Seuraa 
Viestejä363

Maailmalla liikkuu paljon tietoa, mutta täällä lienee Suomen asiantumus:

Siis: mikä on max promillemäärä mikä ihmisessä voi olla viinaa. Alan miehillä voinee olla lähellä 5%% verestä mitattuna, mutta onko jokin absoluuttinen määrä promilleja, mitä ihmiskeho ei voi ylittää.

Toinen kysymys liittyy käytön määrään, eli miksi viinan käytön runsaus mahdollistaa korkeammat promillet? Maksahan polttaa alkoholia x-määrän tunnissa, ja huhu kertoo, että se olisi vakio.

Mielestäni tässä on ristiriita, eli elimistö luultavasti tottuu alkoholiin, ja kun pitkään käyttää paljon, niin sietokyky nousee, eli elimistä hyväksyy suuremman määrän viinaa.

Jos maksa polttaa aina saman määrän viinaa tunnissa, pitäisi tuuri ja rapa juojan olla selvä samassa ajassa. Epäilen vahvasti.

Mielestäni homma toimii näin; jos juo paljon ja säännöllisesti, maksa polttaa nopeasti alkot pois ja aamulla on selvä, mutta jos juo harvoin, on aamulla humalassa.

Sitten on vielä käsite "humala-aste", eli joku tulee känniin pienestä määrästä alkoa ja toinen tarvitsee paljon enemmän.
Eli vaikuttaako alko eri tavalla eri ihmisiin, ja jos/kun niin mihin se perustuu.

Sivut

Kommentit (78)

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

loimulumo kirjoitti:
Maailmalla liikkuu paljon tietoa, mutta täällä lienee Suomen asiantumus:

Siis: mikä on max promillemäärä mikä ihmisessä voi olla viinaa. Alan miehillä voinee olla lähellä 5%% verestä mitattuna, mutta onko jokin absoluuttinen määrä promilleja, mitä ihmiskeho ei voi ylittää.

Toinen kysymys liittyy käytön määrään, eli miksi viinan käytön runsaus mahdollistaa korkeammat promillet? Maksahan polttaa alkoholia x-määrän tunnissa, ja huhu kertoo, että se olisi vakio.

Mielestäni tässä on ristiriita, eli elimistö luultavasti tottuu alkoholiin, ja kun pitkään käyttää paljon, niin sietokyky nousee, eli elimistä hyväksyy suuremman määrän viinaa.

Jos maksa polttaa aina saman määrän viinaa tunnissa, pitäisi tuuri ja rapa juojan olla selvä samassa ajassa. Epäilen vahvasti.

Mielestäni homma toimii näin; jos juo paljon ja säännöllisesti, maksa polttaa nopeasti alkot pois ja aamulla on selvä, mutta jos juo harvoin, on aamulla humalassa.

Sitten on vielä käsite "humala-aste", eli joku tulee känniin pienestä määrästä alkoa ja toinen tarvitsee paljon enemmän.
Eli vaikuttaako alko eri tavalla eri ihmisiin, ja jos/kun niin mihin se perustuu.

Humalatilaan täytyy totutella, teinityttö saattaa sammua jo promillen humalassa ja aikuinen riskirajakuluttava äijänköriläs joutuu tekemään töitä että pysyy hereillä 3 promillen humalaan asti, ilman asian mukaista harjoitusta. Viiteen asti tajuissaan pysyvä on jo melko kova ammattilainen. Ld50 arvo näyttää olevan rotalla 7060 mg/kg.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

Ymmärrettävästi näitä asioita ei hirveästi voi ihmisillä tutkia, mutta kyllä viidessä tajuissaan pysyy kokematonkin, kunhan vain muistaa kunnioittaa sekakäytön yleisiä periaatteita. Tietyillä stimulanteilla pystyy poistamaan humalasta lähes kaiken muun paitse sen alkoholin verestä.

Ei tule täältä suosituksia testata tuontyyppistä myrkyttymistä.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

En ole miettinyt mistä tuo tottuminen juovuksissa oloon johtuu mutta sen huomaa helposti itse lähes kaikki. Jos koittaa ottaa vaikkapa 3 päivää putkella keittoa. Kolmantena päivänä viina ei mene enää millään päähän, itse koittanut alkometriin puhallella niin jos ensimmäisenä päivänä hönkäisee 1.5 niin saattaa olla jo melko kovassa juhlakunnossa. Kolmantena päivänä vanhojen pohjille tiputeltu koskenkorva pullo saattaa nostaa promillet lähelle kolmea mutta olo on huonoa oloa lukuunottamatta lähes normaali.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

Nalle pUh kirjoitti:
En ole miettinyt mistä tuo tottuminen juovuksissa oloon johtuu mutta sen huomaa helposti itse lähes kaikki. Jos koittaa ottaa vaikkapa 3 päivää putkella keittoa. Kolmantena päivänä viina ei mene enää millään päähän, itse koittanut alkometriin puhallella niin jos ensimmäisenä päivänä hönkäisee 1.5 niin saattaa olla jo melko kovassa juhlakunnossa. Kolmantena päivänä vanhojen pohjille tiputeltu koskenkorva pullo saattaa nostaa promillet lähelle kolmea mutta olo on huonoa oloa lukuunottamatta lähes normaali.

Olen nähnyt tuota paljon, mutta en kokenut. Mikä lie pitkälle kehittynyt itsesuojeluvaisto tai mitä muuta nyt voi yli-ihmiseltä odottaa, mutta minä nukun selviämiseen asti. Olen harjoitellut isoillakin juomamäärillä, mutta ei onnistu.Toki toleranssia tulee niin, että se on muutaman vuoden juomattomanakin yhä merkittävä.

Oikein järkyttävällä juomisella saattaa jotain hönköistä, mutta koskaan ei esimerkiksi ajamisen kieltäviä lukuja.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

Siihen mistä määrästä alkoholia tulee humalaan vaikuttaa varmasti ainakin paino. Maksan alkoholin polttaminem ei ole kaikilla vakio vaan sen nähdään perustuvan painoon n. 1g/10kg/h. Tärkeässä roolissa on myös ruumiin nestepitoisuus joka hieman laskee vanhetessa ja tästä syystä vanhemmalla iällä alkoholi ei poistu elimistöstä enää yhtä tehokkaasti. Kuuleman mukaan naisilla on aivoissa enemmän rasvakudosta joka saa naaraan humaltumaan yleensä helpommin.

jaho
Seuraa 
Viestejä813

Maksakin oppii. Kovasti harjoitelleilla maksa poistaa alkoholia tuplanopeudella. Mutta rantojen miehillä maksa on jo heikentynyt niin paljon ettei tuo näille enää päde.

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

jaho kirjoitti:
Maksakin oppii. Kovasti harjoitelleilla maksa poistaa alkoholia tuplanopeudella. Mutta rantojen miehillä maksa on jo heikentynyt niin paljon ettei tuo näille enää päde.

Olisi mielenkiintoista nähdä jotain dataa väitteesi pohjalle. 😊

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

Nalle pUh kirjoitti:
jaho kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä jotain dataa väitteesi pohjalle. 😊

Minulla on tuosta vastaavaa anekdoottidataa. Minä tosin luulen että maksa ei varsinaisesti opi, vaan fyysisesti kasvaa.

Tunnen muutaman sarjarattijuopon, jotka osaavat laskea hämmästyttävän hyvin promillensa, mutta esim vankilatuomiosta aiheutunut 6kk juomattomuus näyttää heikentävän polttamista selvästi. Esimerkiksi 6 keppanaa ja pari desiä likööriä (20%) pitäisi pystyä polttamaan 12h lomalla, kunhan juo ne ansimmäisen 2h aikana, mutta puolen vuoden dokaustauko poistaa tuosta yhden tai kaksi olutta. 

Oikeaa dataa ei ole, mutta anekdootti + mekanismi (fyysinen kasvu) riittää minulle siihen, että pidän tuota hyvinkin mahdollisena. En varmana.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

Youtubesta saattaa löytyä ohje maksan koon koputusmittaamiseen. Tuolla voi mitata maksansa sinne päin. Tatuointikoneella merkkejä ja seuraa maksan koon vaihtelua.

Maksahan on varsin kova kasvamaan; jos maksasta leikkaa puolet pois, niin viikonlopun aikana palautuu mittoihinsa.  :)

loimulumo
Seuraa 
Viestejä363

Voin avautua sen verran, että jos tekee mieli, niin pitää jjuoda 3 kossua, 16-22 ja aamulla ei pilli  mene punaiselle. Olen miettinyt tätä ja yrittänyt ymmärtää.

Jos tempaisen 1,5 litraa viinaa illassa, niin jos lopetan ennen 22 niin aina aamulla on alle 0,5%%.

Olen humalassa jossain 1l kohdalla, ja silloin on mukavaa.

Taidan olla jokin alko friikki, kun viina ei tee tehtäväänsä.  Voiko olla , että viina toimii eri tavalla eri ihmisiin. Tai onko taas kyse jostain geneettisestä poikkeamasta.

Deimos
Seuraa 
Viestejä4484

Kovat kundit juovat Lasolia, Diesel 100 ynnä muita päihteitä. Heillä on jo yleensä aika paljon maksaläiskiä. Olen elämäni aikana tutustunut noihin rantojen miehiin. Promillemittaria heillä ei kyllä ole ollut käytössä

Itsellä eka päivä aina huonoin. Pisimillään olen kai juonut kuukauden, mutta vain olutta. Toka ja kolmas on mun ehdottomia suosikkeja, silloin meno on yleensä hyvä. Mittariin en paljoa silloin hönkinyt. Muutaman kerran ratissa, mutta silloinkin alle rajan. Eivät suostuneet kertomaan, kuinka hilkulla oli. Rattijuopumus on muuten sitten rikos. Teineille varoitus. Ja muillekin.

Sömnö:"Olkoon siis sopimus: jos sinä et häiritse minua, minäkään en häiritse sinua."
Eppur si muove !!!
A.N. Whitehead:Filosofia alkaa ihmettelystä. Ja lopulta, kun filosofinen ajattelu on tehnyt parhaansa, ihmettely jää jäljelle.
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Nalle pUh: Joskus tuntuu käyvän niin, että nallekarkkikin ylittää filosofina itseään pitävän henkilön ajatuksen.
Sakarjan aivopieru: Ateistin elämää hallitsee koko ajan Jumalfobia.

Deimos
Seuraa 
Viestejä4484

loimulumo kirjoitti:
Voin avautua sen verran, että jos tekee mieli, niin pitää jjuoda 3 kossua, 16-22 ja aamulla ei pilli  mene punaiselle. Olen miettinyt tätä ja yrittänyt ymmärtää.

Jos tempaisen 1,5 litraa viinaa illassa, niin jos lopetan ennen 22 niin aina aamulla on alle 0,5%%.

Taidan olla jokin alko friikki, kun viina ei tee tehtäväänsä.  Voiko olla , että viina toimii eri tavalla eri ihmisiin. Tai onko taas kyse jostain geneettisestä poikkeamasta.

Geenit ja loistava maksa.

Sömnö:"Olkoon siis sopimus: jos sinä et häiritse minua, minäkään en häiritse sinua."
Eppur si muove !!!
A.N. Whitehead:Filosofia alkaa ihmettelystä. Ja lopulta, kun filosofinen ajattelu on tehnyt parhaansa, ihmettely jää jäljelle.
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Nalle pUh: Joskus tuntuu käyvän niin, että nallekarkkikin ylittää filosofina itseään pitävän henkilön ajatuksen.
Sakarjan aivopieru: Ateistin elämää hallitsee koko ajan Jumalfobia.

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

Minijehova kirjoitti:
Youtubesta saattaa löytyä ohje maksan koon koputusmittaamiseen. Tuolla voi mitata maksansa sinne päin. Tatuointikoneella merkkejä ja seuraa maksan koon vaihtelua.

Maksahan on varsin kova kasvamaan; jos maksasta leikkaa puolet pois, niin viikonlopun aikana palautuu mittoihinsa.  :)

En suoranaisesti epäillyt etteikö näin olisi, saattoi ehkä vaikuttaa siltä mutta kyse oli vallan puhtaasta mielenkiinnosta. Itse ounastelin että johtuisiko se jotenkin juuri maksan regeneroitumisesta.

Herranjestas, ei ehkä nyt kuitenkaan vkl:ssa kasva puolet takaisin? 😳

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

loimulumo kirjoitti:

Mihin aikaan aamulla. Ja kuinka paljon painat?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10262

loimulumo kirjoitti:

Minulla on samoja piirteitä, mutta en juuri koskaan testaillut viinalla liian nopean juomiseni vuoksi. 8 keskiolutta menee minihiprakalla ja jossain 16 kohdalla tuntee itsensä aavistuksen päihtyneeksi. 24 jälkeen jo nukuttaa, mutta koskaan en ole saanut itseltäni muistia pois tai jalkoja alta. Herätessä olen aina ajokunnossa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat