Natsisaksan erikoinen hävittäjäkilpailu ( Messerschmitt vs. Heinkel ).
Natsisaksan erikoinen hävittäjäkilpailu ( Messerschmitt vs. Heinkel ).
klo 16:20 | 7.2.2019
/tiede.fi/s3fs-public/discussion_topic_image/heinkelhe-100v8.jpg?itok=rL35tGDc)
Mersun Me 209R voitti ja Heinkelia kiellettiin jatkossa olemaan yrittämättä parannusta.
https://books.google.fi/books?id=ByceCgAAQBAJ&pg=PT93&lpg=PT93&dq=viciou...
Heinkelilla oli 500 hv pienempi tehoinen moottori, mutta jäi vaan muutaman km/hn Mersulle.
https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_209
https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_100
Ernst Heinkel ei ollut natsipuolueen jäsen.
Sivut
Valituksi siis tuli Me-109...vaikka Heinkelin 100D malli mm. oli huomattavasti nopeampi.
Toki siis Mersu oli jo valitu aiemmin, mutta siitä huolimatta, että Heinkel esitti paremman mallin sitä ei valittu..ja kiellettiin osallistumasta jatkossa nopeuskisoihin joissa sen 100D olisi osoittanut olevansa parempi..nopeampi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109
Kuinka nopea He-100D olisi voinut olla samalla moottorilla kuin Me-209R ??
No niin...Bill Sweetmanin kirjan mukaan niissä oli sanma moottori testeissä...DB-601ARJ..joka hetkellisesti tuotti 2770 hv.
"Jos se näyttää hyvälle - se on hyvä tai paras!"
Heikel ei ollu yhtä hyvä kokonaisuudessaan!
Mersuhan oli sodan selkeästi paras hävittäjä!
Lukekaa Gallandin hävittäjäk9mentajan kirja:
"Ensimmäiset ja viimeiset"
Niin Mersu teki kokonaan uuden koneen jolla teki ennätyksen joka oli pitkään voimassa.
https://vimeo.com/170786647
Niin miten nuo kirjoitusvirheet voi korjata?
En millään keksi, etusivulle muokkauksessa!
Niin...mulla sama ongelma.
Mitähän se majuri täällä taas höpöttää? Hävittäjäkisassa oli mukana bf 109 kanssa He 112 ei He 100. Muut ehdokkaat olivat FW 159 ja Arado 80. Vaikka Bf109 tuli kisaan ikäänkuin takaovesta oli se ylivoimainen muihin verrattuna. Ainoastaan He 112 tarjosi edes jonkinlaisen vastuksen. No vaikka Bf109 oli ihan jotain muuta mihin oli totuttu, niin se voitti kisan vaikka vanhoillisimmat kauhistelivat sen suurta siipikuormitusta. Sen minkä se kurvaamisessa hävisi se otti takaisin nopeudessa. Vaikutuksen teki arvioihin myös sen lento-ominaisuudet. Koneen pystyi vetämään vaikka solmuun ja se oli silti täydellisesti ohjaajan hallinnassa.
Eka Magnusson myös kävi enen sotaa lentämässä molempia koneita ja piti Bf109 ylivoimaisena verrattuna He 112. Mersuja Saksa ei suostunut myymään ulkomaille ja He 112 oli taas aivan poskettoman kallis. Niinpä Suomi sitten valitsi hollannista köyhän miehen kakkoshävittäjän Fokker D21:n ja valmistuslisessin.
He 100 oli 112:n jatkokehitelmä. Erittäin nopea ja suorituskykyinen ja samalla teknisesti todella vaikea. Se kyllä arvioitiin myös ja tuloksena oli että kone on aivan liian haavoittuvainen ja monimutkainen sotilaskäyttöön. Silloin Heinkelin annettiin ymmärtää että olisi parempi pysyä pommareissa kuin askarella liiankin edistyneiden hävittäjien parissa. Kaiken kaikkiaan He100-koneesta on jäänyt jälkipopolville hyvin vähän tietoa mutta kaiken maailman besserwisserit ovat kehitelleet mitä uskomattomampia teorioita koneen hylkäämisestä ja sen suorituskyvystä.
Niin Justis tarkoittaa nyt päähävittäjäkisaa ennen He 100D aikaa.
Keskustellaanpa se 1934 kisa vielä uudelleen...
...siihen osallistui tosiaan myös FW-159; https://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_159 .
Arado 80; https://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_80
Heinkel 112; https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_112
Mersulla oli proto jonka laskuteline oli hyvin heikko; https://www.thisdayinaviation.com/tag/bf-109-v1/
Hitlerin ei olisi pitänyt lähteä rynnimään Kaukasukselle.
Mersut siihen aikaan olivat 2-lapaisella potkurilla.
Tarkoitatko Axenoid Hynkeliä ?
https://www.youtube.com/watch?v=er_SKKFemTI
He 112:ssa oli kaasutinmoottori Stukasta, tehtiin rakettihävittäjä kuitenkin. Adolf oli rakettimies, V2 kehitys myöhästyi vain kuukausia, sillä olisi jo osunut satamakaupunkiin.
Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!
Jep von Braun duunasi He-112 koneeseen raketin jo 1937; http://www.firstjetpilot.com/about.html
Eiköhän suurin osa ilmataisteluvoitoista tehty Messercshmitt 109:llä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Erich_Hartmann
Myös suurin osa kaputeista tehtiin niillä.
Kutsutko sinä tätä keskusteluksi? On sitä yritetty ennenkin mutta kanssasi se keskustelu ei vain onnistu.
Mersun takana oli Robert Lusser joka teki myös Heinkelille myöhemmin He-219 UHU koneen. Se lieni tappavin ilma-ase koko sodan aikana.
He-219 oli yöhävittäjä; https://www.youtube.com/watch?v=OrSx4a_Fi-4
Sivut