Sivut

Kommentit (235)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33200

Minijehova kirjoitti:
Riippuu annoksen koosta ja sisällöstä, mutta sopivaa burgundinpataa jos on pikkuisen pannulla, niin ei sen lämmitys kaasuliekillä tosiaan kauaa kestä.

Säilytätkö tosiaan safkanjämiä pannulla? Ajattelin enemmän sellaista "normaalia" tilannetta, jossa se jämä on jossain tupperware-purkissa ja se pitää siirtää keittoastiaan. Ei siinä kovinkaan montaa ylimääräistä ruuansäilytyspannua tarvitse olla ennen kuin niihin ja niiden vaatimaan jääkaappitilaan sitoutuu mikroaaltouunin hinta ja luonnonvarakulutus.

Keijona
Seuraa 
Viestejä15596

Kaasu on mainio,  ei tee mieli vaihtaa., hyvä laatu ja nopeussuhde. Kyllä ihmisillä pitää hirveä hätä olla, jos  ruuan lämmitys  ei voi kestää muutamaa minuuttia. Muovi-ihmiset tietenkin mikroihin ja napinpaineluun kiintyvät kun "kaiken pitää olla niin saatanan helppoa ja nopeaa," (ihkuprinsessoilla)

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ID10T
Seuraa 
Viestejä6810

jussipussi kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:

Miten esim. saamelaisten kielivähemmistöoikeudet tai terveyspalveluiden tasa-arvoinen saavutettavuus lisäävät naisten valtaa?

Ovat enemmistö niissäkin.  Jos nyt on jäänyt huomaamatta, niin demokratia ja tasa-arvoa eivät välttämättä ole toimivia ja  edes hyviä asioita.

Eikö saastumisen,, mielenterveysongelmien ja rauhattomuudenkin valtava kasvu todista mitään olemassaolevan järjestelmän pahuudesta?  Ehkä demokratia ei olekkaan paras vaan pahin vaihtoehto. yksilökeskeisyys, siis itsekkyyden priorisointi  laumaeläimillle. Lyhytnäköisistä itsekkäistä ja  oman onanoijista se vain vaikuttaa parhaalta, siihen kun koulutettu uskomaan.   

Demokratia on väline, jota pitää osata käyttää. Suomi johtaa kuitenkin onnellisuustilastoja, joten emme me voi ihan hakoteillä olla demokratian ja tasa-arvopyrkimystemme kanssa. Ja marssihan tänne 32 000 pakolaistakin halki Euroopan vuonna 2015, vaikka aiemminkin olisivat saaneet asettua aloilleen.

Etkä muuten ole vieläkään tarjonnut mitään kunnon vaihtoehtoa demokratian tilalle.

aleksanteri suuren mukana marssi 50 000 miestä entiseen Irakiin,  persiaan, todistiko se persialaisen järjestelmä  järjestelmä paremmudesta. 

Onhan esitetty useita vaihtoehtoja, vaan ei näe kun  ei halua.

Aleksanteri suuren sotajoukot noudattivat käskyjä, pakolaiset tulivat tänne omasta tahdostaan. Kuinka näitä voi muka verrata?

Vai että vapaasta tahdostaan. Juuri toisessa keskutellu todettiin että vapaata tahtoa ei ole olemassakaan. Joten tuossa nyt perustetaan argumentti  sellaiseen minkä olemassaoloa ei ole todistettu, päinvastoin. Aika tuttu ja turvallinen juttu,  uskovaisille jälkeläisineen. 

Oma tahto ja vapaa tahto eivät ole synonyymejä. Lopeta sekoilu.

Ja nytkö yksilön ja oma mieli  ei sitten  olekkaan  vapaa, erillinen  ja eritynyt  muista? Eikö viikunanlehden luoma yksityisyys ja oma olekkaan totta ? Ja siten itseensä uskominenkin  on muihin ja yhteiseen uskomista, yhä. 

Hypnotisoidullakin on oma tahto, mutta se ei ole vapaa, vaan manipuloitu.

Niipäniin ja varjollakin on "oma tahto" kunhan uskoo tarpeeksi.

Jopas taas olkiukon keksit. Varjo on valon puutetta, eikä se ole edes elollinen. Alkaako paukut loppumaan kumoamattoman argumentin edessä?
Minän pahuus ja huonous pysyttelee yleensä varjon puolella.

"Jung hahmotteli viisi pääarkkityyppiä jotka kuuluivat eritoten individuaatioprosessin vaiheisiin:

Varjo (Schatten) minän vastakohta, sisältää asioita, joita henkilö ei tunnista itseensä kuuluviksi, vaikka ne tosiasiassa hänen persoonaansa kuuluvatkin

Persoona, kompromissi Minän ja vallitsevan ulkomaailman välillä, tapa jolla suojaamme Minäämme

Anima, feminiininen kuva miehen psyykessä

Animus, maskuliininen kuva naisen psyykessä

Itse (Selbst) kokonaispsyyken, myös tiedostamattoman ydin, itseys"

https://fi.wikipedia.org/wiki/C._G._Jung .

Minä puhuin kyllä ihan siitä fysikaalisesta varjosta, mutta kiitos vaan tästäkin psykologian luennosta.

ID10T
Seuraa 
Viestejä6810

Keijona kirjoitti:
Kaasu on mainio,  ei tee mieli vaihtaa., hyvä laatu ja nopeussuhde. Kyllä ihmisillä pitää hirveä hätä olla, jos  ruuan lämmitys  ei voi kestää muutamaa minuuttia. Muovi-ihmiset tietenkin mikroihin ja napinpaineluun kiintyvät kun "kaiken pitää olla niin saatanan helppoa ja nopeaa," (ihkuprinsessoilla)

Ymmärrätkö sinä, että kaikilla ei ole kaasuhellaa? Mikrossa esim. kupillisen vettäkin saa alle minuutissa kiehumaan, kun se sähköliedellä kestää useamman minuutin. Sähköäkin mikro useimmiten säästää sähkölieteen verrattuna.

MooM
Seuraa 
Viestejä9771

Mikro on kätevin aamupuuron teossa. Ei tule mitään ylimääräistä tiskiä, ei hämmentämistä, ja 5 min puuro on valmis. 1,5 min 750 W ja 3,5 min 150 W. Samalla saa kahvit keittymään ja muut hommat tehtyä.

Pitkiin haudutteluihin en ole valmis uhraamaan aamu-uniani, se kai hellan hyvä puoli olisi. Puoli tuntia heräämisestä lähtövalmiiksi ja siinä ehtii lukea uutisetkin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
Seuraa 
Viestejä9771

Minijehova kirjoitti:
Minä yleensä syön suoraan kattilasta, joten tiskimäärä on tasan sama kuin lautasen kanssa.

Ei taida olla sopiva kuin pikahiutaleisiin, jotka ovat kammottavaa kuraa jo noin periaatetasolla.

Syön Elovenaa tai välillä Puuppolan isoja kaurahiutaleita. Kypsyy vielä kulhossakin mikrotuksen jälkeen. Lisään sitten siemenet ja pellavarouheen + marjat.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15831

ID10T kirjoitti:
Keijona kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä, että kaikilla ei ole kaasuhellaa? Mikrossa esim. kupillisen vettäkin saa alle minuutissa kiehumaan, kun se sähköliedellä kestää useamman minuutin. Sähköäkin mikro useimmiten säästää sähkölieteen verrattuna.

Vedenkeitin maksaa pari kybää ja on jopa mikroa nopeampi kiehauttaja pikkumäärille vettä.

On myös mainio apu pikapuurossa ilman mikroa. Toinen nopeahko vedenkeitin on moccamaster.

Itse olen tottunut elämään ilman mikroa, joten en osaa sitä kaivata. On minulla muutama mikro ollut tällä vuosituhannella, mutta käyttökerrat jää kertaan vuodessa tms, joten ei ole koskaan ollut vaikea luopua muuton yhteydessä. Usein muutto on jonkun frendn sohvalle, joten mikro on ainoastaan ylimääräistä painoa (koska kaikilla tahtoo olla jo toimiva mikro!).

Minulla ei varsinaisesti ole mitään mikroa vastaan, mutta uskoisin suurimman osan noista ajansäästöistä ja helppouksista olevan mainosmiesten sanelemaa dataa, jota käyttäjät papukaijan tavoin toistelevat, ei todellisia ominaisuuksia tai etuja.

Pitäisi ihan kellottaa muutama perustoimi vertailumielessä.

Sulatuskin taitaa olla hyvä vain tietylle kokoluokalle ja koostumukselle, sillä esimerkiksi reilu kiloinne pala niskaa sulaa kuumavesihauteessa paljon tasaisemmin kuin 25min mikrotuksella. Mitä muistelen mikrosulatuksesta, niin aina alkaa leivän pinnat kovettumaan tai lihan pinta kypsymään, ja joku kuhafile menee suorastaan pilalle jos yrittää mikrosulatusta. Vika saattaa olla myös käyttäjäpäässä, ei itse koneessa.

MJ

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15831

Neutroni kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
Riippuu annoksen koosta ja sisällöstä, mutta sopivaa burgundinpataa jos on pikkuisen pannulla, niin ei sen lämmitys kaasuliekillä tosiaan kauaa kestä.

Säilytätkö tosiaan safkanjämiä pannulla? Ajattelin enemmän sellaista "normaalia" tilannetta, jossa se jämä on jossain tupperware-purkissa ja se pitää siirtää keittoastiaan. Ei siinä kovinkaan montaa ylimääräistä ruuansäilytyspannua tarvitse olla ennen kuin niihin ja niiden vaatimaan jääkaappitilaan sitoutuu mikroaaltouunin hinta ja luonnonvarakulutus.

Noin yleisesti säilytän, eli pannu jääkaappiin ja leikkuulauta päälle. Leikkuulaudan päälle sitten esimerkiksi potut lepäämään.

En edes omista mitään muoviastioita välivaiheisiin tai retkille, eli kamat kattilassa tai pannussa jääkaappiin.

On minulla yksi sarja IKEAn metallikulhoja korvaamaan muovikulhot, mutta noihin ei ole kansia, eli kelmulla kiinni.

MJ

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15831

Ai hitto kun on pitkät piuhat... nyt vasta oivalsin tuon kysmyksen taustat. En siis yleensä tee useampaa ruokaa erillisinä valmiiksi, mutta monesti edellinen ruoka on seuraavan pohja. Poikkeus tulee jos pitää tehdä vaikka vegeruoka ja liharuoka erikseen tai vastaavissa erikoistilanteissa.

En minä viitsi ostaa enkä valmistaa uutta jos vanhaakin on jäljellä.

MJ

ID10T
Seuraa 
Viestejä6810

Minijehova kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
Keijona kirjoitti:

Vedenkeitin maksaa pari kybää ja on jopa mikroa nopeampi kiehauttaja pikkumäärille vettä.

En kiistä vedenkeittimen erinomaisuutta, mutta kaasu-Keken lässytykset eivät silti tee mikrosta turhaketta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33200

Minijehova kirjoitti:
Minulla ei varsinaisesti ole mitään mikroa vastaan, mutta uskoisin suurimman osan noista ajansäästöistä ja helppouksista olevan mainosmiesten sanelemaa dataa, jota käyttäjät papukaijan tavoin toistelevat, ei todellisia ominaisuuksia tai etuja.

No voi hitto. Ja minä kun luulin olevani kriittinen markkinamiesten höpötyksille.

Lainaus:
Pitäisi ihan kellottaa muutama perustoimi vertailumielessä.

Kannattaa kellottaa. Peruslämmityksessä se ero on suurin. Eineksissä on usein purkki, joka toimii kattilana ja lautasena, sen kun tempaisee mikroon, ajastaa ja syö.

Toki jos on sen verran zen-henkinen, että 5 minuutin hämmennys ei revi hermoja, tai sietää kevyttä pohjaanpalamista, hyöty-kustannussuhdetta voi miettiä. Tai joutuu silloin tällöin sillan alle tai kavereiden nurkkin.

Lainaus:
Sulatuskin taitaa olla hyvä vain tietylle kokoluokalle ja koostumukselle,

Se koostumus on ultrapuhdas vesi. Joku soppakin voi toimia, jolla ei niin haittaa, jos osa siitä kiehuu vähän lisää. Mutta raa'an lihan sulatukseen ei todellakaan. Sulatus on jääkaapissa kahden vuorokauden projekti ja mikrossa vuorokauden intensiivinen rupeama.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15831

ID10T kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
Keijona kirjoitti:

En kiistä vedenkeittimen erinomaisuutta, mutta kaasu-Keken lässytykset eivät silti tee mikrosta turhaketta.

Ei tee, ei.

Olen kuullut mikrosta hyvää kuivatissisiltä, eli äidinmaidonkorvike lämpenee ilmeisen nopeasti mikrolla. Itse en ole tuota päässyt testaamaan, koska oli luonnostaan erittyvää maitoa riittävästi tarjolla räkänokan ollessa pienempi.

Olin juhannuksen kaasuhellallisessa asunnossa ja voin sanoa olevani fani. Ainoa miinus kaasulle tulee siitä, että mutteripannu meinaa pudota pienimmänkin kattilatassun läpi; vain vaivoin saa etsittyä mutterista kulmat, jotka pitävät sen suorassa ja sopivalla etäisyydellä liekistä.

MJ

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33200

Minijehova kirjoitti:
Olen kuullut mikrosta hyvää kuivatissisiltä, eli äidinmaidonkorvike lämpenee ilmeisen nopeasti mikrolla. Itse en ole tuota päässyt testaamaan, koska oli luonnostaan erittyvää maitoa riittävästi tarjolla räkänokan ollessa pienempi.

Tuossa se toimii tosiaan hyvin, joskin se epätasainen lämpeneminen pitää ottaa huomioon.

Lainaus:
Olin juhannuksen kaasuhellallisessa asunnossa ja voin sanoa olevani fani. Ainoa miinus kaasulle tulee siitä, että mutteripannu meinaa pudota pienimmänkin kattilatassun läpi; vain vaivoin saa etsittyä mutterista kulmat, jotka pitävät sen suorassa ja sopivalla etäisyydellä liekistä.

Kaasuhella on kosmisen kallis asentaa, jos sen haluaa lakien ja säädösten mukaan (lue: palovakuutuskorvatukset, jos kämppä kärähtää). Induktiohella on yhtä säädettävä, mutta sille riittää normaali 3x16 sähköliitäntä (ja yksivaiheinenkin, jolloin ei saa täyttä rähinää). Induktion huono puoli on se, että astian pohjan pitää olla ferromagneettista terästä. Jotkut hifikuparipannut, halvat alumiinikattilat, epämääräinen perintökrääsä ym. eivät toimi.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15831

Neutroni kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Tuossa se toimii tosiaan hyvin, joskin se epätasainen lämpeneminen pitää ottaa huomioon.

Lainaus:

Kaasuhella on kosmisen kallis asentaa, jos sen haluaa lakien ja säädösten mukaan (lue: palovakuutuskorvatukset, jos kämppä kärähtää). Induktiohella on yhtä säädettävä, mutta sille riittää normaali 3x16 sähköliitäntä (ja yksivaiheinenkin, jolloin ei saa täyttä rähinää). Induktion huono puoli on se, että astian pohjan pitää olla ferromagneettista terästä. Jotkut hifikuparipannut, halvat alumiinikattilat, epämääräinen perintökrääsä ym. eivät toimi.

Koska en ole koskaan omistanut asuntoa, en ole parhaiten perillä tuollaisista piilokuluista. Hella on klassisesti omistavan luokan, eli vuokranantajan vastuulla.

Juhannushellani oli stadin kämpässä, joten siinä tarvitsee miettiä vain suoria käyttökuluja (kaasua), jotka ovat yllättävän alhaiset lähteeni mukaan.

Kaasuhellassa on vielä yksi aivan erinomainen piirre, mutta uskoisin ettei se kovinkaan montaa käyttäjää kosketa koskaan: jos sähköt menevät poikki maksamattomien laskujen (tai muun syyn) vuoksi, voi pakkasesta paistaa kaikki arvokkaampi kaasuhellalla turvaan huomattavasti paremmin kuin toimimattomalla sähköhellalla.

MJ

ID10T
Seuraa 
Viestejä6810

Keijona kirjoitti:

Tarkalleen ottaen se sinun kaasuhellasikin on turhake. Vetoat aina luonnollisuuteen, joten valmistaako susi hirvipaistia? Ei, se syö hirvenlihan raakana.

Järkevintä olisi kai ajatella, että kukin itse päättää, mikä hänelle on turhake. Esim. minä en tee jousipyssyllä yhtään mitään, mutta jousiammuntaa harrastava saattaa omistaa niitä useampiakin.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15831

ID10T kirjoitti:
Keijona kirjoitti:

Tarkalleen ottaen se sinun kaasuhellasikin on turhake. Vetoat aina luonnollisuuteen, joten valmistaako susi hirvipaistia? Ei, se syö hirvenlihan raakana.

Järkevintä olisi kai ajatella, että kukin itse päättää, mikä hänelle on turhake. Esim. minä en tee jousipyssyllä yhtään mitään, mutta jousiammuntaa harrastava saattaa omistaa niitä useampiakin.

Ja koska hampulla ei ole moraalia, on sen viljely moraalitonta!

MJ

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33200

Keijona kirjoitti:
Kaasu on mainio,  ei tee mieli vaihtaa., hyvä laatu ja nopeussuhde. Kyllä ihmisillä pitää hirveä hätä olla, jos  ruuan lämmitys  ei voi kestää muutamaa minuuttia.

Kyllä tässä tasa-arvon ja femokratian turmelemassa maailmassa on tällaiselle korskealle alfauroolle niin paljon tehtävää, ettei sitä paljon ehdi eineksiä lämmitellä.

Lainaus:
Muovi-ihmiset tietenkin mikroihin ja napinpaineluun kiintyvät kun "kaiken pitää olla niin saatanan helppoa ja nopeaa," (ihkuprinsessoilla)

Varo nyt, ettei ala ote lipsua ja sisäinen ihkuprinsessa ota valtaa. Se on niin kiva käpertyä hellan ääreen omaan pesään soppakattilaa hämmentämään moneksi minuutiksi, kun isot pahat yksijumalaiset femokraatit rällästävät ulkona pahassa maailmassa viattomia miehiä kuohimassa. Tosimies murjaisee mikrokuralätkän minuutissa naamaan ja palaa taistoon rinta rottingilla.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15831

Neutroni kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Kaasu on mainio,  ei tee mieli vaihtaa., hyvä laatu ja nopeussuhde. Kyllä ihmisillä pitää hirveä hätä olla, jos  ruuan lämmitys  ei voi kestää muutamaa minuuttia.

Kyllä tässä tasa-arvon ja femokratian turmelemassa maailmassa on tällaiselle korskealle alfauroolle niin paljon tehtävää, ettei sitä paljon ehdi eineksiä lämmitellä.

Lainaus:
Muovi-ihmiset tietenkin mikroihin ja napinpaineluun kiintyvät kun "kaiken pitää olla niin saatanan helppoa ja nopeaa," (ihkuprinsessoilla)

Varo nyt, ettei ala ote lipsua ja sisäinen ihkuprinsessa ota valtaa. Se on niin kiva käpertyä hellan ääreen omaan pesään soppakattilaa hämmentämään moneksi minuutiksi, kun isot pahat yksijumalaiset femokraatit rällästävät ulkona pahassa maailmassa viattomia miehiä kuohimassa. Tosimies murjaisee mikrokuralätkän minuutissa naamaan ja palaa taistoon rinta rottingilla.

Ei kai mies keken maailmassa astu keittiöön, paitsi jos pitää kurittaa naistaan.

MJ

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat