Seuraa 
Viestejä1435

Todellakin, Concorden ensilennosta tulee tänään 50 vuotta.

Tuo puolen vuosisadan takainen tekniikan ihme, mutta taloudellinen katastrofi kuten kaikki Wanhan Euroopa suurprojektit, Kanaalitunneli ja nyt "superjumbo" A-380, joista talousviisaat jenkit varoittelivat ja ymmärsivät pysyä poissa.

Ei yhtää koneesta johtuvaa letaalia onnettomuutta noinkin eksoottisella tekniikalla ja 2,5 miljoonaa matkustajaa kolmessa tunnissa yli Atlantin.

Melkein harmittaa, että minulla olisi kerran ollut mahdollisuus lentää Concordella, jonka yhdensuunnan lippu maksoi yhdeksän tonnia, mutta jätin käyttämättä. Olin silloin päässyt Air Francen kultakorttitasolle ja ansainnut 120 000 mailipistettä, lensinhän jopa kahdeksan kertaa vuodessa jenkkeihin. AF sitten tarjosi mahdollisuutta lentää noilla pisteillä yhteen suuntaan Concordella Pariisista New Yorkiin ja takaisin "tavallisella" koneella.

Mutta, oli koulujen talviloman aika, helmikuu ja samoilla pisteillä pääsi koko nelihenkinen perheemme Los Angelesiin, valinta oli selvä, kävimme samantien Friscossa ja Las Vegasissakin, ainoa kerta kun oli kolme autoa, oma Alfa parkissa Helsingissä, vuokrattu parkissa Losin lentoasemalla ja kolmas vuokralla Vegasissa.

Elämän mäiskytystä, jota mukava muistella nyt wanhana takkatulen ääressä.

  • ylös 5
  • alas 5

Sivut

Kommentit (53)

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Voi jumankeikka tätä landepaukkujen kateutta!

Yrität kertoa jotain mielenkiintoista tiedettä/teknologiaa, josta omakohtaista kokemustakin,ei vain googlausta ja heti lentää sylki.

Ei siellä peräkammarissa olisi jotain urheilulehteä, voisit syventyä kykyjäsi vastaavaan?

  • ylös 2
  • alas 10
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jaho
Seuraa 
Viestejä1173

Dr No kirjoitti:
Voi jumankeikka tätä landepaukkujen kateutta!

Yrität kertoa jotain mielenkiintoista tiedettä/teknologiaa, josta omakohtaista kokemustakin,ei vain googlausta ja heti lentää sylki.

Ei siellä peräkammarissa olisi jotain urheilulehteä, voisit syventyä kykyjäsi vastaavaan?

Eihän tuossa ollut tekniikkaa tai tiedettä ollenkaan. Vain lyhyt matkakertomus jota oli täydennetty reilulla itsekehulla.

  • ylös 11
  • alas 1
Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Kiitokset majurille ensmmäisestä asiallisesta kommentista, jätetään nämä pahantahtoiset teinit omaan seuraansa, ei voi kapustalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Älkää odottako että vastaan, sääli ettei täällä voi facebookin tavoin laittaa estoon pelkkiä häirikköjä, se puhdistaisi keskustelua.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Laskutikulla todellakin, valmistuin tekusta 1968 ja laskutikku on perin tuttu. Eiväthän ne tietokoneet mitään osaa, nopeuttavat vain laskutoimituksia. Luotin enemmän koneisiin, joissa lentäjällä oli vaijerit, vaikkakin tehostimin, ohjaimiin ja pilotti osasi myös lentää, herra meitä varjele näiltä nykyisiltä nörteiltä kun tietokone tilttaa, AF:n Rion kone oli karmiva esimerkki.

penni
Seuraa 
Viestejä6496

Dr No kirjoitti:
Kiitokset majurille ensmmäisestä asiallisesta kommentista, jätetään nämä pahantahtoiset teinit omaan seuraansa, ei voi kapustalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Älkää odottako että vastaan, sääli ettei täällä voi facebookin tavoin laittaa estoon pelkkiä häirikköjä, se puhdistaisi keskustelua.

Sinähän vastasit jo. Aika kultaa muistot papparainen. Onhan se jotain, että on edes muistot.

Silence is golden, duct tape is silver.

Vierailija

Dr No kirjoitti:
Laskutikulla todellakin, valmistuin tekusta 1968 ja laskutikku on perin tuttu. Eiväthän ne tietokoneet mitään osaa, nopeuttavat vain laskutoimituksia. Luotin enemmän koneisiin, joissa lentäjällä oli vaijerit, vaikkakin tehostimin, ohjaimiin ja pilotti osasi myös lentää, herra meitä varjele näiltä nykyisiltä nörteiltä kun tietokone tilttaa, AF:n Rion kone oli karmiva esimerkki.

Lento-onnettomuidet ovatkin lisääntynyt huolestuttavasti vuosi vuodelta. Mahotonta meininkiä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä16972

Dr No kirjoitti:
Voi jumankeikka tätä landepaukkujen kateutta!

Yrität kertoa jotain mielenkiintoista tiedettä/teknologiaa, josta omakohtaista kokemustakin,ei vain googlausta ja heti lentää sylki.

Ei siellä peräkammarissa olisi jotain urheilulehteä, voisit syventyä kykyjäsi vastaavaan?

Ehkä ei välttämättä niinkään kateutta per se, vaan närkästystä väittämiesi henkilökohtaisten saavutustesi värittämisestä suoranaisiin valheisiin asti, sanotaanko puolet pois - tai no -ehkä se on liioittelua, hyvä jos 1/4 jutuistasi pitävät kutinsa.

”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä16972

Dr No kirjoitti:
Kiitokset majurille ensmmäisestä asiallisesta kommentista, jätetään nämä pahantahtoiset teinit omaan seuraansa, ei voi kapustalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Älkää odottako että vastaan, sääli ettei täällä voi facebookin tavoin laittaa estoon pelkkiä häirikköjä, se puhdistaisi keskustelua.

Liikuttavaa tuo reaktiosi, mutta ihkut väärää tietoa (kuten useimpien majurin juttujen status osoittautuu olevan), Concordien suunnittelussa käytettiin compuuttereita, vaan ensimmäisten Saturn V kehityksessä ei, siinä sinulle masturboimisen aihetta!

”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”

Kontra1
Seuraa 
Viestejä7433

Olikohan se Concordella matkustaminen ihan järkevää hommaa?

Concorde hori matkalennolla kerosiina 22600 kg/h. Kerosiinin  lämpöarvo 43 MJ/kg.

(22600 kg/3600s) x 43xMWs/kg = 270 MW . Se on yli puolet Loviisan reaktorin 500 MW:in tehosta.

Jakob
Seuraa 
Viestejä2384

Ertsu kirjoitti:
Venäläisillä on tuo TU-160 pmmikone, mutta matkustajaversiota siitä ei ilmeisesti ole?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160

Concordea vastaava venäläinen Putolev-matkustajakone oli TU-144.

TU-144 tipahti Pariisissa 1973, Concorde vuonna 2000. Onnettomuuspaikkojen väli on vain noin 5 kilometriä mikä on "hauska" sattuma.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä11122

Kontra1 kirjoitti:
Olikohan se Concordella matkustaminen ihan järkevää hommaa?

Concorde hori matkalennolla kerosiina 22600 kg/h. Kerosiinin  lämpöarvo 43 MJ/kg.

(22600 kg/3600s) x 43xMWs/kg = 270 MW . Se on yli puolet Loviisan reaktorin 500 MW:in tehosta.

Ruotsinlaiva kuluttaa noin 2 kuutiometriä raskasta polttoöljyä tunnissa. Concorde siis kymmenkertaisesti. Ei ole nykyaikana paikkaa tuollaiselle koneelle. Sehän käy vaan taivaalla polttamassa valtavan määrän kerosiiniä. Samalla siirtyy muutama hullu ihminen paikasta toiseen.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Ettekös te pervot pikkuhomot pennit ja pippelit voisi mennä nyt nukkumaan, mami antaa tisukkaa ja kiroaa ettei ukko ymmärtänyt käyttää ehkäisyä.

Ja me muut, asiakeskustelu jatkukoon.

Deimos
Seuraa 
Viestejä14230

Dr No kirjoitti:
Ettekös te pervot pikkuhomot pennit ja pippelit voisi mennä nyt nukkumaan, mami antaa tisukkaa ja kiroaa ettei ukko ymmärtänyt käyttää ehkäisyä.

Ja me muut, asiakeskustelu jatkukoon.

Huumorin puutteesta sinua ei ainakaan voi syyttää :-) Repesin totaalisesti.

Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Deimos
Seuraa 
Viestejä14230

Toisaalta, haukut muita homoiksi sun muuta, joten luuetko että muut siitä tykkäävät. Ettei vain kysessä ole proktio itsetäsi?

Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat