Concorde 50 v - Wanhan Euroopan teknologian voimannäyte
Concorde 50 v - Wanhan Euroopan teknologian voimannäyte
/tiede.fi/s3fs-public/discussion_topic_image/img_7624.jpg?itok=Izd4BHpY)
Todellakin, Concorden ensilennosta tulee tänään 50 vuotta.
Tuo puolen vuosisadan takainen tekniikan ihme, mutta taloudellinen katastrofi kuten kaikki Wanhan Euroopa suurprojektit, Kanaalitunneli ja nyt "superjumbo" A-380, joista talousviisaat jenkit varoittelivat ja ymmärsivät pysyä poissa.
Ei yhtää koneesta johtuvaa letaalia onnettomuutta noinkin eksoottisella tekniikalla ja 2,5 miljoonaa matkustajaa kolmessa tunnissa yli Atlantin.
Melkein harmittaa, että minulla olisi kerran ollut mahdollisuus lentää Concordella, jonka yhdensuunnan lippu maksoi yhdeksän tonnia, mutta jätin käyttämättä. Olin silloin päässyt Air Francen kultakorttitasolle ja ansainnut 120 000 mailipistettä, lensinhän jopa kahdeksan kertaa vuodessa jenkkeihin. AF sitten tarjosi mahdollisuutta lentää noilla pisteillä yhteen suuntaan Concordella Pariisista New Yorkiin ja takaisin "tavallisella" koneella.
Mutta, oli koulujen talviloman aika, helmikuu ja samoilla pisteillä pääsi koko nelihenkinen perheemme Los Angelesiin, valinta oli selvä, kävimme samantien Friscossa ja Las Vegasissakin, ainoa kerta kun oli kolme autoa, oma Alfa parkissa Helsingissä, vuokrattu parkissa Losin lentoasemalla ja kolmas vuokralla Vegasissa.
Elämän mäiskytystä, jota mukava muistella nyt wanhana takkatulen ääressä.
Sivut
Entinen keskiluokkainen kerskailee jälleen...
Silence is golden, duct tape is silver.
Voi jumankeikka tätä landepaukkujen kateutta!
Yrität kertoa jotain mielenkiintoista tiedettä/teknologiaa, josta omakohtaista kokemustakin,ei vain googlausta ja heti lentää sylki.
Ei siellä peräkammarissa olisi jotain urheilulehteä, voisit syventyä kykyjäsi vastaavaan?
Eihän tuossa ollut tekniikkaa tai tiedettä ollenkaan. Vain lyhyt matkakertomus jota oli täydennetty reilulla itsekehulla.
Suunniteltiin muuten laskutikulla ilman tietokoneita tuo Concorde.
Kiitokset majurille ensmmäisestä asiallisesta kommentista, jätetään nämä pahantahtoiset teinit omaan seuraansa, ei voi kapustalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Älkää odottako että vastaan, sääli ettei täällä voi facebookin tavoin laittaa estoon pelkkiä häirikköjä, se puhdistaisi keskustelua.
Laskutikulla todellakin, valmistuin tekusta 1968 ja laskutikku on perin tuttu. Eiväthän ne tietokoneet mitään osaa, nopeuttavat vain laskutoimituksia. Luotin enemmän koneisiin, joissa lentäjällä oli vaijerit, vaikkakin tehostimin, ohjaimiin ja pilotti osasi myös lentää, herra meitä varjele näiltä nykyisiltä nörteiltä kun tietokone tilttaa, AF:n Rion kone oli karmiva esimerkki.
Sinähän vastasit jo. Aika kultaa muistot papparainen. Onhan se jotain, että on edes muistot.
Silence is golden, duct tape is silver.
Lento-onnettomuidet ovatkin lisääntynyt huolestuttavasti vuosi vuodelta. Mahotonta meininkiä.
Ehkä ei välttämättä niinkään kateutta per se, vaan närkästystä väittämiesi henkilökohtaisten saavutustesi värittämisestä suoranaisiin valheisiin asti, sanotaanko puolet pois - tai no -ehkä se on liioittelua, hyvä jos 1/4 jutuistasi pitävät kutinsa.
”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”
Kuvitteleekohan tuo seniili ettei hänen lisäkseen löydy netistä kateuden aiheita?
Silence is golden, duct tape is silver.
Venäläisillä on tuo TU-160 pmmikone, mutta matkustajaversiota siitä ei ilmeisesti ole?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160
Siis pommikone. Muokkaustoiminto ei toimi.
Liikuttavaa tuo reaktiosi, mutta ihkut väärää tietoa (kuten useimpien majurin juttujen status osoittautuu olevan), Concordien suunnittelussa käytettiin compuuttereita, vaan ensimmäisten Saturn V kehityksessä ei, siinä sinulle masturboimisen aihetta!
”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”
Olikohan se Concordella matkustaminen ihan järkevää hommaa?
Concorde hori matkalennolla kerosiina 22600 kg/h. Kerosiinin lämpöarvo 43 MJ/kg.
(22600 kg/3600s) x 43xMWs/kg = 270 MW . Se on yli puolet Loviisan reaktorin 500 MW:in tehosta.
jatkoa edellissenn kommenttiini 14
Kun ottaa vielä huomioon, että Concordeen mahtui vain 128 -144 matkustajaa.
Concordea vastaava venäläinen Putolev-matkustajakone oli TU-144.
TU-144 tipahti Pariisissa 1973, Concorde vuonna 2000. Onnettomuuspaikkojen väli on vain noin 5 kilometriä mikä on "hauska" sattuma.
Ruotsinlaiva kuluttaa noin 2 kuutiometriä raskasta polttoöljyä tunnissa. Concorde siis kymmenkertaisesti. Ei ole nykyaikana paikkaa tuollaiselle koneelle. Sehän käy vaan taivaalla polttamassa valtavan määrän kerosiiniä. Samalla siirtyy muutama hullu ihminen paikasta toiseen.
Ettekös te pervot pikkuhomot pennit ja pippelit voisi mennä nyt nukkumaan, mami antaa tisukkaa ja kiroaa ettei ukko ymmärtänyt käyttää ehkäisyä.
Ja me muut, asiakeskustelu jatkukoon.
Huumorin puutteesta sinua ei ainakaan voi syyttää :-) Repesin totaalisesti.
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Toisaalta, haukut muita homoiksi sun muuta, joten luuetko että muut siitä tykkäävät. Ettei vain kysessä ole proktio itsetäsi?
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Sivut