Sivut

Kommentit (93)

wisti
Seuraa 
Viestejä14554

”Vuoden 1958 kansakoululaissa vakinaistettiin myös kunnalliset keskikoulut, joita oli voitu perustaa kokeilutarkoituksessa vuodesta 1946 alkaen. Kansakoululain mukaan kunta saattoi perustaa kansakoulun yhteyteen keskikoulun, jonka tuli oppimäärältään vastata valtion keskikoulua. Kunnalliset keskikoulut kuuluivat hallinnollisesti kansakouluun ja ne olivat oppilaille täysin ilmaisia. Oppikouluväki vastusti kunnallisia keskikouluja lähinnä siitä syystä, että oppikoulu voitiin näin samaistaa kansakouluun. Myös valtiovalta suhtautui kitsaasti kunnallisiin keskikouluihin antamalla kunnille niiden perustuslupia aika harvoin. 1950-luvulla niiden lukumäärä oli vain kolmisenkymmentä ja peruskouluun siirryttäessä 1960-luvun lopussa noin 130.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Dr No kirjoitti:
kontra1,

Ei pidä paikkaansa, kyllä oppikoulu oli kunnallinen ja ilman lukukausimaksuja, ehkä jossain Utsjoella oli toisin. Pääsykoe oli vaativa, ei siinä vanhempien varallisuudella ollut mitään tekemistä, meille opettajamme antoi 300 ylimääräistä laskutehtävää harjoituksena.

Menin keskikoulusta tekuun parin vuoden laboratorioharjoitteluj jälkeen, myös vähintään 3 kk konepajaharjoittelua vaadittiin, sain sen IVO:n valmistuvalla voimalaitoksella Naantalissa. Lukioni luin vasta valmiina insinöörinä työn ohessa Käpylän iltaoppikoulussa Helsingissä, edelläkävijä, Suomen ensimmäinen luokaton lukio, suoritin 18 kuukaudessa. Sitten Tampereen yliopiston sanomalehtilinjalle ja USA:aan.

Sinulla kävi parempi tuuri kuin minulla. Minä kävin yksityisen 5-luokan oppikoulun. Parin vuoden aikana olin kyllä vapaaoppilas, mutta kirjat piti ostaa itse. 

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Dr No kirjoitti:
kontra1,

Ei pidä paikkaansa, kyllä oppikoulu oli kunnallinen ja ilman lukukausimaksuja, ehkä jossain Utsjoella oli toisin. Pääsykoe oli vaativa, ei siinä vanhempien varallisuudella ollut mitään tekemistä, meille opettajamme antoi 300 ylimääräistä laskutehtävää harjoituksena.

Menin keskikoulusta tekuun parin vuoden laboratorioharjoitteluj jälkeen, myös vähintään 3 kk konepajaharjoittelua vaadittiin, sain sen IVO:n valmistuvalla voimalaitoksella Naantalissa. Lukioni luin vasta valmiina insinöörinä työn ohessa Käpylän iltaoppikoulussa Helsingissä, edelläkävijä, Suomen ensimmäinen luokaton lukio, suoritin 18 kuukaudessa. Sitten Tampereen yliopiston sanomalehtilinjalle ja USA:aan.

Minä jo ehdin puolustella sinua,  ettei ole syytä epäillä juttujesi todenperäisyyttä, mutta kyllä nyt täytyy muuttaa käsitystä. Jos et kerran tiedä asiaa, älä kerro omaa arvaustasi totuutena.

Aristoteleskin aikoinaan teki tuota, ja tuskin kukaan olisi arvannut, että tämä keksi omasta päästään selityksiä, ettei arvovalta olisi romuttunut.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5072

Nyt kun Ilmasto-oppi tulee peruskouluun eikä dreillä ole peruskoulun oppimäärän omaksumisen osoittavaa todistusta niin hänen kannattaisi ilmoittautua opiskelemaan peruskouluun. Näin hän saisi samalla ilmasto-opin opinnot ja peruskoulun oppimäärän osaamisen osoittavan todistuksen.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Minä kun en voi leuhkia upealla uralla, niin leuhkitaan sitten luokkakavereiden urilla. Yksi oli professori - rauha hänen sielulleen, yksi tuomari ja virkamieshallituksen ministeri - minua kuukauden nuorempi, yksi pari kertaa luokkaa tuplannut merikapteeni - rauha hänenkin sielulleen. Loput oli teknikoita inssejä ja ehkä joku dippelikin, ravintoloitsija tms - valitettavasti luokkakokouksia ei ole juuri ollut, ettei kaikista tiedä - likoista en muuta kuin että  yksi oli TV-kuuluttaja. 

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Kyllä meidänkin koulussa oli valistuneita vastuullisia oppilaita, vaikka mihinkään globaaliin ongelmiin ei keskitytty - vain koulun sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Meitä alempien luokkien oppilaita paimensivat 4- ja 5-luokkalaiset, 14 - 16 vuotiaat. Opettajat eivät puuttuneet järjestyksenpitoon kuin lunttauksessa tms pahemmissa rikkeissä. Ei ole tietoa oliko meidän koulu ainoa Suomessa, jossa näin meneteltiin.

…….

Hesarissa tänään: Lappeen koulussa saatiin riiviöt kuriin

Oppilaat otettiin mukaan järjestyssääntöjen laadintaan. Koulussa tehtiin muun muassa välituntisäännöt yhdessä oppilaiden kanssa, jotta riitoja ei pääsisi edes syntymään.

Välituntipaikoille tehtiin kuvalliset ohjeet, jotka kertoivat, mitä kussakin paikassa sai tehdä. Sen jälkeen ne käytiin kaikkien oppilaiden kanssa läpi: kuinka kauan saa keinua tai milloin pitää vaihtaa vuoroa. Oppilaille selvitettiin, mitä seuraa, jos yhteisesti sovituista säännöistä lipsutaan.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/03/21/miksi-oppilaita-ei-saada-kuriin...

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

"Kasvihuoneilmiöllä" on sormensa pelissä Mosambikin myrskytuhoissa ja tulvissa - sano minun sanoneen. Ei kuulemma ikinä tuommosta luonnon tuhoja muista vanhimmat miehetkään.  9-luokkalainen oli oikeassa.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6862

https://yle.fi/uutiset/3-10672172

"16-vuotias Atte Ahokas on perjantaisin lakossa: "Poliitikot ovat epäonnistuneet ja pettäneet meidän sukupolvemme"

Nyt tuli kyllä järisyttävä innovaatio. Olen kateellinen nykyisille peruskoululaisille. Olisipa minunkin aikana jo tajuttu, että voi protestoida vapaasti uiguurien ihmisoikeuksia olemalla pois koulusta. Jo silloin, saati nyt opiskeluni oli paljon tehokkaampaa yksin asioita miettien.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10361

Minäkin menen töihin vasta kun näen konkreettisia toimia maailman pelastamiseksi!  =D

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6862

Minijehova kirjoitti:
Minäkin menen töihin vasta kun näen konkreettisia toimia maailman pelastamiseksi!  =D

Ehkä tuo tosiaan on leviävä innovaatio. Parin vuoden päästä ainakin julkisella sektorilla puolet väestä on ilmastolakossa joka perjantai. Yksi pämppäyspäivä monelle lisää.

Go for it! Hyvän asian puolesta.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Kontra1 kirjoitti:
Minä kun en voi leuhkia upealla uralla, niin leuhkitaan sitten luokkakavereiden urilla. Yksi oli professori - rauha hänen sielulleen, yksi tuomari ja virkamieshallituksen ministeri - minua kuukauden nuorempi, yksi pari kertaa luokkaa tuplannut merikapteeni - rauha hänenkin sielulleen. Loput oli teknikoita inssejä ja ehkä joku dippelikin, ravintoloitsija tms - valitettavasti luokkakokouksia ei ole juuri ollut, ettei kaikista tiedä - likoista en muuta kuin että  yksi oli TV-kuuluttaja. 

Unohtui tästä leuhkimislistata meidän luokalta  kapellimestari - oikein kaupunginorkesterin, ja yks taitelija - aloitteli uraansa piirtelemällä taululle alastoman naisen - oli sitten upea daami. Hitto kun olis ollu kamera, mutta kameran sain hankituksi vasta parikymppisenä. Coktailissa oli paljo surkeempia kuvia, huonolaatuisia mustavalkoisia. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat