Kertokaa omat valopallo ja valoilmiö havainnot!

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kertokaa oletteko nähneet valopalloja?. Onkaa rehellisiä tai älkää vastakko ollenkaan!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Aikoinaan kun vielä pujehdin syttyi pari kertaa eri puolille rikiä ja maston huippuun Elmon tuli. Koska oli jo hämärää, niin ilmiö oli hyvin vaikuttava, jopa pelottavan tuntuinen. Entisinä aikoina merenkulkijathan pitivät Elmon tulta hyvin pahana ennusmerkkinä.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Kerran näky aika huikea valopallo kun keittelin bensiiniä suljetussa pullossa. En suosittele kokeilemaan, monella tavalla vaarallinen sekä palo- että sirpalevaaran vuoksi.

Pahimmassa tapauksessa aiheuttaa välittömiä henkilövahinkoja tai sytyttää tulipalon jopa 100 metrin päähän koepaikasta.

pallivaha
Seuraa 
Viestejä28
Liittynyt14.6.2006

Olen nähnyt meteoriitin maahansyöksyn n. 10 vuottta sitten 5-tiellä, välillä Mikkeli-Juva. Muutaman sekunnin kestävä hyvin kirkas (pilvetön talviyö) sinertävä valoilmiö ja sinne häipyi se valopallo metsän taa. Vaikuttava, vaikka puolet siitä muutamasta sekunnista menikin hämmästellessä; "Mitä helvettiä..."

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Justus8
jalopenot saavat ainakin minun perseeni syytämään ilmoille valopalloja kovan tuskan saattelemana..

Se ei ole jalopeno vaan jalapeno.

Nimi tulee Jalapa nimisestä kaupungista ja tarkoittaa suomeksi "jalapalainen".

Oikea kirjoitusasu on "jalapeño"

Samoin esim. "Habanero" tarkoittaa "havannalaista" (Habana = Havanna).

Rouskuta aamiaiseksi yksi habanero, niin takaan, että jalapenot eivät enää tuota tuskaa

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Olen nähnyt ja olen kertonutkin täällä. Näin sen noin kolme vuotta sitten makkarin ikkunasta itä-pohjoissuunnassa yöllä kusella käytyäni. Aivan mielettämän komea vihertävä loiste. Valopallo oli pimeässä melko terävä vaikka olen lievästi likinäköinen. Tarkkailin sitä siitä huolimatta myös klasit päässä. Upea ilmestys aamukahdelta elokuun pimeällä. Kyllästyin katselemaan noin kolmen minuutin kuluttua ja jatkoin keskeytynyttä unta kokemusta rikkaampana. Aamulla ryhdyin sitten toimenpiteisiin...

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Volitans
Justus8
jalopenot saavat ainakin minun perseeni syytämään ilmoille valopalloja kovan tuskan saattelemana..

Se ei ole jalopeno vaan jalapeno.

Nimi tulee Jalapa nimisestä kaupungista ja tarkoittaa suomeksi "jalapalainen".

Oikea kirjoitusasu on "jalapeño"

Samoin esim. "Habanero" tarkoittaa "havannalaista" (Habana = Havanna).

Rouskuta aamiaiseksi yksi habanero, niin takaan, että jalapenot eivät enää tuota tuskaa

jotkut kutsuvat jalapeñoja myös nimillä "pippuri, pepperoni ja turkin pippuri".. joten käyttämäni "jalopeno" oli melko lähellä oikeaa

tulkoon vaikka jaavan saarilta.

luulisin että havannalaisten popsiminen aamiaiseksi on vielä toistaiseksi laitonta.. hannibal lecterkin joutui aikanaan selliin samoista syistä.
saatikka habanerojen.

Vierailija
Paul M
Olen nähnyt ja olen kertonutkin täällä. Näin sen noin kolme vuotta sitten makkarin ikkunasta itä-pohjoissuunnassa yöllä kusella käytyäni. Aivan mielettämän komea vihertävä loiste. Valopallo oli pimeässä melko terävä vaikka olen lievästi likinäköinen. Tarkkailin sitä siitä huolimatta myös klasit päässä. Upea ilmestys aamukahdelta elokuun pimeällä. Kyllästyin katselemaan noin kolmen minuutin kuluttua ja jatkoin keskeytynyttä unta kokemusta rikkaampana. Aamulla ryhdyin sitten toimenpiteisiin...

veikkaanpa että kyseisenä iltana kävit kusella useammankin kerran kuin normaalisti.

Vierailija

En tiedä kelpuutetaanko tätä, mutta n. 10 vuotta sitten, olisikohan ollut myöhäiskesästä, näin Auringon vieressä pysyvän valoilmiön. Koko oli ehkä kolmasosa Auringosta ja muistutti loisteeltaan sitä, mutta oli epämääräisemmän muotoinen. Saattoi olla pilven ja jonkinmoisen auringon heijastuman yhdistelmä. Eipä ollut kovin kummoinen, mutta jäi mieleen kuitenkin, penska kun olin.

Tuona aikana oli myös joku kovasti hehkutettu komeetta liikkeellä ja kun sitten sen näin seuraavana yönä, tuumin että sehän näkyi paljon selvemmin edellisenä päivänä...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Justus8
Paul M

veikkaanpa että kyseisenä iltana kävit kusella useammankin kerran kuin normaalisti.

No en varmasti käynyt. Aivan rauhallinen koti-ilta taustalla. Ja valo on tosi. Lue vanhoja juttuja!

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kerran talvisella taivaalla 3x auringon kokoinen pallo pilviharson takaa. Kiehtovan näköinen, muttei outo ja selitys joku haloilmiö.
Jännempi kokemus lapsena oli kun salama silppusi puun 30m päässä minusta. Siinäkin oli joku pallomainen välähdys.

Vierailija
Empiristi
En tiedä kelpuutetaanko tätä, mutta n. 10 vuotta sitten, olisikohan ollut myöhäiskesästä, näin Auringon vieressä pysyvän valoilmiön. Koko oli ehkä kolmasosa Auringosta ja muistutti loisteeltaan sitä, mutta oli epämääräisemmän muotoinen. Saattoi olla pilven ja jonkinmoisen auringon heijastuman yhdistelmä. Eipä ollut kovin kummoinen, mutta jäi mieleen kuitenkin, penska kun olin.

Tuona aikana oli myös joku kovasti hehkutettu komeetta liikkeellä ja kun sitten sen näin seuraavana yönä, tuumin että sehän näkyi paljon selvemmin edellisenä päivänä...

Tuo kuulostaa kovasti sivuauringolta. Tämä on yleisimpiä haloilmiöitämme ja näitä sivuaurinkoja voi näkyä jommalla kummalla puolen aurinkoa tai molemmin puolin. Joskus voivat näyttää liki yhtä kirkkaalta kuin itse aurinko.

Tosin kyseessä voi kyllä myös olla osa 22 asteen rengashalosta, joka on kaikkein yleisin halo.

Vierailija

hmm..parikin kertaa olen valopallon nähnyt.
Siis ihan oikean tulipallon taivaalla viilettämässä.
Oli ihan kivan ja vaikuttavan näköinen.
Aikaa siitä on jo vuosia ja tapahtumapaikka taisi olla helsinki.

Tutkiskelin lehtiä yms uutisia löytyisikö selitystä mikä se oli.
Löytyi selitys ja vastasi juuri sitä mitä mietiskelinkin...ihan normaali luonnon ilmiö meteoriitti tms...
Jos sitä olisi ufoksi veikattu muistaisin varmastikkin paremmin

ps. muuten hassua huomata miten jotkut leimaa tälläisen meteoriittiketjun heti ufoiksi ja hömpäksi kun meteoriittikin on ufo kunnes se selvitetään

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat