Seuraa 
Viestejä5666

Ulkona taivaalta tippuu jotain kiteistä ainetta. Ainetta on jo kasoina maassa. Epäilen että kyseessä on jokin kemikaalivuoto tehtaasta. Soitin hätäkeslukseen mutta siellä suljettiin puhelin. En uskalla poistua sisältä. Radio ei ole kerro mitään ja hälytyssireenit ovat hiljaa.
Muita ihmisiä näkyy kuitenkin liikkuvan ulkona joten ei aine hengenvaarallista voi olla.

Sivut

Kommentit (51)

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Lyde19 kirjoitti:
Ulkona taivaalta tippuu jotain kiteistä ainetta. Ainetta on jo kasoina maassa. Epäilen että kyseessä on jokin kemikaalivuoto tehtaasta. Soitin hätäkeslukseen mutta siellä suljettiin puhelin. En uskalla poistua sisältä. Radio ei ole kerro mitään ja hälytyssireenit ovat hiljaa.
Muita ihmisiä näkyy kuitenkin liikkuvan ulkona joten ei aine hengenvaarallista voi olla.

Ettei oilis vaan sitä samaa, mitä Siinain erämaassa satoi muinoin.

Yritäpä keittää sitä , tuleeko siitä syötävää puuroa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Lyde 19

No keitikö sitä satanutta manaa, oliko hyvääkin?

Tuolla fysiikan tietäväisten ketjussa esitin sulle pikku homma, kiinostaako?

Selvittäisit kuinka suuri induktanssi on 10 cm hyvin johtavalla metallijohtimella.  

Sillä kun kytkettäisiin ne 1 pF konkat rinnan ja varattuun konkkaan 100 V, niin millä taajuudella ja montako vaimenevaa sinijaksoa ehtii syntyä, ennenkuin puolet varausenergiasta  on säteillyt ympäristöön? Unohdetaan konkan dielektrisyyshäviöt ja resistiiviset häviöt.

Sinähän sanoit, että sulla on valmiit synsteemit asian laskemiseksi, sanoitko Matlab?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
John Carter
Seuraa 
Viestejä12453

Lyde19 kirjoitti:

Jos kyseessä ei ole lumi, niin ota aineesta kuva ja lähetä se tänne palstalle, niin aletaan analysoimaan, että mistä asiassa on kyse.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

MooM
Seuraa 
Viestejä8991

Tulin kotiin ja ennen kuin sain auton katokseen, piti lapioida 30 cm kinos pois tieltä. Lunta on tullut reilun 10 cm, mutta tuuli on nietostanut melkoisia läjiä. Ilmankin olisi pärjännyt.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

John Carter
Seuraa 
Viestejä12453

MooM kirjoitti:
Tulin kotiin ja ennen kuin sain auton katokseen, piti lapioida 30 cm kinos pois tieltä. Lunta on tullut reilun 10 cm, mutta tuuli on nietostanut melkoisia läjiä. Ilmankin olisi pärjännyt.

Minulla oli sama ongelma aamulla kun lähdin Postissa käymään. Se on luvannut tänne meille päin huomiseksi saman määrän lunta ja ajokeli on huomenna todennäköisesti vielä tätä päivää huonompi.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5666

Ai, luntahan se olikin. Säikähdin vaan kun avasin aamulla verhot.

"Selvittäisit kuinka suuri induktanssi on 10 cm hyvin johtavalla metallijohtimella."

Ulkoisen johtimen induktanssi voidaan unohtaa jos kytket testissäsi komponentin jalat suoraan yhteen. Komponentin jalkojen induktanssi on huomioitu kondensaattorille ilmoitetussa sisäisessä induktanssissa. Jonka arvon saat valmistajan data-lehdistä. Samoin niistä löytyy arvo sisäselle resistanssille. Siinä pitäisi olla kaikki tarvittava jännitemuodon laskemiseen ajan funktiona ko. piirissä.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Lyde19 kirjoitti:

"Selvittäisit kuinka suuri induktanssi on 10 cm hyvin johtavalla metallijohtimella."

Ulkoisen johtimen induktanssi voidaan unohtaa jos kytket testissäsi komponentin jalat suoraan yhteen. Komponentin jalkojen induktanssi on huomioitu kondensaattorille ilmoitetussa sisäisessä induktanssissa. Jonka arvon saat valmistajan data-lehdistä. Samoin niistä löytyy arvo sisäselle resistanssille. Siinä pitäisi olla kaikki tarvittava jännitemuodon laskemiseen ajan funktiona ko. piirissä.

No älä sitä nyt minulle vanhalle ukolle tollaisia koululaisten laskutehtäviä - kehtaakin  takaisin pallotella. Ei minulla ole datalehtiä, enkä niitä ala etsiskellä, kun sulla on parempaa aikaa. 

Minun pitää näitä vitsejä kehitellä, eikä se ole mitään lastenleikkiä - totistä työtä, hyvä ystävä sentään. 

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Tässä on todiste tämän illan urakasta. Jos ei naurata tee reklammatio. Myönnän, että aihio oli kyllä hyvinkin pitkälle viety - vähän kulmia hioskelin.

Sydänkirurgi ihmetteli Vehon huollossa  Mersunsa moottoriremontin hintaa. Huoltopäällikkö puolustautui: – Eihän tämä ole kuin murto-osa sydänleikkauksen hinnasta. Tähän kirurgi: – Mutta te ette korjatakaan moottoria sen käydessä. 

JPI
Seuraa 
Viestejä27859

John Carter kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma aamulla kun lähdin Postissa käymään. Se on luvannut tänne meille päin huomiseksi saman määrän lunta ja ajokeli on huomenna todennäköisesti vielä tätä päivää huonompi.

Onpa tosi outoa, että postissa käynti aiheuttaa tuollaista. 😯

3³+4³+5³=6³

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Hei Lyde 19

Ajattelin kysellä vähän väliaikatietoja, mites laskelmat edistyvät. Sinä kun valistit minua niistä konkan resistanseista. Onko sulla minkäänlaista käsitystä minkälaiset mekaaniset mitat on     1 pF konkalla jännitekestolta 100 v. Yritäpä arvata? Jos se kytketään kahdella 5 cm johdolla ensin miinukset ja sitten plussat, niin kuinka paljon kuparijohdinta on konkan sisällä?

Tiedätkö mikä on elektroniputki, ja mitä sillä on tehty ja tehdään vieläkin? Mikä on triodi, pentodi,  Magnetron,  Klystroni, Kulkuaaltoputki. Mikä ero on tantaalikonkalla, polystyreenikonkalla ja polykarbonnaatkonkalla, mikä on MOSFET,  UJT-transistori, tyristori. Mikä on operaatiovahvistin, TTL-piiri, ECL-piiri?

Tällä kertaa lainasin vitsin, kun noiden epäluuloisten kanssa De Laval-suuttimentuli senpäiväinen debatti selvästä asiasta.

Oletko kuullut tästä  koirasta:

Tavallinen  koira: – Sinulla on kuulemma niin älykäs koira, että pelaat sen kanssa shakkia. Uskomaton juttu. – No, ei se nyt mitenkään epätavallisen älykäs ole. Totta puhuen minä voitan sen melkein aina. 

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Huommenta Lyde 19

Nyt minä sen sitten ratkaisin, sen että suihkumoottorin Laval-suuttimen suihkussa lämpötila suihkun sunnassa on moninkertainen poikittaissuuntaan verrattuna. Siss tuolla Suutinfysiikkaa ketjussa,

Eilen jäi mainitsematta, että pikkukonkkien eriste on keramiikkaa.  

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Kontra1 kirjoitti:
Huommenta Lyde 19

Nyt minä sen sitten ratkaisin, sen että suihkumoottorin Laval-suuttimen suihkussa lämpötila suihkun sunnassa on moninkertainen poikittaissuuntaan verrattuna. Siss tuolla Suutinfysiikkaa ketjussa,

Eilen jäi mainitsematta, että pikkukonkkien eriste on keramiikkaa.  

Tuli tuon Laval-suuttimen kanssa hypättyä 1000 vuotta tulevaisuuteen, silloin tuollainen hyperfysiikka vasta on ajankohtanen -uskotko? 

Ei ole kulunut mitään siitä resonassitaajuuden laskustasi, olet unohtanut kertoa tuloksen. Tokihan sin laskit se? Vai et kai vaan jättänyt läksyä tememättä - ei hyvä. 

Jokos muuten sen tiililaskun sait räknätyksi. Nyt voit kertoa tuloksen, kun Tohtori on mennyt jo nukkumaan. Vanha mies tarvitsee pitkät yöunet. 

Käythän sinä tanssseissa eikö vain. Annanpa sulle hyvän neuvon.

Kavaljeeri kun kysyy:  - Haluaisin soittaa sinulle. Antaisitko puhelinnumerosi?  Jos tyyppi ei ole makuusi, sano sille: – Se on puhelinluettelossa. Sitten tyyppi kysyy: – Mutta enhän tiedä nimeäsi? Sanot sille : – Sekin on puhelinluettelossa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Lyde 19

Hei, joko olet hankkinut sen 7-vaihteisen fillarin ja ajanut koelenkin. Jos ajoit, varmaan huomasit, että 4 vaihdetta on ihan turhia ylimääräisiä, niikuin ennustin. Minä eilen ja tänään olen fillaroinut 3-vaihteisella 22 km ja 30 km. Kilometrit tietää siitä, että tunnissa ajaa 15 km. On sellainen maaseutureitti 30 km päälystettyä kylätietä, josta 5 km huonokuntoista, ja välillä pitää kävellä mäkiä. Se helpottaa pehvan puutumista.

Niin, ja sitten pitää kantaa kortensa kekoon keräämällä kalja- ja lonkerotölkit tien ojista. Minä kerään vaan ruttaamattomat tölkit ja jätän rutatut niille luonnonsuojelijoille, joilla ei ole pikkurahan puutetta. Taaskin 3 tölkkiä oli kelvollisia. Yhdessä purkissa kun tuntui olevan jotakin moskaa sisällä ja kun ravistin sitä, sieltä tuli -  arvaa mitä. Sieltä putosi pikkunen otus jolla oli nokka - kuollut sentään oli. Ensin luulin sitä linnun poikaseksi, mutta tarkemmin tutkisteltuani huomasin sillä olevan 4 jalkaa. Nokkahiiren poikanenhan sen täytyi olla. Ei tainnut osata ulos rijästä mistä oli mennyt purkkiin. Kahden taajaman 6 km välillä niitä kaljatölkkeja on aina kun fillaroin.

Minulla on sen verran ennustajan vikaa,  että veikkaan nimeksesi on Lydia tai Lyydia. Sinulla on kuuluisa kaima Lydia Wideman hiihtäjä 60-luvulta, olympiavoittaja, hakkasi monet miehetkin.

Ennustuksesta kun tuli juttua, näin kerran unta, että töihin mennessä auton vasemman etupyörän laakeri hajosi.  No ajelin tavallista varovaisemmin, ja muutaman kilometrin ajettuani se sitten tapahtui. Mutta eihän uniin voi luottaa pätkääkän, kun laakeri hajosi oikeasta etupyörästä, eikä vasemmasta. Tämä ei ole aprillipila, vaan faktaa. 

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Kun lähdet pyöräilemään ja palaat lenkiltä, muista venytellä jalkojen lihaksia kunnolla.

Viime yönä 30 km pyörälenkin jälkeen iski oikeaan etureiteen aivan hirveä kramppi -  kesti ja kesti varmaan 10 minuuttia - teki mieli huutaa, mutta ei se kerrostalossa käy laatuun. Vasemmassa sääressä toinen kramppi, mutta se meni oli alle minuutissa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Major_Breakthrough kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
https://www.youtube.com/watch?v=zN9vEYMeaoc

Tässä myös outo ilmiö. Kesällä tuli juuri tuolla käytyä.

Olen myös käynyt siellä joskus 25 v sitten..mielstäni hieman tunkkaisen oloinen oli..ehkä nyt voidaan restauroida se loistoon jota ei ole aiemmin nähty.

Kävin myös siellä 30 vuotta sitten. En sanoisi että tunkkainen olisi ollut - mahtavuus oli päinvastion mykistävä, mutta kovin hämärää.

Oli kaverillani treffit tuloaulassa yhden japanilaisen kanssa, jota ei ollut koskaan ennen tavannut. Silloin satoi ja aulassa oli kova tungos, eikä siinä ihmistungoksessa treffattavaa löytänyt, mutta minä huomasin yhden itäaasialaisen näköisen kaverin selvästi etsiskevän katseellaan. No tämähän se treffattava sitten juuri olikin. 

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Lyde19 kirjoitti:

Tämä kommenttihan onkin jäänyt kommentoimatta. 

Sanot: Samoin niistä löytyy arvo sisäselle resistanssille. Eiköhän tuo tarkoita resistanssiksi redusoituja dielektrisyyshäviöitä, eikä varsinaista resistanssia?

Luepas mitä siinä data-lehdessä sanotaan siitä sisäisestä resistanssista. 

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä22353

Kontra1 kirjoitti:
Eusa kirjoitti:

Olen myös käynyt siellä joskus 25 v sitten..mielstäni hieman tunkkaisen oloinen oli..ehkä nyt voidaan restauroida se loistoon jota ei ole aiemmin nähty.

Kävin myös siellä 30 vuotta sitten. En sanoisi että tunkkainen olisi ollut - mahtavuus oli päinvastion mykistävä, mutta kovin hämärää.

Oli kaverillani treffit tuloaulassa yhden japanilaisen kanssa, jota ei ollut koskaan ennen tavannut. Silloin satoi ja aulassa oli kova tungos, eikä siinä ihmistungoksessa treffattavaa löytänyt, mutta minä huomasin yhden itäaasialaisen näköisen kaverin selvästi etsiskevän katseellaan. No tämähän se treffattava sitten juuri olikin. 

Okei...hämärä lienee parempi vertaus.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5297

Kontra1 kirjoitti:
Eusa kirjoitti:

Okei...hämärä lienee parempi vertaus.

Pariisissa toinenkin upea kirkko Montmartre:lla ”Le Sacre Coeur”, kävitkös siellä?

Vai kiinnostiko enemmän siinä vieressä Le Moulin Rouge:n ympäristö. Täytyy sanoa, että siellä näki sellaista, mitä ei ikimaailmassa olisi voinut kuvitella näkevänsä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat