Seuraa 
Viestejä931

Hitsasin viikonloppuna pitkästä aikaa, ja suurimman osan ilman maskia. No naamahan siinä paloi, iho kesii ja huuliherpes puhkesi kukkaan. Heikentääkö paikallinen UV säteily immuniteettiä paikallisesti, minkä vuoksi tuo herpes puhkesi juuri nyt ?

UV tuhoaa valkosoluja vai miten?

https://fi.treated.com/sukupuolitaudit/mikae-aiheuttaa-herpeksen-uudelle...

Kommentit (7)

MooM
Seuraa 
Viestejä7755

Vaikuttaa. Mulla tulee rakko ehkä viiden vuoden välien ja aina on tullut päivä siitä, kun olen ulkoillut keväisessä auringossa ja tuulessa. Jos vielä on stressiä alla, niin lisää todennäköisyyttä. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Minijehova
Seuraa 
Viestejä9778

MooM kirjoitti:
Vaikuttaa. Mulla tulee rakko ehkä viiden vuoden välien ja aina on tullut päivä siitä, kun olen ulkoillut keväisessä auringossa ja tuulessa. Jos vielä on stressiä alla, niin lisää todennäköisyyttä. 

Suojaisikohan D-vitamiini vai onkohan nollavaikutus lähempänä?

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä7755

Minijehova kirjoitti:
MooM kirjoitti:

En usko. Syön D-vitamiinia talvisin ja muutenkin ruokia, joista sitä saa. Joku huulirasva, jossa on uv-filtteri voisi toimia. Rakon kohta on muuten aina sama ja sen tulon tuntee kihelmöintinä. 

Mekanismia en tiedä. Itse virushan ei ole siinä iholla, vaan hermon toisessa päässä. 

"Ensitartunta ei tavallisesti aiheuta mitään oireita. Virus jää hermotumakkeeseen, kasvoilla tavallisimmin kolmoishermon juureen. Vilustuminen, auringon ultraviolettisäteily, voimakas henkinen kuormittuminen, kuukautiset, suun alueen toimenpiteet tai jokin muu syy voi saada viruksen aktivoitumaan, ja se siirtyy hermoa pitkin ihoon tai limakalvolle"

(https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00217 )

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

apassi
Seuraa 
Viestejä931

Herpes oli viimeeksi viime kesänä, ja sitä ennen varmaan 10 vuotta sitten viimeeksi. Siinä mielessä tuo vähän yllätti että tuli uudestaan nyt näinkin nopeasti.

Mikään ei ole varmaa, todennäköisyyksistä puhutaan, mutta silti puhkeaminen sopi niin hyvin tuohon hitsaussessioon ja naaman palamiseen.

Pitää käydä ostamassa järkevä maski millä pystyy työskentelemään jos taas joskus jotain touhuaa. Sormen päästäkin lähti pala rälläköidessä.

Hauskaa hommaa mutta isot riskit tämmöselle IT yrittäjälle, joka ei YEL:iin sijoita. =D

Deimos
Seuraa 
Viestejä3414

Herpes voi iskeä myös kai nenään ei aina huuleen?

Sömnö:"Olkoon siis sopimus: jos sinä et häiritse minua, minäkään en häiritse sinua."
Eppur si muove !!!
A.N. Whitehead:Filosofia alkaa ihmettelystä. Ja lopulta, kun filosofinen ajattelu on tehnyt parhaansa, ihmettely jää jäljelle.
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Nalle pUh: Joskus tuntuu käyvän niin, että nallekarkkikin ylittää filosofina itseään pitävän henkilön ajatuksen.

apassi
Seuraa 
Viestejä931

Deimos kirjoitti:
Herpes voi iskeä myös kai nenään ei aina huuleen?

Aikoinaan intissä kuumeilun yhteydessä puhkesti kitalakeen ja nieluun, ja oli muuten kipeä ja vittumainen. Ei siinä jäätelö kummempaa syöty.

Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1315

MooM kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
MooM kirjoitti:

En usko. Syön D-vitamiinia talvisin ja muutenkin ruokia, joista sitä saa. Joku huulirasva, jossa on uv-filtteri voisi toimia. Rakon kohta on muuten aina sama ja sen tulon tuntee kihelmöintinä. 

Mekanismia en tiedä. Itse virushan ei ole siinä iholla, vaan hermon toisessa päässä. 

"Ensitartunta ei tavallisesti aiheuta mitään oireita. Virus jää hermotumakkeeseen, kasvoilla tavallisimmin kolmoishermon juureen. Vilustuminen, auringon ultraviolettisäteily, voimakas henkinen kuormittuminen, kuukautiset, suun alueen toimenpiteet tai jokin muu syy voi saada viruksen aktivoitumaan, ja se siirtyy hermoa pitkin ihoon tai limakalvolle"

(https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00217 )

Pääosin auringon UV säteilystä tyssää jo orvasketeen mutta Pieni osa n.5% saattaa vaikuttaa verilihaan ja pintahermoihin asti.

En löytänyt mitään riittävän tarkkaa lähdettä väitteeni tueksi, mutta sen lisäksi että säteily tosiaan heikentää resistanssia, pintapuolisesti pienikin määrä läpipäässyttä säteilyä saattaisi vaikuttaa viruksen DNA:n rakenteeseen ja aktivoida sen.

Tai vaihtoehtoisesti virukset ovat tietoisia bakteerien quorum sensing järjestelmästä, ja tunnistavat epiteelisoluissa symbioosissa elävien bakteerejen uv-säteilyn aiheuttamat muutokset ja aktivoituvat sen takia. Mutuja tässä heittelen aikani kuluksi, niin ei ole aihetta pahoittaa kenenkään mieltä jos tuntuu hölynpölyltä. 😅

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat