Seuraa 
Viestejä186

Kysymys kuuluu kauan pystytte pidättämään hengitystä? Miten aikaa voisi pidentää?

Itse hengitystä kykenen pidättämään 26,34 minuuttia. Tässä koittanut harjoitella vuosien mittaan avomerellä äidin kanssa omatoimisesti ja ystävän kanssa uimahallissa. Yrittänyt olen tuota aikaa saada menemään puoleentuntiin, mutta ei mene. Ei sitten millään. Äiti on minulle ollut sukelluksen parissa esikuva ja hänen ennätys aikansa on aina ollut noin suunnilleen 36-43,21 minuuttia. Olen kysynyt useasti millä keinoin hän pystyy tuon ajan pidättämään hengitystä, mutta hän puhuu vain perinnöllisistä geeneistään. Tähän en itse kuitenkaan usko. Luulisi, että tällekkin asialle jonkinlainen selitys löytyy. Syyt miksi sitten itse haluaisin tuota omaa aikaani pidentää on siinä, että haluaisin äitini kanssa vapaasukeltaa syvempiin metreihin avomerellä. Mikä pahinta oman lyhyen ajan takia verrattuna äitiini. Meitä höykytetään kesäisin Helsingissä oikein kunnolla. Avomerellä ongelmia ilmenee eniten meidän osalta risteilylaivojen, meri- pelastus/vartiosto alusten kanssa. Risteilylaivassa matkustelevat ihmiset ihailevat ja katselevat kannelta maisemia. Meidät nähdessään luulevat meitä merenneidoiksi. Juu onhan se pakko myöntää , että näky voi olla vähän eksoottinen matkailijan näkökulmasta kun vedessä kelluu hetkellisesti kaksi pitkää tummatukkaista naista ihon värisissä bikineissä. Syy meidän pinnalla oloon on ilman vaihto ja uiman asun väri ei tuota vaikeuksia kalojen suhteen. Sillä niitäkin on tullut vastaan. Ei mieluinen kokemus. Joskus meidän luullaan olevan merihädässä. Kerran ehkä yksi noloin kokemus tapahtui 2016, kun oltiin sukeltamassa. Siljanlinista heitettiin meille pelastusrenkaat ja liivit sekä laskettiin pelastus vene. Monet kuvasivat tapahtumaa. Laiva pysäytettiin ja merivartiosto alus hälytettiin paikalle. Järkytyin kysyin äidiltä ”Mitäs nyt sitten tehdään?” Äiti sanoi sukelletaan pois. Ei siinä sitten sukelsinmme pois, mutta kuten voitte jo arvata minä pieni höppänä silloin 14v halusin vaihtaa ilmani keuhkoista pois loppuun asti. Enkä tajunnut tilanteen vakavuutta lähteä ajoissa pois. Sitten alkoi ajo jahti.... sitten minut saatiin kiinni kaksi rotevan oloista miestä hyppäsi mereen ja tarrasi käsivarsistani ja otti minut alukseen. Tiesin, että äitini pärjää kyllä hän on taistelija ja hän ei pienet veneet hetkauta. Minä vilkutin hänelle kauempaa. Toinen miehistä kietoi minun ympärille pyyhkeen ja jonkun lämpöä heijastavan folio härpäkkeen. Hän kysyi minulta onko kylmä vastasin, että ei pikenminkin kuuma pyyhkeen takia. Kummatkin heput kyselivät minulta kaiken maailman typeriä kysymyksiä. Kuten, että tiesinkö minkä lämpöistä vesi on ””””taas en tiedä eikä kiinnosta”” veden kylmyys ei minulla tunnu. Pintavesi oli -7 ”jaahas” vastasin. He sanoivat että näytän siniseltä. Seuraavana he kysyivät henkilötietoja. Toinen kysyi ”mikäs mahtaa olla neidon nimi?” Minä: Valehtelin ja se pastoi läpi keskustelusta sanoi ” pallokala” keskustelusta ei oikein tullut mitään. Pyrin pääsemään tilanteesta pois kaikin mahdollisin keinoin. He valittivat minulle siitä ettemme saa sukeltaa laivasto väylällä. Sama mies joka tunki pyyhkeen piti minusta kiinni ahdistavaa!! Vene matkan aikana mies kysyi mistä moiset uinti ja sukellus taidot. Minä katsoin häntä pitkään silmiin ja sanoin vitsillä meri pitää huolta omistaan. Sitten pääsin ottesta irti ja sukelsin karkuun. Äidin näin kotona ja me halasimme. Sukellus jatkuu normaaliin tapaan tälläkin hetkellä. Häiritsee vaan, että uimavalvojat ovat minusta huolissaan, mutta turhaan. Kertokaa neuvoja jos tiedätte paremman ajan saavutukseen.

Sivut

Kommentit (1621)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

90 sekuntia itkien. Panit sellaiset luvut pöytään, että nuo ei herätä edes kateutta, vaan ainoastaan epäuskoa. :)

Sitä ollaan valittu sitten modernien aikojen hotein harrastus, eli spear fishing.  =D

Tuota ei voi olla ihailematta vaikka itsestä ei moiseen ole nyt eikä luultavasti koskaan.

Käsittääkseni pulssin lasku on ainoa tapa äitisi saavuttaa. Oletteko mitannut montako kertaa mamman sydän lyö omaasi verrattuna vaikka vartissa? Luulen että prosentuaalisesti saman verran vähemmän kuin pidättää henkeään enemmän. Myös punasolujen lisääntymistä boostaamalla voisit vielä hieman kiriä, vaikka en ymmärrä miksi noin pitkiä aikoja tarvitsee henkeään pidättää. Jos et vielä ole verenluovuttaja, niin testaa sitä. Joku saa superverta ja sinä paljon lisää uusia ja mehukkaita punasoluja. Myös lisäravinneraudan tankkaaminen saattaisi pienen lisäavun tuoda.

Uskomaton aika ja upea harrastus. Varo ettei sinusta tule delfiini tai merenneito!  ;)

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Ai niin, kappalejaot eivät pilaa tekstin sisältöä tai luettavuutta...  :)

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Vierailija

Kiitos kommenteista! :) tuota sydämen lyönnin laskua voisi kokeilla ja samoin lisäravinneraudan tankkaamista.

Lisää vastauksia voi halutessaan laittaa tulemaan. Otan mielelläni hyviä juttuja ja vinkkejä aktiivisesti vastaan. Tiedonjanoinen hai odottaa.

2019 kesä valmistautuminen alkaa. Kun jäät sulaa täältä tullaan.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
Voisitko esitellä mut sille äitilles?

Buu!  =D

Toinen laittanut muutaman hassun viestin ja puutteesta paatunut paksukainen jo ahdistelee. Ei himoita merenneitoja siellä, sinä paatunut pervo. 

Pitänee tulla turvamieheksi... ;)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Nälkäinen hai kirjoitti:
Kiitos kommenteista! :) tuota sydämen lyönnin laskua voisi kokeilla ja samoin lisäravinneraudan tankkaamista.

Lisää vastauksia voi halutessaan laittaa tulemaan. Otan mielelläni hyviä juttuja ja vinkkejä aktiivisesti vastaan. Tiedonjanoinen hai odottaa.

2019 kesä valmistautuminen alkaa. Kun jäät sulaa täältä tullaan.

Kannattaa lukea vanhoja postauksia mielenkiintoisista aiheista ja heitellä vaikka kysymyksiä peliin. Tiedonjano lähtee juomalla tietoa!  =D

Vierailija

Minijehova kirjoitti:

Buu!  =D

Toinen laittanut muutaman hassun viestin ja puutteesta paatunut paksukainen jo ahdistelee. Ei himoita merenneitoja siellä, sinä paatunut pervo. 

Tiedäks sä Lettuu?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Minijehova kirjoitti:

Buu!  =D

Tiedäks sä Lettuu?

En voi sanoa tietäväni.

asdf
Seuraa 
Viestejä12069

Melko hyviä tuloksia. Vapaasukelluksessa hengenpidätyksen maailmanennätys naisilla on noin yhdeksän minuuttia ja hengenpidätyksen (ilman vapaasukellusta) maailmanennätys veden alla taitaa olla jotain 22 minuuttia, jos oikein muistan.

Kyrsä, on tuossa jotain lettumaista, mutta ei musta niin paljoa, että olisi Lettu, mutta mistäs sen tietää.

Vierailija

asdf kirjoitti:
Melko hyviä tuloksia. Vapaasukelluksessa hengenpidätyksen maailmanennätys naisilla on noin yhdeksän minuuttia ja hengenpidätyksen (ilman vapaasukellusta) maailmanennätys veden alla taitaa olla jotain 22 minuuttia, jos oikein muistan.

Kyrsä, on tuossa jotain lettumaista, mutta ei musta niin paljoa, että olisi Lettu, mutta mistäs sen tietää.

Vahva äidin kunnioitus pastaa alta. Lettu kirjoitteli äidistään hyvin kunnioittavaan sävyyn.
En varmuudella Letuksi voi väittää, mutta olishan se kiva palstapiriste.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

asdf kirjoitti:

Saattaa olla vanhaa tietoa tai sitten oikeat sukeltajat eivät käy ennätyksiä kellumassa, mutta 8-12min väliin osuu useampiakin spear fishing - likkoja. Ja ne sentää ui ja kalastaa. Monet sanonut että on helposti tuplattavissa kun oppii kunnolla pudottamaan pulssinsa ja hylkäämään pakokauhun.

Ilmiö johtunee siitä, että on aika hiljattain levinnyt harrastus, joten harrastajamäärät satakertaistunut parissa vuosikymmenessä. Lisää harrastajia tarkoittaa geneettisesti sopivampien ilmaantumista.

Tämän merenneidon kohdalla vielä periytyvä sukellusharrastus vaikuttaa varmasti. Tuskin montaa sukupolvea menee delfiiniksi alkamiseen.

Vielä 3 vuotta sitten olisin suoraan sanonut BS, nyt on jo helpompi uskoa.

Eikö ASDF seuraa kyseistä lajia? On kyllä uusi the hotti laji.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat