Sivut

Kommentit (299)

MooM
Seuraa 
Viestejä9618

Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Lähempänä sikaa kuin leijonaa. Sen päälle sitten yksilöllinen vaihtelu metaboliassa. Siinä perimällä ja suoliston mikrobiotalla lienee suurin vaikutus.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5440

Jospa on niin, että ihmisten kehitys eläimestä ihmiseksi ei olekaan kaikilla ihmisillä samassa vaiheessa? Eli ruokavalio osoittaa missä vaiheessa pedosta kasvissyöjäksi kukakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minijehova
Seuraa 
Viestejä15428

Minä pidän enemmän karhuun vertauksesta, vaikka toki sikakin on liki.

Jos pitää arvailla mikä ruoka aivot turvotti näihin mittoihin lyhyehkössä ajassa, niin veikkaukseni kohdistuu meribuffettiin ja maitoon. Merellisistä sanoisin äyriäisten ja mädin olevan oleellisia tekijöitä. 

Meri ei sitten poissulje järviä ja jokia mitenkään. :)

MJ

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15428

Kontra1 kirjoitti:
Jospa on niin, että ihmisten kehitys eläimestä ihmiseksi ei olekaan kaikilla ihmisillä samassa vaiheessa? Eli ruokavalio osoittaa missä vaiheessa pedosta kasvissyöjäksi kukakin on.

Samoja elukoita kaikki, enkä jaksa mihinkään lineaariseen liikkumiseenkaan uskoa.

Jos joku sietää paremmin rasvaista lihaa, niin hänessä saattaa olla suurempi osuus neandertalia seassa., joilla luulen olleen mammuttia pakkasessa vakiolihana.

Intiaanit ovat ainoita jotka kestää maissia lihomatta. Denisovilta voisi tulla minun hiilihydraateilla käyvä konetyyppi ja floresinihmistä tahtoisin pitää kolibrin kaltaisena mesisiepparina, joka eli hyvin pelkillä hedelmillä ja pähkinöillä.

MJ

wisti
Seuraa 
Viestejä14793

Dr No kirjoitti:
Niin, kaikenlaisia Aristoteleen teorioita sitä on, joillakin ruoka on osa ideologiaa, mutta nykyaikainen kokeellinen eli Galileolainen tiede tässä todistaa sen mikä tiedetään muutenkin:

Kehitysopillisesti ihminen on raadonsyöjä.

Ei leijonakaan heinää popsi ja on savannin kuningas.

Onhan se noinkin. Toisaalta k***u ( vältän nimen lausumista, koska se manaa metsän kultaisen omenan paikalle) syö lihaa ja myös marjoja ja on silti metsien kuningas!
On kyllä vaikea sanoa, mitä muslimeja sättivä heteromies voi syödä. Pitäisikö siis ottaa mallia leijonasta, joka on savannien kuningas, k***sta, joka on metsien kuningas, vai hevosesta, jonka uljautta kukaan ei kiistä!

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

MooM,

Alkuun ihminen oli raadonsyöjä, siksi meillä mm. on hygieenisiin nykyoloihin aivan liian voimakas vatsahappo, josta minäkin kärsin ja syön 30 mg päivässä happoblokkaajaa jo vuosia.

Saattoihan alkuihminen jos ei heikoin kynsin/hampain ja surkein voimin ehtinyt raadollekaan ennen hyeenoita ja korppikotkia, mursia hedelmänkin ja sai vatsavaivoja.

Tuo sekasyöjä on keksitty vain koska raadonsyöjä kuulostaa niin pahalta.

Tuon svenskin kokemus todistaa asian, luonnollinen ateria tervehdytti.

apassi
Seuraa 
Viestejä1100

Jos haluaa elää pitkään, ja boostata vuosia ruokavaliolla, on parasta mennä käymään vanhainkodissa. Ei siellä ne järjessä olevat ole syöneet mäkissä, vaan lähes poikkeuksetta ruokavalio on ollut hyvin tiukkaa, oman maan ituja maaseudulla ja lihaa vain kun sitä on ollut saatavailla.
Ei ihan mätsää tän porukan "analyyseihin".

Kyllä ilman hiilaria toimeen tulee, mutta siihen olemiseen se elämä sit jääkin. Liikuntaan lihas tarvii hiilaria, mieluiten sokeria niin jaksaa pidempään. Tietysti riippuu tekeekö jotain mammajumppaa, vai painitaanko maksimisykkeillä.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15428

Dr No kirjoitti:
MooM,

Alkuun ihminen oli raadonsyöjä, siksi meillä mm. on hygieenisiin nykyoloihin aivan liian voimakas vatsahappo, josta minäkin kärsin ja syön 30 mg päivässä happoblokkaajaa jo vuosia.

Saattoihan alkuihminen jos ei heikoin kynsin/hampain ja surkein voimin ehtinyt raadollekaan ennen hyeenoita ja korppikotkia, mursia hedelmänkin ja sai vatsavaivoja.

Tuo sekasyöjä on keksitty vain koska raadonsyöjä kuulostaa niin pahalta.

Tuon svenskin kokemus todistaa asian, luonnollinen ateria tervehdytti.

Yksi ihminen ei tietysti todista mitään. Minä siedän ja hyödynnän sokeria paremmin kuin kukaan näkemäni, vaikka yleistäen kaikki lapset vaikuttaa olevan samanlaisia.

Mielestäni meillä ei ole mitään raadonsyöjän ominaisuuksia. Vatsahapot, näppärät sormet ja tarkka monivärinen stereonäkö viittaisivat ehdottomasti hyönteissyöjään. Myös kuulo ja haju tuntuvat olevan viritettyjä hyönteisten napsimiseen.

MJ

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15428

apassi kirjoitti:
Jos haluaa elää pitkään, ja boostata vuosia ruokavaliolla, on parasta mennä käymään vanhainkodissa. Ei siellä ne järjessä olevat ole syöneet mäkissä, vaan lähes poikkeuksetta ruokavalio on ollut hyvin tiukkaa, oman maan ituja maaseudulla ja lihaa vain kun sitä on ollut saatavailla.
Ei ihan mätsää tän porukan "analyyseihin".

Kyllä ilman hiilaria toimeen tulee, mutta siihen olemiseen se elämä sit jääkin. Liikuntaan lihas tarvii hiilaria, mieluiten sokeria niin jaksaa pidempään. Tietysti riippuu tekeekö jotain mammajumppaa, vai painitaanko maksimisykkeillä.

Olen työskennellyt paljon mummojen kanssa ja kokemukseni mukaan läski ja juurekset ovat kuuluneet ruokavalioon vahvoina.

Vanhentuessa metabolia muuttuu ja luulen että tuo pitäisi huomioida paremmin vanhusten ravitsemuksessa.

Mummothan ei päätä vanhainkotien ruokalistoista yhtään mitään; siinä on ryhmä jonka mieltymyksistä kukaan ei ole kiinnostunut, koska miten sitä sadassa vuodessa voisi huomata mikä itselleen sopii. :/

MJ

wisti
Seuraa 
Viestejä14793

Minun vaarini kasvatti navetan takana tunkion kupeessa omat kessunsa, veti tupakkia kuin korsteeni ja oli terve kuin pukki ja eli varmaan vanhaksi ( ei tullut puheeksi). Kyllä tupakasta mesoaminen on kukkatätien vouhotusta enimmäkseen. Saattaa tosin olla myös henkilöitä, joille tupakka ei sovi ja näistä sitten vedetään koko kansaa koskevat johtopäätökset.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Niin, tupakan kuten monen muunkin kohdalla kysymys on tilastollisesta riskistä, joka on todellinen. Hyvä että tupakasta päästiin, ei tuon käry hyvältä tuntunut. Sanotaan että valkoinen mies vei intiaaneille alkoholin, jota nämä eivät krstäneet ja kostoksi inkkarit antoivat tupakan.

Tämä nykyinen kasvissyöntibuumi on kylläkin vain viherideologiaa, ihminen ei ole kasvissyöjä. Innokkaimmat vegetaristit pistivät kissansa/koiransakin naateille ja kas kummaa, ne kuolivat.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

En tässä malta olla kertomatta meillä insinööripiireissä kuulemaani vitsiä, joka osoittaa kuinka huumorintajuisia olemme.

Myyntipäällikkö vei kaksi firman insinööriä ravintolaan syömään. Sanoi tarjoilijatytölle ruokalistaa vilkaistuaan, "Pippuripihvi lohkoperunoilla". "Entäs vihannekset?," kysyi tyttö. "He ottavat saman", vastasi myyntipäällikkö.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12752

wisti kirjoitti:
Minun vaarini kasvatti navetan takana tunkion kupeessa omat kessunsa, veti tupakkia kuin korsteeni ja oli terve kuin pukki ja eli varmaan vanhaksi ( ei tullut puheeksi). Kyllä tupakasta mesoaminen on kukkatätien vouhotusta enimmäkseen. Saattaa tosin olla myös henkilöitä, joille tupakka ei sovi ja näistä sitten vedetään koko kansaa koskevat johtopäätökset.

Äh, olin juuri päässäni kehittelemässä samanlaista ”johtopäätöstä”, koska juurikin vitsin avulla voi helposti selittää joillekin muuten melko vaikeatajuisiakin asioita, mutta silti on aina niitä jotka eivät tajua wistiä, eikun vitsiä, sori.
Tätäkään eivät varmaan kaikki tajunneet.
No niin, otentaanpa päivän ensimmäinen kalja sen kunniaksi, katsokaas minä kun luulen että oma kroppani on erikoistunut vesiohramallasahiivayhdistelmämetaboliaan, on selvästi erikoistunut juuri tähän dieettiin, tiedän sen kun alan aina voida paremmin nautittuani muutaman melko lyhyen aikavälein. Tämä ei välttämättä kuitenkaan varmankaan sovi ihan kaikille, joten en voi siksi suositella sitä yleiseksi terveydieetiksi. Jos oluen runsaanpuoleisen nauttimisen aloittaisi jo tuttipulloiässä, niin uskon että sillä tavoin kasvaisi mahdollisesti vahvemmaksi ja viisaammaksi, mutta koska aloitin itse juomisen vasta keski-ikäisenä, niin en ikäväkseni saanut edellä mainittuja ominaisuuksia kuin välttävästi. Syytän tästä äitiäni, joka oluen sijaan juotti minulle äidinmaitokorviketta, voitteko kuvitella! Koettakaa selvitä edes viikoa sillä litkulla, niin huomaatte mitä tarkoitan.

😎

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12752

Dr No kirjoitti:
En tässä malta olla kertomatta meillä insinööripiireissä kuulemaani vitsiä, joka osoittaa kuinka huumorintajuisia olemme.

Myyntipäällikkö vei kaksi firman insinööriä ravintolaan syömään. Sanoi tarjoilijatytölle ruokalistaa vilkaistuaan, "Pippuripihvi lohkoperunoilla". "Entäs vihannekset?," kysyi tyttö. "He ottavat saman", vastasi myyntipäällikkö.

Hah, hyvä vitsi!

Ottofaijani oli di, ja jännästi olin huomaavinani hänen tekemisistään ja joidenkin jättämisestä, että insinöörivitsit eivät ole täysin tuulesta temmattuja.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25751

Brainwashed kirjoitti:
Dr No kirjoitti:

Hah, hyvä vitsi!

Ottofaijani oli di, ja jännästi olin huomaavinani hänen tekemisistään ja joidenkin jättämisestä, että insinöörivitsit eivät ole täysin tuulesta temmattuja.

On hyvä kyllä.

Ei kuollut mies palttoota kaipaa linee myös ok ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15428

Brainwashed kirjoitti:
wisti kirjoitti:

Äh, olin juuri päässäni kehittelemässä samanlaista ”johtopäätöstä”, koska juurikin vitsin avulla voi helposti selittää joillekin muuten melko vaikeatajuisiakin asioita, mutta silti on aina niitä jotka eivät tajua wistiä, eikun vitsiä, sori.
Tätäkään eivät varmaan kaikki tajunneet.
No niin, otentaanpa päivän ensimmäinen kalja sen kunniaksi, katsokaas minä kun luulen että oma kroppani on erikoistunut vesiohramallasahiivayhdistelmämetaboliaan, on selvästi erikoistunut juuri tähän dieettiin, tiedän sen kun alan aina voida paremmin nautittuani muutaman melko lyhyen aikavälein. Tämä ei välttämättä kuitenkaan varmankaan sovi ihan kaikille, joten en voi siksi suositella sitä yleiseksi terveydieetiksi. Jos oluen runsaanpuoleisen nauttimisen aloittaisi jo tuttipulloiässä, niin uskon että sillä tavoin kasvaisi mahdollisesti vahvemmaksi ja viisaammaksi, mutta koska aloitin itse juomisen vasta keski-ikäisenä, niin en ikäväkseni saanut edellä mainittuja ominaisuuksia kuin välttävästi. Syytän tästä äitiäni, joka oluen sijaan juotti minulle äidinmaitokorviketta, voitteko kuvitella! Koettakaa selvitä edes viikoa sillä litkulla, niin huomaatte mitä tarkoitan.

😎

Kyllä olut sinua taitaa hyödyttää. Ja eniten nykyisillä rajoitetuilla määrillä. Luulen että juot saadaksesi elimistösi tuottamaan nikotiiniamidiadeniinidinukleotidia, joka estää vanhenemista.

https://www.tiede.fi/keskustelu/79647/raitistuminen?page=10

Tuolla mekanismista lisää. Sivuilla 10 ja 11 mainintoja ja pari linkkiäkin, sekä suttuinen kytkentäkaavio. :)

Lainasin tuon omasta tekstistäni ketjussa "Raitistuminen".

Muutaman oluen juomiselle on olemassa ihan selvä hyödyllinen mekanismi, joten älä suotta soimaa itseäsi. Voit onnitella vitsisi osumisesta vahingossa liki totuutta. :)

Alkoholin lisäksi bisse hiivoineen lienee yksi parhaista suoliston probiooteista.

Syömällä ravintohiivaa aamupuuron seassa ja nauttimalla NAD+ tai NMN kapselina saisit oluen hyödyt ilman olutta, mutta en juuri näe syitä muuttaa tottumuksia. Etenkään jos oluen lipittely pysyy kohtuullisena, eli ei mene ördäämisen puolelle liian usein.

Enemmän pitää yrittää jos aikoo minulle vittuilla. Ihmisen metabolia on monimutkainen koneisto ja olen ihastuneena alkanut siihen tutustumaan tarkemmin.

Et kai kuvittele oluen vahingossa kuuluneen ihmisten ruokavalioon lähes yhtä kauan kuin ylipäätään ihminen on nykymuodossaan ollut olemassa? Koko viljelyn oletetaan alkaneen juuri oluen tuottamiseksi.

Toisaalta en näe syytä miksei muuten haitaton ykkösolut toisi kaikkia positiivisia oluen ominaisuuksia esille. Humaltuminen on oluen yksi negatiivisista oireista, mutta hyötyihin nähden on aika harmiton sivuoire. :)

MJ

wisti
Seuraa 
Viestejä14793

Voipi olla, että ravintotieteilijät liioittelevat osaamistaan ja ihmiset tuntevat olonsa hyväksi myös silloin, kun asiantuntijoitten mielestä ei pitäisi. Tästähän on hauska sanontakin, joka ei helposti nykyihmiselle avaudu. Myohäiskeskiajalla ilmasto oli paljon nykyistä viileämpi. Silloin hedelmät piti suojata päähineellä. Kun haluttiin sanoa, että asiassa on monta puolta, tokaistiin, ettei sama lippalakki sovi omenalle ja melonille!
Kun siis ravintotieteilijät eivät tiedä kaikkea, alkaa tyypillinen pöpeily: Kun eivät tiedä kaikkea,eivät tiedä mitään. Kuten fysiikassa, löytyy kvanttimekaanikkoja, suhteellisuusteoreetikkoja ja BBn asiantuntijoita joka lähtöön, löytyy nyt koko ihmiskuntaa koskevia viisauksia oman mahan murinaa kuuntelemalla. Joku on jossain syönyt kovasti lihaa ja koska minäkin pidän lihasta, niin nimenomaan kova lihansyönti on erityisen terveellistä.
Järkevä asenne olisi tietysti vain todeta, että sitä puhutaan niin paljon ja hyväksyä se tosiasia, ettei voi mitään yleispätevää asiasta sanoa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat