Sivut

Kommentit (1440)

Deimos
Seuraa 
Viestejä1127

Minijehova kirjoitti:
Tahitian merihelmi kirjoitti:
Eli periaatteessa minun kannattaisi nostaa se painava jään järkäle pois sieltä vedestä. Hmm.. millä keinoin sen painavan monta kiloa painavan jään sitten saisi sieltä vedestä pois? yhtenäisenä kappaleena..

Jollain koukulla voisin kuvitella että nousee. Ei kelluva niin paljoa paina, sitä voi helposti raahata. 

En ole tosin koskaan avantoa tehnyt, että ihan teoriatasolla liikutaan. :)

Itse suosittelisin valmiita avantopaikkoja, joissa on muut tehnyt työt ja paikalla muitakin uimareita. Käsittääkseni niitä on varsin suosittujakin virallisia avantouintipaikkoja.

Jään alla sukeltelu on äärimmäisen vaarallista. Jopa valvottuna.

Sömnö: "Olkoon siis sopimus: jos sinä et häiritse minua, minäkään en häiritse sinua."
Eppur si muove !!!

Minijehova
Seuraa 
Viestejä7943

Deimos kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
Eli periaatteessa minun kannattaisi nostaa se painava jään järkäle pois sieltä vedestä. Hmm.. millä keinoin sen painavan monta kiloa painavan jään sitten saisi sieltä vedestä pois? yhtenäisenä kappaleena..

Jollain koukulla voisin kuvitella että nousee. Ei kelluva niin paljoa paina, sitä voi helposti raahata. 

Itse suosittelisin valmiita avantopaikkoja, joissa on muut tehnyt työt ja paikalla muitakin uimareita. Käsittääkseni niitä on varsin suosittujakin virallisia avantouintipaikkoja.

Voisin myös luulla asian noin olevan. Pimeässä on helppo eksyä. 

Toisaalta onko siellä aina pimeää, tuskin sentään. Kai siinä joku talutushihna ainakin kannattaa olla.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
juakola
Seuraa 
Viestejä2875

Deimos kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

No enpä sanoisi että valvottuna olisi mitenkään erityisen vaarallista. Avantosukelluksilla on kuitenkin paikat valmisteltu silleen ettei sinne avantoon ole mahdollista käytännössä eksyä. Edes noi Johanna Nordbladin ja Stig Severinsenin hullut uikkarivedot ei ole vaarallisia vaikka ne siltä näyttääkin - ovat kuitenkin kokoajan lanyardilla turvaköydessä kiinni ja vieressä sukeltaa pullopelle...

Päijänteellä on tämänkin vuoden maaliskuussa Päijänne on the Rocks -tapahtuma, jonne ovat myös aloittelijat tervetulleita. Sinne tehdään 4-6 avantoa ja viritetään niiden väliin köydet. Sukelluspaikkakin on valittu matalaksi siltä varalta, että joku päätyy pohjaan. Jään alla on myös erinomainen näkyvyys, kymmeniä metrejä.

Melkeenpä sanoisin, että syvyyssukellus kesäolosuhteissa on vaarallisempaa. Sinne pimeään ja kylmään ja huonoon näkyvyyteen voi eksyä oikeastikin, jos unohtaa kiinnittää itsensä.

On olemassa 10:n tyyppisiä ihmisiä: Niitä, jotka ajattelevat binäärisesti ja niitä, jotka eivät.

MooM
Seuraa 
Viestejä7535

Minijehova kirjoitti:

Ei se kellu enää siinä vaiheessa, kun on nousemassa jään päälle. Jään nostaminen avannosta on ikävää puuhaa, kun se on kylmää, märkää, painavaa ja liukasta. Riippuen, miten avannon tekee, sen voi tehdä osissa. Tosin sen jälkeen, kun veteen asti on aukko, homma hankaloituu huomattavasti, kun vesi nousee jään tasaan. Uintiavannot tehdään kai aina jääsahalla, aloittaen kairan rei'istä?

Joskus on tullut tehtyä mökillä saunaveden ottoon avanto kirveellä. Kypsää (ja märkää) hommaa vähänkin tukevamman jään kanssa, ja bonuksena riski kirveen lipsauttamisesta kalojen iloksi.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

juakola
Seuraa 
Viestejä2875

Mietin tuossa kun avanto tehdään niin kumpi olisi teidän mielestänne järkevämpi tapa. Nostaa jollain painava vedessä kelluva jää pois edestä maan/jään päälle vai siirtää ja painaa jää sivuun veden alla avannon reunalla olevan jään alle?

Ehdottomasti nostetaan koukulla veks. Avantosukelluksilla _ei koskaan_ jätetä jäätelkkuja avantoon. Ne voi oikeastikin liukua eteen. Avantosukelluksilla kun otetaan pienimmätkin vaaramomentit huomioon, niin sukeltaminen on käytännössä ihan safe, vaikka se voi hurjalta tuntua tai näyttää.

On olemassa 10:n tyyppisiä ihmisiä: Niitä, jotka ajattelevat binäärisesti ja niitä, jotka eivät.

MooM
Seuraa 
Viestejä7535

Minijehova kirjoitti:
Deimos kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Voisin myös luulla asian noin olevan. Pimeässä on helppo eksyä. 

Toisaalta onko siellä aina pimeää, tuskin sentään. Kai siinä joku talutushihna ainakin kannattaa olla.

Riippunee lumen määrästä ja vuorokaudenajasta tietysti. Jos nyt lähtee jonnekin järvelle sukeltamaan, niin varmasti on pimeää 50 cm lumihangen alla.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

juakola
Seuraa 
Viestejä2875

https://www.youtube.com/watch?v=eq2yBxPpN74

Vain kolme miestä tässä maailmassa on sukeltanut monoräpylällä altaassa 300m. Arthur Guerin-Boeri (sanomme tätä suomiporukoissa leikkimielisesti köyrin-pöyriksi). Videolla hän sukeltaa avannossa puvun kanssa 175m.

Suorituspaikkana Sonnasen järvi Asikkalan lähellä. Itse olin turvasukeltajaporukassa. Turva-avantoja oli 25m välein ja joka turva-avantoa kohden oli yksi vapaasukeltava turvasukeltaja. Eli viestityyppisesti otettiin aina läpsystä vaihto. Lisäksi oli muutama pullosukeltaja (osa kuvaamassa), en muista montako heitä oli.

juakola
Seuraa 
Viestejä2875

Prkl, jäi lause tuosta kesken. Eli Köyrin-Pöyri on yksi näistä kolmesta 300m kerhon janttereista. :) 

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14303

MooM kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Ei se kellu enää siinä vaiheessa, kun on nousemassa jään päälle. Jään nostaminen avannosta on ikävää puuhaa, kun se on kylmää, märkää, painavaa ja liukasta. Riippuen, miten avannon tekee, sen voi tehdä osissa. Tosin sen jälkeen, kun veteen asti on aukko, homma hankaloituu huomattavasti, kun vesi nousee jään tasaan. Uintiavannot tehdään kai aina jääsahalla, aloittaen kairan rei'istä?

Joskus on tullut tehtyä mökillä saunaveden ottoon avanto kirveellä. Kypsää (ja märkää) hommaa vähänkin tukevamman jään kanssa, ja bonuksena riski kirveen lipsauttamisesta kalojen iloksi.

Moottorisaha on kätevä väline avantojen tekoon. Sillä voi sahata eräänlaisen "ristikon", josta sitten napsii jään irti pala kerrallaan.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14303

Selasin äsken vapaasukellus juttuja netistä ja löysin erittäin hyvän inspiraation lähteen omalle sukellus luovuudelleni. Nimittäin Johanna Nordblad, joka sukeltaa jään alla ja toteuttaa siellä valokuvien avulla todellista taidetta. Ensimmäinen henkilö sukelluksen parissa jolle voin nostaa hattua (jos sellainen olisi) ja kumartaa perässä hänen taiteellisista valokuvistaan netissä sekä muissa sosiaalisissa medioissa. Hän on puheiden ja kirjoituksiensa perusteella ymmärtänyt vapaasukelluksen todellisen merkityksen. Siinä on ensimmäinen ihminen, jonka periaatteisiin vapaasukelluksesta voin todella samaistua. Tämä henkilö lyttää jo tässä vaiheessa Molchanovsitkin alleen. Nimittäin omalla ajatusmaailmallaan vapaasukellusta kohtaan. Venäläis-sukeltajat näkevät mittarissa/kellossa ajan, mutta tämä nainen näkee veden alla vapauden paeta pinnan yläpuolella odottavia ongelmia. Juuri tämän aatteen takia minullakin on mahdollisuus sukeltaa pidempi matka kuin  Molchanovsit. Syy miksi matkan pituus ja aikani veden alla on mitä on. Johtuu siitä, että rakkaus vettä kohtaan on parantanut suorituskykyjäni ajan kuluessa. Kylmä merivesi ja aallot eivät tunne armoa missään muodossa, mutta ne ovat kaikki syyt miksi rakastan meressä sukeltamisesta. Meri koettelee voimiani ja vahvistaa niitä.  Ei ihme, että äiti vie minut sinne keväällä sukeltamaan jäiden sulettua. Voisin itsekin ruveta ottamaan valokuvia jään alla. Olen sukeltanut valmiista avannoista jään alle useita kertoja ja tämä idea voisi olla mukava valokuvaus harrastus sukelluksen ohella.  Jännä minäkin voisin harjoitella oikeaoppisen avannon tekemistä itsenäisesti. Saisin ehkä määritellä itse vielä paikan. Harmi siinä vaiheessa joudun kyllä sukeltamaan/kuvaamaan yksin. Sillä ystäväni ja äitikään ei tuohon asti taivu tai ole mielenkiintoa lähteä jääveteen sukeltamaan valokuvaamisen vuoksi. Taas on uusi yksi inspiraation lähde, joka saa minut tavoittelemaan jotakin tavoittelemisen arvoista asiaa ja kuten Nordblad yhdessä netti postauksessa ilmaisi Omia rajoja ei tunne. Ennen kuin kokeilee niitä. Vasta sitten tietää missä omat rajat kulkee. Olen samaa mieltä. Voisin harjoitella tätä jää juttua talvilomalla. Kuvaus sessiota en luultavasti pääse vielä toteuttamaan silloin, koska menee vähän aikaa säästää varantoja sitä kameraa varten, mutta ehtiipähän ennen sitä harjoitella avannon muodostamista ja miettimään taiteellista vaatetusta kuvaamista kohden kunnes sen kameran saan hankittua.

Nordbaladin ennätys on 6 min 39 sek. Joka tietysti on enemmän kun tämän ketjun avaajan.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Tahitian merihelmi
Seuraa 
Viestejä79

Pseudohippi kirjoitti:
Selasin äsken vapaasukellus juttuja netistä ja löysin erittäin hyvän inspiraation lähteen omalle sukellus luovuudelleni. Nimittäin Johanna Nordblad, joka sukeltaa jään alla ja toteuttaa siellä valokuvien avulla todellista taidetta. Ensimmäinen henkilö sukelluksen parissa jolle voin nostaa hattua (jos sellainen olisi) ja kumartaa perässä hänen taiteellisista valokuvistaan netissä sekä muissa sosiaalisissa medioissa. Hän on puheiden ja kirjoituksiensa perusteella ymmärtänyt vapaasukelluksen todellisen merkityksen. Siinä on ensimmäinen ihminen, jonka periaatteisiin vapaasukelluksesta voin todella samaistua. Tämä henkilö lyttää jo tässä vaiheessa Molchanovsitkin alleen. Nimittäin omalla ajatusmaailmallaan vapaasukellusta kohtaan. Venäläis-sukeltajat näkevät mittarissa/kellossa ajan, mutta tämä nainen näkee veden alla vapauden paeta pinnan yläpuolella odottavia ongelmia. Juuri tämän aatteen takia minullakin on mahdollisuus sukeltaa pidempi matka kuin  Molchanovsit. Syy miksi matkan pituus ja aikani veden alla on mitä on. Johtuu siitä, että rakkaus vettä kohtaan on parantanut suorituskykyjäni ajan kuluessa. Kylmä merivesi ja aallot eivät tunne armoa missään muodossa, mutta ne ovat kaikki syyt miksi rakastan meressä sukeltamisesta. Meri koettelee voimiani ja vahvistaa niitä.  Ei ihme, että äiti vie minut sinne keväällä sukeltamaan jäiden sulettua. Voisin itsekin ruveta ottamaan valokuvia jään alla. Olen sukeltanut valmiista avannoista jään alle useita kertoja ja tämä idea voisi olla mukava valokuvaus harrastus sukelluksen ohella.  Jännä minäkin voisin harjoitella oikeaoppisen avannon tekemistä itsenäisesti. Saisin ehkä määritellä itse vielä paikan. Harmi siinä vaiheessa joudun kyllä sukeltamaan/kuvaamaan yksin. Sillä ystäväni ja äitikään ei tuohon asti taivu tai ole mielenkiintoa lähteä jääveteen sukeltamaan valokuvaamisen vuoksi. Taas on uusi yksi inspiraation lähde, joka saa minut tavoittelemaan jotakin tavoittelemisen arvoista asiaa ja kuten Nordblad yhdessä netti postauksessa ilmaisi Omia rajoja ei tunne. Ennen kuin kokeilee niitä. Vasta sitten tietää missä omat rajat kulkee. Olen samaa mieltä. Voisin harjoitella tätä jää juttua talvilomalla. Kuvaus sessiota en luultavasti pääse vielä toteuttamaan silloin, koska menee vähän aikaa säästää varantoja sitä kameraa varten, mutta ehtiipähän ennen sitä harjoitella avannon muodostamista ja miettimään taiteellista vaatetusta kuvaamista kohden kunnes sen kameran saan hankittua.

Nordbaladin ennätys on 6 min 39 sek. Joka tietysti on enemmän kun tämän ketjun avaajan.

Pseudohippi miten haluaisit, että reagoin tähän kommenttiisi? Se on sinun näkemyksesi jos tosiaan tuota mieltä olet, mutta eikö olisi vähän säälittävää jos mielipiteesi osoittautuu vääräksi tulevaisuudessa. Älä ota tätä henkilökohtaisesti. Ärsyttää, että latelet täällä suuntaa antavia ennakko mietteitä. Vielä ilman todistutetusti esitettyjä näyttöjä. Sitten kun niitä alkaa tulemaan parin kuukauden sisään. Luultavasti tulet haukkumaan minut maasta taivaaseen joillakin toisin keinoin. Ja vielä kaikki tämä, vaikka oletettavasti et itse edes vapaasukella. Sitten taas, kun puhutaan erilaisista suorituksista minä kilpailen itseäni vastaan ja sukellan, koska silloin tunnen oloni vapaaksi. Vedessä kukaan ei määrää, käske ja puhu. Se on paikka jossa saan olla itseni valtias ja paikka, josta hankin sielun rauhaa. Osa asian ymmärtää ja osa ei. Mitä enemmän vedessä viettää aikaa sitä paremmin oppii ymmärtämään mikä sukeltamisessa houkuttelee. Niin paljon, että se vie toisilta jopa hengen tai saa toteuttamaan pitkiä matkoja ja aika suorituksia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat