Seuraa 
Viestejä3089

Mihin kytketään kuvan puolan virtalukon johto eli syttöjohto.

http://www.nichecycle.com/ncs/media/catalog/product/cache/1/image/3f5699...

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sivut

Kommentit (57)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Diam
Seuraa 
Viestejä3089

Musta johto voi mennä katkojan kärkien eristetylle puolelle, sitten on maadoituskysymys.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä3089

Se vaan häiritsee tuo puolan sisäinen kytkentä, tuossa on ilm. puolan pakassa kiinni heikkovirtakäämin loppupää, mikä on suoraan maassa ja vastus 2 ohmia, käämin alkupäähän pitäisi tulla 6v ac, miten konkka voi latautua, vaikka kärjet olisivatkin auki, koska puolan ensiö on maassa runkonsa kautta olemattomalla vaihtovirran vastuksella, vai onko se olematon.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2983

Katkojan kärjiltä tulee jännitepulssi kun kärjet avautuvat, mikä on paljon enemmän kuin 6 volttia.

Konkka estää kipinöinnin kärkien välissä ja piikin muodostumisen siksi sinne.

Konkalta tuleva johto menee kärkien, rungosta eristettyyn osaan.

Miinus tulee kärjiltä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Tokilogi kirjoitti:
Katkojan kärjiltä tulee jännitepulssi kun kärjet avautuvat

Voisiko tämän paremmin ilmaista niin että puolan läpi kulkee virta joka muodostaa magneettikentän, katkojankärkien avautuessa virran kulku loppuu, romahtava magneettikenttä indusoi suurjännitteen puolan toisiokäämiin.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä6865

Kondensaattori vähentää kipinöintiä kärjissä. Jos kondensaattori puuttuu tai vikaantuu niin piakkoin kärjet lakkaavat toimimasta. Kipinän energia tulee pienjännitekäämin ja rautasydämen magneettikentän romahtaessa magneettikenttää ylläpitävän virran katketessa. Samanlainen ilmiö siis kuin auringon flare-purkauksissa.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Diam kirjoitti:
Kärjet aukeavat ja ovat auki, kondensaattori latautuu, ilmwéisesti tämä konfensaattorin VIRTApiikki saa aikaan kipinän.

Tuontapainen sytytysjärjestelmäkin on olemassa. Itse kuvailin systeemiä joka oli vallalla esim. autoissa ennen 80-lukua, niissä oli kärjet ja tuollainen pieni kondensaattori kärkien suojana.

Diam
Seuraa 
Viestejä3089

Kondensaattorin varaama hetkellinen virta ilmeisesti saa aikaan, sen että mg-kenttä kasvaa ja jännitemuuntajana toimivan puolan toision korkeajännite  kasvaa, kunnes kipinä tulpassa syntyy, mikäli kondensaattori ei tuota tarpeeksi hetkellistä "tasavirtaa" ensiökelalle, vaihtojännitteenä se purkautuukin katkojan kärkiin, koska kärkien ollessa auki kondensaattorin ei saa vuotaa eli kondensaattorin jännitteenkeston, että kapasiteetin tulee olla riittävät. Kipinäinduktorissa todettiin, että se toimii värähtelevällä piirillä ja vaihtovirralla huonommin kuin akulla,

https://slideplayer.fi/slide/1878917/7/images/22/Induktanssi.jpg

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7216

Diam kirjoitti:
Kondensaattorin varaama hetkellinen virta ilmeisesti saa aikaan, sen että mg-kenttä kasvaa ja jännitemuuntajana toimivan puolan toision korkeajännite  kasvaa, kunnes kipinä tulpassa syntyy, mikäli kondensaattori ei tuota tarpeeksi hetkellistä "tasavirtaa" ensiökelalle, vaihtojännitteenä se purkautuukin katkojan kärkiin, koska kärkien ollessa auki kondensaattorin ei saa vuotaa eli kondensaattorin jännitteenkeston, että kapasiteetin tulee olla riittävät. Kipinäinduktorissa todettiin, että se toimii värähtelevällä piirillä ja vaihtovirralla huonommin kuin akulla,

https://slideplayer.fi/slide/1878917/7/images/22/Induktanssi.jpg

Tuolla linkin kuvassa sanotaan, että "induktanssilla on vaihtovirtavastus reaktanssi". Vaihtovirtavastus on kuitenkin impedanssi. Toi sytytyspuola on muuntaja, joka antaa toisiopuolelleen suurjännitteen jotain 15 kV. Muuntaja toimii vaihtosähköllä tai pätkityllä tasasähköllä, mutta toisiopuolelta tulee aina vaihtosähköä. Katkojan kärkien tehtävä on siis pätkiä sitä sähköä ensiöpuolelle, jotta toisiopuolelle tulee vaihtosähköä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Ertsu kirjoitti:
Toi sytytyspuola on muuntaja, joka antaa toisiopuolelleen suurjännitteen jotain 15 kV. Muuntaja toimii vaihtosähköllä tai pätkityllä tasasähköllä, mutta toisiopuolelta tulee aina vaihtosähköä. Katkojan kärkien tehtävä on siis pätkiä sitä sähköä ensiöpuolelle, jotta toisiopuolelle tulee vaihtosähköä.

Hieman olen eri linjoilla:

a) Sytytyspuola on oikeastaan joko muuntaja tai induktori, sytytysjärjestelmän tyypistä riippuen:

-muuntajassa toisiovirta kulkee samanaikaisesti ensiövirran kanssa, esim. kondensaattorista tuleva virta

-induktorissa toisiovirta syntyy kun ensiövirta on katkaistu

Ainakin autoissa on molempia tyyppejä ollut vuosien varrella (ja ehkä vielä muitakin variaatioita).

b) Tietääkseni sytytystulpalle tulee tavallaan oikeastaan tasasähköä, tai ainakin sähkö tulpan kipinässä kulkee vain yhteen suuntaan ja sitten kipinä sammuu

Diam
Seuraa 
Viestejä3089

Tässä on sokerina pohjalla Hondan energy transfer-systeemi, joka on perseestä single phase ac6V osineen, kai siinä on säästetty 10 cm kuparijohtoa, joku jännitteensäädin ja isompi akku. Tämä perustuu puolan jännitteen ja kondensaattorin jännitteen vuorottaisiin heilahteluihin, siinä kondensaattorissa syntyvään virtapiikkiin, joka saa aikaan kipinän. Systeemi tuottaa kuitenkin häiriöitä kärkivälissä, heikon kipinän ja pauketta pakoputkessa. Parempi CDI 12v kilkkeineen kustantaa n. 200 e.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Diam kirjoitti:
Tämä perustuu puolan jännitteen ja kondensaattorin jännitteen vuorottaisiin heilahteluihin, siinä kondensaattorissa syntyvään virtapiikkiin, joka saa aikaan kipinän.

Katselin netistä että avausviestissä olevan kuvan mukaista puolaa myydään 1980 vuoden Honda CG125:een. Pikaisella vilkaisulla näyttäisi että sytytys toimii kuten viestissä 6 yritin kuvailla. Virta on peräisin suoraan moottorin käämeiltä joten akkua ei ilmeisesti tarvita..?

Diam
Seuraa 
Viestejä3089

Aivan oikein, nämä ovat tuosta pyörästä peräisin, joka voi olla apinoituna myös Kiinan replicoissakin ja saattaa toimia kaikissa kärjellisissä 1-syl. japseissa.

Tässä on kaikki mahdolliset systeemit, energy transferissä on oma vaihtovirtapiiri sytytyspuolalle, joten akkua ei tarvita, kuten trial malleissakaan ei akkua ole, mutta käyntihäiriöt poistuvat heti, kun akun laittaa puolaan kiinni ja puolan vaihtaa auton malliseen.

http://manuals.sohc4.net/general/motorcycle_electrics/HondaMES5.pdf

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Diam kirjoitti:

Tuoltahan se selviää että tässä ilmeisesti onkin "muuntaja" puola. Moottorin käämitys tekee virtaa jonka kärjet johtavat maahan. Sytytyshetkellä kärjet aukeavat ja virta syöksyykin puolan ensiökäämin läpi maahan. Samalla hetkellä toisiokäämiin indusoituu jännite joka virtaa tulpan läpi kipinänä.

Kondensaattori on oikeastaan vaan kärkien suojana tässä, se ei osallistu sytytysjännitteen muodostukseen.

Moottorin käämitykset ("magneetto") on tehty niin että sytytyshetkellä on käytössä suurin virta (ehkä jännitekin). Se on vaihtovirtaa, mutta kun puola näkee vain osan yhdestä puoliaallosta niin sen kannalta oikeastaan tasavirtaa.

En tiedä saako tällaista akulla toimimaan millään, pitäisi tietää aika paljon asioita originaalikokoonpanosta.

ovolo
Seuraa 
Viestejä8123

Sytytyspuolan periaate on kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä:

1. Kun kärjet ovat kiinni, sytytyspuolan ensiöpuolen kelan induktanssiin varataan energiaa siinä kulkevan virran avulla.

2. Kun kärjet avautuvat, virta käämistä katkeaa, jolloin  itseinduktio (Back EMF) muodostaa käämiin korkean jännitteen. Jännitteen nousunopeutta rajoitetaan kärkien yli olevalla kondensaattorilla, jolloin kärkien kipinöinti vähenee. Kun kärjet aukeavat, kela ja kondensaattori muodostavat (sarja-) resonanssipiirin, jolloin syntyy vaimeneva värähtely . Eli puolan toision jännitekin on vaimeneva, lyhytaikainen vaihtojännitepurske, kunnes puolaan varastoitu energia on loppuunkäytetty.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

ovolo kirjoitti:
Sytytyspuolan periaate on kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä:

1. Kun kärjet ovat kiinni, sytytyspuolan ensiöpuolen kelan induktanssiin varataan energiaa siinä kulkevan virran avulla.

2. Kun kärjet avautuvat, virta käämistä katkeaa, jolloin  itseinduktio (Back EMF) muodostaa käämiin korkean jännitteen. Jännitteen nousunopeutta rajoitetaan kärkien yli olevalla kondensaattorilla, jolloin kärkien kipinöinti vähenee. Kun kärjet aukeavat, kela ja kondensaattori muodostavat (sarja-) resonanssipiirin, jolloin syntyy vaimeneva värähtely . Eli puolan toision jännitekin on vaimeneva, lyhytaikainen vaihtojännitepurske, kunnes puolaan varastoitu energia on loppuunkäytetty.

Kohtaan 1) Sytytysjärjestelmiä on monta erilaista, kuvasit yhden niistä joka ei ole tämä Diamin  (katso Diamin postaamasta Hondan pdf:stä lisää)

Kohtaan 2)  Muuten oikein, mutta korostaisin että kipinä ei tosiaan pala vaihtojännitteellä, vaan vain yksi "puoliaalto" pääsee sytytystulpan läpi. Jäljelle jää merkityksetöntä värähtelyä joka ei osallistu sytytykseen mitenkään. Kipinän jännitekäyrää voit googlata "spark plug burn time" tms.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat