Seuraa 
Viestejä59

Paljonkohan mahtaa olla ilman lämpötilaero esim. lentokoneen tai tuulivoimalan yksittäisen siiven eri puolilla, lähellä siiven pintaa? Ilmanhan pakkautuu kasaan ja vastaavasti harvenee toisella puolella siipeä. Mietin lähinnä, miten Carnot'n lämpövoimakoneteoreema istuisi siiven hyötysuhteeseen lämpötilaerojen kautta, ja sen tekemään työhön.

Kommentit (1)

cotton
Seuraa 
Viestejä59

Betz:n teoreema antaa tuuliturbiineille teoreettisen maksimin 59% tuulen kineettisestä energiasta akselitehoksi.
Hän on laskenut tämän jotenkin virtauksista, ennen ja jälkeen siiven. Mutta jotenkin tähän täytyy liittyä kaasun joustavuus ja termodynamiika. Verrattuna nesteessä olevaan potkuriin tai turbiiniin, jonka hyötysuhde voi olla lähes 100 % .

Mielenkiintoiseksi menee jos ajatellaan tuuliturbiini lämpövoimakoneen turbiiniin. Braytonin kierto lämpövoimakoneelle lasketaan massoina, joka sinällään voisi sopia tuuliturbiineillekin. Mut lämpötilat kiinnostaisi ja samaiset ilmiöt taitaa esiintyä myös lentokoneen siiven pinnoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat