Seuraa 
Viestejä10505

HS: Kiina kasvoi kumppanista kilpailijaksi – Mikä Kiinan sijoitusinnossa huolettaa Eurooppaa ja mikä EU:ssa ärsyttää Kiinaa?

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006062631.html -

...
Ilkka Luoma 8.4.2019 - 10:24:

Aivan ensimmäiseksi olisi palautettava mieliin aika, jolloin lännenmies kiirehti Kiinan markkinoille tehtaineen. Miksi? Siksi, että Kiinassa oli ja on halpa ja ahkera toveri, joka "ei osaa lakkoilla" - ainakaan vielä. Toisekseen tehtaan oven takana muhi potentiaalisesti maailman suurin markkina - joka odotti vain ottajaansa. Kolmanneksi silloin alussa Kiinassa oli olemattomat ympäristölait. Kiinasta oli mukava ottaa sievoiset voitot, kun mm. Nokia rahtasi Kiinassa tehtyjä kännyköitään kaikkialle maailmaan. Nokia teki suurimmat voittonsa Kiinasta. Nyt tuota voittoa tahkoaa todennäköisesti samalla tavalla Kone Oyj.

Toinen merkittävä tekijä on populaatiosuhde. On aivan selvää, että väestösuhteella 1,4/7,9 (Kiina) on aivan eri kaiku tapahtumina ja potentiaalina kuin 0,6/7,9 (EU - sisältäen vielä britit) - siis kyseessä osto- eli kulutusvoima, ympäristöongelmienkin uhalla! Kiina on maailman suurin kansantalaus (BKT/PPP) ja toimii sen mukaisin voimavaroin. Kiina ei halua olla maailmanpoliisi, se ainoastaan edellyttää puuttumattomuutta sen sisäisiin asioihin- näyttäen itse mallia kuinka hoidetaan diplomatia ulkopuolisia kohtaan.

Kiina on monin osin maailman suurin markkina, Kiina on myös maailman suurin viejä. Newsweek etusivullaan piirsi jo kuvana meidän elävän kiinalaisten vuosisataa - viime vuosisata oli USA' n. Kiina ei voi hyväksyä yhden maan määräys- ja sotimispolitiikkaa yhteissä maailmassamme, jossa ympäristöongelmat ovat myös yhteiset. Kiinalaiset tietävät kaksi merkittävää seikkaa mm. ilmastonmuutoksessa - per capita päästöt ja päästöjen kumulatiivisuuden - Kiina ei ole edes kärkikaartissa.

Lopuksi meidän on hyväksyttävä itsemme mainostama kilpailuhenki - vapaa markkinatalous ja osaaminen. Case Huawei on jo ilmentymä vastakkainasettelusta - Huaweita syytetään vakoilusta, blakioinnista ja keksintöjen varastamisesta - ilman mitään näyttöjä ja todisteita. Se on merkki vastakkainasetelun kiihtymisestä - kuten trumppistinen uhkailu, kiristäminen ja pakottaminen.

...
88 - 8647

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (49)

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä1586

Nyt taas sotketaan ostovoimakorjattuja lukuja, joilla vertaillaan eri maiden kansalaisten elintaosa - ei talouden suuruutta.

Talouden suuruutta vertaillaan absoluuttisella  rahalla, Yhdysvallat on suurin, EU nr 2.

Nuo suhdelukuhöpätykset ovat yhtä tyhjän kanssa . Kansalaisten ostovoimaa mitataan nimen omaan ostovoimakorjatulla bkt:llä / asukas. KATSO KUVA.

Kiinan CO2 päästöt ovat maailan suurimmat ja käyrä osoittaa valitettavasti ylöspäin. Kakkossijaa pitävän Yhdysvaltojen päästöt pienenevät.

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

T&T:

MAAILMANTALOUS - Tapio Ikkala - 8.10.2014 klo 13:30

"Ohitti Yhdysvallat ja jatkaa kasvuaan - Kiinasta maailman suurin talous

Kiinasta on tullut maailman suurin talous, kertovat IMF:n tuoreet tilastot. ... _

 ... IMF:n mukaan Yhdysvaltojen vuoden 2014 ostovoimakorjattu bruttokansantuote on 17,4 biljoonaa dollaria, kun Kiinan vastaava luku on 17,6 biljoonaa dollaria. ...  "

~ https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/2014-10-08/Ohitti-Yhdysval...  -  

...

" ... On the PPP basis, China is world's largest economy in 2018. Total wealth of china is estimated at 25.3 trillion international dollar. China is followed by United States with figure 19.4 trillion. India, which is 7th largest economy in nominal terms, is at third place. Tuvalu is the world's smallest national economy with a GDP (PPP) of approximately Int. $44 million. ... "

~ http://statisticstimes.com/economy/countries-by-gdp-ppp.php  - 

...

"Ostovoimapariteetti (engl. Purchasing power parity, PPP) kertoo arvion vaihtokurssista, joka tarvitaan muuttamaan kahden maan valuuttakurssitostovoimaltaan yhtäläisiksi. ... " -Wiki

...

Talouselämä:

"

KIINA

Se on tapahtunut: Kiinasta tuli maailman suurin talous

4.12.2014  - 22:02 ... "

~ https://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunut-kiinasta-tuli-maailm...  - 

...

Linkit todisteina ovat uskottavia - ilman linkkitodisteita väitteet muusta ovat vain tyhjää  --- 

.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä1586

Ilkka Luoma kirjoitti:
T&T:

MAAILMANTALOUS - Tapio Ikkala - 8.10.2014 klo 13:30

"Ohitti Yhdysvallat ja jatkaa kasvuaan - Kiinasta maailman suurin talous

Kiinasta on tullut maailman suurin talous, kertovat IMF:n tuoreet tilastot. ... _

 ... IMF:n mukaan Yhdysvaltojen vuoden 2014 ostovoimakorjattu bruttokansantuote on 17,4 biljoonaa dollaria, kun Kiinan vastaava luku on 17,6 biljoonaa dollaria. ...  "

~ https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/2014-10-08/Ohitti-Yhdysval...  -  

...

" ... On the PPP basis, China is world's largest economy in 2018. Total wealth of china is estimated at 25.3 trillion international dollar. China is followed by United States with figure 19.4 trillion. India, which is 7th largest economy in nominal terms, is at third place. Tuvalu is the world's smallest national economy with a GDP (PPP) of approximately Int. $44 million. ... "

~ http://statisticstimes.com/economy/countries-by-gdp-ppp.php  - 

...

"Ostovoimapariteetti (engl. Purchasing power parity, PPP) kertoo arvion vaihtokurssista, joka tarvitaan muuttamaan kahden maan valuuttakurssitostovoimaltaan yhtäläisiksi. ... " -Wiki

...

Talouselämä:

"

KIINA

Se on tapahtunut: Kiinasta tuli maailman suurin talous

4.12.2014  - 22:02 ... "

~ https://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunut-kiinasta-tuli-maailm...  - 

...

Linkit todisteina ovat uskottavia - ilman linkkitodisteita väitteet muusta ovat vain tyhjää  --- 

.

Juuri tuossa tapahtuu virhe - ostovoimakorjattua BKT:tä käytetään vertailussa, jossa pitää ehdottomasti käyttää absoluuttista bruttokansantuotetta.

Eihän rahamäärä lompakossakaan kasva, jos matkustamme meille halpaan Kiinaan.  Saamme kyllä tavaraa ja palveluja murto-osalla - laatu on tietysti toinen juttu - muttei silti lompakko "pullistu".

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

" ... Onko Yhdysvallat jo menettänyt asemansa maailman suurimpana taloutena?

Yhdysvallat on pitkään ollut maailman voimakkain valtio, mutta alkaa olla aika kyseenalaistaa tutuksi tullut itsestäänselvyys. Mikä on taloudellisen vallan tilanne? Bloombergin mukaan Kiina on maailman mahtavin talous jo nyt. ... "

~ https://www.salkunrakentaja.fi/2017/10/maailman-suurin-talous/  - 

" ... 

Yhdysvalloissa samalla rahamäärällä ei saa kuitenkaan ostettua samaa määrää tavaraa tai palveluita, koska hinnat ovat korkeammat kuin Kiinassa. Ostovoimapariteetti ottaa huomioon maiden hintatason ja mittaa siis suoraan kuinka paljon kunkin maan bruttokansantuotteella on ostovoimaa.

Ostovoimapariteetilla huomataan, että Kiina onkin maailman mahtavin talous. ... "

...

"

Who Has the World's No. 1 Economy? Not the U.S.

By most measures, China has passed the U.S. and is pulling away.

By Noah Smith

18. lokakuuta 2017 klo 13.30 UTC+3

~ https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2017-10-18/who-has-the-world-...  - 

...

Ne todistelinkit, ei tyhjä puhe :-) 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

Tommi Turmiola kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
T&T:

MAAILMANTALOUS - Tapio Ikkala - 8.10.2014 klo 13:30

"Ohitti Yhdysvallat ja jatkaa kasvuaan - Kiinasta maailman suurin talous

Kiinasta on tullut maailman suurin talous, kertovat IMF:n tuoreet tilastot. ... _

 ... IMF:n mukaan Yhdysvaltojen vuoden 2014 ostovoimakorjattu bruttokansantuote on 17,4 biljoonaa dollaria, kun Kiinan vastaava luku on 17,6 biljoonaa dollaria. ...  "

~ https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/2014-10-08/Ohitti-Yhdysval...  -  

...

" ... On the PPP basis, China is world's largest economy in 2018. Total wealth of china is estimated at 25.3 trillion international dollar. China is followed by United States with figure 19.4 trillion. India, which is 7th largest economy in nominal terms, is at third place. Tuvalu is the world's smallest national economy with a GDP (PPP) of approximately Int. $44 million. ... "

~ http://statisticstimes.com/economy/countries-by-gdp-ppp.php  - 

...

"Ostovoimapariteetti (engl. Purchasing power parity, PPP) kertoo arvion vaihtokurssista, joka tarvitaan muuttamaan kahden maan valuuttakurssitostovoimaltaan yhtäläisiksi. ... " -Wiki

...

Talouselämä:

"

KIINA

Se on tapahtunut: Kiinasta tuli maailman suurin talous

4.12.2014  - 22:02 ... "

~ https://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunut-kiinasta-tuli-maailm...  - 

...

Linkit todisteina ovat uskottavia - ilman linkkitodisteita väitteet muusta ovat vain tyhjää  --- 

.

Juuri tuossa tapahtuu virhe - ostovoimakorjattua BKT:tä käytetään vertailussa, jossa pitää ehdottomasti käyttää absoluuttista bruttokansantuotetta.

Eihän rahamäärä lompakossakaan kasva, jos matkustamme meille halpaan Kiinaan.  Saamme kyllä tavaraa ja palveluja murto-osalla - laatu on tietysti toinen juttu - muttei silti lompakko "pullistu".

.

...

Kiinassa riisi ostetaan juaneilla, Moskovassa vodka ruplilla ja USA' ssa huumeet dollareilla - näiden kolmen valuutan kesken on valuuttakurssit, joilla ei ole aina oikeastaan mitään tekemistä kunkin valuutan ostovoimalla sen omassa maassa. 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

John Carter
Seuraa 
Viestejä16342

Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Jakob
Seuraa 
Viestejä2239

John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

John Carter
Seuraa 
Viestejä16342

Jakob kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

Luuletko, että EU ja Kiina juuri asiasta huvikseen neuvottelevat? EU näkee tällä hetkellä Kiinan taloudellisena uhkana itselleen. Ei se ole minun mielestäni mitenkään amerikkalainen vaatimus, jos kaupan toivotaan toimivan kumpaankin suuntaan samoilla säännöillä.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Jakob
Seuraa 
Viestejä2239

John Carter kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

Luuletko, että EU ja Kiina juuri asiasta huvikseen neuvottelevat? EU näkee tällä hetkellä Kiinan taloudellisena uhkana itselleen. Ei se ole minun mielestäni mitenkään amerikkalainen vaatimus, jos kaupan toivotaan toimivan kumpaankin suuntaan samoilla säännöillä.

No varmaan EU:n rupuosasto tuntee tarvitsevansa apuja. Nehän tuovat Kiinasta tavaraa saman verran kuin mekin, heillä ei vain ole mitä lähettää takaisin. Toivottavasti joku taikasopimus korjaa tämän epäkohdan.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

Entä norjalaisten sijoitukset?

https://www.hs.fi/talous/art-2000006065100.html  - 

HS: "Norjalaiset ostavat Suomea pala kerrallaan, ja tiistaina siitä saatiin tuorein esimerkki

Ulkomaisen pääoman virta Suomeen tuo mukanaan paljon hyvää. Sillä on myös kääntöpuoli, jonka kanssa turkulaiset ja ahvenanmaalaiset ovat tulleet tutuiksi. … "

...

Norja on oivaltanut kerätä puskuria - suurista öljy- ja kaasutuloistaan ja vedenvirtaussähköäkin on niin paljon, että sähköautot pysyvät liikkeessä. Rahaa on. Pitää tehdä sijoituksia. Näin toimii Kiinakin - maapallon väestösuhteella 1,4/7,9 - Norjan osuus on 0,005/7,9, silti Norja "valloittaa" markkinoita tekemällä sijoituksia - Suomeenkin, rajanaapuriinsa - Nato-valtiona.

Kiina tekee myös sijoituksia, jotka koetaan uhaksi - ainakin eräiden poliitikkojen mielestä ja näyttää osa mediastakin komppaavan tuota uhkalinjaa - kaukaa idästä, joskin meidän ja Kiinan välissä ei ole kuin tuo Venäjä - maailman suurin raaka-aineaitta. Miksi kiinalainen sijoitus on uhkaavampi kuin norjalaisten? Eikö liike-elämässä ole aika suvereenin samankaltaiset päämäärät - saavuttaa sijoituksille vakaata - mielellään - nousevaa tuottoa tai ainakin odotusta arvonnoususta. Ainakin kiinalaiset näin ajattelevat -

Tosin kiinalaisilla on eräs toive. Kun varakkaat kiinalaiset tuovat urakalla rahaa (vähentäen maailman suurinta valuuttavarantoaan) meidän Lappiin, sinne Norjan viereen - niin kiinalaiset haluavat tehdä sijoituksia Lappiin, jotta edes osa tuosta "karkaavasta valuuttavirrasta" saadaan omiin laareihin. Siispä tekemään sijoituksia Lapin matkailuelinkeinoon.

Norjalaiset ostivat nyt enemmistön DNA' sta. Kiinalaiset tekivät aikanaan (ennen Microsoftia) nyt katsottuna meille fiksun ostotarjouksen Nokiasta - kokonaisuutena - ostajakandidaattina kerrotaan olleen todellisuudessa Huawei. Nyt jos mietimme miten olisi Nokia, kun Huawei olisi ollut valmis kerrotun mukaan laittamaan onnistuneen ostotarjouksen jälkeen nimeksi Nokia-Huawei. No, Bill USA' sta voitti ja loppu onkin onnetonta taloushistoriaa - päätelaitteiden osalta.

...

88 - 8690

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

...

Oli aika, jolloin kiinalaisilla oli yhtä aikaa käytössä noin 250 miljoonaa nokialaista - Suomessa tuolloin ei ollut juuri lainkaan kiinalaisia kännyköitä käyttäjillä … 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Niin. Mitä eroa on lainalla ja sub-prime lainalla jos molemmat pitää maksaa samoin edellytyksin takaisin? Ei sitten mitään eroa.

...

Vakuudet; niiden ominaisuudet ja kattavuusmääritykset. 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

John Carter kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

Luuletko, että EU ja Kiina juuri asiasta huvikseen neuvottelevat? EU näkee tällä hetkellä Kiinan taloudellisena uhkana itselleen. Ei se ole minun mielestäni mitenkään amerikkalainen vaatimus, jos kaupan toivotaan toimivan kumpaankin suuntaan samoilla säännöillä.

.

...

Olikohan EU' n kiva ottaa vastaan Kiinalta tässä päivänä muutamana 300 Airbussin tilaus, kun samalla Kiina laittoi jäihin 130 Boeingin oston ...? ;-) 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Ilkka Luoma kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Niin. Mitä eroa on lainalla ja sub-prime lainalla jos molemmat pitää maksaa samoin edellytyksin takaisin? Ei sitten mitään eroa.

...

Vakuudet; niiden ominaisuudet ja kattavuusmääritykset. 


Joita Kiinalla ei ole painaessaan kahdesti seteleitä joista toinen jää kummankin taskuun. Sir Lankan satama esim.

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä1586

Ilkka Luoma kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

Luuletko, että EU ja Kiina juuri asiasta huvikseen neuvottelevat? EU näkee tällä hetkellä Kiinan taloudellisena uhkana itselleen. Ei se ole minun mielestäni mitenkään amerikkalainen vaatimus, jos kaupan toivotaan toimivan kumpaankin suuntaan samoilla säännöillä.

.

...

Olikohan EU' n kiva ottaa vastaan Kiinalta tässä päivänä muutamana 300 Airbussin tilaus, kun samalla Kiina laittoi jäihin 130 Boeingin oston ...? ;-) 

Tämä on mielenkiintoinen asia: Kiinan valtion omistama  China Aviation Supplies Holding Company on hankalassa tilanteessa. Se liisaa ostamiaan koneita kiinalaisille lentofirmoille ja tarvitsee nyt kipeästi uutta kalustoa vanhojen tilalle. Kiinassa on kymmeniä lentofirmoja..

Kun Boeingilta ei voi teknisten murheiden vuoksi ostaa koneita jää ainoaksi mahdollisuudeksi Airbus.

Toki kiinalaisia Comaceja on jo käytössä, mutta eurooppalaiset sekä yhdysvaltalaiset firmat ovat nihkeitä toimittamaan Comacille tekniikkaa, jota kinuskeilla ei ole.

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

Tommi Turmiola kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

Luuletko, että EU ja Kiina juuri asiasta huvikseen neuvottelevat? EU näkee tällä hetkellä Kiinan taloudellisena uhkana itselleen. Ei se ole minun mielestäni mitenkään amerikkalainen vaatimus, jos kaupan toivotaan toimivan kumpaankin suuntaan samoilla säännöillä.

.

...

Olikohan EU' n kiva ottaa vastaan Kiinalta tässä päivänä muutamana 300 Airbussin tilaus, kun samalla Kiina laittoi jäihin 130 Boeingin oston ...? ;-) 

Tämä on mielenkiintoinen asia: Kiinan valtion omistama  China Aviation Supplies Holding Company on hankalassa tilanteessa. Se liisaa ostamiaan koneita kiinalaisille lentofirmoille ja tarvitsee nyt kipeästi uutta kalustoa vanhojen tilalle. Kiinassa on kymmeniä lentofirmoja..

Kun Boeingilta ei voi teknisten murheiden vuoksi ostaa koneita jää ainoaksi mahdollisuudeksi Airbus.

Toki kiinalaisia Comaceja on jo käytössä, mutta eurooppalaiset sekä yhdysvaltalaiset firmat ovat nihkeitä toimittamaan Comacille tekniikkaa, jota kinuskeilla ei ole.

.

...

Olin kyseisen kiinalaiskoneen lentoa katsomassa toukokuussa 2017 - hyvin lensi, eikä murheita tai mitään toimitusvaikeuksia ollut - ei minkään komponentin osalta. Tosin tuo kone oli vielä amerikkalaisin moottorein -  hallissa oli protoversio venäläismoottorein - sen lentoa en nähnyt ... ehkä seuraavalla matkalla. Suurempi laajarunkoinen kone tehdään Venäjän kanssa yhdessä - Venäjällähän on jo sellainen - Iljushin. 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä1586

Ilkka Luoma kirjoitti:
Tommi Turmiola kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

Luuletko, että EU ja Kiina juuri asiasta huvikseen neuvottelevat? EU näkee tällä hetkellä Kiinan taloudellisena uhkana itselleen. Ei se ole minun mielestäni mitenkään amerikkalainen vaatimus, jos kaupan toivotaan toimivan kumpaankin suuntaan samoilla säännöillä.

.

...

Olikohan EU' n kiva ottaa vastaan Kiinalta tässä päivänä muutamana 300 Airbussin tilaus, kun samalla Kiina laittoi jäihin 130 Boeingin oston ...? ;-) 

Tämä on mielenkiintoinen asia: Kiinan valtion omistama  China Aviation Supplies Holding Company on hankalassa tilanteessa. Se liisaa ostamiaan koneita kiinalaisille lentofirmoille ja tarvitsee nyt kipeästi uutta kalustoa vanhojen tilalle. Kiinassa on kymmeniä lentofirmoja..

Kun Boeingilta ei voi teknisten murheiden vuoksi ostaa koneita jää ainoaksi mahdollisuudeksi Airbus.

Toki kiinalaisia Comaceja on jo käytössä, mutta eurooppalaiset sekä yhdysvaltalaiset firmat ovat nihkeitä toimittamaan Comacille tekniikkaa, jota kinuskeilla ei ole.

.

...

Olin kyseisen kiinalaiskoneen lentoa katsomassa toukokuussa 2017 - hyvin lensi, eikä murheita tai mitään toimitusvaikeuksia ollut - ei minkään komponentin osalta. Tosin tuo kone oli vielä amerikkalaisin moottorein -  hallissa oli protoversio venäläismoottorein - sen lentoa en nähnyt ... ehkä seuraavalla matkalla. Suurempi laajarunkoinen kone tehdään Venäjän kanssa yhdessä - Venäjällähän on jo sellainen - Iljushin. 

Ai silmämääräisestikö moiset havainnot teit kentän vierestä... XD

Veli venäläinen on yrittänyt tehdä Aviadvigatel PD-14 -moottoria, jonka pitäisi olla vertailukelpoinen Comac C919ssä käytetyissa länsimoottoreiden kanssa, mutta sitä ei ole testattu eikä se ei ole saanut edes tyyppihyväksyntää joten kiinalaisilla ei sellaista ole.

Venäläisten laajarunkoinen kone on IL96, joissa on joko Aviadvigatel PS-90A tai Pratt & Whitney PW 2000 moottorit. Niitä on rakennettu reilut kymmenen.

"Persaukisuus on itseaiheutettu olotila" - T. Turmiola 2017

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10505

Tommi Turmiola kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
Tommi Turmiola kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Kiina on ainakin taloudellinen uhka Euroopalle, eikä Kiinalaisia yrityksiä pitäisi päästää Euroopan markkinoille, ennen kuin Kiina päästää Eurooppalaiset yritykset sen sisämarkkinoille. Reilua, vai mitä Ilkka? Vastavuoroisuutta tarvitaan.

Kuulostaa amerikkalaisten vaatimuksilta, ja muiden sellaisten joilla ei ole tarpeeksi vietävää. Suomen ja Kiinan välinen kauppa taitaa päätyä tasapainoon jo ihan lähivuosina (tällä hetkellä suhde noin 6:7).  Saksan ja Kiinan kauppa käytännössä on jo tasapainossa.

Suomalaisia firmoja on menossa aika vähän Kiinan sisämarkkinoille eikä päinvastaistakaan ole juuri nähtävissä. Tavaratalot ja kaiken maailman kuluttajabrändit ei taida olla oikein yhteensopivia. Me suomalaiset ollaan onneksi tavaranviejiä ja tavaraa Kiinaan uppoaa meidän mittakaavassamme ajatellen loputtomasti.

Luuletko, että EU ja Kiina juuri asiasta huvikseen neuvottelevat? EU näkee tällä hetkellä Kiinan taloudellisena uhkana itselleen. Ei se ole minun mielestäni mitenkään amerikkalainen vaatimus, jos kaupan toivotaan toimivan kumpaankin suuntaan samoilla säännöillä.

.

...

Olikohan EU' n kiva ottaa vastaan Kiinalta tässä päivänä muutamana 300 Airbussin tilaus, kun samalla Kiina laittoi jäihin 130 Boeingin oston ...? ;-) 

Tämä on mielenkiintoinen asia: Kiinan valtion omistama  China Aviation Supplies Holding Company on hankalassa tilanteessa. Se liisaa ostamiaan koneita kiinalaisille lentofirmoille ja tarvitsee nyt kipeästi uutta kalustoa vanhojen tilalle. Kiinassa on kymmeniä lentofirmoja..

Kun Boeingilta ei voi teknisten murheiden vuoksi ostaa koneita jää ainoaksi mahdollisuudeksi Airbus.

Toki kiinalaisia Comaceja on jo käytössä, mutta eurooppalaiset sekä yhdysvaltalaiset firmat ovat nihkeitä toimittamaan Comacille tekniikkaa, jota kinuskeilla ei ole.

.

...

Olin kyseisen kiinalaiskoneen lentoa katsomassa toukokuussa 2017 - hyvin lensi, eikä murheita tai mitään toimitusvaikeuksia ollut - ei minkään komponentin osalta. Tosin tuo kone oli vielä amerikkalaisin moottorein -  hallissa oli protoversio venäläismoottorein - sen lentoa en nähnyt ... ehkä seuraavalla matkalla. Suurempi laajarunkoinen kone tehdään Venäjän kanssa yhdessä - Venäjällähän on jo sellainen - Iljushin. 

Ai silmämääräisestikö moiset havainnot teit kentän vierestä... XD

Veli venäläinen on yrittänyt tehdä Aviadvigatel PD-14 -moottoria, jonka pitäisi olla vertailukelpoinen Comac C919ssä käytetyissa länsimoottoreiden kanssa, mutta sitä ei ole testattu eikä se ei ole saanut edes tyyppihyväksyntää joten kiinalaisilla ei sellaista ole.

Venäläisten laajarunkoinen kone on IL96, joissa on joko Aviadvigatel PS-90A tai Pratt & Whitney PW 2000 moottorit. Niitä on rakennettu reilut kymmenen.

...

Paikalla olleena tiedän, en luule. Sitä en tiedä milloin hallissa ollut kone venäläismoottorein on lentänyt, enkä tiedä moottoreiden tyyppiä - vain sen, että venäjää osannut vierailukaverini puhui parin insinöörin kanssa - venäjää, sain raportin myöhemmin hotellissa ... Se siitä. Itse asiassa tuo lentänyt kiinalaiskone oli juuri sen alatyypin ensilento ... niin kerrottiin kiinaksi, joka taas käännettiin minulle suomeksi. 

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Jakob
Seuraa 
Viestejä2239

Tommi Turmiola kirjoitti:

Veli venäläinen on yrittänyt tehdä Aviadvigatel PD-14 -moottoria, jonka pitäisi olla vertailukelpoinen Comac C919ssä käytetyissa länsimoottoreiden kanssa, mutta sitä ei ole testattu eikä se ei ole saanut edes tyyppihyväksyntää joten kiinalaisilla ei sellaista ole.

Wikipediassa C919 moottoreiksi tarjotellaan ranskalais-amerikkalaista "CFM" -moottoria sekä kiinalaisten omaa "ACAE CJ-1000" -moottoria. Saattaa olla että tämä Ilkka Luoman "venäläinen moottori" onkin itse asiassa kiinalaisten oma kehitelmä joka on ehkä sitten johdettu jostain venäläisten tekeleestä.

Luulisin että kiinalainen teknologian taso on nyt jo ylittänyt venäläisen eli kopiointivaihe siihen suuntaan alkaa olla ohi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat