Sivut

Kommentit (93)

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1762

syytinki kirjoitti:
Meikällä ei ole edes peruskoulun todistusta. Silti sitä vaan täällä kirjoitellaan. Heh, heh.

Ei ole muuten dreilläkään, siksi on jouduttu tinkimään tasosta ja pelkkä kansakoulun oppimäärä on katsottu riittäväksi, että myös hän voi osallistua keskusteluihin.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1068

"drei"?

Minulla on ikävä tunne että "dogiloki" viittaa minuun?

Tietysti koirakoulusta saatua todistustakin voi käyttää, mutta onko sinulla kennelliiton sertifikaatti pätevyydestäsi?

Hau hau???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17707

Dr No kirjoitti:
"drei"?

Tietysti koirakoulusta saatua todistustakin voi käyttää, mutta onko sinulla kennelliiton sertifikaatti pätevyydestäsi?

Hau hau???

Kyseessä lienee luistelija Aliisa Drei !

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5087

Dr No kirjoitti:
"drei"?

Hau hau???

Voinet laittaa tänne kuvan peruskoulun päästötodistuksestasi jos väität että sinulle on sellainen myönnetty?

salai
Seuraa 
Viestejä7777

Toki Dr No on voinut saadakin peruskoulun päästötodistuksen - eiihän se ole vaatinut kuin muutaman luokallejäämisen. Peruskouluun siirryttiin pääkaupunkiseudulla 1977, jolloin Tri. Ei oli kai vasta 34 vuotias, melkein teini-ikäinen vaan tuskin vasemmistolaisen Teiniliiton jäsen?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10435

MooM kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
SamBody kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Dr No kirjoitti:
NYT teki HS, kansan suussa Hyysäri alimman limbon ilmastohysteriassaan:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006038670.html

Voidaan kutsua jo lähes rikokseksi kun aikuinen ilmastohihhuli käyttää lapsen nimeä vuodatuksessaan. Ei kai nyt kukaan usko tekstiä todella 9- vuotiaan laatimaksi?

Keinoja ei kaideta kun rahastus on uhattuna, ehkä jopa ideologia.

9-luokkalainen on 16-vuotias, eikä 9-vuotias, ellei ole supervälkky tyyppi.

Jäitkö luokalle?

Minä olin käynyt yhdeksän luokkaa 15 vuotta täytettyäni. Niinkö sinäkin, vai miksi kysyt?

7 vuotta + 9 luokkaa = 16 vuotta

yhdeksän luokkaa käytyään on jo suorittanut peruskoulun, eikä ole enää yhdeksäsluokkalainen.

Aloitusiät menevät näin (normaaliaikaan koulunsa aloittaneilla)

ykkösluokkalaiset  6, 7 tai 8 v (osa täyttää 7 vasta myöhemmin syksyllä, kevätkaudella osa on jo täyttänyt 8 ja nuorimmat tietysti ovat jo 7)

2 lk 7,8 tai 9 v

...

9 lk 14, 15 tai 16 v

Yhdeksäsluokkalainen voi siis olla 14 (vain syyslukukaudella), 15 tai 16 (vain kevätlukukaudella) vuotta. Ja poikkeuksena koulunsa aiemmin/myöhemmin aloittaneet ja luokkia hyppineet/kerranneet oppilaat.

Paljonkohan noita hyppimisiä esiintyy vuositasolla? Kymmeniä vai satoja? Koitin googlata, mutta eipä tuota helposti löytynyt mistään.

Olen vain yhden tavannut lisäkseni, jolle tuo mahdollisuus on suotu. Ulkomailta tiedän sitten enemmänkin tapauksia.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

Minijehova kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
SamBody kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Dr No kirjoitti:

Voidaan kutsua jo lähes rikokseksi kun aikuinen ilmastohihhuli käyttää lapsen nimeä vuodatuksessaan. Ei kai nyt kukaan usko tekstiä todella 9- vuotiaan laatimaksi?

Jäitkö luokalle?

Minä olin käynyt yhdeksän luokkaa 15 vuotta täytettyäni. Niinkö sinäkin, vai miksi kysyt?

yhdeksän luokkaa käytyään on jo suorittanut peruskoulun, eikä ole enää yhdeksäsluokkalainen.

ykkösluokkalaiset  6, 7 tai 8 v (osa täyttää 7 vasta myöhemmin syksyllä, kevätkaudella osa on jo täyttänyt 8 ja nuorimmat tietysti ovat jo 7)

2 lk 7,8 tai 9 v

...

9 lk 14, 15 tai 16 v

Yhdeksäsluokkalainen voi siis olla 14 (vain syyslukukaudella), 15 tai 16 (vain kevätlukukaudella) vuotta. Ja poikkeuksena koulunsa aiemmin/myöhemmin aloittaneet ja luokkia hyppineet/kerranneet oppilaat.

Paljonkohan noita hyppimisiä esiintyy vuositasolla? Kymmeniä vai satoja? Koitin googlata, mutta eipä tuota helposti löytynyt mistään.

Olen vain yhden tavannut lisäkseni, jolle tuo mahdollisuus on suotu. Ulkomailta tiedän sitten enemmänkin tapauksia.

Luulisin, että luokan kertaaminen tai aloituksen myöhästyttäminen on yleisempää. Nykyisin kai suhtaudutaan vähän nihkeästi nopeuttamiseen, koska vaikka lapsen äly ja tiedot olisivat ikäistään pitemmällä, mutta taidot (esim. ryhmässä oleminen, vastuun ottaminen jns) eivät välttämättä ole. Mielummin pyritään tarjoamaan lisähaastetta perustehtävien ohella.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10435

MooM kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
SamBody kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Dr No kirjoitti:

Jäitkö luokalle?

2 lk 7,8 tai 9 v

...

9 lk 14, 15 tai 16 v

Luulisin, että luokan kertaaminen tai aloituksen myöhästyttäminen on yleisempää. Nykyisin kai suhtaudutaan vähän nihkeästi nopeuttamiseen, koska vaikka lapsen äly ja tiedot olisivat ikäistään pitemmällä, mutta taidot (esim. ryhmässä oleminen, vastuun ottaminen jns) eivät välttämättä ole. Mielummin pyritään tarjoamaan lisähaastetta perustehtävien ohella.

Näyttää ettei hommaan ole koskaan laadittu edes ohjeistusta, vaan koulun asia on päättää miten oppilas osoittaa osaamisensa. Luinkin yhdestä tapauksesta jossa opettaja ihmetteli miten homma pitäisi tehdä. Oli hoidettu kevätlukukauden aikana sivutyönä vaadittavat hommat. Minulta vaadittiin kesällä lukemista ja tenttailua päätteeksi, joten kiinnostus ei ollut kovin suurta.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1762

Dr No kirjoitti:
"drei"? Minulla on ikävä tunne että "dogiloki" viittaa minuun? 

Joo, sori, Dr-ei, tavuviiva unohtui. Myös tällaiset avautumiset unohtuvat, jos et avaa päivittäisiä ilmastonmuutosketjuja. Nyt ei ole mode vaalimassa etujasi, kuten joitakin vuosia sitten..

Dr No
Seuraa 
Viestejä1068

Ei ole peruskoulun päästötodistusta ei, katsokaas silloin 1950-luvun alussa eli kun olin 11 -vuotias meistä neljäsluokkalaisista fiksuimmat siirrettiin oppikouluun. Jälkeenjääneet jatkoivat peruskoulua ja näistä tuli autokuskeja, varsin monista pakuapinoita.

webster
Seuraa 
Viestejä1465

Dr No kirjoitti:
Ei ole peruskoulun päästötodistusta ei, katsokaas silloin 1950-luvun alussa eli kun olin 11 -vuotias meistä neljäsluokkalaisista fiksuimmat siirrettiin oppikouluun. Jälkeenjääneet jatkoivat peruskoulua ja näistä tuli autokuskeja, varsin monista pakuapinoita.

Ja näistä oppikouluun siirtyneistä lahjakkaimmista tuli ylioppilaita ja he menivät yliopistoon opiskelemaan. Tavan tunarit menivät amikseen tai tekuun ja heistä tuli laborantteja tms.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4972

Dr No kirjoitti:

50-luvulla oppikoulut olivat yksityisiä, ja oppilaat valikoituivat paremminkin vanhempien varallisuuden mukaan, kuin oppilaan ällin mukaan. Jos ei neljänneltä luokalta onnistutut pääsemään oppikouluun, sai yrittää myöhemmiltä luokilta. Jos vaikka kuudennelta luokalta pyrki, niin torvi piti olla, ellei hallinnut neljännen luokan laskennon tasoa, ja äidinkielen taitokin oli täytynyt kehittyä.   

Niinpä oppilasjoukko oli hyvinkin epähomogeenista - ne jotka olivat väkisin vanhemmat pakottaneet opin tielle, viihtyivät hyvinkin pitään, ennenkuin päästökirja oli kädessä, tai olivat tippuneet kokonaan kelkasta useiden luokalle jäämisien jälkeen. 

Että tuossa väitteessäsi ei ole mitään perää. Se miten koulussa pärjäsi, riippui paremminkin oppilaan kiinnostuksesta opetukseen. Tunnen useita kavereita, jotka tuplailivat luokilla, mutta aikuistuttuaan jatkoivat mestyksellisesti opin tiellä hyviin ammatteihin.

Itse olin luokan toiseksi nuorin, ja koulu tuntui niin vastemieliseltä, että viidennen luokan jälkeen ajattelin, etten ikinä mene enää mihinkään kouluun. Mutta neljän vuoden päästä kuitenkin innolla lähdin opiskelemaan ja ihan kohtaisesti menestyin.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11451

webster kirjoitti:
Dr No kirjoitti:

Ja näistä oppikouluun siirtyneistä lahjakkaimmista tuli ylioppilaita ja he menivät yliopistoon opiskelemaan. Tavan tunarit menivät amikseen tai tekuun ja heistä tuli laborantteja tms.

Hannu lienee poikkeus joka vahvistaa tuon säännön, vai miten on, onko Hannu yl’oppilas?

Mikä oli lyseosta valmistuneen titteli?

Dr No
Seuraa 
Viestejä1068

kontra1,

Ei pidä paikkaansa, kyllä oppikoulu oli kunnallinen ja ilman lukukausimaksuja, ehkä jossain Utsjoella oli toisin. Pääsykoe oli vaativa, ei siinä vanhempien varallisuudella ollut mitään tekemistä, meille opettajamme antoi 300 ylimääräistä laskutehtävää harjoituksena.

Menin keskikoulusta tekuun parin vuoden laboratorioharjoitteluj jälkeen, myös vähintään 3 kk konepajaharjoittelua vaadittiin, sain sen IVO:n valmistuvalla voimalaitoksella Naantalissa. Lukioni luin vasta valmiina insinöörinä työn ohessa Käpylän iltaoppikoulussa Helsingissä, edelläkävijä, Suomen ensimmäinen luokaton lukio, suoritin 18 kuukaudessa. Sitten Tampereen yliopiston sanomalehtilinjalle ja USA:aan.

wisti
Seuraa 
Viestejä14564

Dr No kirjoitti:
kontra1,

Ei pidä paikkaansa, kyllä oppikoulu oli kunnallinen ja ilman lukukausimaksuja, ehkä jossain Utsjoella oli toisin. Pääsykoe oli vaativa, ei siinä vanhempien varallisuudella ollut mitään tekemistä, meille opettajamme antoi 300 ylimääräistä laskutehtävää harjoituksena.

Menin keskikoulusta tekuun parin vuoden laboratorioharjoitteluj jälkeen, myös vähintään 3 kk konepajaharjoittelua vaadittiin, sain sen IVO:n valmistuvalla voimalaitoksella Naantalissa. Lukioni luin vasta valmiina insinöörinä työn ohessa Käpylän iltaoppikoulussa Helsingissä, edelläkävijä, Suomen ensimmäinen luokaton lukio, suoritin 18 kuukaudessa. Sitten Tampereen yliopiston sanomalehtilinjalle ja USA:aan.

Lienet käynyt kunnallista keskikoulua. Niitä oli joissakin maaseutupitäjissä, mahdollisesti myös kaupungeissa. Oppikoulut olivat maaseudulla järjestään yksityisiä ja ns. kannatusyhdistyksen ylläpitämiä. Ja taatusti ne perivät lukukausimaksuja. Kaupungeissa oli myös valtion kouluja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat