuva
kytin maksoi viime kesänä muutaman euron, nyt näytti olevan enemmän.
Tarkoitukseesi ei völttämättä tarvitse kuin ne hauenleuat.

Ajossa vaan tupla-akku rinnankytkettynä ja perillä toinen irti. Irtiotetussa
kylmälaukku kiinni. Kapasiteettia laskiessasi todennet, että mikään
pieni akku ei pitkään riitä. Eli karkeasti ottaen amppeeritunnit
kertovat käyttöajan. Varo polttamasta akkuja kun kytket ne rinnan.
Jos molemmat on täysin varattuja, ei kytkennästä tule ongelmia.

Tuo myöhemmässä viestissä mainitsemasi 2 A on kumma.
Mittarivika tai tyypilliseen tapaan markkinointiwatteja
laitteessa?

Edittiä taas: jos vedät piuhat konehuoneessa olevasta akusta
takatilassa olevaan akkuun, tarvitset aikasen paksut kaapelit.
Ainakin, jos varauserot ovat isoja. Siinä menee hervottomia
virtoja. Tarvitset pahassa tapauksessa, 60-70 Ah akuilla,
saman kaliiberin kaapeleita kuin apukäynnistyskaapelit.
Lienee tarvittava turvallinen kuparin poikkileikkaus > 30
neliömilliä. On kallista tavaraa.

En vedä konehuoneesta, liian työlästä.

Ajossa vaan tupla-akku rinnankytkettynä ja perillä toinen irti. Irtiotetussa kylmälaukku kiinni. Kapasiteettia laskiessasi todennet, että mikään pieni akku ei pitkään riitä. Eli karkeasti ottaen amppeeritunnit
kertovat käyttöajan. Varo polttamasta akkuja kun kytket ne rinnan.
Jos molemmat on täysin varattuja, ei kytkennästä tule ongelmia.

Miten tuossa toimii ajatukseni, että kun ajon aikana tupakansytyttimeen tulee virta, niin vetäisin siitä latauspiuhat peräkontissa olevaan akkuun, josta edelleen johdot kylmälaukkuun? Eihän siinä kytkimiäkään tarvisi, kun tupakansytyttimeen ei tule virtaa auton sammuttua. Eli laukku kävisi auton sammuttua vain peräkontin akulla.....

Itse pidän kylmälaukkua tavarakontissa ja sen virransyöttöongelman olen ratkaissut siten, että otan laukulle sähköt tavaratilan valojohtimesta ns. rosvoliittimellä. Väliin olen vielä laittanut 10A sulakkeen ja katkaisimen. Monissa autoissa tulee jatkuva virta noihin sisävaloihin ja esim. jarruvaloihin, mistä sen tarvittavan virran voi ryöstää.

Jos kylmälaukkua käyttää pitkään auton ollessa paikaillaan moottori sammutettuna väliin kannattaa vielä laittaa ns. akkuvahti. Se siis kytkee virransyötön pois kun akkujännite on laskenut tietyn rajan alle. Noita akkuvahteja saa ihan autotarvikeliikkeistä tyyliin Hessumobiili, Biltema jne.

Leuka
En vedä konehuoneesta, liian työlästä.

Ajossa vaan tupla-akku rinnankytkettynä ja perillä toinen irti. Irtiotetussa kylmälaukku kiinni. Kapasiteettia laskiessasi todennet, että mikään pieni akku ei pitkään riitä. Eli karkeasti ottaen amppeeritunnit
kertovat käyttöajan. Varo polttamasta akkuja kun kytket ne rinnan.
Jos molemmat on täysin varattuja, ei kytkennästä tule ongelmia.



Miten tuossa toimii ajatukseni, että kun ajon aikana tupakansytyttimeen tulee virta, niin vetäisin siitä latauspiuhat peräkontissa olevaan akkuun, josta edelleen johdot kylmälaukkuun? Eihän siinä kytkimiäkään tarvisi, kun tupakansytyttimeen ei tule virtaa auton sammuttua. Eli laukku kävisi auton sammuttua vain peräkontin akulla.....

No ei toimikaan. Jos haluat pitkiä käyttöaikoja, tarvitset myös isoja
varauksia. Ei siinä mikään moottoripyörän akku toimi kuin hetken.

Snaut
Itse pidän kylmälaukkua tavarakontissa ja sen virransyöttöongelman olen ratkaissut siten, että otan laukulle sähköt tavaratilan valojohtimesta ns. rosvoliittimellä. Väliin olen vielä laittanut 10A sulakkeen ja katkaisimen. Monissa autoissa tulee jatkuva virta noihin sisävaloihin ja esim. jarruvaloihin, mistä sen tarvittavan virran voi ryöstää.

Jos kylmälaukkua käyttää pitkään auton ollessa paikaillaan moottori sammutettuna väliin kannattaa vielä laittaa ns. akkuvahti. Se siis kytkee virransyötön pois kun akkujännite on laskenut tietyn rajan alle. Noita akkuvahteja saa ihan autotarvikeliikkeistä tyyliin Hessumobiili, Biltema jne.

Totta, mutta se jäähdytys lakkaa siihen akun kapasiteetin rajoittamaan.

Snaut johtaa toistaiseksi... nimittäin kylmälaukussani on itsessään akkuvahti.

Mistä löytäisin sen "ryöstettävän" virtalähteen farmariauton perästä helpoiten? Eihän takakontin valokaan pala, kun luukku on kiinni.....

-Jos siinä laukussa on tilaa, laita kotipakastimesta kylmäkalleja mukaan. Ne ovat parhaita välineitä liikkuvaan jäähdyttelyyn, kunhan laukku eristää.
-valmiiksi kylmät tuotteet vaativat vähemmän jäähdyttelyä. Noiden tehoilla ei suuria jäähdyttele muutenkaan.
-Laukulle mahdollisimman viileä säilytyspaikka. (Tuskin auto). Märkä pyyhe laukun päällä jäähdyttää kuivuessaan.
-Erillisellä akulla varmistaa sen ettei se tyhjennä käynnistyakkua. Lisäakkua voi latailla myös autossa vetämällä piuhat siihen. Muut vastaajat ovat pohtineet tarkemmin.
-Kannattaa valita ruokia, jotka säilyvät lämpimässä paremmin. Vaihtelu on mukavaa. Mieleeni ei tule kuin oluet joita ei juo lämpimänä.
-Tilapäiset johdot hauenleuoilla on autossa aina riski ( oikosulkuvaara )
-Raskaat tavarat kuten akku pitää kiinnittää jollain ajon ajaksi.

Leuka
Tarpeellinen käyttöaika on max noin 15h eli leirintäalueella yön yli.

Käytät mitä tahansa temppuja, eli akkuvahteja sun muuta, niin
15 h:ssa vedät sen tyypillisen auton akun tyhjäksi neljällä amppeerilla.
Siis jos haluat saada jäähdytystä koko ajan. Jos et, löytynee
useitakin ratkaisuja (ainakin ajastimia ja Snautin mainitsemia
akkuvahteja ). Sähkön riittävyys on minulla ollut ongelma.
Se on suoraan riippuva akkujen kapasiteetista tai siitä, että
niitä lataa välillä.

Edit: jorisen näköjään pienessä hiprakassa omiani. Edelleen, jokin
kaksiakkujärjestelmä on ainoa ratkaisu, jos haluat saada sähköä
pitkiä aikoja akuista ilman uudelleen latausta. Nuo akkuvahdit sun
muut tarkoittavat sitä, että kylmälaatikkosi joka tapauksessa
lämpenee sähkön loppuessa.

Etkä lähde ajoon ilman jonkun naapurin apua, jos tuo kylmälaukkusi
akkuvahti toimii samoin kuin minun: varoittaa, kun akku on jo tyhjä.

Eli kyllä, kannattaa hankkia sitten avuksi vielä tuo Snautin ehdottama
ylimääräinen akkuvahti väliin, jos ei oma riitä. Mutta lisäkapasiteettia joka
tapauksessa tarvitset.

Akkulaturin asteikolla on Arith asteikolla 2 ja Eff asteikolla 3.... mitähän nuo tarkoittavat. No, laukku kylmenee joka tapauksessa akkulaturilla.

Vielä kun löytäisi takatuupparista sen "ryöstökohteen"..... Tai sitten haen halvimman huoltovapaan akun Biltemasta. Toimiiko ajatukseni tupakansytkärin liitännästä akkuun ja siitä kylmälaukkuun ilman kytkimiä tms, koska tupakansytkärin virta katkeaa, kun sammutan auton.

Leuka
Toimiiko ajatukseni tupakansytkärin liitännästä akkuun ja siitä kylmälaukkuun ilman kytkimiä tms, koska tupakansytkärin virta katkeaa, kun sammutan auton.

Jos nyt ymmärsin tuon oikein, niin toimii, jos käytät pientä akkua
(varaamaton tai varattu muutama Ah akku) liitännän tällä puolen
tai isompaa jo varattua akkua (40 ... jotain Ah). En lähtisi tekemään
pitkäaikaisratkaisua tuolta pohjalta. Pieni moottoripyörän akku
tyhjenee sitten haipakkaa, eli parissa tunnissa. Voi edelleen
laskea päissään akun amppeerituntien ja ja laitteen käyttämien
amppeerien pohjalta.

Leuka
Snaut johtaa toistaiseksi... nimittäin kylmälaukussani on itsessään akkuvahti.

Mistä löytäisin sen "ryöstettävän" virtalähteen farmariauton perästä helpoiten? Eihän takakontin valokaan pala, kun luukku on kiinni.....

Aivan, sama ilmiö kuin jääkaapissa tai Schrödingerin katissa:). Mutta todennäköisesti siihen takapaksin valaisimen tienoille tulee piuha missä on jatkuva virta. Eli ei muuta kuin verhoilua auki sen piuhan etsimiseksi ja siihen sitten kylmälaukulle rosvoliittimella oma piuhansa. Yritä tosiaankin myös katsoa jarruvalojen piuhaa ellei tuo ensinmainittu löydy.

Lisäys: Ihan kokemuksen mukaan sellainen tavallinen peltier-kylmälaukku, siis akkuvahdin kera toimii noin 10h auton ollessa paikallaan. Eli tämän jälkeen vielä auto hikisesti käynnistyy! Mutta, vaikka akkuvahti sen kylmälaukkusi virransyöttösi katkaiseekin, niin kyllähän laukku pitää alhaisemman lämpötilansa vielä siitä tuntikausia.

tietää
Akun pilaa helposti, jos laite tyhjentää sen täysin. Oma valvonta ei aina riitä. Onko kaupan laitetta joka estää sen?

Näinhän se menee. Auton käynnistysakkua ei ole tarkoitettu niin, että se käytetään tyhjäksi saakka. Akun käyttöikä voi lyhentyä. Oikea valinta onkin ns. vapaa-ajan akku, jota voi purkaa pidemmän aikaa tasaisella virralla. Tämä akku puolestaan ei sovi käynnistykseen, koska siitä ei saa hetkellisesti suuria ampeerimääriä, kuten 'oikeasta' käynnistysakusta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat