Seuraa 
Viestejä8643

Biodieseli. Mikä siinä on vikana? Minusta aika vähän verrattuna hiilivoimalaan.

Nykyisiä dieselmoottoreita kannattaisi varmaankin arkistoida tuleviin seikkailuihin. Vaikka polttomoottori kiellettäisiin, ei kieltoa varmaankaan tule generaattoreille. Kun tarvitaan generaattorisähköä, ei ole vaihtoehtoja. Sähköauto. OK, mutta tuleeko kielto pitää aggregaattia mukana?

Jos vuokraan pakettipeltoa kymmenisen hehtaaria vuodeksi tai kahdeksi ja kasvatan sinappia, ei siihen ole nokan koputtamista kenelläkään. Teen myös siilon niille siemenille. Siinä biodieseliä loppuiäksi. Pieni korkeapaineinen puristin tekee hitaasti mutta varmasti öljyä. Sinappiöljyä. Jos on pedantti, voi sitä esteröidä. Mutta on myös dieseleitä, jotka eivät ole kranttuja vaikka olisi pelkkää raakaöljyä.

Tässä sana sunnuntaiks'.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (63)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Paul M kirjoitti:
Biodieseli. Mikä siinä on vikana? Minusta aika vähän verrattuna hiilivoimalaan.

...

Jos vuokraan pakettipeltoa kymmenisen hehtaaria vuodeksi tai kahdeksi ja kasvatan sinappia, ei siihen ole nokan koputtamista kenelläkään.

Paha vika on siinä, että yliarvioit järjettömällä kertoimella pellon tuoton. Kymmenen hehtaaria ei tuotaa kuin viikon työmatkojen polttoaineet. Biopolttoaineita ei pystytä tuottamaan lähellekään nykyistä tarvetta vastaavaa määrää millään keinolla. Jos liikenne yritetään hoitaa niillä, yli 90 % kulutuksesta jää tyydyttämättä.

Toinen byrokraattinen vika on siinä, että laki sanelee mitä polttoaineita tieliikenteessä saa käyttää ja millä ehdolla. Jokaisella konstaapelilla on nokan koputtamista siihen millä sinä ajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960

Jesjes kirjoitti:
Kaiken lisäksi biopolttoaineen käyttö näkyy suoraan kossupullon hinnassa.
"Neste on tuonut markkinoille täysin jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin valituilla asemilla pääkaupunkiseudulla tänään 9.1.2017. Tuotteella voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna."

https://www.neste.com/fi/neste-lanseeraa-100-sti-j%C3%A4tteist%C3%A4-ja-... .

Vierailija

jussipussi kirjoitti:
Jesjes kirjoitti:
Kaiken lisäksi biopolttoaineen käyttö näkyy suoraan kossupullon hinnassa.
"Neste on tuonut markkinoille täysin jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin valituilla asemilla pääkaupunkiseudulla tänään 9.1.2017. Tuotteella voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna."

https://www.neste.com/fi/neste-lanseeraa-100-sti-j%C3%A4tteist%C3%A4-ja-... .


Sepä hienoa. Tarjoat tulevaisuuden tekniikkaa ratkaisuksi tämän päivän ongelmiin.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5061

Jesjes kirjoitti:
Kaiken lisäksi biopolttoaineen käyttö näkyy suoraan kossupullon hinnassa.

Alko voisi brändätä liikennekäyttöön valmistetun kossun. Etiketissä auton kuva ja maininta "Soveltuu tieliikennekäyttöön."

jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960

Jesjes kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Jesjes kirjoitti:
Kaiken lisäksi biopolttoaineen käyttö näkyy suoraan kossupullon hinnassa.
"Neste on tuonut markkinoille täysin jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin valituilla asemilla pääkaupunkiseudulla tänään 9.1.2017. Tuotteella voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna."

https://www.neste.com/fi/neste-lanseeraa-100-sti-j%C3%A4tteist%C3%A4-ja-... .


Sepä hienoa. Tarjoat tulevaisuuden tekniikkaa ratkaisuksi tämän päivän ongelmiin.

"Nykyisten dieselautojen kulutus ja haitalliset päästöt ovat vanhoja dieseleitä huomattavasti pienemmät. Ja jos tankkiin laitetaan uusiutuvista raaka-aineista valmistettua dieseliä, autoilija voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 prosenttia perinteiseen dieseliin verrattuna.

Tällaiseen päästövähennykseen on mahdollista päästä Nesteen kehittämän Neste MY -dieselin avulla.

”Sähköautot ovat vasta tulossa, mutta uusiutuva diesel tarjoaa jo nyt nopean ja tehokkaan ratkaisun, jolla autoilija voi vähentää omia päästöjään”, Nesteen tuotepäällikkö Kari Jaanila sanoo.

Jo yhden henkilöauton kohdalla 90 prosentin päästövähennyksellä on merkitystä. Esimerkiksi 15 000 kilometrin vuosiajolla se tarkoittaa, että tavallisen dieselin aiheuttamat 2 644 kilogramman hiilidioksidipäästöt putoavat 264 kilogrammaan. Vähennys vastaa 12 yhdensuuntaisen Helsinki–Barcelona -lennon päästöjä henkeä kohden.

Ilmastoystävällinen vaihtoehto kiinnostaa

Kari Jaanilan mukaan suomalaisten autoilijoiden kiinnostus uusiutuvaan dieseliin kasvaa nyt nopeasti.

”Moni ympäristötietoinen autoilija miettii konkreettisia keinoja, joilla voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään. Uusiutuvan dieselin suosiota lisää myös se, että sitä on saatavilla entistä useammasta paikasta”, Jaanila toteaa.

Neste MY uusiutuvaa dieseliä voi tankata yhteensä 37 liikenneasemalta, joista on 22 kevyen liikenteen asemia ja 15 raskaan liikenteen Neste Truck -asemia. Nesteen tavoitteena on laajentaa tuotteen saatavuutta myös jatkossa."

https://www.hs.fi/mainos/art-2000005968667.html .

Vierailija

jussipussi kirjoitti:
Jesjes kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Jesjes kirjoitti:
Kaiken lisäksi biopolttoaineen käyttö näkyy suoraan kossupullon hinnassa.
"Neste on tuonut markkinoille täysin jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin valituilla asemilla pääkaupunkiseudulla tänään 9.1.2017. Tuotteella voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna."

https://www.neste.com/fi/neste-lanseeraa-100-sti-j%C3%A4tteist%C3%A4-ja-... .


Sepä hienoa. Tarjoat tulevaisuuden tekniikkaa ratkaisuksi tämän päivän ongelmiin.

"Nykyisten dieselautojen kulutus ja haitalliset päästöt ovat vanhoja dieseleitä huomattavasti pienemmät. Ja jos tankkiin laitetaan uusiutuvista raaka-aineista valmistettua dieseliä, autoilija voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 prosenttia perinteiseen dieseliin verrattuna.

Tällaiseen päästövähennykseen on mahdollista päästä Nesteen kehittämän Neste MY -dieselin avulla.

”Sähköautot ovat vasta tulossa, mutta uusiutuva diesel tarjoaa jo nyt nopean ja tehokkaan ratkaisun, jolla autoilija voi vähentää omia päästöjään”, Nesteen tuotepäällikkö Kari Jaanila sanoo.

Jo yhden henkilöauton kohdalla 90 prosentin päästövähennyksellä on merkitystä. Esimerkiksi 15 000 kilometrin vuosiajolla se tarkoittaa, että tavallisen dieselin aiheuttamat 2 644 kilogramman hiilidioksidipäästöt putoavat 264 kilogrammaan. Vähennys vastaa 12 yhdensuuntaisen Helsinki–Barcelona -lennon päästöjä henkeä kohden.

Ilmastoystävällinen vaihtoehto kiinnostaa

Kari Jaanilan mukaan suomalaisten autoilijoiden kiinnostus uusiutuvaan dieseliin kasvaa nyt nopeasti.

”Moni ympäristötietoinen autoilija miettii konkreettisia keinoja, joilla voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään. Uusiutuvan dieselin suosiota lisää myös se, että sitä on saatavilla entistä useammasta paikasta”, Jaanila toteaa.

Neste MY uusiutuvaa dieseliä voi tankata yhteensä 37 liikenneasemalta, joista on 22 kevyen liikenteen asemia ja 15 raskaan liikenteen Neste Truck -asemia. Nesteen tavoitteena on laajentaa tuotteen saatavuutta myös jatkossa."

https://www.hs.fi/mainos/art-2000005968667.html .


Niin ja monta kossupulloa samalla peltopinta-alalla saa?

Vierailija

Ja sitten mietitään dieselien kysyntää, varsinkin kun polttoainekustannukset ovat samaa luokkaa, siinä missä ne pesäkkeitä aiheuttavat partikkelit ovat moninkertaisia.

Vierailija

Helpot ratkasut ja kompleksiset ongelmat ei usein kohtaa. Enkä nyt sanoetteikö kehitys olisi oikeaa, sen päättää markkinat, mutta Graalin maljan sijaan päädytään Pandoran laatikkoon populistisilla ratkaisuilla.

Vierailija

Energiapolitiikasta hyvä esimerkki on Lontoon tieverkoston keskinopeus, joka ei ole muuttunut piiitkään aikaan. Se on sen kahdeksan mailia tunnissa riippumatta tietöistä, koska jengi käyttää autoja sitä mukaa kun latua annetaan.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä438

Siksi koska perinteinen auto on paha, siihen ei auta yhtään mikään!
Todellisuudessa Ottomoottori on äärimmäisen yksinkertainen kone!
Mitä Ottomoottorissa poltetaan ei vaikuta, vaan aate ratkaisee pahan!
Biokaasu on aine joka biohajoaa joka tapauksessa jopa lähtöaineinaan!
Vaikkei jätteistä ja biomassasta tuotettaisi kaasua niin ne hajoavat aina!
Biokaasun tuotanto ja poltto on täydellistä kierrätystä - ei aiheuta haittoja!
Jakeluverkosto EU-laajuisesti on jo käytössä julkisessa ja henkilöautoissa!
Biokaasua saadaan biojätteistä, puusta ja aurinkoenergialla hiilidioksidista!
Biokaasulla voisi nykyosaamisella ja jätteillä toimia Suomen julkinen liikenne!
MUTTA biokaasu toimii Ottomoottorissa joka on aatteena PAHA - PAHA - PAHA!

TeeSi
Seuraa 
Viestejä438

PS. Sähköauto joka toimii ydinvoimalla, tarvitsee äärimmäisen harvinaisia maametalleja, uusi akkuteknologia jopa oletettavasti vielä harvinaisempia (helpot tiet on kävelty), kierrätettävyys on ratkaisematta, maailmanlaajuiseen miljardituotantoon ei ole varaa!

Huomatkaa ettei sähkökään ei ole sen "halvempaa" kuin mikään muukaan energia, ydinvoima voi olla ja ehkä ilmeisestikin on kallista tai sisältää jotain riskejä? Verotus yksin määrää energiamuotojen hinnan! Egyptissä ajelin 95 besalla 26s/l ja Venäjä myy maakaasua 19s/kg vastaten energiasisällöltä 9s/l bensana. KAIKKI ENERGIAN ARVOSSA ON VEROJA!

Energiamuotoja säädellään veroilla ja biokaasun haitat ovat kaikista energiamuodoista pienimmät!
Täten tulevaisuuttamme ei suinkaan määritä "Mikä on järkevintä?", vaan "Mikä tuo ääniä vaaleissa!"

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat