Seuraa 
Viestejä8864

Kiinalainen Touchstone-rahasto lähtee Tallinna-tunnelin rahoittajaksi 15 miljardilla eurolla

~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006027415.html -

Ilkka Luoma 8.3.2019 - 9:06:

Otsikko on osin väärin, johdattelevasti ja raflaavasti muotoiltu. Kiinalainen yhtiö/ yhtiöryhmä ei lähde otsikon mukaisesti suinpäin rahoittamaan. Puitesopimus sisältää ja tulee sisältämään paljon ehtoja, joita ei tietenkään tässä kaikkia tunnusteta. Kiinalaiset tekevät aina valtiollisten yhteisymmärrysten jälkeen aiesopimuksia (MoU), joilla raamitetaan tulevaa ja annetaan rajapyykkejä kuin myös raja-aitoja - unohtamatta toteutumissteppejä, ennen kuin varsinaisia sopimuksia allekirjoitetaan! Mikäli aikeen määritykset eivät toteudu, rahaa ei tule. Suomessa on muitakin jarruuntuneita kiinalaisrahoituksia - syystä, että tilanne on muuttunut - mm. biomassan jalostaminen liikennepolttoaineiksi projekteissa.

Silti tämä uutinen aitona MoU-aikeena on voitto Peter Westerbackalle, sillä se on jo "vakuus" Suomessa ja voimannäyttö, sillä ei noita aikeita aivan huvikseen kirjoiteta, ellei Westerbacka ole juuri niin pyytänyt eli aikeen reunaehdot ovat niin tiukat, etteivät ne toteudu - tämä siis saattaa olla neuvotteluase - Suomessa! Aikeessa on varmasti klausuuli, joka edellyttää kahden valtion ja EU' n hyväksyntää suunnitelmalle.

Westerbacka on tehnyt vakuuttavaa esityötä, eikä Kiinassa AngryBirds tausta ole lainkaan pahasta - muistamme Supercell projektin. Westerbackalla on vakuuttava esiintymiskyky - tosin kiinalaiset tarkastavat taustat verkostojensa kautta. Ilmoitus että haluaa oppia kiinankielen, on erinomainen pistepussi päästä positiiviseen vaikutelaatikkoon -kiinalaisin silmin katsottuna.

Kaikesta skeptisyydestä huolimatta on paljon esimerkkejä kuinka aikeet menevät suunnitellusti loppuun saakka - tänne Pohjoismaihin sopii hyvin esimerkiksi kiinalaisten eteneminen Volvon henkilöautojen omistajaksi (seuraavana kuorma-autot). Muitakin on - aivan Suomeen liittyen, jopa työn alla - ehkä kiintoisin lienee venäläisten omistama Helsingin telakka, jolle tullee kiinalainen omistaja - logiikka on kirkas; jäänmurtaja-osaaminen.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (23)

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3380

Ilkka Luoma kirjoitti:
Kiinalainen Touchstone-rahasto lähtee Tallinna-tunnelin rahoittajaksi 15 miljardilla eurolla

~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006027415.html -

Ilkka Luoma 8.3.2019 - 9:06:

Otsikko on osin väärin, johdattelevasti ja raflaavasti muotoiltu. Kiinalainen yhtiö/ yhtiöryhmä ei lähde otsikon mukaisesti suinpäin rahoittamaan. Puitesopimus sisältää ja tulee sisältämään paljon ehtoja, joita ei tietenkään tässä kaikkia tunnusteta. Kiinalaiset tekevät aina valtiollisten yhteisymmärrysten jälkeen aiesopimuksia (MoU), joilla raamitetaan tulevaa ja annetaan rajapyykkejä kuin myös raja-aitoja - unohtamatta toteutumissteppejä, ennen kuin varsinaisia sopimuksia allekirjoitetaan! Mikäli aikeen määritykset eivät toteudu, rahaa ei tule. Suomessa on muitakin jarruuntuneita kiinalaisrahoituksia - syystä, että tilanne on muuttunut - mm. biomassan jalostaminen liikennepolttoaineiksi projekteissa.

Silti tämä uutinen aitona MoU-aikeena on voitto Peter Westerbackalle, sillä se on jo "vakuus" Suomessa ja voimannäyttö, sillä ei noita aikeita aivan huvikseen kirjoiteta, ellei Westerbacka ole juuri niin pyytänyt eli aikeen reunaehdot ovat niin tiukat, etteivät ne toteudu - tämä siis saattaa olla neuvotteluase - Suomessa! Aikeessa on varmasti klausuuli, joka edellyttää kahden valtion ja EU' n hyväksyntää suunnitelmalle.

Westerbacka on tehnyt vakuuttavaa esityötä, eikä Kiinassa AngryBirds tausta ole lainkaan pahasta - muistamme Supercell projektin. Westerbackalla on vakuuttava esiintymiskyky - tosin kiinalaiset tarkastavat taustat verkostojensa kautta. Ilmoitus että haluaa oppia kiinankielen, on erinomainen pistepussi päästä positiiviseen vaikutelaatikkoon -kiinalaisin silmin katsottuna.

Kaikesta skeptisyydestä huolimatta on paljon esimerkkejä kuinka aikeet menevät suunnitellusti loppuun saakka - tänne Pohjoismaihin sopii hyvin esimerkiksi kiinalaisten eteneminen Volvon henkilöautojen omistajaksi (seuraavana kuorma-autot). Muitakin on - aivan Suomeen liittyen, jopa työn alla - ehkä kiintoisin lienee venäläisten omistama Helsingin telakka, jolle tullee kiinalainen omistaja - logiikka on kirkas; jäänmurtaja-osaaminen.


https://thediplomat.com/2018/11/chinas-golden-era-in-portugal/
Oliko se Portugali, joka vastusti EU:n kritiikkiä Kiinan ihmisoikeustilanteesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä8864

NytRiitti kirjoitti:
https://www.forbes.com/sites/panosmourdoukoutas/2018/11/26/china-cannot-...

Suomalaisilla on omaakin rahaa, ainakin veronmaksajilla.

...

Tuo kiinalaisten MoU edellyttäisi myös muun muassa suomalaisten eläkeyhtiöiden rahoitusosuutta ...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä8864

NytRiitti kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
Kiinalainen Touchstone-rahasto lähtee Tallinna-tunnelin rahoittajaksi 15 miljardilla eurolla

~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006027415.html -

Ilkka Luoma 8.3.2019 - 9:06:

Otsikko on osin väärin, johdattelevasti ja raflaavasti muotoiltu. Kiinalainen yhtiö/ yhtiöryhmä ei lähde otsikon mukaisesti suinpäin rahoittamaan. Puitesopimus sisältää ja tulee sisältämään paljon ehtoja, joita ei tietenkään tässä kaikkia tunnusteta. Kiinalaiset tekevät aina valtiollisten yhteisymmärrysten jälkeen aiesopimuksia (MoU), joilla raamitetaan tulevaa ja annetaan rajapyykkejä kuin myös raja-aitoja - unohtamatta toteutumissteppejä, ennen kuin varsinaisia sopimuksia allekirjoitetaan! Mikäli aikeen määritykset eivät toteudu, rahaa ei tule. Suomessa on muitakin jarruuntuneita kiinalaisrahoituksia - syystä, että tilanne on muuttunut - mm. biomassan jalostaminen liikennepolttoaineiksi projekteissa.

Silti tämä uutinen aitona MoU-aikeena on voitto Peter Westerbackalle, sillä se on jo "vakuus" Suomessa ja voimannäyttö, sillä ei noita aikeita aivan huvikseen kirjoiteta, ellei Westerbacka ole juuri niin pyytänyt eli aikeen reunaehdot ovat niin tiukat, etteivät ne toteudu - tämä siis saattaa olla neuvotteluase - Suomessa! Aikeessa on varmasti klausuuli, joka edellyttää kahden valtion ja EU' n hyväksyntää suunnitelmalle.

Westerbacka on tehnyt vakuuttavaa esityötä, eikä Kiinassa AngryBirds tausta ole lainkaan pahasta - muistamme Supercell projektin. Westerbackalla on vakuuttava esiintymiskyky - tosin kiinalaiset tarkastavat taustat verkostojensa kautta. Ilmoitus että haluaa oppia kiinankielen, on erinomainen pistepussi päästä positiiviseen vaikutelaatikkoon -kiinalaisin silmin katsottuna.

Kaikesta skeptisyydestä huolimatta on paljon esimerkkejä kuinka aikeet menevät suunnitellusti loppuun saakka - tänne Pohjoismaihin sopii hyvin esimerkiksi kiinalaisten eteneminen Volvon henkilöautojen omistajaksi (seuraavana kuorma-autot). Muitakin on - aivan Suomeen liittyen, jopa työn alla - ehkä kiintoisin lienee venäläisten omistama Helsingin telakka, jolle tullee kiinalainen omistaja - logiikka on kirkas; jäänmurtaja-osaaminen.


https://thediplomat.com/2018/11/chinas-golden-era-in-portugal/
Oliko se Portugali, joka vastusti EU:n kritiikkiä Kiinan ihmisoikeustilanteesta?

...

Ei sinällään kuulu tunnelointiin, mutta onko lännenmiehen ihmisoikeuskäsitys juuri se oikea?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä730

Tätä fiktiota on helppo kommentoida: se on täysin kuolleena syntynyt.

Jäämereltä ei tule eikä ole tulossa mitään logistisia virtoja Eurooppaan ja nekin harvat laivat, jotka Koillisväylän sen lyhyenä purjeduskautena läpäisevät voivat jatkaa saman tien Rotterdamiin Euroopan suurimpaan logistiseen keskukseen. Nuo laivat eivät voi olla kovin isoja, koska Koillisväylä on matala - vain 8 metriä Dmitriya Laptevan kapeikossa.

Merikuljetus on halvin tapa kuljettaa tavaraa Pohjois-Europasta Keski-Europpaan, mikä selviää oheisesta käyrästä.

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14534

Ilkka Luoma kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
Kiinalainen Touchstone-rahasto lähtee Tallinna-tunnelin rahoittajaksi 15 miljardilla eurolla

~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006027415.html -

Ilkka Luoma 8.3.2019 - 9:06:

Otsikko on osin väärin, johdattelevasti ja raflaavasti muotoiltu. Kiinalainen yhtiö/ yhtiöryhmä ei lähde otsikon mukaisesti suinpäin rahoittamaan. Puitesopimus sisältää ja tulee sisältämään paljon ehtoja, joita ei tietenkään tässä kaikkia tunnusteta. Kiinalaiset tekevät aina valtiollisten yhteisymmärrysten jälkeen aiesopimuksia (MoU), joilla raamitetaan tulevaa ja annetaan rajapyykkejä kuin myös raja-aitoja - unohtamatta toteutumissteppejä, ennen kuin varsinaisia sopimuksia allekirjoitetaan! Mikäli aikeen määritykset eivät toteudu, rahaa ei tule. Suomessa on muitakin jarruuntuneita kiinalaisrahoituksia - syystä, että tilanne on muuttunut - mm. biomassan jalostaminen liikennepolttoaineiksi projekteissa.

Silti tämä uutinen aitona MoU-aikeena on voitto Peter Westerbackalle, sillä se on jo "vakuus" Suomessa ja voimannäyttö, sillä ei noita aikeita aivan huvikseen kirjoiteta, ellei Westerbacka ole juuri niin pyytänyt eli aikeen reunaehdot ovat niin tiukat, etteivät ne toteudu - tämä siis saattaa olla neuvotteluase - Suomessa! Aikeessa on varmasti klausuuli, joka edellyttää kahden valtion ja EU' n hyväksyntää suunnitelmalle.

Westerbacka on tehnyt vakuuttavaa esityötä, eikä Kiinassa AngryBirds tausta ole lainkaan pahasta - muistamme Supercell projektin. Westerbackalla on vakuuttava esiintymiskyky - tosin kiinalaiset tarkastavat taustat verkostojensa kautta. Ilmoitus että haluaa oppia kiinankielen, on erinomainen pistepussi päästä positiiviseen vaikutelaatikkoon -kiinalaisin silmin katsottuna.

Kaikesta skeptisyydestä huolimatta on paljon esimerkkejä kuinka aikeet menevät suunnitellusti loppuun saakka - tänne Pohjoismaihin sopii hyvin esimerkiksi kiinalaisten eteneminen Volvon henkilöautojen omistajaksi (seuraavana kuorma-autot). Muitakin on - aivan Suomeen liittyen, jopa työn alla - ehkä kiintoisin lienee venäläisten omistama Helsingin telakka, jolle tullee kiinalainen omistaja - logiikka on kirkas; jäänmurtaja-osaaminen.


https://thediplomat.com/2018/11/chinas-golden-era-in-portugal/
Oliko se Portugali, joka vastusti EU:n kritiikkiä Kiinan ihmisoikeustilanteesta?

...

Ei sinällään kuulu tunnelointiin, mutta onko lännenmiehen ihmisoikeuskäsitys juuri se oikea?

Heh. tämä toimii kun automaatti. Jos samassa viestissä joku mainitsee sanat "Ihmisoikeus" ja "Kiina", Ilkan seuraava viesti käsittelee USAta. Varmaan se toimii myös jos Kiinan tilalla on Venäjä.

--

Monta mutkaa on Westerbackalla vielä edessä ja kiinalainen raha ei tule helposti eikä ilman merkittäviä vastapalveluksia. Mutta ei hänellä ainakaan päätä huimaa. Onnea vain hankkeelle.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä8864

HS-ote: " ... Yhteistyökumppanien ja sijoitusten houkuttelemiseksi Touchstone sitoo toimintansa voimakkaasti Kiinan valtion megaprojektiin, joka tunnetaan nimellä One belt, one road (OBOR). Suomeksi valtavaa, maailmanlaajuista väylähanketta on kutsuttu nimellä Uusi silkkitie. ... _ ... Valtosen mukaan tunneli ei ole virallisesti One belt, one road -hanke. Siitä huolimatta on selvää, että kiinalaissijoittajat näkevät asialla suurempia yhteyksiä: Jäämeren radan ja Koillisväylän avautumisen liikenteelle.  ... "

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000006032497.html  - 

...

HS: Tallinnan-tunnelia aletaan suunnitella ensisijaisesti Helsingin keskustan kautta – Peter Vesterbackan Espoo-linjaus kärsi takaiskun

~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006030987.html  - 

Ilkka Luoma 11.3.2019 - 11:02:

Peter Vesterbackan saama MoU pöytäkirja edellyttää reunaehdoiltaan Suomen valtion hyväksyntää kokonaissuunnitelmalle. Jää nähtäväksi miten voimakas neuvottelukortti tuo ns. 15 mrd euron "lupaus" onkaan. Toinen merkittävä reunaehto Peterin paperissa on EU-Brysselin mahdollinen mukanaolo - vaikkapa rahoittajana, muttta vähintäänkin hyväksyjänä, jälleen, kuten Suomen valtion rooli. Viro on jo varmaan Vesterbackan suunnitelmat siunannut - näinkö odottanut edes EU-päätöstä? 

Talhel-tunneli on osa kokonaissuunnitelmaa - Kiinasta katsottuna - jossa tunnelin jatke on Jäämerenrata, Petsamon Linnahamarin täysin uusi vastaanottosatama - myös turisteille Kiinasta ... lisäksi kokonaisuuteen kuuluu yllättäen täysin venäläisomisteinen - jäänmurtaja-asiantuntija - Helsingin telakka! Puhutanhan me lopulta Koillisväylästä -merellisestä pohjoisen silkkitiestä - lyhimmästä meritiestä Kiinasta Eurooppaan. Kaikki kuuluu kaikkeen - Kiinassa, pitää nähdä metsä puilta.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä730

Ilkka Luoma kirjoitti:
HS-ote: " ... Yhteistyökumppanien ja sijoitusten houkuttelemiseksi Touchstone sitoo toimintansa voimakkaasti Kiinan valtion megaprojektiin, joka tunnetaan nimellä One belt, one road (OBOR). Suomeksi valtavaa, maailmanlaajuista väylähanketta on kutsuttu nimellä Uusi silkkitie. ... _ ... Valtosen mukaan tunneli ei ole virallisesti One belt, one road -hanke. Siitä huolimatta on selvää, että kiinalaissijoittajat näkevät asialla suurempia yhteyksiä: Jäämeren radan ja Koillisväylän avautumisen liikenteelle.  ... "

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000006032497.html  - 

...

HS: Tallinnan-tunnelia aletaan suunnitella ensisijaisesti Helsingin keskustan kautta – Peter Vesterbackan Espoo-linjaus kärsi takaiskun

~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006030987.html  - 

Ilkka Luoma 11.3.2019 - 11:02:

Peter Vesterbackan saama MoU pöytäkirja edellyttää reunaehdoiltaan Suomen valtion hyväksyntää kokonaissuunnitelmalle. Jää nähtäväksi miten voimakas neuvottelukortti tuo ns. 15 mrd euron "lupaus" onkaan. Toinen merkittävä reunaehto Peterin paperissa on EU-Brysselin mahdollinen mukanaolo - vaikkapa rahoittajana, muttta vähintäänkin hyväksyjänä, jälleen, kuten Suomen valtion rooli. Viro on jo varmaan Vesterbackan suunnitelmat siunannut - näinkö odottanut edes EU-päätöstä? 

Talhel-tunneli on osa kokonaissuunnitelmaa - Kiinasta katsottuna - jossa tunnelin jatke on Jäämerenrata, Petsamon Linnahamarin täysin uusi vastaanottosatama - myös turisteille Kiinasta ... lisäksi kokonaisuuteen kuuluu yllättäen täysin venäläisomisteinen - jäänmurtaja-asiantuntija - Helsingin telakka! Puhutanhan me lopulta Koillisväylästä -merellisestä pohjoisen silkkitiestä - lyhimmästä meritiestä Kiinasta Eurooppaan. Kaikki kuuluu kaikkeen - Kiinassa, pitää nähdä metsä puilta.

Faktaa ja fiktiota.

OBOR on Kiinan virallinen projekti ja  - aivan oikein - siinen ei kuulu Koilliväylähanke. Kiinalaiset näkevät metsän puilta, meren jäiltä, lyhyen purjehduskauden  ja Dmitriya Laptevan matalikon 8 metrin kulusyväyden,

Tallinan tunnelihankkeen selvitystyön virallinen nimi on FinEst Link, johon ei kuulu Arctech Helsinki Shipyard eikä Venäjään kuuluva Petsamo,

Kaikki muu on fiktiivistä irroittelua.

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä8864

HS: EU-komissaari Katainen: Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelihankkeen kiinalaisrahoituksessa on vielä liian paljon avoimia asioita

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000006032937.html  - 

...

Ilkka Luoma kommentti  12.3.2019 - 21:00:

Ehtiiköhän Jyrki Katainen ennen politiikasta lähtöään miettimään aikaa, jolloin länsiyhtiöt juoksivat kilpaa Kiinaan, ja olisiko arvioinut syitä miksi näin tekivät? Jos ei hoksannut miettiä syntyjä syviä, niin tässä kolme perussyytä miksi länsiyhtiöt (Suomestakin yksi ensimmäisistä oli laturivalmistaja Salcomp Oy* - siirsi koko tuotannon Kiinaan) kiiruhtivat Kiinaan: 1. Halpa, työteliäs ja lakkoilematon toveri, 2. Heti tehtaan oven takana alkoivat maailman suurimmat ja neitseellisimmät sisämarkkinat ja 3. Liki olemattomat ympäristölait, jotka mahdollistivat halvemmat tuotantolinjat kuin mitä ne olisivat olleet vaikkapa Suomessa. Että noilla mentiin. 

Esimerkiksi Nokia ollessaan kännykkähuipulla - takoi voitot juuri Kiinasta, aikana jolloin kiinalaisilla oli yhtäaikaisesti käytössä noin 200 miljoonaa nokialaista - lienee rikkoutumaton maailmanennätys. Harmi kun Nokia ei hoksannut tarttua Huawein tarjoukseen Nokiasta - jo ennen Microsoftia. Millainen tuo Nokia olisikaan nyt: Nokia-Huawei! 

Nyt virta on toisin päin. Kiina tulee ulos kuorestaan ja on ottamassa osuuttaan maailmasta, joka on suhdelukuna 1,4/7,8 - Suomen vastaava lukupari on 0,0055/7,8 ja EU' n noin 0,5/7,8. USA' n suhdeluku olisi 0,32/7,8. Kiinassa on maailman suurin valuuttavaranto, sen ollen myös jättiläismäinen "sijoitusrahasto" - esimerkiksi US liittovaltio on saanut Kiinasta lainoitusta häkellyttävät 1200 mrd USD. Meille tuota rahavirtaa juoksee nyt kiinalaismatkailijoiden mukana Lappiin - ja reippaasti virtaakin. Hyvä vai huono - voi kysyä vaikka Leviltä. 

Kiinasta Talhel-tunneliin ei tule yhtään rahaa, ellei Suomi, Viro ja EU tue hanketta - eikä silloinkaan, ellei mukaan kirjaudu suunnitelmat Jäämeren Petsamo/Liinahamari radasta - vuokrattavaa ratapohjaa pitkin - ja Koillisväylä, joka on osa kiinalaista kauppamerenkulkua 10-15 vuoden kuluttua, sen ollen lyhin meritie Eurooppaan. Kiinalaiset rahoittaisivat myös Liinahamarin sataman, joka voisi olla suomalaisjohteinen! Miksi?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä730

Ilkka Luoma kirjoitti:
HS: EU-komissaari Katainen: Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelihankkeen kiinalaisrahoituksessa on vielä liian paljon avoimia asioita

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000006032937.html  - 

...

Ilkka Luoma kommentti  12.3.2019 - 21:00:

Ehtiiköhän Jyrki Katainen ennen politiikasta lähtöään miettimään aikaa, jolloin länsiyhtiöt juoksivat kilpaa Kiinaan, ja olisiko arvioinut syitä miksi näin tekivät? Jos ei hoksannut miettiä syntyjä syviä, niin tässä kolme perussyytä miksi länsiyhtiöt (Suomestakin yksi ensimmäisistä oli laturivalmistaja Salcomp Oy* - siirsi koko tuotannon Kiinaan) kiiruhtivat Kiinaan: 1. Halpa, työteliäs ja lakkoilematon toveri, 2. Heti tehtaan oven takana alkoivat maailman suurimmat ja neitseellisimmät sisämarkkinat ja 3. Liki olemattomat ympäristölait, jotka mahdollistivat halvemmat tuotantolinjat kuin mitä ne olisivat olleet vaikkapa Suomessa. Että noilla mentiin. 

Esimerkiksi Nokia ollessaan kännykkähuipulla - takoi voitot juuri Kiinasta, aikana jolloin kiinalaisilla oli yhtäaikaisesti käytössä noin 200 miljoonaa nokialaista - lienee rikkoutumaton maailmanennätys. Harmi kun Nokia ei hoksannut tarttua Huawein tarjoukseen Nokiasta - jo ennen Microsoftia. Millainen tuo Nokia olisikaan nyt: Nokia-Huawei! 

Nyt virta on toisin päin. Kiina tulee ulos kuorestaan ja on ottamassa osuuttaan maailmasta, joka on suhdelukuna 1,4/7,8 - Suomen vastaava lukupari on 0,0055/7,8 ja EU' n noin 0,5/7,8. USA' n suhdeluku olisi 0,32/7,8. Kiinassa on maailman suurin valuuttavaranto, sen ollen myös jättiläismäinen "sijoitusrahasto" - esimerkiksi US liittovaltio on saanut Kiinasta lainoitusta häkellyttävät 1200 mrd USD.

Tuotantoa palaa Kiinasta takaisin Suomeen, koska täysautomatisoitu tuotanto Suomessa takaa paremman laadun ja  tulee myös halvemmaksi, 

Pitää myös muistaa, että teollisuusonnettomuudet ja työtapaturmat ovat Kiinassa yleisiä. Tuotteen "halpuus" revitään kiinalaisen selkänahasta.

Talouden vanhassa selkärangassa, valtionsektorilla, työantajien on jonkinasteinen pakko noudattaa hallituksen työturvallisuusmääräyksiä. Valtionsektorilla menee kuitenkin huonosti, ja suurin osa Kiinan uusista työpaikoista syntyy valtionsektorin ulkopuolella, jossa työturvallisuusmääräyksille viitataan usein kintaalla.

Kymmenet miljoonat ihmiset  kärsivän työperäisistä sairauksista Kiinassa.

Kiinan kaivokset ovat aivan oma lukunsa. Viime viikolla kymmeniä kaivosmiehiä kuoli Pohjois-Kiinassa ja Shandongin hiilikaivosalueella tunneliromahduksessa katosi parikymmentä.

Yritysten yhteiskuntavastuuseen liittyvä lainsäädäntö on Kiinassa hyvällä tasolla, mutta ongelmia tuottaa lakien toimeenpano ja pienet rangaistukset rikkomuksista. Yrityksille voi olla jopa taloudellisesti kannattavampaa olla noudattamatta lakia.

Kiinan laki kieltää lapsi- ja pakkotyövoiman käytön, mutta lakien toimeenpanossa on puutteita. Isojen monikansallisten yritysten alihankkijoita (muun muassa Applen ja Samsungin) on jäänyt kiinni lapsityövoiman käytöstä Kiinassa.

Kiinassa ei ole koko maan kattavaa minimipalkkaa, vaan jokainen provinssi määrittää itse alueensa minimipalkan. Minimipalkka on usein niin pieni, että sillä on vaikea tulla toimeen. Esimerkiksi Shanghain minimipalkka on noin 280 euroa kuukaudessa.

Työntekijöiden oikeuksia heikentävät lakko-oikeuksia koskevat säännöt ja seikka, että maassa on yksi ainoa sallittu työntekijäjärjestö. Kaupunkeihin työn perään muuttaneita koskevat asuinrekisterijärjestelmäsäännöt rajoittavat 260 miljoonan kiinalaisen mahdollisuuksia päästä sosiaaliturvan ja julkisten palvelujen piiriin (mukaan lukien lapset).

Siirtotyöläisten tyytymättömyys työehtoihinsa on lisääntynyt viime vuosina. Elinkustannukset nousevat palkkausta nopeammin ja viikkotyöaika on noussut , joka on tyypillisesti yli 44 tuntia viikossa.

Kuvassa olevat kiinalaislasten odotettu elinikä ei ole kovin pitkä.

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä730

Ilkka Luoma kirjoitti:

Kiinasta Talhel-tunneliin ei tule yhtään rahaa, ellei Suomi, Viro ja EU tue hanketta - eikä silloinkaan, ellei mukaan kirjaudu suunnitelmat Jäämeren Petsamo/Liinahamari radasta - vuokrattavaa ratapohjaa pitkin - ja Koillisväylä, joka on osa kiinalaista kauppamerenkulkua 10-15 vuoden kuluttua, sen ollen lyhin meritie Eurooppaan. Kiinalaiset rahoittaisivat myös Liinahamarin sataman, joka voisi olla suomalaisjohteinen! Miksi?

FInEst Link -suunnitelma on olemassa, mutta muu taitaa olla enemmänkin kirjoittajan oman aivoriihen tuotosta.

Jos tarkastellaan rataprojekteja Liinahammariin niin sellainen suunnitelma on olemassa.

Suorin ja realistisin raideyhteys Lapista Jäämerelle kulkee yhä Sallan Kelloselästä Muurmannin radalle, josta menee rata Petsamo-vuonon päähän Trifonaan. Uutta rataa tarvitaan vain välille Kelloselkä–Alakurtti (70 km) ja välille Trifona–Liinahamari (7 km).

Finnish Barents Group  teki suunnitelmat Liinahamarin sataman kunnostamisesta (yhteensä 400 miljoonaa markkaa). Suunnitelmaan kuului sotaromun poistaminen satama-altaasta, uudet satamalaitteet ja seitsemän kilometrin rautatie Trifonasta Liinahamariin.

Pietarista on jo olemassa suora rautatieyhteys Berliiniin. Tästä voi ostaa liput: https://rail.cc/en/train/saint-petersburg-to-berlin#r1

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä8864

SUNNUNTAINA, HELMIKUUTA 19, 2017

[AN] Pohjoinen ulottuvuus – miksi Kiina haluaa jäseneksi?

~  https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-ki...

Koillisväylä

[ ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4 - ]

" ... Koillisväylä on suurelta osin vuotta vielä tänään jääkannen alla. Tämä merkitsee aivan uudentyyppisten jäänmurtajien suunnittelua ja rakentamista |2 – Suomessa tämä taito on maailman parasta. Kiinalle Koillisväylä on taas yksi niistä useammasta ”sormesta”, jotka ojentuvat tavaravirtana Kiinasta Eurooppaan – mikä olisi toisin päin virta?

Koillisväylä on myös osin hyvin matala – se estää jättirahtialusten liikkumisen. Onkin suunniteltava myös uuden tyyppiset matalakulkualukset – jäävahvistein varustettuna, rahtaamaan kiinalaista tavaravirtaa. Koillisväylään voidaan myös laskea valokaapelit |3 Euroopasta Kauko - itään. Siperian läpi menevä yhteys on yksityiskäytössä, eikä soveltune laajempaan käyttöön (?)

Koillisväylä voisi tuoda Suomelle toisen lottovoiton

Tunnetusti Rovaniemeltä ei ole ratayhteyttä pohjoisemmaksi. Tuo sähkörata pitää rakentaa, mutta minne? Aikanaan presidentti Urho Kekkonen operoi toimillaan mahdollisuuden vuokrata kanavapohja Suomenlahdelle.  

 -

...

Nyt taitavasti ulkopoliittisin keinoin ehdotamme Moskovalle ratapohjan vuokraamista Petsamon Liinahamariin – Jäämeren rannalle. Uskoisin että nokkelat kiina-konsultit löytävät Kiinasta rahoituksen satamalle, joka on liittoutumattomalla alueella – vuokra-alueella Venäjältä. Miten tämän vuokraradan sovittelemme Venäjän oman ”sormen” - Muurmanskin radan kanssa, vaatisi taitavaa konsultointia – yllättäen Kiinan ja Venäjän välillä!

Koillisväylää pitkin tuleva tietoliikenneyhteys Kauko – idästä voisi rantautua myös tuolta Liinahamarin kohdilta ja yhteys kulkisi ratapohjaa pitkin Suomen puolelle, Rovaniemelle, Jyväskylään ja lopulta kaikkialle, kuten itse ratakin – tosin ratayhteys Oulusta Rovaniemelle pitää modernisoida ja sähköistää. Tietoliikenneyhteyden varteen voisimme saada sen puuttuvan pilvipalvelinkeskuksen |4 – Kiinasta.

Rahanpuute

Ymmärrettävästi Arktisella Neuvostolla on krooninen rahapula. Tuo rahapula voitaisiin ainakin osin täyttää Kiinasta, sillä Kiinalla on suuret intressit operoida ”Arktisen Neuvoston alueella”, onhan Kiina kylmien seutujen valtio, tosin sillä ei ole Jäämeren rantaa, kuten ei Suomella eikä Ruotsillakaan. On hyvin uskottavaa, että Venäjä puoltaa lämpimästi Kiinan jäsenyyttä – kuten Suomi ja Ruotsi EU:n jäsenyyttä samaiseen neuvostoon!

Alkuperäkansat

[Itsenäinen Saamenmaa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/tarjotaanko-saamelaisille-itsenais... - ]  ... "

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä730

Ilkka Luoma kirjoitti:
SUNNUNTAINA, HELMIKUUTA 19, 2017

[AN] Pohjoinen ulottuvuus – miksi Kiina haluaa jäseneksi?

~  https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-ki...

Koillisväylä

[ ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4 - ]

" ... Koillisväylä on suurelta osin vuotta vielä tänään jääkannen alla. Tämä merkitsee aivan uudentyyppisten jäänmurtajien suunnittelua ja rakentamista |2 – Suomessa tämä taito on maailman parasta. Kiinalle Koillisväylä on taas yksi niistä useammasta ”sormesta”, jotka ojentuvat tavaravirtana Kiinasta Eurooppaan – mikä olisi toisin päin virta?

Koillisväylä on myös osin hyvin matala – se estää jättirahtialusten liikkumisen. Onkin suunniteltava myös uuden tyyppiset matalakulkualukset – jäävahvistein varustettuna, rahtaamaan kiinalaista tavaravirtaa. Koillisväylään voidaan myös laskea valokaapelit |3 Euroopasta Kauko - itään. Siperian läpi menevä yhteys on yksityiskäytössä, eikä soveltune laajempaan käyttöön (?)

  

Parempi jättää insinööritieteet insinööreille.

Matalakulkuisen laivan suunnittelu ei ole mikään ongelma, mutta fysiikan lakien mukaan matalakulkuinen laiva ei ole kovin iso.  Oheisesta käyrästä voi spekuloida laivan kokoa syvyyden suhteen.

Esimerkkialus voisi olla Super 1 A jääluokkaan kuuluva Eckerö Linen Finlandia, jonka syväys on 7 metriä ja bruttovetoisuus 36000 tonnia. 

Periteistä reittiä kulkevat suuralukset kuljettavat yli viisinkertaisen rahtimäärän.

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä8864

Tommi Turmiola kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
SUNNUNTAINA, HELMIKUUTA 19, 2017

[AN] Pohjoinen ulottuvuus – miksi Kiina haluaa jäseneksi?

~  https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-ki...

Koillisväylä

[ ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4 - ]

" ... Koillisväylä on suurelta osin vuotta vielä tänään jääkannen alla. Tämä merkitsee aivan uudentyyppisten jäänmurtajien suunnittelua ja rakentamista |2 – Suomessa tämä taito on maailman parasta. Kiinalle Koillisväylä on taas yksi niistä useammasta ”sormesta”, jotka ojentuvat tavaravirtana Kiinasta Eurooppaan – mikä olisi toisin päin virta?

Koillisväylä on myös osin hyvin matala – se estää jättirahtialusten liikkumisen. Onkin suunniteltava myös uuden tyyppiset matalakulkualukset – jäävahvistein varustettuna, rahtaamaan kiinalaista tavaravirtaa. Koillisväylään voidaan myös laskea valokaapelit |3 Euroopasta Kauko - itään. Siperian läpi menevä yhteys on yksityiskäytössä, eikä soveltune laajempaan käyttöön (?)

  

Parempi jättää insinööritieteet insinööreille.

Matalakulkuisen laivan suunnittelu ei ole mikään ongelma, mutta fysiikan lakien mukaan matalakulkuinen laiva ei ole kovin iso.  Oheisesta käyrästä voi spekuloida laivan kokoa syvyyden suhteen.

Esimerkkialus voisi olla Super 1 A jääluokkaan kuuluva Eckerö Linen Finlandia, jonka syväys on 7 metriä ja bruttovetoisuus 36000 tonnia. 

Periteistä reittiä kulkevat suuralukset kuljettavat yli viisinkertaisen rahtimäärän.

...

Kiinalaiset luotasivat Koillisväylää sen viime kesäkaudella - yhdessä venäläisten kanssa. Valmistautunevat tiettyjen kohtien ruoppaukseen - siis väylän syventämiseen. Kiinassa valmistuu ~ 340 000 insinööriä - joka vuosi, siis 10 vuodessa enemmän kuin Suomessa on asukkaita; sieltä lienee riittävästi ammattitaitoa yhdessä suomalaisten kanssa pohtimaan jäänmurtoa matalakululla, kuin suunnitella rahtialuksia, joilla alhainen kulkusyväys - kts. Kremlin omistama Helsingin telakka. 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat