Miten ison kalan saa tarttuun koukkuun

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kuin olen saanut sen kilon hauen, niin pitääkö silloin löysätä siimaa, ja väsyttää kalaa. Vai mitä ne saa tarttuun. AIna kala irtoo mulla koukusta ja karkaa.

Luin netistä että ei saa siimaa löysätä.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Löysää siimaa ja väsytä kala. Väsytettyäsi kalan voit poimia sen haaviin.
Näin minä sain erään hauen kiinni.

Vierailija

Siis löysällehän siimaa ei saa päästää, muuten kala pääsee sylkemään koukun ulos suustaan.

Kun kala iskee, kannattaa tehdä napakka vastaisku, jolloin koukku varmasti uppoaa väkästä myöten kalan leukan. Sitten vapaa kannattaa pitää noin suorassa kulmassa (vavan päästä lähtevään) siimaan nähden niin, että vapa on kokoajan hieman käyränä. Tällöin siima pysyy kireänä. Kelan kitkajarru (oikein toimiessaan) kyllä antaa kalalle tarvittaessa siimaa sen verran, ettei kala pääse nykimään siimaa poikki. Mutta siis ehdotonta on, ettei siima missään vaiheessa roiku löysänä.

Vierailija

Niin tosiaan Tollukka sanoi sen, mitä minä halusin sanoa, mutta en muistanut/kyennyt. Pisteet Tollukalle. Eli älä löysää sit löysäksi, vaan niin, että kala pääsee uimaan sinne sun tänne kunnes väsyy.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Jos hauki aina pääsee irti, kannattaa tarkistaa koukkujen olemassa olo ja kunto. Nälkäinen hauki pikemminkin rohmuaa usein vieheen niin syvälle kitaansa, että koukkujen irrottaminen ilman apuvälineitä on työlästä.

Tollukan ohjeisiin ei ole lisättävää.

Vierailija

Niitä väkäsiä ei välttämättä tarvi koukuissa( voit lytistää tai katkaista), mutta kannattaa hommata kemiallisesti teroitetut koukut ja pitää ne hiomakivellä terävinä. Niitten pitää tarttua käsiinkin helposti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Haukea kalastaessasi tarvitset tollukan ohjeiden lisäksi haukiperukkeen, ettei kala pure siimaa poikki.

Hauki nappaa kyllä uistimen yleensä niin ärhäkästi, ettei mitään varsinaista vastaiskua tarvita, itseasiassa vastaisku minun kokemukseni mukaan voi repäistä vieheen kalan suusta.

Kilonen hauki ei ole iso. Kolme-neljäkiloinen alkaa jo olla.

Mutta kilonen hauki on kyllä hyvä syömäkala.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb

Eivätkös muuten yli kymmenen kiloiset hauet maistu sitkeälle ja pahalle?
Johtuuko tämä siitä, että heidän liha on surkastunut tai jotakin vastaavaa?
Onko muuten vanhojen ihmisten liha myös sitkeätä vai onko tuo ominaisuus vain kaloilla?

Vierailija
tiäremiäs
Kuin olen saanut sen kilon hauen, niin pitääkö silloin löysätä siimaa, ja väsyttää kalaa. Vai mitä ne saa tarttuun. AIna kala irtoo mulla koukusta ja karkaa.

Ei saa löysätä, silloin hauki sylkäisee sen koukun ulos. Heti ku on napannu kii, pitää siima pitää kireellä, että se koukku pysyy hauessa kii. mahdollisesti vähän nykästä vastaan, ni uppoo kii leukaan. Isoista hauista en tiedä, ku aina oon saanu vaan suht pieniä... Myöskään ei saa nostaa vedestä, tai päästää pintaan, vaan ottaa haavilla pinnan alta. Muuten pyristelee ittensä vapaaks.

Vierailija
tiäremiäs

Kilon hauki on vielä sen verta pieni ettei sitä tarvi väsytellä. Mitään muuta kuin kelaat vaan sen suoraan haaviin. Kun kala iskee niin tehdään vastaisku jotta kuokku tarttuisi paremmin kiinni.

Siima ei missään vaiheessa saa olla löysällä. Jos siima pääsee löystymään niin varsinkin isompi kala helposti katkoo silloin siimat.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Aweb
Haukea kalastaessasi tarvitset tollukan ohjeiden lisäksi haukiperukkeen, ettei kala pure siimaa poikki.

Hauki nappaa kyllä uistimen yleensä niin ärhäkästi, ettei mitään varsinaista vastaiskua tarvita, itseasiassa vastaisku minun kokemukseni mukaan voi repäistä vieheen kalan suusta.

on mulla kaikki oikee oppiset välineet, mutta kalastustaito on huono.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Abdul Az
tiäremiäs

Kilon hauki on vielä sen verta pieni ettei sitä tarvi väsytellä. Mitään muuta kuin kelaat vaan sen suoraan haaviin. Kun kala iskee niin tehdään vastaisku jotta kuokku tarttuisi paremmin kiinni.

Siima ei missään vaiheessa saa olla löysällä. Jos siima pääsee löystymään niin varsinkin isompi kala helposti katkoo silloin siimat.

Kilon hauki on aika maksimi painonen, jos niitä meinaa syödä. Muut maistuu puulta. kyllähän kaikki hauki maistuu puulta, mutta sen isompi sen pahemman makunen.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Aweb

niin muoviset ustimet, menee helposti rikki kuin se hauki puree niin äkäsesti. Mulla rapalat on täynnä hampaan reikiä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Sain kaverilta fileen kymmenkiloisesta hauesta ja se oli yllättävän hyvä. Suurin mitä itse olen saanut oli seitsemänkiloinen, ja sitä en syönyt vaan poljin mättääseen. Olin silloin maastossa ja saanut jo parikymmentä haukea ja polkenut nekin mättääseen. Lokkaan laskevissa joissa hauki on tuholainen, joka syö jalokalojen poikaset, ja isompi hauki ne täysikasvuisetkin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Aweb

niin muoviset ustimet, menee helposti rikki kuin se hauki puree niin äkäsesti. Mulla rapalat on täynnä hampaan reikiä.

Hauelle paras on lusikka. Ei mee rikki niin helposti eikä maksa niin paljon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat