urantia-kirja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

olen lueskellut täällä olleita maailmankatsomukseen liittyviä kirjoituksia ja aika usein tuntuu esiin pompsahtavan urantiakirja...
kuinka moni foorumilla olevista on oikeasti lukenut edes osan edellämainitusta kirjasta?

Kommentit (8)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Selailin nettiversiota molemmilla kielillä. Ei vakuuttanut. Vähän niinkuin Mormonin kirja: hyvää fanficciä, mutta ei vakuuta.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
ratpack
kuinka moni foorumilla olevista on oikeasti lukenut edes osan edellämainitusta kirjasta?

Minä olen lukenut osia sieltä täältä. Verkosta ja alkuperäistekstistä niitä asioita, joista täällä yleisimmin väännetään. Lisäksi urantiaa ylläpitävien "laboranttien" hierarkia on mitä loistavinta huumoria, joten sillekin tulee joskus naureskeltua.

Oman kirjani ostin 50 sentillä yliopiston kirjaston poistohyllystä. Enemmän viihdettä tuosta kirjasta on meidän vuoden ikäiselle tenavalle, joka muutoin tuhoaisi kaikki hyllymme kirjat - urantiaa hän saa ihan luvan kanssa kurmoottaa niin paljon kun intoa riittää. Hyödyllinen kapistus.

Vierailija

mielestäni on kummallista että kyseisen kirjan oppeja yritetään kumota vetoamalla evoluutioon... kuitenkin kirjan ensimmäisen luvun ensimmäisellä sivulla sanotaan seuraavaa:

"...jopa sellaisille vähäisille, eläimellistä alkuperää oleville luoduille kuin Urantian ihmissukukunnalle..."

toisin sanoen Urantia-kirja ei kiellä evoluution olemassa oloa...

ja ei en usko kirjan väittämiin... vaikka joiltain osin raamattua järkevämpi tuntuukin olevan...
ja ei en usko raamattuunkaan muuna kuin moraalisena oppikirjana, kyseisen kirjan sadut kun sisältävät runsaasti älykkäitä ohjenuoria ihmiskunnalle...

Vierailija

Kyllähän noita Stefanin copypastetuksia tulee silloin tällöin luettua, vaikken niitä keskusteluita pitkälle yleensä luekaan tai kommentoikaan.

Vierailija

Ei ole tullut tutustuttua.
Pitäisi kyllä lukea. Raamattu tuli aikoinaan kahlattua läpi se kun oli vielä mainoita historiaakin.
Mielipidettä urantia kirjasta ei ole sen enemmän vielä päässyt syntymään.
Hörhöjen kirja tulee päällimmäisenä mieleen, mutta olis se jo pahasti sanottu asiasta mistä ei mitään tiedä.
Urantiaan pitäisi kyllä tutustua ihan noin kirjallisuuden ja Tiede palstan yleissivistyksen vuoksi.

Jos tänne saa linkkejä laitta niin mielelläni piipahtaisin jotain nettiversiota katselmoimaan

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Ureaa suomeksi

ollos hyvä - ennakkoluulottomasti kiinni vaan (ei kannata niistä laatijoista niin piitata)

Juu, olen tavaillut sieltä täältä ja hym...

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

eilen teoksen lopulta kirjastosta lainasin ja tosiaan skippasin lähes välittömästi tuon tekijä/laatija osion ja sen terminologia pätkän halusin skipata monta kertaa... niin typerää sanan pyörittelyä mikä ei loppujen lopuksi määritellyt mitään mitenkään... tai sitten oon vaan tyhmä tai molempia...

anyhow luettuani muutaman kymmentä sivua totesin että nämä tietyt tahot jotka täällä kiihkeiten puolin ja toisin eivät ilmeisesti ole kirjaa lukeneet

anyhow jatkan "keskiväliolentojen komission laatimien tekstien lukemista"

EDIT:typotusta korjailin.

Vierailija

En ole lukenut kuin pätkiä.

Joku voisi valaista kirjan virheellisistä tieteellisistä tiedoista(lista) ja syntyteorioista? Uskonnollisiin teoksiin luokittelen, ehdottomasti. Näkeehän sen näistä täällä palloilevista urantiauskovaisista, että kyseessä on uskonnollinen opus.

Uusimmat

Suosituimmat