Seuraa 
Viestejä1435

Taas puuhataan vetyä auton polttoaineeksi ja merkonomitoimittajat menevät huuhaan täysillä:

https://www.tiede.fi/artikkeli/tilaajille/vety-tekee-paluuta?ref=star-ar...

Toistetaan nyt tässä kerran taas: Vety ei ole polttoaine, vaan energian siirtäjä. Sitä ei esiinny vapaana luonnossa käytännöllisesti katsoen ollenkaan.

Se tehdään joko hyvin kalliisti vedestä elektrolyysillä ja jollainhan se sähkö tehdään, nykyisin enimmäkseen hiilen poltolla. Tavallisin tapa valmistaa vetyä teollisuudessa on maakaasun, metaanin, konvertointi tulistetulla höyryllä ja katalyytillä. Kummassakaan menetelmässä ei ole energian ja fossiilisten välttämisen näkökulmassa järjen hiventäkään, hyötysuhde on paljon parempi jos ladataan suoraan sähköauton akkuja tai poltetaan hiilivety polttomoottorissa.

Vety jonka käsittelystä eniten on kokemusta NASA:lla on hankala aine säilyttää merkittäviä määriä. Paineistettuna se vaatii 700 barin säiliöt, että edes kohtuullinen määrä saataisiin, säiiöt ovat todellinen pommi kolarissa ja hyvin kalliita, titaania, hiilikuitua (?). Nesteytettynä kryokaasuna se kiehuu koko ajan, kriittinen piste on niin alhaalla, että mikään paine ei pidä sitä nesteenä normaalilämpötiloissa. Kolmannes vedyn energiasta menee nesteytykseen ja reilun parinsadan miinusasteen neste on äärimmäisen vaarallinen jos sitä saa päällensä, on jääkalikka sekunnissa. Nesteytetty vety vaatii kalliit eristetyt Devar-säilöt ja kiehuu nopeasti pois silti. Kuutio nestevetyä painaa vain 70 kg, hiilivetyä 800-900 kiloa, säiliöt ovat isoja kuten avaruussukkulassa.

Sinänsä vety ei ole niin vaarallinen kuin monet kuvittelevat. Vaikka sen räjähdysrajat ilman kanssa ovat kaasuista laajimmat se toisaalta nousee nopeasti ja sekoittuu ilmaan, esimerkiksi nestekaasu ilmaa raskaampana on vaarallisempaa kasautuessaan. Vety palaa päivänvalossa lähes näkymättömällä liekillä, sen säteily on enimmäkseen uv:n alueella ja aiheuttaa siten helposti palovammoja huomaamatta. Kirjoittajalla on paljon kokemusta vedyn käytöstä laboratoriossa.

Eli summa summarum, vetyauto on 109% humpuukia, unohtakaa se!

Sivut

Kommentit (106)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nalle pUh
Seuraa 
Viestejä1366

Dr No kirjoitti:
Odotan avaukseen edes yhtä asiakommenttia.

Mitä tarkoitat asiakommentilla, miellyttävää egoa hierovaa hyväksyntää vai ilmastohipin mututuntumaan perustuvaa itkuvirttä jolle voi naureskella?

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Nallepuh,

No, niinkin, mutta vaikka eri mieltä olevaa, mutta asiaperustein.

Uskon että kommentti on, "se tekee puhtaampaa ilmaa kaupungissa".

Tämä on tietysti totta lokaalina ilmiönä, mutta jos ajatellaan koko maapalloa ja ilmastonmuutosta, siinä ei ole järkeä,ilmakehä on yhteinen.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

ovolo,

Nämä teknologiat ovat edelleen lapsenkengissään, "in statu nascenti", kuten kemisti sanoisi. Niin suuri infran muuotos kuin polttomoottorista eroon pääsy vaatii vuosikymmeniä, poliittiset päätökset asiassa perustuvat täydelliseen tietämättömyyteen faktoista.

jaho
Seuraa 
Viestejä843

Vetyä voidaan saada suoraan vedestä esim. siten että Saharan autiomaahan laitetaan peilejä, joilla ohjataan auringonvaloa yhteen pisteeseen jossa kuumuus hajottaa veden vedyksi ja hapeksi. Tällöin kustannukset tuosta hajottamisprosessista ovat minimaaliset. Ongelmaksi jää enää miten saada se auton tankkiin ja sitä kautta sähköksi.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Vedyn ainoa haittapuoli raketeissa on sen pieni tiheys nesteytettynä, toisin sanoen vaatii suuret säiliöt.

Vety antaa hapessa palaessaan noin kolme kertaa niin paljon energiaa kuin hiilivety, tässä vertailuna metaani, CH4.

Toinen tärkeä etu rakettipolttoaineena on palamistuotteen, veden pieni molekyylipaino, 18. Itse asiassa se on keskimäärin vain 12, sillä palolämpötilassa se on osin dissosioitunut lähtöaineikseen. Jos suihkutettaisiin pelkkää vetyä esimerkiksi ydinreaktiolla kuumentamalla, olisi molekyylipaino vain 2 tai alempikin. Vielä parempi olisi atomaarinen vety, atomipaino. noin 1, mutta sen aikaansaaminen vaatii niin korkean lämpötilan, etteivät materiaalit kestä.

Tehokkuuden yksikkö, spesifinen impulssi Isp on kiinni kahdesta tekijästä, lämpötilasta ja kaasun mokekyylipainosta. Mitä korkeampi lämpötila ja pienempi molekyylipsino, sitä tehokkaampi. Koko kaava on monimutkainen, mutta pelkistettynä tehokkuus on suoraan verrannollinen absoluuttisen lämpötilan neljänteen potenssiin ja kääntäen verrannollinen molekyylipainon kuutiojuureen.

isp:n yksikkö on sekunti. Yksi impulssisekunti vastaa kiihtyvyyttä 9,8 m/s2. Saksan V2:n etanoli-nestehappi-moottorissa se oli hieman yli 200 s, Saturnus-raketissa vähän yli 500 s ja kirjoittajan keksimässä laserrakettimoottorissa luokkaa 2000 kun lämpötila on 50 000 K ja ajoaineena vety.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Jaho,

Tehokkaammin vetyä saadaan neljännen polven kaasujäähdytteisissä ydinreaktoreissa, jotka pystyvät tuottamaan vetyä tai sähköä lähes yhtä suurella hyötysuhteella.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1691

Dr No kirjoitti:
Jaho,

Tehokkaammin vetyä saadaan neljännen polven kaasujäähdytteisissä ydinreaktoreissa, jotka pystyvät tuottamaan vetyä tai sähköä lähes yhtä suurella hyötysuhteella. 

Luultavasti pöhköt suomalaiset päättäjät tilaavat ydinreaktorin joka tuottaa vetyä - Venäjältä.

Mikä voisi mennä pieleen?

JPI
Seuraa 
Viestejä27423

Dr No kirjoitti:
Taas puuhataan vetyä auton polttoaineeksi ja merkonomitoimittajat menevät huuhaan täysillä:

https://www.tiede.fi/artikkeli/tilaajille/vety-tekee-paluuta?ref=star-ar...

Toistetaan nyt tässä kerran taas: Vety ei ole polttoaine, vaan energian siirtäjä. Sitä ei esiinny vapaana luonnossa käytännöllisesti katsoen ollenkaan.

Se tehdään joko hyvin kalliisti vedestä elektrolyysillä ja jollainhan se sähkö tehdään, nykyisin enimmäkseen hiilen poltolla. Tavallisin tapa valmistaa vetyä teollisuudessa on maakaasun, metaanin, konvertointi tulistetulla höyryllä ja katalyytillä. Kummassakaan menetelmässä ei ole energian ja fossiilisten välttämisen näkökulmassa järjen hiventäkään, hyötysuhde on paljon parempi jos ladataan suoraan sähköauton akkuja tai poltetaan hiilivety polttomoottorissa.

Vety jonka käsittelystä eniten on kokemusta NASA:lla on hankala aine säilyttää merkittäviä määriä. Paineistettuna se vaatii 700 barin säiliöt, että edes kohtuullinen määrä saataisiin, säiiöt ovat todellinen pommi kolarissa ja hyvin kalliita, titaania, hiilikuitua (?). Nesteytettynä kryokaasuna se kiehuu koko ajan, kriittinen piste on niin alhaalla, että mikään paine ei pidä sitä nesteenä normaalilämpötiloissa. Kolmannes vedyn energiasta menee nesteytykseen ja reilun parinsadan miinusasteen neste on äärimmäisen vaarallinen jos sitä saa päällensä, on jääkalikka sekunnissa. Nesteytetty vety vaatii kalliit eristetyt Devar-säilöt ja kiehuu nopeasti pois silti. Kuutio nestevetyä painaa vain 70 kg, hiilivetyä 800-900 kiloa, säiliöt ovat isoja kuten avaruussukkulassa.

Sinänsä vety ei ole niin vaarallinen kuin monet kuvittelevat. Vaikka sen räjähdysrajat ilman kanssa ovat kaasuista laajimmat se toisaalta nousee nopeasti ja sekoittuu ilmaan, esimerkiksi nestekaasu ilmaa raskaampana on vaarallisempaa kasautuessaan. Vety palaa päivänvalossa lähes näkymättömällä liekillä, sen säteily on enimmäkseen uv:n alueella ja aiheuttaa siten helposti palovammoja huomaamatta. Kirjoittajalla on paljon kokemusta vedyn käytöstä laboratoriossa.

Eli summa summarum, vetyauto on 109% humpuukia, unohtakaa se!

Tuossa on paljon tottakin, vety ei todellakaan ole mikään energianlähde, se on tapa varastoida energiaa.
Silti annoin alapeukun koska liharuoka, salaatin puute ja Trump .
😂😂 buahahahahaa 😂😁

3³+4³+5³=6³

Käyttäjä17244
Seuraa 
Viestejä106

Avausviesti täysin asiaa. Biokaasu on ainut ympäristöystävällinen polttoaine. Biokaasu syntyy joka tapauksessa. Koska metaanin on vahvempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, on ympäristöteko polttaa kyseinen aine hiilidioksidiksi. Ei pienhiukkaspäästöjä ei sinistä savua jne. Tulin itse järkiini ja sähköauto vaihtui biokaasuun. Biokaasuautoja on pari miljoonaa Suomessa vuonna 2035, vanha bensamoottorikin konvertoituu biokaasuun parissa tunnissa.

Mihin mun vanha tili hävis?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat