Seuraa 
Viestejä4484

Pseudohipin toive toteutettuna. Keskustellaan. Laitan ensimmäisen viestin. Se on aika pitkä

Sömnö:"Olkoon siis sopimus: jos sinä et häiritse minua, minäkään en häiritse sinua."
Eppur si muove !!!
A.N. Whitehead:Filosofia alkaa ihmettelystä. Ja lopulta, kun filosofinen ajattelu on tehnyt parhaansa, ihmettely jää jäljelle.
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Nalle pUh: Joskus tuntuu käyvän niin, että nallekarkkikin ylittää filosofina itseään pitävän henkilön ajatuksen.
Sakarjan aivopieru: Ateistin elämää hallitsee koko ajan Jumalfobia.

Sivut

Kommentit (5956)

Deimos
Seuraa 
Viestejä4484

Kello on 2:45. Aloitan kirjoittamisen. Pseudohippi siis teki ehdotuksen. Pilke silmäkulmassa ehkä. Minä olen välillä tosikko. Kysymys on hyvä ja on jatkuvasti esillä täällä. Oikeata hullua en ole vielä löytänyt täältä. Ehkä minä olen sitten se hullu. Hulluus merkitsee sitä että tekee asioita, joita muut eivät välttämättä pidä mielekkäinä tai ovat epäsovinnaisia jollakin tapaa. Ehkä on kuva ihmisrauniosta, joka naureskelee ja juttelee itsekseen. Kuola valuu suusta. Epäsiisti. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jatkakaa listaa jos haluatte.

Koska ainut hullu, jonka tunnen täydellisesti (miltei) olen minä, käytän itseäni esimerkkeinä. Kerron myös muista hulluista joita olen tavannut osastolla ja sen ulkopuolella. Silloin kun katson sen tarpeelliseksi.
Olen siis 51-vuotias. Sairastuin 1994-1995. Muistan tuon hyvin, koska Suomi voitti maailmanmestaruuden jääkiekossa. Osan otteluista katsoin osastolla, jos jaksoin. Sairaus on F20.0, paranoidinen skitsofrenia. On myös katatoninen ja muita alalajeja. Paranoidinen on helpoin näistä skitsofrenian muodoista. Toipumisennuste on hyvä. Invaliditeetti prosenttini on 100. Fyysisiä vikoja ei ole kuin sisään painunut rystynen ja välilevyn pullistuma. Psykoosijaksot vaihtelevat. Niitä on ajoittain, taajuus vain vaihtelee. Olen tehnyt kohtalaisen paljon töitä ja opiskellut ammattiopistotutkinnon (3 vuotta). Valmistuin 2010 elektroniikka-asentajaksi / tietokoneasentajaksi. Lisäksi on todella kehnosti suoritettu YO-tutkinto vuodelta 1989. Astronomiaa olen harrastanut vuodesta 1981. Tietokoneita vuodesta 1982. Toisesta harrastuksesta ei tullut ammattia toisesta tuli.

jatkuu...

Sömnö:"Olkoon siis sopimus: jos sinä et häiritse minua, minäkään en häiritse sinua."
Eppur si muove !!!
A.N. Whitehead:Filosofia alkaa ihmettelystä. Ja lopulta, kun filosofinen ajattelu on tehnyt parhaansa, ihmettely jää jäljelle.
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Nalle pUh: Joskus tuntuu käyvän niin, että nallekarkkikin ylittää filosofina itseään pitävän henkilön ajatuksen.

Deimos
Seuraa 
Viestejä4484

Joka kolmannella vastaan tulijalla on todennäköisesti mielenterveysongelmia jossakin muodossa, esim. masennus. Todennäköisesti törmäätte skitsofreenikkoon tai maanisdepressiiviseen ihmiseen joka päivä. Ette vain tiedä sitä. Osastohoito on harvinaista nykyään. Kaikki potilaat ovat melkein avohoidossa. Onhan palstastakin puhuttu jonkinlaisena mielenterveyskuntoutujien kokoontumispaikkana. Kai se siltä vaikuttaakin välillä. Hullut eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Jos näin kauniisti ilmaistaan, se sisältää koko kirjon vihanneksista neroihin muodostaen kauniin kellokäyrän. Ehkä hulluuden tosiaan näkee päällepäin. En ole varma. Jälkensä psykoosi jättää myös kehoon. Lääkkeet vaikuttavat painoon. Itselläni vaihteluväli on ollut 65 ja 126 välillä. Toisin 126 kiloisena lihasta oli yli 90 kiloa. Paino on ongelma monella potilaalla. Viiltelyjäljet ovat yleisiä. Yksi merkki mielen rikkoutumisesta. Osastoilla on väkeä laidasta laitaan. Korkeasti koulutettuja ja jopa niitä, jotka kouluja eivät ole käyneet. Keskustelukumppaneja löytyy joka aihealueelta. Kerran satuin antropologin juttusille. Juttelimme Richard Leakeysta ja turkanan pojasta. Astronomiasta on myös löytynyt juttukumppaneja. Jotka oikeasti ovat perehtyneet asioisin. Uskonto on aika yleinen puheenaihe. Joskus tuntuu, ettei osastoilla muita olekaan kuin uskovaisia. Väkivaltaa myös esiintyy. Psykoosipotilas voi olla todella väkivaltainen. Tämä on harvinaista. Antropologilla oli mielenkiintoinen tapa. Hän piirsi karttaa liikkeistään osastolla. Päivän päätteeksi paperi oli täynnä päivän reiteistä koostunutta siksakkia. Hän myös huomautti, että savesta muotoilemistani aivoista puuttuivat kokonaan pikkuaivot. Askartelua ja kaikki anatomia ei ole päässä (on minulla pikkuaivotkin). Joillakin saattaa olla käsitys, että olen mahdollisesti myös psykopaatti. Osaan varmaan kaikki psykopaatin temput, osaan olla charmantti, miellyttävä, sosiaalinen jne. mutta minut erottaa ainakin se, että en ole julma eläimille. Tämä piirre on aika yleinen psykopaatille, siis julmuus kaikkia eläimiä kohtaan. Myös empatiapuoli näyttäisi olevan kunnossa. Tunnen empatiaa, kun joku kärsii. Yleensä en voi sivusta katsoa toisin vaikeuksia. Varovainen maailmassa saa olla. Narsistiset persoonallisuushäiriöt ovat aika yleisiä. Puhtaat psykopaatit harvinaisia. Jos on kysymyksiä niin vastaan asiallisiin kysymyksiin. Olen vain oman sairauteni asiantuntija. Jokainen mielenterveyspotilas on yksilö ja hänellä on oma tarinansa. Olen miettinyt, että kuulunko automaattisesti hörhöpuolelle. Se ei vain jotenkin luonnistu. Menen sinne kyllä jos niin toivotte. Muutama sana Klubitaloista. Ne ovat kuntoutujien kokoontumispaikkoja. Niitä on Suomessa 23. Toiminta tukee potilasta itsenäiseen elämään, koulutukseen ja työhön. Itse löysin paikkani sieltä. Mitään ei vaadita, myös pelkkä paikalle tulo riittää. Toimintaan voi kuitenkin osallistua monin tavoin jos haluaa. Siellä oikeasti tehdään jotain potilaiden hyväksi. Jotkin paikat ovat vain sellaisia että niissä käydään ja keskustellaan, ei muuta. http://www.suomenklubitalot.fi/ Tämä alustuksena keskustelulle, jos keskustelulle ylipäätänsä on tarvetta. Muutoin tämä oli vain pitkä nolo monologi. Ja Pseudohipille. Tämä ei ollut ittuilua sinua kohtaan. Kello on 3:44. Lopetan kirjoittelun ja tarkistan sen

Eppur si muove !!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Deimos
Seuraa 
Viestejä4484

Vatuiks män. Koittakaa saada selvää. Editointi petti.

Eppur si muove !!!

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Mielestäni vaikutat hyvinkin normaalilta. Huomattavasti normaalimmalta kuin moni täällä. :)

Yksikään tuntemistani skotsifreenikoista ei ole väkivaltainen tai hyökkäävä, mutta osa osaa kyllä puolustautua uhkia vastaan. Ongelmia tuleekin lähinnä silloin kun puolustaudutaan uhkaa vastaan, joka ei ole oikeasti niin uhkaava kuin millaisena se koetaan. Tuollaisen aiheuttaa vain ja ainoastaan päihteet; koskaan ei tuntemilleni tule osastojaksoja mainituista syistä ilman päihteiden käyttöä.

Kokemukseni mukaan muita ihmisiä pelottaa eniten sen luokan hullut, joiden mieliala vaihtelee nopeassa tahdissa äärilaidasta toiseen ilman näkyvää syytä. Evotuutiopsykologisesti tuo on ihan ymmärrettävää, koska ei pysty mitenkään ennakoimaan tulevia mielialoja. Järjellä minun on vaikea ymmärtää miksi ihmisten ennustettavuus olisi jotenkin merkittävä asia. Toisaalta en ymmärrä miksi sääennusteet kiinnostavat myöskään ihmisiä. Ihmisten tai sään osalta on niin turha laatia mitään skenaarioita, että itse en moiseen viitsi ryhtyä. Voin aina palata vaihtamaan vaatteet jos pukeudun "väärin".

Minä olen työskennellyt masentuneiden, skitsofrenisten, psykoottisten, maanisten ja autistien kanssa. Masennuspotilaat ovat ainoa ryhmä, jonka kanssa en osaa luonnostani toimia kitkatta. Tuo johtunee omasta vireestäni, jota voisi kuvailla lapsekkaan optimistiseksi ja aivan liian iloiseksi ja avoimeksi. Masentuneet eivät pidä keskimäärin masennuksen vastakohdasta nähtynä yhdessäkään ihmisessä . Kuntoutuvien masennuspotilaiden kanssa on sitten toinen homma kokonaan ja heillä ei ole aggressiivista halveksuntaa elämäniloa kohtaan.

Valtaosa diagnoosin saaneista on omaan silmääni ihan tavallista sakkia, ainoastaan mielenkiintoisempia kuin ei-sairaat keskimäärin. Minua kiinnostaa miksi joku näkee maailman niin, että muut pitävät sitä tapaa hulluna. Minua myös kiinnostaa se miten sen maailman näkevät. Ihan kaikkia en opi koskaan ymmärtämään, mutta lähes kaikkia opin.

Vaikeimmin hoidettavia ovat mielestäni minäkuvan tai oman olemassaolonsa kanssa painivat. On paljon helpompi oppia ymmärtämään miksi ja miten joku näkee maailman eri tavoin kuin muut verrattuna siihen miksi joku näkee itsensä niin hyvin erikoisella tavalla, kuten epätodellisena. Narsisti on vastakohta noille eksistentiaalikysymysten kanssa painiville. Narsismi on keskimäärin ainoa hulluuden muoto, jossa ei itse helposti tunnista olevansa hullu, ja jos joku sitä yrittää kertoa, niin kokevat sen kehumisena. Narsisti on myös ainoa, joka ei oikeastaan halua parantua, ei ainakaan alkuun. Narsistit ja psykopaatit ovat ainoita hulluja, jotka ovat syntyneet sellaisiksi ja sellaisina myös kuolevat. Osa saadaan kuntoutettua eämään jotenkin muiden kanssa, mutta osa vain teeskentele Osa on vain toisia, mutta todella usein jos on toista niin on myös sitä toistakin. Narsistit ja psykopaatit saattavat teeskennellä vuosia kaiken kohentumisen tilassaan.

Itse en ole hullu, en edes narsisti, psykopaatti tai autisti.  :)

I'm not crazy! My mother had me tested!!  

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Luulen että hullut pitävät minusta siksi, että en heitä yritä muuttaa tai parantaa, enkä pelkää heitä tai kohtele mitenkään muista poiketen.

Parantaminen on muiden puuhaa. Minä en muutenkaan tykkää korjata sellaista mikä ei ole rikki.  :)

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Vierailija

Rehellinen ja avoin kirjoitus. Luultavasti valtaosa "hulluista" tai mielenterveyskuntoutujista pyrkii tilanteesa salaamaan.

Joillan viiraa mutta silti tulee hyvin toimeen. Joku toinen on aina napit vastakkain. Net on kuitenkin persoonallisuuden ominaisuudet jotka määrittää kuinka hyvin tulee kenenkin kanssa toimeen.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
Rehellinen ja avoin kirjoitus. Luultavasti valtaosa "hulluista" tai mielenterveyskuntoutujista pyrkii tilanteesa salaamaan.

Joillan viiraa mutta silti tulee hyvin toimeen. Joku toinen on aina napit vastakkain. Net on kuitenkin persoonallisuuden ominaisuudet jotka määrittää kuinka hyvin tulee kenenkin kanssa toimeen.

Salaaminen huonontaa paranemisennustetta. Syytän taipumuksesta salailuun yhteiskuntaa, joka ei hyväksy mielen sairastumista. Syöpäpotilaita harva pelkää, vaikka osaa kiusaakin olla moisten seurassa. Se taas johtuu pelkääjän omista ongelmista.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

En minä tiedä oikeastaan voinko sanoa etten ole hullu. Minut erottaa oikeista hulluista luultavasti se, että osaan perustella erikoisen näkökulmani paremmin. :)

Nykyään taidetaan luokitella muutenkin hulluudet lähinnä haitan mukaan. Muuten uskovaisuus olisi ehdottomasti diagosoitava oireyhtymä. Kaikki me olemme hulluja, koska elämme hullulla tavalla hullussa maailmassa. =D

Vierailija

Joo, mummoja mummojen perään. Nothing is real.

Aina kun psykoosituttaa, kannattaa muistaa ettei ketään kiinnosta, niin kyllä ne kamerat katoavat aikanaan.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

... kirjoitti:
Miten salailu muk heikentäisi ennustetta?

Kyllä se kannattaa salata jos kykenee, nimittäin samaa kannattaa tehdä salailemattakin.

Tuo on ihan kokemukseni mukaan noin, ei millään kivitaulufaktalla. Jos vaikka masennuksen salaa, niin vahvistaa itselleen oman tilansa normaaliutta. Ei voi parantua jos ei tunnusta minkään olevan rikki.

Salailu sitä paitsi pahentaa yleistä stigmatisointia ja kulttuuri korjaantuu hitaammin, eli salaamalla pahennetaan muiden vastaavassa tilassa olevien asioita. Mielestäni mielenterveysongelmissa ei vain ole mitään salattavaa tai hävettävää.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

... kirjoitti:
Joo, mummoja mummojen perään. Nothing is real.

Aina kun psykoosituttaa, kannattaa muistaa ettei ketään kiinnosta, niin kyllä ne kamerat katoavat aikanaan.

Ilmeisesti mummoilla viittaat sellaiseen maatuskailuun. Tuo on hyvä neuvo koskien kameroita.

Joskus olen kysellyt sellistä mikkejä kaivavalta, että mitähän vittua luulet niillä kuunneltavan? Pieruja vai ajatuksia? Tarvitseeko ajatusten kuuntelemiseen fyysistä mikrofonia? Helpompaa on lopettaa itselleen ääneen puhuminen tai jotain.  =D

Usein terapiani auttaa oireisiin tuollaisissa tilanteissa. Ketään ei tosiaan kiinnosta.

Vierailija

Minijehova kirjoitti:
En minä tiedä oikeastaan voinko sanoa etten ole hullu. Minut erottaa oikeista hulluista luultavasti se, että osaan perustella erikoisen näkökulmani paremmin. :)

Kyllä sinä varsin hyvin itseäsi huijaat ja yrität uskotella muitakin.

Vierailija

Minijehova kirjoitti:

Joskus olen kysellyt sellistä mikkejä kaivavalta, että mitähän vittua luulet niillä kuunneltavan? Pieruja vai ajatuksia? Tarvitseeko ajatusten kuuntelemiseen fyysistä mikrofonia? Helpompaa on lopettaa itselleen ääneen puhuminen tai jotain.  =D

Usein terapiani auttaa oireisiin tuollaisissa tilanteissa. Ketään ei tosiaan kiinnosta.

Muta itse et ota samoja neuvoja vastaan vaan elät mielummin pää pilvissä.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10270

Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Kyllä sinä varsin hyvin itseäsi huijaat ja yrität uskotella muitakin.

Olen armottoman rehellinen itselleni. :)

Ei minun tarvitse uskotella iyselleni tai muille mitään. Ei minua haittaa jos joku ei osaa sisäistää uutta tietoa ja siksi pitää sen esittäjää hulluna. Noin on ollut kautta maailman sivu. Kuitenkin hulluus päätetään ihan muissa pöydissä ja muilla perusteilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat