Seuraa 
Viestejä4

Olin nuorena aktiivinen (luonto)kuvaaja. Kuvasin dialle. Seisoin vaelluksilla monet kerrat tunturin kupeella kirpeässä monen kymmenen asteen pakkasessa ja odotin oikeaa hetkeä. Varoin hiihtämästä hankeen jälkiä. Kun kuu nousi, päästin menemään. Haarukoin eri valotuksilla 10 kuvaa samasta hetkestä. Sen jälkeen siirsin jalustan uuteen etukäteen suunniteltuun paikkaan ja toistin saman.

Se oli siinä. Ei nysväämistä koneella, ei jälkikäteiskorjailua. Kaikki kiteytyi yhteen hetkeen. Ja kyllä se hienolta tuntui, jos sadasta kuvasta edes yksi oli sellainen, joka teki mieli säästää.

Digikuvaukseen en koskaan ole päässyt kunnolla mukaan. Liikaa tekniikkaa, liikaa kuvia, liikaa säätämistä. Jos erehtyy avaamaan kameroita käsittelevän lehden, silmille vyöryy tukehduttava määrä käsitteitä, jotka ahdistavat. Ei tee mieli selvittää, mihin ne kaikki viittaavat.

En yhtään ihmettelekään, että ylivoimaisesti suosituin kamera on kännykkäkamera. Sekin on menneisiin vuosiin verrattuna teknisesti erittäin kehittynyt, mutta toiminnoiltaan yksinkertainen. Sillä vain räpsäistään.

Olen vieraantunut muustakin kuluttamisesta. Ehkä siihen on syynä ikä, ehkä ärsyketurtumus.

Enkä usko olevani ainoa.

Luulen, että tulevaisuudessa länsimaissa on nykyistä vaikeampi myydä näennäisominaisuuksia. Sekä materiaan itseensä kohdistuva himo että itsensä ilmaiseminen materialla menettävät merkitystään. Vaikka ihminen epäilemättä on jatkossakin kiiltävän perään, niin tuskinpa yhtä paljon kuin ennen. Vähän parempi kännykkäkuva ei tarjoa enää monille lisäarvoa.Vähän nopeampi tietokone on merkityksetön.

Kirjoitan tätä ikivanhalla pöytäkoneella. Ostaessa tämä oli tehokas, nyt vanhentunut. Kuitenkin tämä toimii edelleen erinomaisesti siinä, mihin tätä tarvitsen. Kirjoitan, kuuntelen musiikkia, teen kevyttä kuvankäsittelyä ja katselen videoita. Miksi tarvitsisin jotain muuta?

Minun ikäiseni tai ainakin vähän minua nuoremmat kaiketi kokevat, että kuluttamista on ollut aina. Tosiasiassa varsinainen kerskakulutuksen kausi on kestänyt kuitenkin vain joitain vuosikymmeniä. En ole ihan vakuuttunut, että kulttuurissa säilyy loputtomiin kuluttamisen tarve. Oikeasti elämään uutta tuovaa tietysti aina tahdotaan, mutta keinotekoisesti luodut tarpeet kulutuksen kiihdyttäjänä menettävät merkitystään.

En muuten jaksa enää kuluttaa urheiluakaan penkillä. Sitä tulee ilmaiskanavillakin aivan liikaa. Joskus urheilu tarjosi mieluisia virikkeitä. Nyt se vain on loputon virta ruudulla. Arvokisatkaan eivät tunnu enää miltään.

Voiko kuluttamiseen kyllästyä?
Kyllä
Kyllä
93.7%
Ei
Ei
6.2%
Ääniä yhteensä: 16

Kommentit (8)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6914

Jos et osta vapaaehtoisesti, niin sitten sua käsketään.

Psykopatologia vallalle menee niin, että johtopaikoilla olevat elävät sille vallantunteelle, jonka saavat pystyessään päättämään muiden elämistä ja heidän fantasioissaan kuolemista. Jos suuremmat ihmismassat päästettäisiin tuosta karkuun sadistinen fantasia ei toimisi, joten sitä ei sallita.

Vierailija

Osa nuorista oppii jo lapsena niukkuuteen. Moni perhe elää minimeillä eikä tulevaisuus osoita parempaa.

Kyllä se niukkuuden aika näyttää olevan tulossa. Silloin vaan nyhdetään sama raha irti vähemmästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Lithops
Seuraa 
Viestejä173

Itse kasvoin aikuiseksi vähän alle kolmekymppisenä, eli sisäistin kokonaan että uusimman rojun ja muun tavaran perässä juoksentelu mainosten luoman pelkän mielikuvahötön perusteella on aivan järjetöntä ja henkilökohtaiselle taloudelle turmiollista. Sitä ennenkin jo osittain karsastin kaikenlaista turhan krääsän osteskelua.  On huomattavasti mukavampi olla, kun rahaa löytyy tililtä muulloinkin kun tilipäivänä eikä velkaakaan kerry. Tavarat uusitaan sitä mukaa, kun ne hajoaa lopullisesti korjauskelvottomiksi ja toisaalta jotkin jätetään uusimatta jos ei todellista tarvetta ole. 

Taloutta yleisesti kulutuksen vähentäminen ei voi kaataa, koska lopulta sitäkin rukataan vastaamaan uusia olosuhteita. 

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3868

Te ette näe, mitä tästä nykymenosta seuraa.

Valitettavasti Marx on oikeassa, ja olen siitä kovin pahoillani,

vaan enpähän onneksi elä niin kauan, että sen seuraamukset kokisin.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3868

Kurjistumisteoria ei kuukkelissakaan tuota mitään järkeviä tuloksia.

Aritmetiikkaa sitten:

MIljardilla menee hnyvin

troisella sut-sut,

ja ne viis maksaa kaiken.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat