Pallosalama

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kommentit (10)

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Hieno. Jotenkin tuntuu että nyt noissa kokeissa aletaan jo lähestymään oikeaa ilmiötä. Enää tarvii testata 1,5 MV:lla ja 3000 ampeerilla.

Jotenkin sitä salaa toivoo että noissa kunnon pallosalamoissa olisi osallisena atomiydinten fuusio. Ehkä kaukaa haettu, mutta ehkä se jostain toistaiseksi selittämättömästä syystä olisi mahdollista. Sen voi onneksi mitata kunhan saadaan pidempään kestäviä pallosalamoita aikaiseksi, niin että voidaan olla suhteellisen varmoja että kyseessä on todella sama ilmiö kuin luonnossa havaituissa pallosalamoissa.

Vierailija

Muinoin eräältä sukulaiselta oli pallosalama rikkonut taloa: Tullut seinästä läpi. Kulkenut huoneen läpi ihmisten väistellessä ja mennyt uunin kyljestä sisään, tullut ulos ja mennyt uudesta kohdasta sisään ja kadonnut.

Vierailija

Arkipäivän fysiikkaa kurssilla meille opetettiin pari keinoa, millä voi itse tehdä pallosalamoita kotikonstein:

tarvitaan:
1 mikroaaltouuni (mieluiten käytetty, pallosalamoiden jälkeen sillä ei viitsi lämmittää esim. lihapiirakoita )

joko pari tulitikkua ja lasikulho (jotain, joka pitää savun paikoillaan)
tai 1 kivetön viinirypäle

aseta tulitikut mikroaaltouuniin (mieluiten pystyyn esim. sinitarralla), sytytä tulitikut ja aseta kulho nopeasti tulitikkujen päälle ja käynnistä mikro nopeasti (pallosalamat siis syntyvät tulitikkujen savusta)

viinirypäleellä: halkaise ensin viinirypäle kahtia, halkaise toinen puolikas viinirypäle toisen kerran siten, että kuori jää ehjäksi. Aseta tälläinen viinirypäleen-puolikas mikroaaltouuniin siten, että käännät sen ympäri puolikkaiden viinirypäleiden väliin jäävän kuorenpalan suhteen (jätä se kuoripala ylös). Aseta viinirypäle-systeemi mikroaaltouuniin ja käynnistä se.

En muista minkäänlaista fysikaalista selitystä efecteille, mutta tässä vähän lisää linkkejä mikroaaltoleikeille (vaikkei kaikki ihan liitykkään pallosalamaan)

http://margo.student.utwente.nl/el/microwave/
http://apache.airnet.com.au/~fastinfo/microwave/
http://jlnlabs.imars.com/lifters/orville/index.htm

Vierailija
viima_poika
Arkipäivän fysiikkaa kurssilla meille opetettiin pari keinoa, millä voi itse tehdä pallosalamoita kotikonstein

Taidetaan istua samalla kurssilla sitten. Erittäin hauska kurssi ja helppoja noppia.

Eihän se varsinainen pallosalama ole, vaikka siltä ehkä näyttääkin. Se on plasmaa joka pysyy kuumana mikroaaltojen avulla. Eli mikroaaltojen luoma sähkövirta siinä pallossa pitää sen kuumana ja atomit ionisoituneena. Muistaakseni Prof. Hämäläinen kyllä selitti tämän tunnilla.

Vierailija
Raivomielen Unet
viima_poika
Arkipäivän fysiikkaa kurssilla meille opetettiin pari keinoa, millä voi itse tehdä pallosalamoita kotikonstein

Taidetaan istua samalla kurssilla sitten. Erittäin hauska kurssi ja helppoja noppia.

Eihän se varsinainen pallosalama ole, vaikka siltä ehkä näyttääkin. Se on plasmaa joka pysyy kuumana mikroaaltojen avulla. Eli mikroaaltojen luoma sähkövirta siinä pallossa pitää sen kuumana ja atomit ionisoituneena. Muistaakseni Prof. Hämäläinen kyllä selitti tämän tunnilla.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::............

Onkos tämä se sama ketju johon laitoin sen pallosalamajuttuni?
Kun vuonna 1961 näin sen pallosalaman leijailevan koivun latvaan _siis hitaasti se kulki jne.

Onkos joku poistanut sen juttuni täälä?
Se nimittäin oli tosijuttu=totta=100% totta.

Miksi en löydä sitä mistään sitä tosijuttua emnää?

Jo on ihmeellistä.
Lopetan koko kirjoituksen ja lehden irtonumeroiden ostamisen kokonaan, jos se juttu on poistettu.
Olen ostanut satoja irtonumeroita kaupasta, Oistän nekin uuniin ja katson kuinka tiede pälaa. Luulen että se lehti ei pala hyvin?

Vierailija

OLI SE TUOLLA SE TOSIJUTTU.
aNTEEEKSI ETTÄ HERMOSTUIN

Tietysti kaikki pallosalamat eivät ole luonteeltaan samanlaisia.

Tämä pallosalama minkä näin oli aivan pyöreä pallo eikä se valo loistanut yhtään sen pallon ulkopuolella

50:n metrin päästä sen halkaisijaksi arvion 30cm

::::::::::::::::::::::::::::::::::::.
Ei tuo ole pallosalama ollenkaan, vaan joku muu valoilmiö?

Pallosalama tulee pilvestä maata kohti hiljaaa leijaillen, mutta ei ilmiö kestä noin kauan,
Itse olen nhnyt pallosalaman vuonna 1961. kun olin pieni poika ja meitä oli siinä mökin ikkunasta katsomassa sitä pallosalamaa useita poikia ja äitini
Tapaus oli seuraavanlainen.

Naapurin poika Olli tuli meille kylään ja nousi ukonilma jolloin menimme meidän mökkiin sisälle.
Ollilla oli uudet kumesaappaat ja hän nosti jalkansa kenkinen ikkunalaudalle ja sanoi: tulis nyt pallosalama ja löois niin ei se mahtaisi mitään kun minulla on uudet kumikengät.

Samanaikaisesti ilmestyi taivaalle pyöreä 50.n metrin päästä katsottuna noin 30 cm halkaisijaltaan oleva kirkas pallo ukkospilvestä.
Pallo leijaili hitaasti kiemurrrellen alas maata kohti ja se näytti aivakuin olisi pyörinyt myötäpäivään .
Pallosalama laskeutui 50:n metrin päässä olevan koivun latvaan, Aukealla ei ollut muita puita.
Koivussa se pallo pomppi oksalta toiselle ja pysähtyi aina hetkeksi ja pyöri hehkurn aivan kirkkaan valon näköisenä pallona.
Aikansa pompittuaan koivun olsilla alaspäin se hävisi lähellä maata yllättäen .
Menimme porukalla katsomaan myöhemmin kyseistä koivua, mutta ei siinä ollut mitään kummempia jälkiä.
Olli hiukan säikähti sitä tapausta.

Kyllä se pallosalama näkyi ainakin 1,5. minuuttia. Se pallosalama tuli pilvestä leijaillen ja pyörien kuin akselinsa ympäri ja ei se kulkenut noin virtaviivaisen suoraan , vaan kiemurteli laskeutuessaan koivun latvaan jne.

Lisään tähän vielä että ehkä tuo 1,5-minuuttia on liian pitkä aika sille pallosalamalle jonka minä /me näimme mutta pitkään se näkyi arvio olisi tarkempi jos laittaisin 30- sekuntia- alle minuutti.

Vierailija

heh.. Katsos vaan, tiede kehittyy. Tuossa vuosi sitten tekaisin mikrossa pallosalamoita. Sellaisia 3-5 cm halkaisijaltaan olevia plasmapalloja. Tietenkin siinä piti hieman funtsata, jotta säteilyn saa osumaan oikeaan paikkaan (alumiiniantennin pituus) ja hiilipala edustamassa orgaanista ainetta.

Sitäpaitsi oikein tehtynä mikroa voi vielä ihan hyvin käyttää ruuankin lämmittämiseen.. Ei se makkara (kai) tiedä, jotta on joutunut samaan uuniin pallosalaman kanssa...

Uusimmat

Suosituimmat