Seuraa 
Viestejä6

Moi. Mulla on kemian tehtävä, jonka tehtävänato on seuraava:

"Tiedetään, että yksi mooli natriumhydroksidia neutraloi yhden moolin bentsoehappoa. Merkitse tämän perusteella näyteliuoksessa olleen bentsoehapon ainemäärä."

Olen jumittanut tässä tehtävässä jo pitkään. Osaisiko joku neuvoa minua, mitä minun kuuluisi tehdä?

Kommentit (12)

miilu
Seuraa 
Viestejä803

Käyttäjä13145 kirjoitti:
Moi. Mulla on kemian tehtävä, jonka tehtävänato on seuraava:

"Tiedetään, että yksi mooli natriumhydroksidia neutraloi yhden moolin bentsoehappoa. Merkitse tämän perusteella näyteliuoksessa olleen bentsoehapon ainemäärä."

Olen jumittanut tässä tehtävässä jo pitkään. Osaisiko joku neuvoa minua, mitä minun kuuluisi tehdä?

Auttaisiko tiedot bentsoehaposta. Näyttää olevan yksi OH-ryhmä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bentsoehappo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä13145
Seuraa 
Viestejä6

Minulla on tiedossa natriumhydroksidista V=0,009l ja c= 0,10 mol/l. Bentsoehaposta ei kumpaakaan (Vain massa, joka on 0,1096  g)  Voiko grammat muuntaa desilitroiksi  (0,001096) ja niistä litroiksi --> (0.001096) ja siten saada tietoon V? 

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10361

Minusta tuo kuulostaa epäilyttävän paljon laittomien huumeiden valmistamiselta. Tetäväksiannon salamyhkäisyys vain syventää efektiä. Minä suosittelen maistamista!  :)

Yleensä netistä löytää valmiin reseptin, joten pyörää ei tarvitse joka kerta keksiä itse uudestaan.  ;)

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1365

Käyttäjä13145 kirjoitti:
Minulla on tiedossa natriumhydroksidista V=0,009l ja c= 0,10 mol/l. Bentsoehaposta ei kumpaakaan (Vain massa, joka on 0,1096  g)  Voiko grammat muuntaa desilitroiksi  (0,001096) ja niistä litroiksi --> (0.001096) ja siten saada tietoon V? 

No sitten se on se c×V = 0.009l × 0.10 mol/l

Siinä on NaOH ainemäärä. Se on sama kun bentsoehapon.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1751

Minijehova kirjoitti:
Yleensä netistä löytää valmiin reseptin, joten pyörää ei tarvitse joka kerta keksiä itse uudestaan.  ;)

Niin tai harrastelijoiden räpellyksiä, joista ei todellisuudessa synny väitettyä ainetta kerrotulla menetelmällä tai ei kerrota epäpuhtauksista, joita  jää aineeseen, kun ei riittävää osaamista ole.

En osallistu enempää keskusteluun, joten turha kommentoida mitään.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10361

Tokilogi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Niin tai harrastelijoiden räpellyksiä, joista ei todellisuudessa synny väitettyä ainetta kerrotulla menetelmällä tai ei kerrota epäpuhtauksista, joita  jää aineeseen, kun ei riittävää osaamista ole.

En osallistu enempää keskusteluun, joten turha kommentoida mitään.

Nuo ovat testattavissa olevia asioita. Maistaminen ei suoraan ole ainoa tapa testata.  ;)

Väri, tuoksu, maku ja etenkin määrä (tilavuus ja massa) kertovat paljon onnistumisen asteesta.  =D

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10361

Yleisimmin käytetty onnistumisen perusindikaattori on ph. Jos lähtöaineita on oikea määrä, lopputuotetta oikea määrä ja ph on oikea, niin on jo syytä epäillä onnistuneensa.

Aktiivihiilellä ja muilla saa paikattua joissain määrin epäonnistumisia, jotka johtuvat useammin lähtöaineiden rajoittamisesta johtuvasta pakotuksesta luovuuteen kuin ammattitaidottomuudesta. Laitteistorajoitukset johtavat myös ajoittaisiin epäonnistumisiin. Siksi ei kannatakaan syntetisoida turhan vaikeita molekyylejä.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10361

Nämä vielä viitisenkymmentä vuotta sitten yleiset kaikille lapsille rakkaimmat joululahjat sisälsivät muuten melkoisen liudan nykyään rajoitettuja osia.

Maailma muuttuu, mutta ei aina parempaan suuntaan.

PPo
Seuraa 
Viestejä14502

Käyttäjä13145 kirjoitti:
Kiitos avusta! Sain laskut ratkaistua :) 

Ja @minijehova ehkä tällä kertaa olikin kyse vain lukion kemian laskuista, ei sen enempää ;D

Menikö seuraavasti?

Reaktio HB+OH-<—>B-+H20

Neutraalissa liuoksessa [H3O+]=10^(-7) mol/i

[B-]=1mol/V ja [HB]=(n-1)mol/V. Ka=6,3e(-5) mol/l

Massavaikutuksen laki —>

10^(-7)*1/V/(n-1)/V=Ka—>n=1+10^(-7)/6,3e(-5)=1,0015..=1 (mol)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat