Seuraa 
Viestejä1044

Todellakin, Concorden ensilennosta tulee tänään 50 vuotta.

Tuo puolen vuosisadan takainen tekniikan ihme, mutta taloudellinen katastrofi kuten kaikki Wanhan Euroopa suurprojektit, Kanaalitunneli ja nyt "superjumbo" A-380, joista talousviisaat jenkit varoittelivat ja ymmärsivät pysyä poissa.

Ei yhtää koneesta johtuvaa letaalia onnettomuutta noinkin eksoottisella tekniikalla ja 2,5 miljoonaa matkustajaa kolmessa tunnissa yli Atlantin.

Melkein harmittaa, että minulla olisi kerran ollut mahdollisuus lentää Concordella, jonka yhdensuunnan lippu maksoi yhdeksän tonnia, mutta jätin käyttämättä. Olin silloin päässyt Air Francen kultakorttitasolle ja ansainnut 120 000 mailipistettä, lensinhän jopa kahdeksan kertaa vuodessa jenkkeihin. AF sitten tarjosi mahdollisuutta lentää noilla pisteillä yhteen suuntaan Concordella Pariisista New Yorkiin ja takaisin "tavallisella" koneella.

Mutta, oli koulujen talviloman aika, helmikuu ja samoilla pisteillä pääsi koko nelihenkinen perheemme Los Angelesiin, valinta oli selvä, kävimme samantien Friscossa ja Las Vegasissakin, ainoa kerta kun oli kolme autoa, oma Alfa parkissa Helsingissä, vuokrattu parkissa Losin lentoasemalla ja kolmas vuokralla Vegasissa.

Elämän mäiskytystä, jota mukava muistella nyt wanhana takkatulen ääressä.

Sivut

Kommentit (53)

Dr No
Seuraa 
Viestejä1044

Voi jumankeikka tätä landepaukkujen kateutta!

Yrität kertoa jotain mielenkiintoista tiedettä/teknologiaa, josta omakohtaista kokemustakin,ei vain googlausta ja heti lentää sylki.

Ei siellä peräkammarissa olisi jotain urheilulehteä, voisit syventyä kykyjäsi vastaavaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jaho
Seuraa 
Viestejä816

Dr No kirjoitti:
Voi jumankeikka tätä landepaukkujen kateutta!

Yrität kertoa jotain mielenkiintoista tiedettä/teknologiaa, josta omakohtaista kokemustakin,ei vain googlausta ja heti lentää sylki.

Ei siellä peräkammarissa olisi jotain urheilulehteä, voisit syventyä kykyjäsi vastaavaan?

Eihän tuossa ollut tekniikkaa tai tiedettä ollenkaan. Vain lyhyt matkakertomus jota oli täydennetty reilulla itsekehulla.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1044

Kiitokset majurille ensmmäisestä asiallisesta kommentista, jätetään nämä pahantahtoiset teinit omaan seuraansa, ei voi kapustalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Älkää odottako että vastaan, sääli ettei täällä voi facebookin tavoin laittaa estoon pelkkiä häirikköjä, se puhdistaisi keskustelua.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1044

Laskutikulla todellakin, valmistuin tekusta 1968 ja laskutikku on perin tuttu. Eiväthän ne tietokoneet mitään osaa, nopeuttavat vain laskutoimituksia. Luotin enemmän koneisiin, joissa lentäjällä oli vaijerit, vaikkakin tehostimin, ohjaimiin ja pilotti osasi myös lentää, herra meitä varjele näiltä nykyisiltä nörteiltä kun tietokone tilttaa, AF:n Rion kone oli karmiva esimerkki.

penni
Seuraa 
Viestejä5145

Dr No kirjoitti:
Kiitokset majurille ensmmäisestä asiallisesta kommentista, jätetään nämä pahantahtoiset teinit omaan seuraansa, ei voi kapustalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Älkää odottako että vastaan, sääli ettei täällä voi facebookin tavoin laittaa estoon pelkkiä häirikköjä, se puhdistaisi keskustelua.

Sinähän vastasit jo. Aika kultaa muistot papparainen. Onhan se jotain, että on edes muistot.

JepajeeMerlinmikälie
Seuraa 
Viestejä2505

Dr No kirjoitti:
Laskutikulla todellakin, valmistuin tekusta 1968 ja laskutikku on perin tuttu. Eiväthän ne tietokoneet mitään osaa, nopeuttavat vain laskutoimituksia. Luotin enemmän koneisiin, joissa lentäjällä oli vaijerit, vaikkakin tehostimin, ohjaimiin ja pilotti osasi myös lentää, herra meitä varjele näiltä nykyisiltä nörteiltä kun tietokone tilttaa, AF:n Rion kone oli karmiva esimerkki.

Lento-onnettomuidet ovatkin lisääntynyt huolestuttavasti vuosi vuodelta. Mahotonta meininkiä.

En välitä sanoa itseäni minimalistiksi, koska en tarvitse sellaista identiteettiä.
- Janni Jalo

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11436

Dr No kirjoitti:
Voi jumankeikka tätä landepaukkujen kateutta!

Yrität kertoa jotain mielenkiintoista tiedettä/teknologiaa, josta omakohtaista kokemustakin,ei vain googlausta ja heti lentää sylki.

Ei siellä peräkammarissa olisi jotain urheilulehteä, voisit syventyä kykyjäsi vastaavaan?

Ehkä ei välttämättä niinkään kateutta per se, vaan närkästystä väittämiesi henkilökohtaisten saavutustesi värittämisestä suoranaisiin valheisiin asti, sanotaanko puolet pois - tai no -ehkä se on liioittelua, hyvä jos 1/4 jutuistasi pitävät kutinsa.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11436

Dr No kirjoitti:
Kiitokset majurille ensmmäisestä asiallisesta kommentista, jätetään nämä pahantahtoiset teinit omaan seuraansa, ei voi kapustalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Älkää odottako että vastaan, sääli ettei täällä voi facebookin tavoin laittaa estoon pelkkiä häirikköjä, se puhdistaisi keskustelua.

Liikuttavaa tuo reaktiosi, mutta ihkut väärää tietoa (kuten useimpien majurin juttujen status osoittautuu olevan), Concordien suunnittelussa käytettiin compuuttereita, vaan ensimmäisten Saturn V kehityksessä ei, siinä sinulle masturboimisen aihetta!

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Olikohan se Concordella matkustaminen ihan järkevää hommaa?

Concorde hori matkalennolla kerosiina 22600 kg/h. Kerosiinin  lämpöarvo 43 MJ/kg.

(22600 kg/3600s) x 43xMWs/kg = 270 MW . Se on yli puolet Loviisan reaktorin 500 MW:in tehosta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat