Eroaminen kirkosta.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos eroan nyt kirkosta ja haluan jossain vaiheessa pitää kirkkohäät, niin voinko liittyä milloin tahansa takaisin kirkkoon vai miten saan pidettyä kirkkohäät nimenomaan kirkossa ja papin kanssa?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija
Cosmic-Fairy
Kyllä, kirkkoon takaisin liittyminenkin on varsin helppoa.

Missä niin sanotaan ja onko tähän mitään erityisiä vaatimuksia?

Vierailija

En tiedä ihan tarkalleen että miten se tapahtuu. Itse en ole kirkon kirjoihin palaamassa.

Eräs ystäväni kuitenkin erosi kirkosta ja liittyi myöhemmin takaisin koska hänet haluttiin kummi tehtäviin.

Jossain virastossa piti vain käydä allekirjoittamassa paperit ja asia oli sillä selvä.

Vierailija

Missä se kirkon perimä maksu näkyy milloinkin mitä maksan, jos kuulun kirkkoon? Mistä näen paljonko maksan sitä tällä hetkellä?

Vierailija
Froze
Missä se kirkon perimä maksu näkyy milloinkin mitä maksan, jos kuulun kirkkoon? Mistä näen paljonko maksan sitä tällä hetkellä?

Verokortistahan se kirkollisvero näkyy. Sehän lasketaan automaattisesti veroprosenttiisi mukaan mikäli kuulut kirkkoon.

Vierailija
Cosmic-Fairy
Froze

Verokortistahan se kirkollisvero näkyy. Sehän lasketaan automaattisesti veroprosenttiisi mukaan mikäli kuulut kirkkoon.

Eli mistä se summa lähtee tarkalleen? Lähteekö se tuloistani pois ja missä vaiheessa ja miten?

Vierailija
teini
Saako kirkkoon mennä vaikka ei kuulu kirkko(organisaatio)on.

Saa ainoastaan ehtoollisella tarvitsee olla kirkon jäsen ja tietysti kirkkoon kuulumaton ei saa mm. kirkkohäitä. Minäkin olen monet kerrat ollut kirkossa häissä, hautajaisissa sun muissa tilaisuuksissa, enkä kuulu kirkkoon.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö kirkkohäihin pitäisi riittää se, että ainakin toinen puolisoista kuuluu kirkkoon? Yksi tuttavapariskunta vihittiin pari vuotta sitten kirkossa (morsiamen äidin toivomus) ja mies on ollut ja on tietääkseni vieläkin täysateisti ja kirkkoon kuulumaton, erosi aikanaan kirkosta heti kun saattoi. Vai liittyikö ja erosi heti seremonian jälkeen? Ei voi tietää.

Itsekin erosin kirkosta. Naimisiin pääsee muutenkin kuin kirkossa, jos tahtoo. Oli aika lailla salamapäätös, kypsytti muutamankin "kirkon tukipilarin" käsitys hedelmöityshoidoista ja samaa sukupuolta olevien parisuhteista. Leikkikää keskenänne, minä en viitti.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Miksi kirkosta eronnut haluaisi pitää kirkkohäät? Pitääkö avioliitolle kaikesta huolimatta saada jumalan siunaus ihan vaan kaiken varalta?

Vierailija
Pikku Gen
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö kirkkohäihin pitäisi riittää se, että ainakin toinen puolisoista kuuluu kirkkoon? Yksi tuttavapariskunta vihittiin pari vuotta sitten kirkossa (morsiamen äidin toivomus) ja mies on ollut ja on tietääkseni vieläkin täysateisti ja kirkkoon kuulumaton, erosi aikanaan kirkosta heti kun saattoi. Vai liittyikö ja erosi heti seremonian jälkeen? Ei voi tietää.

Aika kätevä veto tuttavillasi.
Mennä nyt suorittamaan yksi elämän tärkeimmistä toimenpiteistä morsiamen äidin toiveiden mukaan.
Eiköhän sen juhlan perimmäinen ja tärkein idea ole juurikin siinä morsiusparissa ja heidän toiveissa.

Jos itse joskus naimisiin päädyn, niin sen ainakin tiedän, ettei niistä karkeloista tule ulkopuoliset päättämään.
Ne olisivat minun ja puolisoni juhlat.
Itse en kuulu kirkkoon, mutta mielitiettyni kylläkin.
Elän samassa käsityksessä Pikku Genin kanssa, siis että mikäli kirkkohäistä haaveilisi,
niin se on mahdollista jos toinen puolisoista kuuluu kirkkoon.

Kirkosta erottaessa ei ainakaan esitetty mitään argumenttia
"ken tien valitsee, se tiellä pysyköön"
että kaiketi se "kirkkoon paluu" onnistuu, mikäli joskus käy niinkin hassusti, että tulee uskoon.

Aiemmin esitetty kysymys "saako kirkkoon kuulumaton mennä kirkkoon" on suorastaan humoristinen.
Kuinka moni on nähnyt kirkon ovilla portsareita kyselemässä motiiveja
ja että kuulutaanko siihen seurakuntaan vai ei?
Julkinen rakennus se on siinä missä muutkin.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
Pikku Gen
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö kirkkohäihin pitäisi riittää se, että ainakin toinen puolisoista kuuluu kirkkoon? ...

Periaatteessa noin. Käytännössä asia menee niin, että heidät on vihitty maistraatissa ja ne kirkkobileet oli sitten sellainen avioliiton siunaustilaisuus, ei varsinaisesti siis vihitty kirkossa.

Eroa on muutaman lauseen verran, mm. ei julisteta mieheksi ja vaimoksi.

Samaa kaavaa olen itse "joutunut" noudattamaan, vaikka molemmat olimme kirkon jäseniä, minua vain ei ollut konfirmoitu. Julmaa

Sylikummiksikaan en kelpaa moisen puutteen takia

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Herrabin kanssa samaa mieltä. Miksi saisi olla kirkon toiminnassa mukana, jos ei kuulu kirkkoon? Vähän sama kuin olisi Suomalainsen oikeudet, mutta ei maksaisi veroja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat