Seuraa 
Viestejä1068

YLE pohtii aihetta kirjoituksessaan:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/02/28/ydinkayttoiset-polynimurit-tule...

Kirjoituksessa mainitaan professori Osmo A Wiio, TM:n perustaja ja "Wiion lait".

Olipa aikoinaan (2003-2008 ensimmäinen artikkeli ilmailutoimittaja Ari Harengon kanssa jo 1989) TM:n tiedekirjoittajana suoraan päätoimittajan alaisuudessa toimiessani kunnia saada maininta myös Wiiolta.

Kävin aina suunnittelemassa uuden juttuni yksityiskohtia TM:n toimituksessa, alkuun istuimme neuvotteluhuoneessa kolmestaan, päätoimittaja Martti Merilinna ja edesmennyt toimituspäällikkö Kari Toivonen, myöhemmin Merilinna useinkaan ei kiireiltään ehtinyt ja Kari tilasi varmuuden vuoksi aina kolme viinerikahvia. Kun päätoimittajaa ei kuulunut, hän kohteliaasti tarjosi kolmatta viineriä minulle ja kun kieltäydyin, kääri sen huolellisesti lautasliinaan iltapäiväkahvia varten.

Kerran Merilinna pyyhälsi neukkariin, ohjasi minut päätoimittajan hienoon kulmahuoneeseen ja osotti tietokonettaan, "Tuossa, kirjoita toinen pääkirjoitus, aikaa viisi minuuttia". Tein työtä käskettyä, oli hienoa saada nimensä pääkirjoitussivulle päätoimittajan kanssa.

No niin, tämän sivupolun jälkeen otsikon aiheeseen, kerran Kari huolellisesti ympärilleen vilkuillen ettei kukaan muu kuulisi, alensi ääntään ja paljasti "Osmo on ankara kirjoittajien virheille, tiedoksesi, hän ei ole koskaan sanonut pahaa sanaa sinun jutuistasi". Se oli paras kunnianosoitus koskaan.

Kari tapasi saattaa minut ulos asti, että pääsi tupakalle terassille. Tupakka eli keuhkosyöpä miehen sitten muutaman vuoden päästä veikin. Merilinna puolusti minua viimeiseen päiväänsä ennen eläkkeelle lähtöään, vielä pari viikkoa ennenkuin uusi pt Veli-Matti Honkanen tylyllä viestillä "H", emme enää tarvitse autojuttujasi emmekä muutakaan, hyvää jatkoa"heitti ulos, Martti kirjoitti "Tilaa on vähän, mutta sinun juttusi mahtuvat aina, kaikki kirjoittamasi julkaistaan". Olin Honkasen viestin saadessani tekemässä jo hyväksyttyä juttua Teslasta Bewerly Hills' issä Losissa.

Nyt joku kateellinen Vittulanjängän kylähullu taas syyttää minua itsekehusta. Anti olla!

Kommentit (6)

wisti
Seuraa 
Viestejä14566

Miten sinua itsekehusta voisi syyttää? Sinähän kerroit vain totuuden.
Kyllä minuakin kehuttiin kerran oikein olan takaa, mutta sitten paljastui, että suitsuttaja oli sekoittanut minut johonkin toiseen. Kyllä semmoinen panee pistelemään vihaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
JepajeeMerlinmikälie
Seuraa 
Viestejä2605

Minäkin sain esseestäni kerran kympit kun kerroin tarinan pikkupoikien kuulennosta. Se oli variaatio eräästä lasten elokuvasta, joten en ottanut vuolaita kehuja opettajalta vastaan kovinkaan hyvin. Kaiken lisäksi hänen mielestään minusta olisi pitänyt tulla sen tähden kirjailija ja äippä se vasta innostuikin, jonka jälkeen jokaiseen tekstiini puututtiin suurennuslasein. Siihen loppuikin minun intoni. Äiti odotti minulta suuria sillä olin osoittanut älykkyyteni jo varhain, mutta kerta toisensa jälkeen petin hänet kyvyttömyydelläni täyttää odotukset. Edes hänen itsemurhansa uhalla en noussut arvolleni sopivalle tasolle.

Sääli.

En välitä sanoa itseäni minimalistiksi, koska en tarvitse sellaista identiteettiä.
- Janni Jalo

Dr No
Seuraa 
Viestejä1068

Noin, moni on lapsena lupaava, äiti sanoi niin.

Harvat mussukat kuitenkin pääsevät ilman suhteita valtamedioihin.

Silkkaa tuuria minullakin, tyrkytin itseäni juuri kun lehteä oli moitittu yksipuolisuudesta. Päätoimittaja ja toimituspäällikkö kiittivär vedet silmissä kun lupauduin kirjoittajaksi.

Näin voi flaksi käydä köyhälläkin.

Haamu
Seuraa 
Viestejä713

Dr No kirjoitti:
Niinpä niin, aloitat aiheen, tulevaisuuden ennustaminen ja ainoat vastineet tulevat näiltä jo aloituksessa mainituilta, herjaa kirjoittajaa kohtaan.

Masentavaa.

Kirjoitit kohtuullisen pitkän avauksen, jossa et sanallakaan onnistunut tarttumaan valitsemasi otsikon aiheeseen. Luennoit jälleen kerran omasta elämästäsi, tarjoamatta mitään hedelmällistä alustusta keskustelulle. Minä ainakaan en edes tiedä, mistä haluaisit keskustella. Siitä itsestäänselvyydestä, että ennustaminen on hankalaa?

Ei tällaisella aloituksesta kannata ihmetellä, jos keskustelu suuntautuu sinuun, ethän itsekään muusta kirjoittanut.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat